Pagina 2 van 2

Geplaatst: za 29 jan 2005, 15:41
door Rainman51
wat bedoel je met tot zijn 20 a 30 ??

Volgens mij is de koppeling veel te los ingesteld.
de motor kan het eerst effe niet aan, maar als hij dan op toeren begint te komen
schiet hij natuurlijk wel weg als een pijl uit een boog!
Heb je een toerenteller?
Je koppeling zou (bij een Polini-motor) rond de 8000 Rpm moetn opengaan.
beste manier om dat te testen, is je even op je bike te zetten, en het gas langzaam open te zetten.
Totdat de motor je voort wil trekken.
Dan kijk je op je toerenteller, en zou ie rond de 8000 t/min moeten zijn.
Dan staat je koppeling vrij goed!

Hopelijk was mijn uitleg een beetje duidelijk? :lol:
Nog een tip voor iedereen die wil beginnen racen:
Investeer in een toerenteller: Je zal er veel mee leren en geld besparen!

Geplaatst: zo 30 jan 2005, 00:26
door killerbeast
bedankt.

vanavond op de kartbaan in middelburg er achter gekomen dat ik hem na vamiddag veelste strak had gesteld en mijn koppeling dus bijna lekkterlijk opbrande. dus de veren nu slapper gezet en loopt vrij goed

er komt binnenkort een toerenteller mijn kant op dus ik ga hem dan pas verder mee.

edit/ toerenteller is besteld en volgende week binnen /edit

bedankt rainman51 voor je uitleg

Geplaatst: zo 30 jan 2005, 19:26
door Rainman51
killerbeast,
daarvoor dient een forum voor toch?
om van elkaar te leren?
indien er nog dingen zijn, vraag maar! :wink:

Geplaatst: ma 07 feb 2005, 16:40
door killerbeast
aim is binnen en zit op me mini. de koppeling gaat open bij 7200 toeren dus vrij netjes afgesteld.

maar moet eerst ander spruitstuk erop zetten me carb staat te schuin

rainman kan jij me even toevoegen heb nog wat vragen

vanhoferic@hotmail.com

mzzl

Geplaatst: ma 07 feb 2005, 18:56
door Rainman51
je staat nu bij mijn msn...
je kan me ook bereiken via mail.

Geplaatst: do 31 mar 2005, 21:28
door the miniman 3
moet je voor een toerentelller eigenlijk een elektrische of binnenrotor ontsteking hebben??? :?: :?:

toerenteller

Geplaatst: do 31 mar 2005, 21:32
door *HANK*
Hallo

Nee dat maakt niet uit, het draadje van de toerenteller om de bougie kabel en je kan het toerental aflezen.

Re: toerenteller

Geplaatst: vr 01 apr 2005, 08:24
door ab-tuning
*HANK* schreef:Hallo

Nee dat maakt niet uit, het draadje van de toerenteller om de bougie kabel en je kan het toerental aflezen.
Zegt de gene waar het draadje om het frame gebonden zit....... :D

Geplaatst: za 02 apr 2005, 20:32
door *HANK*
Aandacht punten koppeling.

KOPPELING TYPE A & B (cinesche minibikes)

.AfbeeldingAfbeelding

# Bij montage van de schoentjes, asjes insmeren met vet.
# Bij montage van de koppeling krukas insmeren met vet.
# Koppelingskom moet glad zijn vanbinnen, zonodig opschuren met waterproef schuurpapier.
# Koppeling bij eerste montage niet te hoog in toeren zetten.
# Koppeling na eerste montage een aantal maal rustig op bedrijfstemperatuur laten komen, en weer af laten koelen.
# Controleer ook regelmatig de veerlengte in ontspannen toestand, deze mag niet onder de 21 mm komen!!, mocht dit wel zo zijn, dan dienen ze vervangen te worden.
# Draai de veren nooit strakker als 20 mm, onder de 20 mm kan de veer zijn werk niet meer goed doen.
# Bij gebruik regelmatig controleren op slijtage, indien de schoentjes slijten de veerspanning terug stellen.
# Wanneer het schoentje voor de 50% is versleten, is het aan te bevelen om gewicht toe te voegen, dit om het verdwenen materiaal dus gewicht te compenseren, advies is een plaatje van 1 mm erbij.
# Bij een normale koppeling de veerspanning op 21,5 mm en zal dan tussen de 8000 en 8500 toeren aangrijpen.
# Door de veer strakker te zetten (het boutje met de klok mee draaien) zal het aangrijp toerental verhogen en de veer losser zetten (het stel boutje tegen de klok in draaien) zal het aangrijp toerental verminderen.


AANDACHTS PUNTEN TYPE B

# Ook voor dit type schoen gelden bovenstaande punten.
# Er mag niet aan de oppervlakte van het frictie materiaal geschuurd worden!!!
# Ideale bedrijfstemperatuur van de koppeling is bij dit materiaal 85 graden, het advies is dan ook om het koppelings huis aan te passen voor betere koeling.
# Standaard is deze koppeling voorzien van gewicht plaatjes van 2,5 mm, zelf verzwaren of verlichten mag, het advies is om niet onder de 2 mm te gaan, omdat de schoentjes dan te licht worden en er te veel slip ontstaat.

GEWICHTS PLAATJES

Afbeelding

Om de koppeling naar eigen wensen aan te passen, zijn er diversen gewichten.
Plaatje wit 1 mm dik 2 gram.
Plaatje rood 1,5 mm dik 3 gram.
Plaatje blauw 2 mm dik 4 gram.
Plaatje geel 2,5 mm dik 5 gram.
Ook is het mogelijk om met een combinatie van enkele plaatjes te werken.
Daarnaast is het nog mogelijk om aan het einde van het plaatje nog een M3 boutje met moertje te monteren om het gewicht aan te passen.


Volg deze punten op, en u heeft langer plezier van de koppeling.

Geplaatst: zo 29 mei 2005, 17:02
door Xander
Hoi hank,

hoe dik is de voering van een standaard blata koppeling?

ik heb gister meegereden met een demo op 's-Gravenpolder, ging als een beest.

vandaag op de kartbaan stond de koppeling iewat te strak afgesteld, en heb dat veranderd.
het resulteerde in het indippen van het toerental(ok logisch), en daarna het doorslippen van de koppeling, wat een beetje op het puchmaxi gebeuren.

*koppeling is droog
*veren zijn boven de 21mm ontspannen
*koppelingshuis is als een spiegeltje.

Xander.

Geplaatst: zo 29 mei 2005, 17:36
door Xander
Hoi,

heb het al gevonden.
in het eerste opzicht als je naar de koppeling kijkt lijkt er niks mis, en lijkt ie droog.

na hem 3x in/uit elkaar te hebben gehad, versteld en ondertussen rijden, zag ik het ineens.

de uitlaat, wijst precies op mijn ketting.
gezien dit rappe apparaatje best rijk staat, komt er nogal wat olie naar buiten.
de olie word boven op de ketting meegenomen, en gaat dan recht het koppelingshuis in :oops:

hadden ze op de kartbaan tog gelijk dat de koppeling niet versleten kon zijn.


@ hank, wat is de dikte van de remvoering als de koppeling ongebruikt is?


Xander.

voering dikte

Geplaatst: zo 29 mei 2005, 20:30
door *HANK*
Hallo

De voering van een Blata koppeling is 4,5 mm dik.

Geplaatst: wo 01 jun 2005, 20:05
door Twan
Hallo,

Dit is mijn eerste bericht hier. (ik zal me elders, zodadelijk eerst netjes voorstellen)

Ik zit nu met het volgende.

Ik heb een Nitro V-racer gekocht (watergekoeld). Maar als ik er op zit (ik weeg 80kg) moet ik haast vol gas geven voordat ik van de plaats af kom.
Welke afstand moet ik nu aan houden van de veertjes of raden jullie mij een andere koppleing aan?(zoals de foto hierboven)
Ik zit nu op ongeveer 18mm. Maar moet hem morgen nog gaan proberen.
Wat ik eigenlijk wil is niets anders dan als ik weg rijd ik dan niet meteen vol gas moet geven. Dus als ik half gas geef dat ik dan ook lekker kan rijden.
Kunnen jullie mij AUB helpen?

Groeten Twan