Stationair probleem

Fabrieks bikes gerelateerde vragen - Factory bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

Stationair probleem

Bericht door Gast »

Oi

Ik zit momenteel nogal met een vervelend probleem m 'n bike wil momenteel stationair niet regelmatig draaien.

Ik heb al vanalles nagekeken. Stationairschroef staat goed, de gasschuif komt volledig onderaan, de gaskabel zit goed, heb overal overvloedig vloeibare pakking aangedaan, op het eerste zicht zijn de membraankleppen ook goed.

Hij loopt goed met de choke aan (regelmatig), eenmaal ik de choke uit doe gaat de bike onmiddelijk in hoge toeren janken :?. Voorlopig weet ik niet wat het kan zijn, mss iemand die kan helpen?

Grtz.
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Rijd hij wel gewoon? Met choke ook?

Niels
Minibike-Racer

Bericht door Minibike-Racer »

Dat had ik ook met mijn minibike. Je moet dan gewoon gaan rijden en als je dan een stukje hebt gereden dan loopt ie weer stationair. (zo was het bij mij iig)
Bartecus

Bericht door Bartecus »

Is het dan niet zo dat er een te kleine sproeier in zit?
ik heb gehoord dat ie dan wel eens hoog stationair kan gaan lopen.

Groetjes Bart
Gebruikersavatar
Carlos Keutel
forum gebruiker
Berichten: 1011
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
Locatie: Swolgen

Bericht door Carlos Keutel »

Bartecus schreef:Is het dan niet zo dat er een te kleine sproeier in zit?
ik heb gehoord dat ie dan wel eens hoog stationair kan gaan lopen.

Groetjes Bart
Nou hier zit wat in, Je kan bijvoorbeeld ook eens te proberen je gasnaald af te stellen, Als je de choke erop hebt, Dan zuigt hij veel meer benzine aan dan lucht, (hij sluit de luchtinlaad deels af) dus als je de choke eraf haald en hij begint hoog stationair te lopen, Kan het idd zijn dat je sproeier te klijn of te groot is. De gasnaald zit binnen in het gasschuifje (als je dit nog niet wist) Als je de gasschuif uit elkaar haald (geloof me, Een hels karwei) Dan vind je daar de gasnaald (jah het kopere pinnetje) Hier zitten boven gleufjes in, en als het goed is, zit er in een van die gleufjes een plaatje geklemd, Dit kun je eraf halen, RAAK HET NIET KWIJT! (hehe, uit ervaring) als je deze in een lager sleufje zet, heb je meer benzine en minder lucht, Als je deze hoger zet heb je meer lucht en minder benzine (zo zit het ongeveer :wink: ) als je de gasschuif niet meer in elkaar krijgt, Meld het ff, Ik heb hetzelfde probleem gehad. Hoop dat je er wat aan hebt, suc6
Jah zo is het.
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Even een korte carberatuer afstel uitleg:

Als je brommer niet lekker loopt en het ligt aan je carb wat doe je dan?

Je draait je luchtschroef helemaal in(totdat hij zwaar begint te draaien), dan draai je hem 3 halve slagen open(1.5 slag dus). Dat is waar je altijd vanuit gaat met afstellen. Je gaat nu starten, loopt hij? Das mooi(sla de volgende alinea over).

Loopt hij niet, na een paar gekickt/geduwt/getrokken te hebben? Of loopt hij wel maar valt uit als je gas geeft, of hij loopt maar heel kort en echt is die aan het vechten en plopt die.(moeilijk om geluiden te beschrijven:o)
Draai dan je bougie eruit, kijk of die nat is(dit is heel onnauwkeurig). Is hij heel nat, dan kan je eventueel je sproeier wat verder uitdraaien(stapjes van 1/8), draai je hem verder uit krijgt hij meer lucht/op benzine verhouding, maar draai hem nooit meer als 2a3 halve slagen verder uit. Blijft hij nietgaan lopen, of wel lopen maar stotteren/verzuipen draai er dan een kleinere sproeier in, neem dan stappen van 5 of 3 in sproeir maat(ligt aan het merk carb).

Was je bougie te droog dan draai je luchstel schroef wat verder in(stapjes van 1/8 slag), zodra hij begint te lopen, of hij liep al maar wel heel hoogtoerig dan draai je hem in totdat hij netjes loopt.

Loopt je brommer niet stationair draai dan met de stationair schroef, meestal de schroef die uitsteekt steeds iets wat verder in totdat hij netjes rustig loopt. Misschien dat je nu je luchtstel schoref makkelijker/beter krijgt afgestelt.

Nu draait je motor wel staionair goed, en rijd als het goed is goed weg, maar komt hij op een kwart tot halverwege van je gas in een dip, dan moet je die bovenkant van je carb eraf halen en je gasschuif eruit halen. Dan kom je bij je gasnaald waarop een klipje zit, en meerdere gleufjes, zet je hem een naar boven krijgt hij minder benzine, dus verzuipt hij niet meer(als dat het geval was), zet hem eentje omlaag, dan krijgt hij meer benzine, dat is gewoon even knoeien totdat je de jusite vind.

Als hij nu goed wegrijd goed in het midden gebied presteert, maar op top niet, dat kan je je luchtstel schroef nog wat bijstellen, maar onderin is belangrijker dan bovenin, op top kan het ook aan je vertanding liggen als hij gaat haperen(veels te licht is die dan).

Ben ik nog wat vergeten? Zo doe ik het altijd en gaat perfect.

Niels
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb al alle mogelijke standen geprobeerd op de gasnaald :?, niks helpt.

Er zit nu een 19mm DO onder mijn thai chi met sproeier 120, dus te klein lijkt me niet.

Ik ga vanmiddag toch eens andere kleppen monteren, mss dat wel wil helpen.
Gebruikersavatar
Carlos Keutel
forum gebruiker
Berichten: 1011
Lid geworden op: wo 16 feb 2005, 17:22
Locatie: Swolgen

Bericht door Carlos Keutel »

TnTnelis schreef:Even een korte carberatuer afstel uitleg:

Als je brommer niet lekker loopt en het ligt aan je carb wat doe je dan?

Je draait je luchtschroef helemaal in(totdat hij zwaar begint te draaien), dan draai je hem 3 halve slagen open(1.5 slag dus). Dat is waar je altijd vanuit gaat met afstellen. Je gaat nu starten, loopt hij? Das mooi(sla de volgende alinea over).

Loopt hij niet, na een paar gekickt/geduwt/getrokken te hebben? Of loopt hij wel maar valt uit als je gas geeft, of hij loopt maar heel kort en echt is die aan het vechten en plopt die.(moeilijk om geluiden te beschrijven:o)
Draai dan je bougie eruit, kijk of die nat is(dit is heel onnauwkeurig). Is hij heel nat, dan kan je eventueel je sproeier wat verder uitdraaien(stapjes van 1/8), draai je hem verder uit krijgt hij meer lucht/op benzine verhouding, maar draai hem nooit meer als 2a3 halve slagen verder uit. Blijft hij nietgaan lopen, of wel lopen maar stotteren/verzuipen draai er dan een kleinere sproeier in, neem dan stappen van 5 of 3 in sproeir maat(ligt aan het merk carb).

Was je bougie te droog dan draai je luchstel schroef wat verder in(stapjes van 1/8 slag), zodra hij begint te lopen, of hij liep al maar wel heel hoogtoerig dan draai je hem in totdat hij netjes loopt.

Loopt je brommer niet stationair draai dan met de stationair schroef, meestal de schroef die uitsteekt steeds iets wat verder in totdat hij netjes rustig loopt. Misschien dat je nu je luchtstel schoref makkelijker/beter krijgt afgestelt.

Nu draait je motor wel staionair goed, en rijd als het goed is goed weg, maar komt hij op een kwart tot halverwege van je gas in een dip, dan moet je die bovenkant van je carb eraf halen en je gasschuif eruit halen. Dan kom je bij je gasnaald waarop een klipje zit, en meerdere gleufjes, zet je hem een naar boven krijgt hij minder benzine, dus verzuipt hij niet meer(als dat het geval was), zet hem eentje omlaag, dan krijgt hij meer benzine, dat is gewoon even knoeien totdat je de jusite vind.

Als hij nu goed wegrijd goed in het midden gebied presteert, maar op top niet, dat kan je je luchtstel schroef nog wat bijstellen, maar onderin is belangrijker dan bovenin, op top kan het ook aan je vertanding liggen als hij gaat haperen(veels te licht is die dan).

Ben ik nog wat vergeten? Zo doe ik het altijd en gaat perfect.

Niels
weetje, vmij heeft hij het over een chinees, en die hebben geen luchtstelschroef, Als dit het geval is, Vergeet dat hele luchtschroef gedoe :wink:
Jah zo is het.
Gast

Bericht door Gast »

[/quote] weetje, vmij heeft hij het over een chinees, en die hebben geen luchtstelschroef, Als dit het geval is, Vergeet dat hele luchtschroef gedoe :wink:[/quote]

We hebben het over een 19mm DO (afkomstig van een mina hor scooterblok)!

Ik heb ondertussen niet stilgezeten, er zitten nieuwe membraanplaatjes in, alle pakkingen van de carb nagekeken, die waren dus nog in orde, ook de pakking van de cilinder nog eens gecheckt, die waren dus ook nog in prima staat.

Vanaf ie start gaat ie onmiddellijk volgas en valt daarna uit (het is dus nog slechter geworden :roll: )

Dat de sproeier te klein is lijkt me niet. Wanneer ik de uitlaat eraf gehaald kwam er een plas benzine uit.
Wanneer ik ermee rijd is er geen gestotter ofzo, zelfs als ik de kleur van de bougie elektrode aflees zie ik dat ie lichtbruin (zelfs wat grijs) is. Dat wijst volgens mij op valse lucht. Probleem is dat alles vervangen of gecontroleerd is geweest (meerdere malen).
Voorlopig ben ik ten einde raad, ik heb alles al meerdere malen gecheckt of vervangen, maar niks helpt, hopelijk weet iemand raad :P .
Gast

Bericht door Gast »

mss blijft je gasschuif hangen, heb het ooit is gehad, toen starte ik hem en bleef gaschuif op 85% zitten.
Gast

Bericht door Gast »

mastahhh schreef:mss blijft je gasschuif hangen, heb het ooit is gehad, toen starte ik hem en bleef gaschuif op 85% zitten.
gasschuif is 100% in orde (komt volledig onderaan).
Gast

Bericht door Gast »

weet niet of je carb een gasnaald heeft, en/of luchtschroef

en mss langzamer stationair zetten.
Gast

Bericht door Gast »

mischien zit er vuil in je carb, had een maatje van me laatst ook.
Alles schoonmaken , tot en met de gasnaald.
Gebruikersavatar
jordy 15
forum gebruiker
Berichten: 3177
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 20:28
Locatie: Midden Beemster (Noord Holland)
Contacteer:

Bericht door jordy 15 »

Buurjongen had hetzelfde probleem met zijn crossbrommer. Hele carb uit elkaar halen, ook de sproeier eruit draaien en alles doorspuiten met compressor.
Hij liep weer perfect, nog beter dan voor de schoonmaak beurt.
Ik hou niet van mensen die hun zin nooit af...

http://www.jlminibikeracing.nl
Gebruikersavatar
GRC62RR
forum gebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 23:33

Bericht door GRC62RR »

misschien krijgt hij ergens valse lucht, bij het menbraam of krukaskeeringen
Plaats reactie