Koppeling "ínrijden"

Fabrieks bikes gerelateerde vragen - Factory bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

schroefje

Koppeling "ínrijden"

Bericht door schroefje »

hey peepz,

ik sprak van het weekend iemand en die bakt zijn (nieuwe)koppeling voor 1 uur in de oven op 200 grd!!

Of hij zei je kan ook hem zo afstellen dat hij bij de 4500 rpm pakt en dan een paar rondje's rijden,En dan langzaam het aangrijp moment naar boven zetten


graag jullie visie,handelingen op dit onderwerp.
Gebruikersavatar
audifreakzeeland
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 20:20

Bericht door audifreakzeeland »

haha ze smelten de kaasen :D :D

gr richard
schroefje

Bericht door schroefje »

audifreakzeeland schreef:haha ze smelten de kaasen :D :D

gr richard

na wat speurwerk op het net kwam ik dit tegen...



http://www.minimotoclub.co.uk/vb/showthread.php?t=27396
Nicolaas-racing

Bericht door Nicolaas-racing »

Geeft tog wel weer wat info..
jeffrey #4

Bericht door jeffrey #4 »

ik zet hem meestal op 5000 rpm en dan rustig een paar rondes rijden en weer 500 toeren op schroefen weer rijden weer 500toeren op schroeven en als het loop vlak niet goed is een klein beetje bij werken met schuur papier opm het wat sneller egaal te maken net zo lang dat hij er nooi uit ziet en goed pakt op het gewenste toerental.

mvg jeffrey #4 senior b
schroefje

Bericht door schroefje »

Wil toch ook echt even HANK zijn visie erop horen.
mille
forum gebruiker
Berichten: 335
Lid geworden op: za 28 mei 2005, 11:53
Locatie: goes

Bericht door mille »

schroefje schreef:Wil toch ook echt even HANK zijn visie erop horen.
volgens mij moet er nog een topic van hank zijn over koppelingen.
schroefje

Bericht door schroefje »

mille schreef:
schroefje schreef:Wil toch ook echt even HANK zijn visie erop horen.
volgens mij moet er nog een topic van hank zijn over koppelingen.
I know amigo,Maar daar kan ik niets vinden over het "bakken" van je koppeling.Heb hier een nieuwe liggen maar vind het beetje zonde als het niet werkt in de oven.


Zelf deed ik ook altijd bij 5000rpm beginnen tot de 8000rpm en dan gaat hij wel een poosje mee :D

Doe je dit trouwens niet goed dan is je koppeling binnen 10 rondje's op.


(p.s we hebben het er zondag nog wel over mille :twisted: )
Gebruikersavatar
RACERKE_74
forum gebruiker
Berichten: 321
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 14:12
Locatie: Helchteren-Limburg-Belgie
Contacteer:

Bericht door RACERKE_74 »

8500 toeren da is de beste afstelling en gaat die het langste mee ma als die op 4500 staat dan kan ik die nie houwden denk ik
[url]http://img151.imageshack.us/img151/5783/kopievannickyzh8.png[/img][/url]
schroefje

Bericht door schroefje »

RACERKE_74 schreef:8500 toeren da is de beste afstelling en gaat die het langste mee ma als die op 4500 staat dan kan ik die nie houwden denk ik
We hebben het hier ook niet over de instelling!!! we hebben het over het in laten slijten van de koppeling zodat deze harder word als je gelijk met 8000-8500 rpm gaat rijden gaat de koppeling niet lang mee.
blanco220

Bericht door blanco220 »

niemand die meer info heeft is wel zonde is een zeer goede onderwerp.
heb een nieuwe van hank hier wil die wel eens bakken
groeten
Xigh

...

Bericht door Xigh »

Stuur even een pbtje naar Hank over dit topic anders.
blanco220

Bericht door blanco220 »

pb verstuurd naar hank
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Bericht door *HANK* »

Hallo

Daar is tie dan :D

Het bakken van de koppeling in de oven vind ik een beetje raar, namelijk de schoentjes hebben al in de oven gezeten om de voering er op te bakken, dus mijn inziens is dit een fabel.

Wat ik wel weet dat het met remvoeringen gedaan wordt voor de recerij, maar dit is een ingewikkeld proces en duurt dagen, met als gevolg zeer goed remmen maar veel slijtage.

In rijden van de koppeling.

Kontroleer ten eerste je koppelings kom op oneffenheden en braamen, is de kom niet spiegel glad, dan moet je deze opschuren met schuurpapier korrel 400 of hoger, als de kom dan mooi glad is doe je het nog een keer maar dan met een beetje olie erbij, hierdoor wordt hij echt spiegelglad.
LET WEL als je olie gebruikt hebt dat je de kom weer goed ontvet met remreiniger of tinner ER MAG GEEN OLIE ACHTERBLIJVEN

Zet de koppeling op het toerental waar hij ongeveer op moet staan, dus zeker niet te laag dit geeft alleen maar extra slip dus te veel warmte.

Ga zeker geen 10 proefstarts achter elkaar maken wat dan rook je dus de koppeling zo op.

Laat de koppeling eerst een paar keer warm worden (rond de 80 Gr) (dus niet bloed heet) en laat hem weer rustig afkoelen, doe dit door je bike met het voorwiel tegen de muur te zetten en een beetje gas geven zodat de koppeling gaat slippen.

Als je dit een aantal keer gedaan hebt, ga je rustig rijden met je minibike.
Je trekt een keer op uit stilstand (eventueel een beetje bijsteppen) en dan rustig rijden gas geven tot de koppeling vastzit en zo een poosje rijden en dan weer gas los en weer rustig optrekken (de bike wel laten rollen dus niet stil gaan staan).
Dit moet je een 15 min doen, en in de gaten houden dat de koppeling niet te warm wordt.

De schoentjes moeten de kans krijgen om zich te vormen naar de kom.

Ga bij Carbon of Keflar schoentjes niet aan de voering schuren, hier worden ze namelijk ruw van en je onderbreekt de structuur van het voerings materiaal, tevens is het een beetje zonde van de voering je hebt het tenslotte allemaal betaald.
De voering moet zelf de vorm aannemen en uiteindelijk wordt de oppervlakte glad, en dan is het schoentje goed ( het wil nog niet zeggen dat hij overal aangrijpt maar dat komt vanzelf).

Als er uiteindelijk gladde kanten aan de schoentjes komen ga je de koppeling op het juiste aangrijp toerental zetten.

Dan kun je er langzaam aan mee gaan rijden zoals het moet.

Blijf ten alle tijden opletten dat je koppeling niet te warm wordt, denk je dat je wat ruikt van uit je koppeling stoppen en af laten koelen.

Kies de juiste tandwiel verhouding, dit hangt af van de baan en je eigen gewicht (dus ga niet voor alleen maar topsnelheid)

Kontroleer regelmatig je koppeling op slijtage en let er op dat hij niet in aangrijp toerental verandert, gebeurdt dit wel moet je je koppeling nastellen.

Zorg er voor dat er tussen het schoentje en de kom in ruststand niet te veel ruimte komt door slijtage, namelijk dan wordt de veer extra zwaar belast. deze ruimte mag liggen tussen de min 0,6 en max 1,2 mm
Is dit wel zo, dan het schoentje omhoogzetten of een kleinere kom diameter gebruiken.

Tevens licht het ook aan de bike of deze van onderuit goed trekt, namelijk hoe hoger het aangrijp toerental hoe meer warmte ontwikkeling, hoe groter de slijtage.
Maar staat de koppeling te laag dan kan de bike niet oplopen in toerental en blijft de koppeling slippen, en ook dan te veel warmte ontwikkeling.


Oke dit was het wel zo'n beetje dacht ik, als je dit allemaal in acht neemt dan moet het goed komen.

DE DOKTER :lol:
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
blanco220

Bericht door blanco220 »

hey merci dat was nu eens een duidelijke antwoord.Ga ik zeker allemaal opvolgen.Heb nu ook de speciale blata koppelingskom besteld van de b1 kit.
Voor mijn chineesje kijken wat dat geeft
groeten
Gesloten