Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Fabrieks bikes gerelateerde vragen - Factory bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Lorenzo82
forum gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:20

Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door Lorenzo82 »

Ola!!

Twee weken geleden tijdens het trainen stopte mijn bike er in eens mee! Het klonk in eerste instantie alsof mijn bike geen benzine meer had / kreeg. Ik keek direct in de tank maar er zat nog voldoende benzine in. Ik probeerde darna direct mijn bike opnieuw te starten maar ik merkte dat het aantrekken veel makkelijk ging als voorheen! Dat vondt ik nogal vreemd dus ben naar de pit gelopen om daar verder te onderzoeken. Ik heb daar geprobeerd om hem aan te trekken maar omdat ik merkte dat er weinig compressie aanwezig was bij het aantrekken ben ik daar direct mee gestopt! Ik heb de carb eraf gehaald en geheel schoon gemaakt! Daarnaast ook de sproeier schoon geblazen. Daarnaast gecontroleerd of de bougie nog vonkt. Hij vonkt volop dus ik ben bang dat het in het blok zit. En dan te denken aan de zuigerveren / of dat de koppakking niet dicht is!! Ik zal tevens ook de koppeling controleren en of de bobine wel op 0.35 mm staat ten op zichte met het vliegwiel! Zijn er nog andere mogelijkheden wat er met mijn bike aan de hand kan zijn...??
Ik hoor het graag!!

groetjes Lorenzo82
Gebruikersavatar
steef1
forum gebruiker
Berichten: 1526
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 20:39
Locatie: Maastricht. pole position

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door steef1 »

Klemmende zuigerveer zou kunnen. (Het zou dan kunnen dat je grote schade hebt veer kan in een poort gehapt heeft).
Membraam plaatjes stuk.
Pakking eruit geblazen (wat ik niet verwacht).
Ga zo maar door zoiso word het uit elkaar halen en reviseren dat is het beste.
YZ250F
Gebruikersavatar
Lorenzo82
forum gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:20

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door Lorenzo82 »

Ik begrijp dat ik hem uit elkaar moet halen om te zien hoe of wat!!
Ik hoop toch dat de schade meevalt maar dat hoopt iedereen altijd!!
Maar na het controleren van deze onderdelen zou ik het probleem tegen moeten komen?
Of zijn er nog andere suggesties / mogelijlheden waar ik rekening mee moet houden..??
Gebruikersavatar
De Hakker
forum gebruiker
Berichten: 566
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:34
Contacteer:

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door De Hakker »

Lorenzo82 schreef:Ik begrijp dat ik hem uit elkaar moet halen om te zien hoe of wat!!
Ik hoop toch dat de schade meevalt maar dat hoopt iedereen altijd!!
Maar na het controleren van deze onderdelen zou ik het probleem tegen moeten komen?
Of zijn er nog andere suggesties / mogelijlheden waar ik rekening mee moet houden..??
Ja met waarschijnlijk weer veel geld uitgeven :oops:

Uit elkaar halen die handel en alles even goed nazien en gelijk alle lagers en keeringen vervangen om wat voor een bike gaat het eigenlijk.

Groet victor :lol:
Afbeelding
---------------------
DM GP1 FACTORY BZM SANDRO
DM GP1 MINI CAS
POLINI 910 CARENNA DANI
DM FACTORY R 50CC IAME VICTOR
Gebruikersavatar
steef1
forum gebruiker
Berichten: 1526
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 20:39
Locatie: Maastricht. pole position

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door steef1 »

De Hakker schreef:
Lorenzo82 schreef:Ik begrijp dat ik hem uit elkaar moet halen om te zien hoe of wat!!
Ik hoop toch dat de schade meevalt maar dat hoopt iedereen altijd!!
Maar na het controleren van deze onderdelen zou ik het probleem tegen moeten komen?
Of zijn er nog andere suggesties / mogelijlheden waar ik rekening mee moet houden..??
Ja met waarschijnlijk weer veel geld uitgeven :oops:

Uit elkaar halen die handel en alles even goed nazien en gelijk alle lagers en keeringen vervangen om wat voor een bike gaat het eigenlijk.

Groet victor :lol:
Kun je ook gelijk de lagers doen;
Zuigerveer (wellicht ook de zuiger zelf);
Zuigerpen;
Keeringen;
Pakkingen;
Krukas lagers;
Naald lager.

Dit doe ik altijd minimaal als het blok open gaat.
Kijk zoiso of er putjes in de kop van de zuiger en de cilinderkop zitten want dat zijn metaal spanen van iets dat stuk is gelopen.
Kijk ook goed naar de cilinder dat er geen kras of hap bij een poort zit.
Kijk de membramen na of die goed zijn.

Begin eerst maar met het blok open te maken dan zul je waarschijnlijk wel zien wat er aan de hand is.
Succes.
YZ250F
Gebruikersavatar
minipower
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2679
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 16:59
Minibike:: Genoeg om een museum te beginnen.
Locatie: Amersfoort

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door minipower »

kan ook zijn dat er op een op andere mannier ( bijv verkeerde boegie ) een gat in je zuiger is gebrand of je boegie lek is gegaan :roll:
Keep the forum alive =D>
Gebruikersavatar
Lorenzo82
forum gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:20

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door Lorenzo82 »

Een gat in mijn zuiger is gebrand door een verkeerde bougie...?? Het zal wel aan mijj liggen maag dat snap ik ff niet....?? Hoe kan een (verkeerde) bougie een gat in mijn zuiger branden....?? Ik rij altijd met een mengsel van 1:40 met euro 95 en 2-tak olie van gastrol! en de mogelijkheid wanneer er een gat zou kunnen branden in de zuiger zijn: Voortijdige ontsteking (pre-ignition) veroorzaakt een gat op de zwakste plek, meestal midden in de zuigerbodem of bij het slot van de bovenste zuigerveer. Het is in hoofdzaak een thermisch verschijnsel, dat optreedt voordat de topdruk is bereikt dus als de zuiger nog omhoog beweegt. Oorzaken: te warme bougie, dus verkeerde warmtegraad, te veel kooldeeltjes, te hete uitlaatklep, te arm mengsel.
De bougie die ik gebruiki is in orde en niet te warm! betreft de kooldeeltjes en een te hete uitlaatklep zou ik niet weten maar ik neem aan dat dit geen probleem zou kunnen zijn met mijn verhouding van de euro 95 en de gastrol 2-tak olie. Ik zal eens kijken naar de zuiger maar ik denk niet dat dat het geval is!!

En van een lekke bougie is geen sprake!!
Gebruikersavatar
De Hakker
forum gebruiker
Berichten: 566
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:34
Contacteer:

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door De Hakker »

Lorenzo82 schreef:Een gat in mijn zuiger is gebrand door een verkeerde bougie...?? Het zal wel aan mijj liggen maag dat snap ik ff niet....?? Hoe kan een (verkeerde) bougie een gat in mijn zuiger branden....?? Ik rij altijd met een mengsel van 1:40 met euro 95 en 2-tak olie van gastrol! en de mogelijkheid wanneer er een gat zou kunnen branden in de zuiger zijn: Voortijdige ontsteking (pre-ignition) veroorzaakt een gat op de zwakste plek, meestal midden in de zuigerbodem of bij het slot van de bovenste zuigerveer. Het is in hoofdzaak een thermisch verschijnsel, dat optreedt voordat de topdruk is bereikt dus als de zuiger nog omhoog beweegt. Oorzaken: te warme bougie, dus verkeerde warmtegraad, te veel kooldeeltjes, te hete uitlaatklep, te arm mengsel.
De bougie die ik gebruiki is in orde en niet te warm! betreft de kooldeeltjes en een te hete uitlaatklep zou ik niet weten maar ik neem aan dat dit geen probleem zou kunnen zijn met mijn verhouding van de euro 95 en de gastrol 2-tak olie. Ik zal eens kijken naar de zuiger maar ik denk niet dat dat het geval is!!

En van een lekke bougie is geen sprake!!
Nou nou Mister GASDROL eh castrol als jij nu eens begint te schroeven wat er nu kapot kan zijn ben jij er volgens mij eerder achter dan hier een eeuwen lange google discussie te gaan voeren niet lullig bedoelt maar lijkt mij een stuk sneller kijken is in dit geval weten en ja als hij toch open ligt gelijk alles vervangen weet je zeker dat het de komende tijd heel blijft. :wink: :wink: Succes en als het niet lukt meld je dan even kijk ik of ik kan helpen ga nu eerst naar italie.
Afbeelding
---------------------
DM GP1 FACTORY BZM SANDRO
DM GP1 MINI CAS
POLINI 910 CARENNA DANI
DM FACTORY R 50CC IAME VICTOR
Gebruikersavatar
Lorenzo82
forum gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:20

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door Lorenzo82 »

@ Hakkie --> jij altijd weer met je gevatte opmerkingen hahahaha :lol:
Fijne vakantie in italië (waar ga je heen in italië..?? ben net teurg van 8 dagen lago maggiore en 4 dagen gardameer!!)
Gebruikersavatar
De Hakker
forum gebruiker
Berichten: 566
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:34
Contacteer:

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door De Hakker »

Lorenzo82 schreef:@ Hakkie --> jij altijd weer met je gevatte opmerkingen hahahaha :lol:
Fijne vakantie in italië (waar ga je heen in italië..?? ben net teurg van 8 dagen lago maggiore en 4 dagen gardameer!!)
Caorle aan de venitiaanse kust 32 graden lekker :lol: :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
---------------------
DM GP1 FACTORY BZM SANDRO
DM GP1 MINI CAS
POLINI 910 CARENNA DANI
DM FACTORY R 50CC IAME VICTOR
Gebruikersavatar
steef1
forum gebruiker
Berichten: 1526
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 20:39
Locatie: Maastricht. pole position

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door steef1 »

De Hakker schreef:
Lorenzo82 schreef:Een gat in mijn zuiger is gebrand door een verkeerde bougie...?? Het zal wel aan mijj liggen maag dat snap ik ff niet....?? Hoe kan een (verkeerde) bougie een gat in mijn zuiger branden....?? Ik rij altijd met een mengsel van 1:40 met euro 95 en 2-tak olie van gastrol! en de mogelijkheid wanneer er een gat zou kunnen branden in de zuiger zijn: Voortijdige ontsteking (pre-ignition) veroorzaakt een gat op de zwakste plek, meestal midden in de zuigerbodem of bij het slot van de bovenste zuigerveer. Het is in hoofdzaak een thermisch verschijnsel, dat optreedt voordat de topdruk is bereikt dus als de zuiger nog omhoog beweegt. Oorzaken: te warme bougie, dus verkeerde warmtegraad, te veel kooldeeltjes, te hete uitlaatklep, te arm mengsel.
De bougie die ik gebruiki is in orde en niet te warm! betreft de kooldeeltjes en een te hete uitlaatklep zou ik niet weten maar ik neem aan dat dit geen probleem zou kunnen zijn met mijn verhouding van de euro 95 en de gastrol 2-tak olie. Ik zal eens kijken naar de zuiger maar ik denk niet dat dat het geval is!!

En van een lekke bougie is geen sprake!!
Nou nou Mister GASDROL eh castrol als jij nu eens begint te schroeven wat er nu kapot kan zijn ben jij er volgens mij eerder achter dan hier een eeuwen lange google discussie te gaan voeren niet lullig bedoelt maar lijkt mij een stuk sneller kijken is in dit geval weten en ja als hij toch open ligt gelijk alles vervangen weet je zeker dat het de komende tijd heel blijft. :wink: :wink:
Daarbij toevoegen.
Ga met 98 rijden omdat dat een betere ontbranding geeft en minder kans op detoneren.
YZ250F
Gebruikersavatar
Lorenzo82
forum gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:20

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door Lorenzo82 »

Ga met 98 rijden............???
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door ruud »

hij bedoeld euro 98 bezine :wink:
zal weinig verschil uitmaken verder 95 of 98
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door kleine_duivel »

ruud schreef:hij bedoeld euro 98 bezine :wink:
zal weinig verschil uitmaken verder 95 of 98
dat kan in sommige situatie's nog wel 's flink tegenvallen..
heb zelf al een blok kapot gehad door zelfdetonatie @ 95.
Gebruikersavatar
Lorenzo82
forum gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 19:20

Re: Geen tot weinig compressie bij aantrekken

Bericht door Lorenzo82 »

Heb gisteren het blokje uitelkaar gehaald en in eerste instantie zag ik dat de kop van de zuiger flink beschadigd. Vervolgens de verdergezocht en gekeken naar de binnenkant van het cilinderblokje ivm eventuele beschadigingen maar daar was gelukkig geen beschadigingen op te zien. Het enige wat beschadigd was was de kop van de cilinder bij de ontsteking. Gelukkig betrof het een kleine beschadiging dus we hebben de kop kunnen reviceren en weer netjes glad maken!! De reden was dat er een lager was gebroken waardoor de zuiger op en neer heeft gedanst. Alles nagelopen en het blokje geheel schoon gemaakt en uitgespoeld / uitgeblazen en vervolgens alle pakkingen vervangen!! Nieuwe zuiger erin en na het reviceren en schoonmaken het blok weer inelkaar gezet!! Daarna gestart en hij loopt weer als een zonnetje!! Nu afwachten wat ie doet op het circuit!!
Als er een vervolg is dan hou ik jullie hiervan op de hoogte!!
Plaats reactie