Solid works 2003 ?

Post hier je bouwtekeningen of links naar bouwtekeningen.

English: Building drawings

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Solid works 2003 ?

Bericht door Gast »

Hallo,

Sinds gisteren heb ik het 3D ontwerp programma solidworks 2003 Dit is een zeer mooi programma om van alles en nog wat in 3D te ontwerpen. Mijn doel is om mijn complete nieuwe bike hierin te gaan tekenen zodar ik het wat beter onder de kniw heb.

Ik ben intussen al zover dat ik een massief wiel (om te proberen) heb kunnen tekenen, maar mijn vraag is nu, hoe kan ik er nu de spaken van de velg "uithalen" en hoe kan ik een band tekenen (2 kanten op rond)

Dus wie kent het programma en kan we weer verder op weg helpen :roll:
Gast

Bericht door Gast »

Ik ken SolidWork niet maar , zelf werk ik veel met 3DMAX.
Heb je ook de functie BOLEAN :?: :?:

Met deze functie kun je een vorm uit een vorm halen.
Je heb een wiel-vorm en een vorm hoe de gaten moeten worden.
Deze twee vormen kun je met bolean van elkaar aftrekken.
Dus wielvorm-gatvorm= een wiel met gaten.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Gast

Bericht door Gast »

Waarom niet gewoon met autocad, kent toch iedereen en kan je gelijk ook nog bestanden uitwisselen (zoals motor etc.).

Daar gebruik je ook boolean operations om in 3d complexe figuren te maken.(subtract, union, etc.)

Ik weet het, hier heb je waarschijnlijk niet veel aan. :?
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

De beste ontwerpen ontstaan op de achterzijde van een sigarenkistje. Een mooie tekening maakt nog geen mooie bike. Als je als doel hebt om de bike ook werkelijk te bouwen zou ik met eenvoudige vormen beginnen. Alleen wanneer je CNC bewerkingsmogelijkheden hebt, heeft een volledig 3D model echt zin.

Mijn advies is alles lekker gewoon 2D tekenen en gebruik CAD alleen waar echt nodig. Het gaat uiteindelijk om de bike en CAD is maar een ondersteuningstool.

Ik gebruik zelf 2D-CAD voor bijvoorbeeld het plaatwerk en de framecontour. Alles 1:1 plotten om maten over te nemen en hier en daar een stikker van maken om contouren uit te zagen. Ondanks dat ik dagelijks met CAD werk en daarvoor snel een tekening voorhanden kan zijn, is bij mij ook veel ff van een handschetsje af gemaakt.

Dit klinkt mischien beetje negatief over CAD, maar tekenen moet naar mijn idee geen doel op zich worden.

succes met je projekt


ps:

Solidworks is sketcherbased. Je maakt eerste een paar schetsen en extrude ze tot solids (mits je de standaard vormen niet kunt gebruiken). Zaken als banden teken je met een contour (doorsnedevorm van de band) die je langs een lijn (in jouw geval een circel) trekt. Ik weet dat dit ook in Solidworks kan, ken echter de juiste commando naam niet (bij veel paketten heet het sweep)

Gaten in velgen maak je door een aantal solids van elkaar af te trekken (subtract) en bij elkaar op te tellen (union). Wacht met radiussen tot het laatst, deze geven vaak problemen.
Gast

Bericht door Gast »

De beste ontwerpen ontstaan op de achterzijde van een sigarenkistje. Een mooie tekening maakt nog geen mooie bike. Als je als doel hebt om de bike ook werkelijk te bouwen zou ik met eenvoudige vormen beginnen. Alleen wanneer je CNC bewerkingsmogelijkheden hebt, heeft een volledig 3D model echt zin.
Hep je helemaal gelijk in, maar het was nu juist eerst de uitdaging om een mooie tekening te maken. Ik heb alles al ongeveer bedacht en aangezien ik toch pas in het najaar tijd heb om echt te gaan bouwen kan ik nu mooi 's-avonds wat leuke tekeningen (proberen) te maken.

Ik teken ook dagelijk met een 3D staalconstructie pakket en ik vind het gewoon mooi om iets in 3D te tekenen :D

Ik heb nog wat tips van iemand gekregen die ik eens zal gaan proberen, maar eerst gaan we morgen op vakantie en dan zien we wel weer verder. Gisteren de bouwvak vakantie ingedronken ----> Koppijn :oops:
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb mijn minibike ontworpen in Solid Edge V15.

Afbeelding

Het handige van 3d modelleren (tenminste dat vind ik) is dat je meteen het resultaat ziet. Je kan gemakkelijk om het model heendraaien en direct knelpunten zien. Hierdoor kan je nog op tijd je ontwerp veranderen/aanpassen, en dat scheelt later weer tijd. [/img]
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Waarom lukt me het nu elke keer niet...

ik kan d'r echt niks fatsoenlijks uitkrijgen. althants niets dat er uitkomt te zien al een minibike. :?

Ik snap al die functie's niet.

bij mij gaat alles goed met paint, en jasc paintshop pro 7 . maar die 3d modellen :roll:
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben momenteel mijn puch blokje aan het tekenen in 3d.
Is super gedetailleerd, als iemand een plaatsje weet om te hosten kan ik het ook nog eens posten.
derbi master

Bericht door derbi master »

Markie schreef:Waarom lukt me het nu elke keer niet...

ik kan d'r echt niks fatsoenlijks uitkrijgen. althants niets dat er uitkomt te zien al een minibike. :?

Ik snap al die functie's niet.

bij mij gaat alles goed met paint, en jasc paintshop pro 7 . maar die 3d modellen :roll:

ik doe het altijd gewoon met potloot en liniaal en soms aleen een schets alles wat ik wil en weet zit dan in me kopie :wink:
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

das wel leuk, maar soms moet je alles overnieuw doen!!

eerst denken dan doen... meestal is het bij mij ook andersom!
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gast

Bericht door Gast »

He Ron,

ik ken Solid Works 2003 aardig goed (kan er leuk mee tekenen, al zeg ik het zelf). Maar SW 2003 heeft veel geheimen en er is lastig mee te beginnen als je er echt nog niets mee kan. Je moet er veel mee oefenen en dan leer je op een manier te denken, waarmee je in SW goed kan tekenen. Eerst moet je een aantal tutorials doen, anders kun je nooit een minibike tekenen. Op www.pde.nu staan een aantal tutorials van m'n Leraar op de HvU. Je moet je wel aanmelden voor de tutorials op de site, maar das gratis. Succes met de tutorials en heb je wat te vragen:

neelisliefhebber@hotmail.com

ohja: site is even offline, morgen weer up
Gast

Bericht door Gast »

ik heb ook laatst een simpel 3d ontwerp van een tekening gemaakt.

Afbeelding

hij is verder niet mooi maar het geeft inderdaad wel snel resultaat :)
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

hm..ja.. ziet er grappig uit..

heeft iemand nog een mooi onwerp met strakke dunne ronde buizen ??

Nice Buizenframepje dus 8)
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
wevie666

Bericht door wevie666 »

Untiej Mini Racing schreef:hm..ja.. ziet er grappig uit..

heeft iemand nog een mooi onwerp met strakke dunne ronde buizen ??

Nice Buizenframepje dus 8)
probeer het zelf :wink:
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

hou je mond :roll: .. ik ben nie handig met computers..weetje zelf ook wel :wink:
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Plaats reactie