De fameuse 4 uren van Croix

Verslagen over gehouden of te houden races

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mark#41
forum gebruiker
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo 02 nov 2005, 18:53
Locatie: heerenveen
Contacteer:

De fameuse 4 uren van Croix

Bericht door mark#41 »

Als een grap begonnen gaan we dan uiteindelijk de uitdaging aan die Cees van Gaalen ons heeft geboden tijdens een eerste gesprekje na de Sobw race in Zwolle .
Na onze uit een zetting van de plannen voor een Yamaha Tzr 50 Cup kwam van Cees direct de vraag/ opdracht:” Dan kunnen jullie mooi mee doen met de 4 uurs race in Croix….”.
Tuurlijk,doen we, was het antwoord van Adri, hihi,was mijn reactie.
Dood zwijgen die plannen dacht ik ,maar in het overleg bij Yamaha krijgt Cees zelfs onze gespreks partners zover dat ook zij naarstig in de magazijnen op zoek gaan naar een demo Tzr die “Ergens moet staan”.
Hmmm, het gaat serieus worden,direct ga ik bezig om de Yamaha Tzr 50 te prepareren voor
de Quatre Heures de Croix .
De reglementen eisen o.a het borgen van olie pluggen en remmen en een killswitch ,hiervoor gebruik ik het exemplaar van de minibike van Mark.
4 Uren,hoeveel benzine is dat en hoe zit het met de warnte ontwikkeling? Ik neem het zekere voor de vastloper en maak een airduct voor de radiateur om optimaal te koelen,het werkt goed ,tijdens de race loopt de temperatuur niet verder op dan 56 graden tijdens de rijders wissels.

Woensdag avond belt Cees ,snel vraag ik hem over de hoeveelheid benzine,is hij nieuwsgierig of we wel komen?Hij laat niks merken en geeft de startnummers door,78 voor Adri en mij en 79 voor Anthony en…… ja wie eigenlijk?
Project manager Hans van Zundert laat het af weten,net thuis en versleten [ geeft niks Hans,volgend jaar weer….] , maar wie brengt Anthony mee als vervanger?
Na de gebruikelijke files kunnen we donderdag dan eindelijk doorrijden en komen we avonds omstreeks 22.00 uur aan op het circuit waar de barbeques reeds afkoelen en we argwanend worden bekeken,”Wie zijn dat?” lees ik op de gezichten van de vaste Sobw leden.
In de stikdonkere franse herfst avond inspecteren we het circuit, asfalt is alles wat we kunnen ontdekken.
Rond 1 uur in de morgen arriveren Anthony en….Gerard, oeps, Gerard is instructeur bij de Race Academy , hmmm , maar Adri en ik hebben meer vermogen.
Bij een frisse versnapering deelt Anthony nog even fijntjes mee dat hun race monster welliswaar volkomen standaard is [wel zonder uitlaat restrictie], met verlichting en richting aanwijzers en claxon , maar te elfder ure nog wel is voorzien van nieuw Bridgestone rubber…
Voor ons is er ook een set Bridgestone BT’s meegebracht,voor de gelegenheid beschikbaar gesteld.Helaas ontbreekt het aan tijd en bandengereedschap om de set te monteren.
Awel dan maar met de oem. set die van ongeveer 2004 is………..

Vrijdag ochtend word de tijd voor de eerste training benut om de “fabrieks Yamaha “ van Anthony en Gerard te voorzien van startnummers en worden richting aanwijzers en koplampen afgeplakt.
Tijd voor de technische controle en inschrijving,logischer wijs zijn er enkele onvolkomen heden die de volgende keer opgelost dienen te zijn.
Na de inschrijving is er tijd voor de riders meeting en daarna koffie,gezellig.
We hebben nog 3 minuten roept Adri,de training gaat begin… is al begonnen!
Oude Cup glorie herleeft als ik me geheel in RD 350 Cup stijl in het grijze VOSS-OSS pak van JPH te O hijs.
De eerste cicuit ronden na uhhhh 25 jaar toen ik samen met Jeffry de Vries mijn start bewijs haalde,heerlijk.
De Yamaha blijft heerlijk koel en ik voel me snel thuis ,de baan is vochtig en dat is bij de overige deelnemers goed te merken.
Na 25 minuten realiseer ik me dat ook Adri moet trainen ,hem resten precies 2 ronden[inclusief uitloopronde].
De 2e training is reeds iets droger en de toerenteller geeft einde rechte stuk 14.800 toeren aan.
Na de training wisselen we rigoureus het voortandwiel en bekijken heel wijs de bougie , koffie [ ja graag reageert Anthony] kleur , dus goed.

Door loting in het team is bepaald door mij dat Adri gaat starten,na 30 minuten gaan we wisselen.
Na ongeveer 15 minuten gaat Kickstart redacteur Ben Kennepol hard onderuit en word hij naar het medisch centrum gebracht,later blijkt dat hij een sleutel been en diverse ribben heeft gebroken. Beterschap Ben!
Inmiddels zitten we goed in de race,Adri komt na 28 minuten binnen en snel wisselen we van plek,ik er op hij er af.
Na 18 minuten blijkt dat de conditietraining z’n vruchten afwerpt,ik ben dood moe.
Na 30 minuten wisselen we weer ,met een giga grijns stap ik af en kan niet wachten op de volgende wissel.
Inmiddels staan we na 2 uren op een keurige 37 ste plek totaal.
De volgende wissel is spannend , tanken , snel gooien we 5 liter bij en gaan we vrolijk verder.
De monitor in de pitstraat geeft aan dat we op plek 30 rijden en vierde staan in onze klasse[ sportklasse].
Na 3 uren weer tanken,nog 5 liter. Adri met nul motorsport ervaring maar met een respectabele staat van kart wedstrijden achter de rug ,heeft helemaal zijn draai gevonden op de Yamaha Tzr, ook Anthony en Gerard gaan stug door en passeren diverse rijders in de bochten om op het rechte stuk de gewonnen plaatsen weer terug te geven.
Het is nog 25 minuten als ik voor de laatste keer opstap om de Tzr over de finish te brengen,gelukkig blijven pech en valpartijen achterwege en na 4 uren race gaan ons team als 30 ste totaal en 4 e in de klasse over de finish.
Anthony en Gerard eindigen als 37 ste totaal.
Wat een feest en zeker voor herhaling vatbaar.

Wij ,Anthony, Gerard, Adri en Henk,bedanken de SOBW voor de geweldige dag ,
de overige rijders voor hun respect op de baan, Yamaha-Motor- Nederland voor de steun en
voor de Bridgestone banden , en Profile Freerider voor het lenen van de bus enIndoor Karting Berlikum voor het beschikbaar stellen van de Yamaha Tzr 50 Cup machine
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mark#41 op di 24 okt 2006, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
schroefje

Bericht door schroefje »

Geloof dat er hier iemand het HEEL erg naar zijn zin heeft gehad :wink: 8)
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Bericht door kleine_duivel »

haha gaaf! :D , nu kan je MARK vertellen hoe goed het ging, en niet andersom 8)
Jvdw#59

Bericht door Jvdw#59 »

Tof hoor.. ik had wel mee willen doen op de Derbi GPR.. :wink:

Afbeelding
Grappig, op de achtergrond links staan vrienden van ons, die 3e werden van de Topscooters.
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik heb het stukje met plezier gelezen.. Leuk initiatief!

Groeten Koen
Plaats reactie