Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Fabrieks bikes gerelateerde vragen - Factory bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaap
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:25

Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door Jaap »

Even een vraag over kettingen. Ik heb al wat gezocht op het forum, maar kom er niet echt uit.

Na wat gerotzooi met een oudere ketting met harde knikken erin, heb ik maar eens een nieuwe KMC 25H ketting gekocht. Zelfde type als dat er op zat.

Afgelopen zondag dus de nieuwe ketting gemonteerd op m’n bike (DM met BZM 40cc blok), met tandwielen 7/66. Dit liep ineens zeeeeer soepel, dat had ik nog niet gehad! De ketting niet te strak gezet i.v.m. een soort “inrijden/ uitrekken” en netjes de ketting ingespoten met vet (momenteel gebruik ik Agia Lube, gekregen bij de bike) voordat ik ging rijden.

Na de eerste sessie meteen even naar de ketting gekeken en opnieuw ingevet. Mmmm, hij is toch wat strakker gaan staan. Ketting dus meer speling gegeven en weer gaan rijden. Na de tweede sessie weer gekeken nu zag ik er twee harde knikjes in zitten!! Eentje zou ik nog wel logisch i.v.m. het aan elkaar klinken. Later op de dag kwam daar nog een hard knikje bij, een paar schakels verder van waar al een knikje zat! Het draaide op zich wel mooi rond, maar op die knikjes blijft ie natuurlijk hangen.

Ik snap niet waar het aan ligt. Heb de ketting goed vet gehouden en niet te strak gezet. Het 7 voortandwiel (volgens mij een Bizeta) is ook nog zo goed als nieuw, achtertandwiel (CS Racing) is ook in zeer goede staat.

De ketting staat netjes recht, maar het voor- en achtertandwiel staan niet in een rechte lijn achter elkaar. Ik vraag me echter af of dat überhaupt kan. Door het gebruik van een klos, waar het achtertandwiel op gemonteerd is, staat dat altijd meer naar de achterbrug toe. En de positie van je voortandwiel is niet te veranderen.

Hulp en/of suggesties zijn zeer welkom. Alvast bedankt.
DM GP1 - BZM 50cc
Senioren Plus - #3
Gebruikersavatar
Subito
Moderator
Moderator
Berichten: 2403
Lid geworden op: vr 19 mei 2006, 09:46
Minibike:: Nu niks meer, ik had:
- BMS P3 50cc Factory
- BMS P2 40cc BZM LC
- BMS P1 40cc BZM LC
- STAMAS
- DM
- GRC Lazer
Locatie: Almere

Re: Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door Subito »

Voor en achtertandwiel dienen wel in 1 lijn te staan.
Misschien ergens een spacer verkeerd geplaatst?
Is het een originele DM naaf/klos die je gebruikt?
Mee eens dat de stand van het voortandwiel niet verandert kan worden tenzij het hele blok verkeerd gemonteerd is.

Mvg
AirController bij de Koninklijke Marine...je moet het maar kunnen :P
Gebruikersavatar
Jaap
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:25

Re: Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door Jaap »

Bedankt voor je input zo ver.

Er is nog een goede/makkelijke manier om te meten of voor- en achertandwiel al dan niet recht achter elkaar staan?

Ik ga er trouwens wel vanuit dat ik originele DM naven heb. Is dat nog ergens aan te zien/controleren?
DM GP1 - BZM 50cc
Senioren Plus - #3
john-motorsport
forum gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 19 apr 2008, 16:08
Locatie: Gennep

Re: Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door john-motorsport »

Ik heb al heel wat gedonder gehad met kettingen en er zijn een aantal verschillende kettingen (ik vind DID de beste maar ook heel erg duur) de ene beter dan de andere.
Maar dat is niet het probleem. Het punt is dat er tijdens het rijden vuil tussen de buitenste en binnenste schakels terecht komt waardoor de ketting gaat knikken. En dat pik je gewoon op tijdens het rijden en daar kan je niets aan doen.
Ik rijd nu met een KMC ketting en ja in het begin knikt die ketting dus ook.
Maar daar heb ik een trucje voor. De ketting zit dus niet vast bij het pennetje en het rolletje maar tussen de schakels (binnenste en buitenste) zit dus vuil en dat kan er niet tussen uit gespoeld worden.
Oplossing zorg dat er meer ruimte tussen de schakels komt zodat het vuil of er tussen uit kan of geen probleem meer is. Want dan zit de ketting niet meer vast en verdwijnt de knik.
Hoe doe je dat: gewoon met je kettingpons. Het knikje buig je recht en met het pennetje van de pons druk je dan (net zoals je een ketting splitst) het pennetje van de ketting een stukje naar binnen (dus je de doordruk pen tegen het pennetje van de ketting strak er tegen aan en dan ongeveer 15 graden door draaien) daardoor heb je meer ruimte tussen de buitenste schakels en verdwijnt de knik als sneeuw voor de zon. En zo herhaal je dat met alle knikjes en het kan wel even duren voor de ketting dan niet meer knikt.
Het doordrukken van het pennetje niet overdrijven er moet echt nog wel een stukje uitsteken. Lukt het zo niet met het knikje probeer het dan van de achterkant.
Het is trouwens wel mogelijk om de tandwielen recht in lijn te krijgen soms moet je met ringen je blok in lijn hangen met het achtertandwiel.
Bij Sean zijn motor staan ze perfect in lijn: minder wrijving en minder slijtage.
Het gebruik van een goede kettingspray is echt belangrijk! Je moet een kettingspray gebruiken die er echt in trekt niet een voor een ketting met "o"ringen want die heeft een pocketbike ketting niet.
Ik heb zelf goede ervaringen met Molykote (verkrijgbaar bij Bert) en Makraflon2 (internet) is de helft goedkoper en zeker zo goed.
En elke keer dat je van die motor afstapt de ketting nakijken ontknikken(dat gaat na een paar keer voorbij en dan heb je het maar af en toe) smeren en dan komt alles goed.

Ik hoop je hiermee een beetje vooruit te hebben geholpen.

Groeten

John

Sean van Bergem 13-07-2013 1e plaats in de Open 50 (met een Polini blok)Loopt gruwelijk!
Niet meer Pk's maar sneller!!!
Sean van Bergem Standaard 40 GRC mix 3e plaats 2011
Sean van Bergem Open 40 (15mm dellorto i.v.m. gewicht)DM telai FactoryR Kampioen 2012 in 7 wedstrijd dagen!!
Gebruikersavatar
Jaap
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:25

Re: Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door Jaap »

John, bedankt voor je uitgebreide reactie! :-D

De manier van "ontknikken" zoals je bschrijft heb ik bij toeval al een paar keer geprobeerd, maar niet altijd met succes. Maar goed, dat was bij mijn oude ketting en die is toch wel redelijk op. Ik vraag me alleen af of je de binnenste en buitenste schakel niet extra (hard) op elkaar drukt als je met de doordrukpen tegen zo'n pennetje aan duwt. Voor mijn gevoel heb ik best veel ruimte in mijn kettingpons zitten, dus in het stuk waar je de ketting inlegt. Ik weet niet of dat de bedoeling is? Van Molykote als spray heb ik wel eens gehoord, maar Makraflon2 ken ik niet. Heb je misschien een linkje waar je die zou kunnen bestellen?

Het uitlijnen van het blok met de tandwielen zou ik eens goed naar moeten kijken. Ik heb de bike zo gekocht en ging er vanuit dat het goed stond. Echter, de poulies van de waterpomp (dus op de pomp zelf en op de klos) staan ook niet in 1 lijn. Zou de lengte van de achterklos ook nog invloed kunnen hebben? Zag wel dat DM verschillende lengtes heeft.

Maar wat neem ik dan als uitgangspunt om te bepalen of iets goed staat of meer naar buiten/binnen moet? Is het achtertandwiel leidend en leg je daar dan bijvoorbeeld iets langs naar voren toe wat bij het voortandwiel uit moet komen?

Alvast bedankt!!
DM GP1 - BZM 50cc
Senioren Plus - #3
Gebruikersavatar
ruud
forum gebruiker
Berichten: 3631
Lid geworden op: za 03 mei 2003, 12:11
Locatie: Motor: GRC RR

Re: Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door ruud »

Beste Jaap,
Je waterpomp riempje staat altijd iets schuiver ten opzichte van je achterwiel dit heeft verder geen problemen tot gevolg,is bij mij dm ook hetzelfde.Om te weten of je ketting in een rechte lijn staat met je achter tandwiel,kun je vanuit de achterzeide meestal wel goed zien.Wat je ook kunt proberen om je as los te draaien en je ketting spanners helemaal te ontspannen.Daarna ga je met slagen werken per kan dus links 1 volledige slag en daarna rechts.Dit doe je totdat de ketting wat op spanning komt en zorg je dat je ketting wat spelling heeft en je achterwiel netjes zonder tegen slag rond draait.Verder kan het ook zo zijn dat je de ketting te strak hebt gespannen en dat je bent gaan rijden hiermee dan wil hij ook wel eens knakken.Soms moet je twee keer een halve slag draaien en bij elke halve slag kijken of de ketting spelling heeft.Meestal heb je zoiets nu is hij goed en voldoende spelling,en dan draai je hem door en heeft hij weer weinig tot geen spelling.veel succes laat het weten of het gelukt is :wink:
[color=#0000FF]Grc RR minimoto racing[/color]
Gebruikersavatar
De Hakker
forum gebruiker
Berichten: 566
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:34
Contacteer:

Re: Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door De Hakker »

Jaapie

Na ons uitje naar Italie heb ik daar een nieuwe ketting en voortandwielen gehaald, als je de voortandwielen nog los heb en de ketting ook moet je eens controlleren of deze soepel er overheen loopt dus gewoon voortandwiel vasthouden ketting er overheen leggen en laten rollen, bij een nieuw bzm tandwiel ging dit met een kmc ketting al mis na een paar schakels paste het tandwiel niet meer met een zocchi tandwiel ontstond dit problleem niet passen super in de kmc ketting.
Afbeelding
---------------------
DM GP1 FACTORY BZM SANDRO
DM GP1 MINI CAS
POLINI 910 CARENNA DANI
DM FACTORY R 50CC IAME VICTOR
Gebruikersavatar
Jaap
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:25

Re: Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door Jaap »

ruud schreef:Beste Jaap,
Je waterpomp riempje staat altijd iets schuiver ten opzichte van je achterwiel dit heeft verder geen problemen tot gevolg,is bij mij dm ook hetzelfde.Om te weten of je ketting in een rechte lijn staat met je achter tandwiel,kun je vanuit de achterzeide meestal wel goed zien.Wat je ook kunt proberen om je as los te draaien en je ketting spanners helemaal te ontspannen.Daarna ga je met slagen werken per kan dus links 1 volledige slag en daarna rechts.Dit doe je totdat de ketting wat op spanning komt en zorg je dat je ketting wat spelling heeft en je achterwiel netjes zonder tegen slag rond draait.Verder kan het ook zo zijn dat je de ketting te strak hebt gespannen en dat je bent gaan rijden hiermee dan wil hij ook wel eens knakken.Soms moet je twee keer een halve slag draaien en bij elke halve slag kijken of de ketting spelling heeft.Meestal heb je zoiets nu is hij goed en voldoende spelling,en dan draai je hem door en heeft hij weer weinig tot geen spelling.veel succes laat het weten of het gelukt is :wink:
Bedankt Ruud. Over een paar weekjes heb ik vakantie en ga ik er eens studie van maken.
DM GP1 - BZM 50cc
Senioren Plus - #3
Gebruikersavatar
Jaap
forum gebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 22:25

Re: Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door Jaap »

De Hakker schreef:Jaapie

Na ons uitje naar Italie heb ik daar een nieuwe ketting en voortandwielen gehaald, als je de voortandwielen nog los heb en de ketting ook moet je eens controlleren of deze soepel er overheen loopt dus gewoon voortandwiel vasthouden ketting er overheen leggen en laten rollen, bij een nieuw bzm tandwiel ging dit met een kmc ketting al mis na een paar schakels paste het tandwiel niet meer met een zocchi tandwiel ontstond dit problleem niet passen super in de kmc ketting.
Das een goede Victor. Heb het vanavond even geprobeerd met mijn huidige tandwiel en je hebt gelijk. Na een paar keer draaien blijft de ketting een soort van "hangen" op het tandwiel en moet je de ketting helpen om netjes in de tanden te vallen en verder te rollen. Volgens mij verkoopt Raceenzo die Zocchi tandwielen.

Heb je nog aanpassingen met de dremel moeten doen of deed je dat ook niet met BZM tandwielen?
DM GP1 - BZM 50cc
Senioren Plus - #3
Gebruikersavatar
De Hakker
forum gebruiker
Berichten: 566
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:34
Contacteer:

Re: Nieuwe ketting gemonteerd - weer harde knikken er in

Bericht door De Hakker »

Dat had ik ook ondervonden in italie gebriuken de meeste de zocchi tandwielen
Afbeelding
---------------------
DM GP1 FACTORY BZM SANDRO
DM GP1 MINI CAS
POLINI 910 CARENNA DANI
DM FACTORY R 50CC IAME VICTOR
Plaats reactie