GEZOCHT: Tekening :GEZOCHT

Post hier je bouwtekeningen of links naar bouwtekeningen.

English: Building drawings

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

GEZOCHT: Tekening :GEZOCHT

Bericht door Gast »

Hallo, heeft iemand nog een tekening van een terug loper voor op de minibike :?: :arrow: een maat van mij die z'n pa wil gratis een uitlaat voor mij lassen :lol:

Mvg, Lucky-X
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

ligt eraan wat voor frame je hebt en hoe lang je minibike is en hoeveel ruimte je tussen blok en tank/zitje hebt enz.(lijkt mij)
ik denk dat je zelf een tekening moet maken.
kan je hem natuurlijk ook naar je eigen zin mooi en zo dicht mogelijk tegen het blok laten lopen.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

Je moet op autocad een tekening van de uitlaat hebben, en dan ook op autocad een hele uitslag van alle delen maken. Je uitlaat bevat een x aantal conische delen, en sommige van deze delen zitten nog in een bocht ook, dus zal niet meevallen om dat zo 123 kloppend een uitslag van te maken, zodat je je uitlaat uit een plaat kan maken.
Als je die uitslag hebt, moet je hem overzetten op een plaat staal/rvs, en alle stukjes uitslag eruithalen. Dan moet je dit nog walsen om het rond te krijgen, en daarvoor heb je een hele kleine wals nodig, omdat sommige delen kleine diameters hebben...
Dan krijg je het lasprobleem nog, is erg dun staal, dus kost je ook nog wel aardig wat moeite om dit te lassen. Kun je het beste TIG lassen, en dan heb je weer het probleem dat een TIG lasapparaat start op een hoge frequentie. Dat houd dus zeg maar in dat je een hele heftige stroom krijgt om te starten, alvorens hij normaal last... Dit duurt een paar miliseconden, maar als je erg dun plaatwerk hebt is dat lang genoeg om gelijk een gat erin te branden. Als dat het geval is moet je een blokje ijzer op je lasnaad leggen, zodat je op het blokje kunt starten, en dan naar de lasnaad kuns slepen om verder te lassen...

Het is te doen, als je de juiste kennis en gereedschappen hebt, maar ik zeg je dat het niet meevalt!
Gast

Bericht door Gast »

Uitslagen kan je met een programma genaamd cone maken, alleen het in bochten lopen is een probleem, hierbij zal je ff moeten kloten.

De uitslagen rond maken kan je doen door deze op een ronde staaf rond te kloppen, zo zijn er een aantal die het gedaan hebben op het puchforum.

Lassen kan toch ook autogeen oid? (geen expert)

Mooiste is natuurlijk dat je meteen een mooie uitlaat ontwerpt die het echt goed doet op je cilinder :) Berekenen is echter wel nogal moeilijk :) Verder zal de uitlaat nogal lang worden en eigenlijk niet goed onder je minibike passen :S
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

uitlaat lassen wordt vaak autogeen gedaan.
dit kan je zien aan de enorme blauw/goude plekken(van de warmte)
bij normaal lassen is dit ook maar veel minder.

correct me if i'm wrong!

tja is geen simpele klus maar wel een leuke
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

Heb je bij TIG lassen ook ;)
Wordt ook heel warm.

Maar bij de uitlaat komt het vooral doordat het gewoon dun plaatmateriaal is, dat kan natuurlijk nooit zoveel warmte opnemen en afvoeren. Daardoor komt die kleur bij uitlaten vaak. En volgens mij worden ze vaak MIG/MAG gelast.

Autogeen denk ik niet, want lijkt mij dat dat allemaal machinaal gelast wordt, en dan doen ze dat echt niet met een vlam...

Greetz
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

toch ken ik er veel van scooterforums die wel autogeen lassen.
snap het voordeel er ook niet echt van.

tja mig/mag lijkt mij niet

ik ging me uitlaat verlassen en ik moest heel de tijd met pulsen lassen(las, ff stoppen, las, stoppen enz.)
omdat er als ik hem 2sec. inhield er al een gat in me uitlaat zat;)
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

zijn vader is in ieder geval lasser van beroep, en hij heeft al eerder een uitlaat gemaakt. daar zit ik ik niet zo over in maar die berekeningen dat zal wel moeilijk zijn. en dan ook nog ontwerp voor me minbike. ik heb trouwens frame van HZ-bromshops. het enigste wat ik nog moet hebben is autocad. dat zal i kwel ff proberen van Imesh te downloaden.
Gast

Bericht door Gast »

rossi-nr.1 schreef:toch ken ik er veel van scooterforums die wel autogeen lassen.
snap het voordeel er ook niet echt van.
Jaja, je kunt het ook zeker wel autogeen lassen, maar normaal wordt dat denk ik MIG/MAG gedaan, dat gaat veel sneller, en kan geautomatiseerd gebeuren! Door lasrobots. Autogeen kun je niet met geautomatiseerd doen, dat blijft ambachtelijk werk zeg maar...

rossi-nr.1 schreef: tja mig/mag lijkt mij niet
Mij dus wel, is ook wel duidelijk te zien aan de lassen op uitlaten ;), en is een goedkope manier van lassen, dus waarom dure TIG lassen gebruiken als het ook goedkoper kan...

rossi-nr.1 schreef: ik ging me uitlaat verlassen en ik moest heel de tijd met pulsen lassen(las, ff stoppen, las, stoppen enz.)
omdat er als ik hem 2sec. inhield er al een gat in me uitlaat zat;)
Lekkere prutser ben je dan :roll: :P :lol:

Hoe ging je die lassen? Electrode, Tig, MIG? Met electrode lukt je dat zowiezo al niet... Tig kan wel, maar idd met pulsen, of heel lage stroom... en met MIG moet het wel lukken... Als je hem goed afstelt...
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

of doe het zoals mij met een co2 las apparaat heb je nergens last van zei de gene die mijn uitlaat en frame gelast heeft.

mzzl eric
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

ik kan wel co2 lassen hoor.

en leraar heeft trouwens nog geholpen en ook hij ging het ''pulsen'' voordat er een gat inzat.

tja ik zelf heb op technishow in utrecht zat lasrobots gezien maar die schaft niemand hier aan om een uitlaat te lassen denk ik :wink:
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

Liever niet nee :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Voor thuis niet nee...

Maar denk dat die uitlaten die je in de winkel koop toch echt niet met de hand zijn gemaakt gelast...

En wat lult iedereen nou steeds over CO2 lasapparaat :S

TIG, MIG/MAG, OF ELECTRODEN!!!
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

skillalot schreef:Voor thuis niet nee...

Maar denk dat die uitlaten die je in de winkel koop toch echt niet met de hand zijn gemaakt gelast...

En wat lult iedereen nou steeds over CO2 lasapparaat :S

TIG, MIG/MAG, OF ELECTRODEN!!!
wat een sukkel ben jij dan!
lees je onderste zin is goed...en voornamelijk naar het woord electroden...
lees nu dit:
skillalot schreef: Hoe ging je die lassen? Electrode, Tig, MIG? Met electrode lukt je dat zowiezo al niet... Tig kan wel, maar idd met pulsen, of heel lage stroom... en met MIG moet het wel lukken... Als je hem goed afstelt...
lekker tegenstrijdig.
enneh...uitlaten zijn meestal wel ''handmade''.
volges mij heb jij niet echt verstand van zaken!
de tijd zal het leren mijnjong.
en onthoud oefening baart kunst
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

hij doet er een opleiding voor... dus zal wel kloppen wat hij bedoelt, misschien dat jij het niet snap hoe hij het schrijft (gebeurd vaker op het prachtige medium genaamd internet).
Plaats reactie