Watergekoeld of luchtgekoelde blata replica?

Fabrieks bikes gerelateerde vragen - Factory bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

SkeurijzeR.tk
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 01:40
Locatie: Twello
Contacteer:

Watergekoeld of luchtgekoelde blata replica?

Bericht door SkeurijzeR.tk »

De watergekoelde replica van de blata is 200 euro goedkoper dan de luchtgekoelde!
Waarom is dat? meestal is een watergkoeld model duurder?

Ik heb (hier) al gelezen dat die dingen wel eens waterkoker hebben, maar dan nog?

en is de rijwind anders wel voldoende om het luchtgekoelde exemplaar voldoende te koelen?

en verschilt het ook nog met prestaties?
to finish first, you first have to finish!!
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Hey, de luchtgekoelde versie is beter afgewerkt! de watergekoelde versie is dus wat simpeler. wim grob heef ook deze watergekoelde bike en heeft er een speciale radiateur voor laten maken. de orginele radiateur is niet zo succesvol, bij wim kookte hij al na 3 rondjes. en de koppelingen zijn ook niet alles, maar daar zijn Hank-kok en wim grob mee bezig, om hier een betere koppeling voor te maken! dus de experts op dit gebied zijn zeker zij wel! je kan wim-grob een persoonlijk bericht sturen(pb) voor je vragen.
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
SkeurijzeR.tk
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 01:40
Locatie: Twello
Contacteer:

Bericht door SkeurijzeR.tk »

Ja ik heb de (meeste) berichten al doorgelezen over deze motoren.
Maar las ook bij een topic over het 'tunen'van de Vracer, dat een17.5mm carb de koppeling problemen wegnam? is dat echt zo?

En scheelt het nou ook kwa prestaties, dan lucht of vloeistof gekoeld?
to finish first, you first have to finish!!
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

De koppeling is gewoon niet van goeie kwalitijd. denk niet dat een 17,5 delorto dat zal wegnemen. en kwa prestaties denk ik niet dat het veel zal schelen, Maar een vloeistof gekoelde cilinder blijft meer op de zelfde temperatuur, en is beter te regelen bijv: als je een grote radiateur hebt(als wim) en je vind dat hij niet de ideale temp heeft, kun je hem afplakken met tape(gedeeltelijk) totdat je de ideale temperatuur hebt. je zal met een watergekoelde bike dus minder last hebben van het uitzetten en krimpen van de cilinder, en dus iets minder kans op een vastloper. maar dit valt nog reuze mee. Gr
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
SkeurijzeR.tk
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 01:40
Locatie: Twello
Contacteer:

Bericht door SkeurijzeR.tk »

Nah, het is wel even 200 euro prijs verschil, daarvoor kun je toch wel die radioteur aanpassen?!?
En dan is een watergekoeld blok toch iets betrouwbaarder/regelbaarder als een luchtgekoelde, dus dat is dan toch nog meer voordeel?
to finish first, you first have to finish!!
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Ja ik zou ook de watergekoelde nemen. als je die van wim ziet rijden...heeft op't moment aleen een grotere radiateur, en die blijft zo een paar uur rijden, geen waterkokers enz. succes ermee! Gr
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Hij ziet er ook een stuk beter uit vind ik zelf.en ook meer voordeel. Gr
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
wimgrob
forum gebruiker
Berichten: 425
Lid geworden op: di 01 apr 2003, 19:05
Locatie: Blaricum n.h.

watergekoelde replica

Bericht door wimgrob »

Hallo, heb een grotere radiateur op mijn waterkoeler zitten, de temperatuur wordt nu 65 graden bij zeer intensief indoor gebruik.
Heb deze radiateur laten maken bij een ouderwetse vakman.
Hij kost €225,- compleet met alle benodigde onderdelen als slangen klemmen, beugels etc. Je kan eventueel van mij het tel.nr. krijgen.
Het monteren van een grotere carburateur lost je koppelingsprobleem niet op,heb zelf ook een 17,5 mm op mijn mini.
Dit probleem speelt ook bij de luchtkoeler.
Ben samen met Hank Kok bezig dit probleem op te lossen en het ziet er naar uit dat de aangepaste koppelingen perfect werken.We zijn nu nog aan het testen.De resultaten zijn zeer goed, maar we willen niet over 1 nacht ijs gaan.
Zeer binnenkort kan je bij ons je koppeling laten aanpassen.
Walter kampioen 2009 SBO pitbike -10pk klasse, 2010 rijden we pitbike open !!!
SkeurijzeR.tk
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 01:40
Locatie: Twello
Contacteer:

Bericht door SkeurijzeR.tk »

Bij V-com.nl verkopen ze ook een ventilator set; 35 euro
Weet iemand of dat ook voldoende is?

koelset:
Komplete koelset voor de watergekoelde Nitro. Met deze set geeft je net wat meer koeling aan je watergekoelde bike, blijkt toch wel nodig als je op de indoorbanen rijd. Met de accu kan je tussen de 2 ~ 4 uur rijden. Losse accu's zijn bij te bestellen.

De set bestaat uit:

- dubbelgelagerde 12 x 12 cm 12 Volt ventilator
- 12Volt, 700~800Mah accu
- 12Volt lader


Afbeelding
to finish first, you first have to finish!!
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

Het zal vast wel wat helpen maar onder het rijden niet. je kan veel beter een radiateur als wim nemen. dan heb je bij wijs van spreken een luchtgekoelde versie. dus geen waterkokers of problemen. dus het kost dan wel wat maar dan heb je ook wat! kun je beter dat doen als een ventilator set aanschaffen. Gr
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
MX_Melvin
forum gebruiker
Berichten: 999
Lid geworden op: vr 30 apr 2004, 15:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door MX_Melvin »

Ja ik weet het niet ik vind de watergekoelde wel mooi als die loopt zoals die Wim maar mijn luchtgekoelde doet het tog ook echt prima als de koppeling goed afgesteld is gaan we binnenkort weer doen voor Zaltbommel maar de watergekoelde heeft iets meer power lijkt het.. Maar ik heb ook een ander tandwiel dus mijne gaat zowiezo zachter. Maar als de koppeling het goed komt er een ander voortandwiel in mischien en dan moet die ook weer wat harder gaan.. Maar ik vind het allebei goede bikes voor het geld..

Gr Melvin
SkeurijzeR.tk
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 01:40
Locatie: Twello
Contacteer:

Bericht door SkeurijzeR.tk »

dave schreef:Het zal vast wel wat helpen maar onder het rijden niet.
Die ventilator plaats je toch op de radiateur, dus dan scheelt dat onder het rijden toch ook?
to finish first, you first have to finish!!
Ricardo

Bericht door Ricardo »

De koppeling schijnt bij jullie een groot probleem te zijn waarom kopen jullie dan geen koppeling schoentjes van ZOCCHI zit geloof ik (weet het niet zeker carbon matriaal in verwerkt) slijt stukke minder zijn beter als Polini enz speciaal gemaakt voor minder slijtage???
Heb ik zelf ook.

Ricardo
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Scheurijzer,

Ik ben ook in het bezit van een watergekoelde, heb ook de ervaring van snelle waterkokers als je aan de huidige configuratie geen aanpassingen maakt. Zelfs bij een buitentemp. van 3 graden kookte hij na ca. 10 min.
Ik heb dat opgelost door zelf 2 computerventilators van 80mm aan de voorzijde van de radaitor te bouwen (achterzijde is geen ruimte) voor de spanning had ik nog een (te grote) 12V accu liggen die ik onder het zadel heb opgehangen. Ik dacht voorlopig tot het inrijden netjes is afgerond. Heb ook een temp.sensor op de cilinderkop geplaatst en de temp. van de kop blijft ca. 65 graden. Ben nu de slangen aan het aanpassen om de sensor in het koelwater te plaatsen. Door de kuip, spatbord en grote wielen komt er gewoonweg te weinig luchtstroming naar de radiator. Bij ingeschakelde ventilatoren kan ik nu probleemloos buiten meer dan een uur rijden. Vergeet ik toevallig de ventilatoren aan te zetten, dan heb ik na 10 min. al een koker. Ik denk dat ze er dus voorlopig mooi op blijven zitten. Het extra gewicht wordt wel weer gecompenseerd door het reserve vermogen wat deze bike bezit. Ben daarom tot nu toe zeer tevereden en rij lekker mijn baantjes. Al met al, moet je er dus een geforceerde waterkoeler van maken.

gr.Larry
www.minibakkies.tk
Afbeelding
SkeurijzeR.tk
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 01:40
Locatie: Twello
Contacteer:

Bericht door SkeurijzeR.tk »

Minibakkie schreef: Door de kuip, spatbord en grote wielen komt er gewoonweg te weinig luchtstroming naar de radiator.
Kun je dan niet gewoon iets van de kuip weghalen en dan een woord luchthappertje maken?
Zo'n speciale radiateur met ventilatoren op maat zijn wel aardig prijzig.....

En die ventilator die Vcom heeft, is dat niet voldoende dan?
to finish first, you first have to finish!!
Gesloten