geen choke op carb

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Sprunky
forum gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 14:21
Locatie: Dordrecht

geen choke op carb

Bericht door Sprunky »

Ik heb net een nieuwe carburateur gekocht: een 19mm Bing
Alleen nu was het me opgevallen dat er geen choke op zit.
dit deze op een speciale plek die ik over het hoofd gezien heb??
of kan je er een aparte handscoke voor kopen??

of zijn er trucs om toch makkelijk te kunnen starten??

gr.

bert
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Deze carburateur heeft een vlotterknop. Benzinekraan open, dan kort deze zwarte knop indrukken. Vlotternivo stijgt en het mengsel wordt rijker.

succes
Sprunky
forum gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 14:21
Locatie: Dordrecht

Bericht door Sprunky »

Het klopt inderdaad dat er een vlotterknop opzit.

Zodra die rijd zal ik het proberen.

Bedankt.
Gast

Bericht door Gast »

John_W schreef:Deze carburateur heeft een vlotterknop. Benzinekraan open, dan kort deze zwarte knop indrukken. Vlotternivo stijgt en het mengsel wordt rijker.

succes
Meer benzine in de vlotterkamer heeft geen invloed op het mengsel.
De benzine wordt nog steeds door dezelfde onderdruk van de passerende lucht aangezogen. Als je dus wilt choken moet je dus minder lucht toevoegen of meer benzine. Aangezien je sproeier hetzelfde blijft moet je er dus voor zorgen dat er minder lucht in kan, meestal wordt dit gedaan door een schuif de carb in te schuiven (12, 15mm bings).
Het kan ook zijn dat er een aparte choke sproeier in de carb zit, maar aangezien ik deze carb nog nooit heb gezien weet ik niet of dit zo is.

Kijk anders of je een van de 2 dingen hierboven kan vinden (schuif of andere sproeier). Dit zou dan voor het choken moeten zijn.
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Bram,

moet je helaas ongelijk geven. De hoeveelheid mengsel wordt bepaald door het drukverschil tussen de venturi en de statische druk in de vlotterkamer. De onderdruk in de venturi wordt bepaald door de luchtsnelheid en hier heb je gelijk. Met een schuif kun de plaatselijke snelheid verhogen en krijg je een rijker mengsel. Dit heeft de bing 19 dus niet (andere Bingcarburateurs weer wel).

Je kunt de statische druk in de vlotterkamer verhogen. Dit is de buitenluchtdruk + de druk tgv de vloeistofkolom in de vlotterkamer. Een verhoging van het vlotternivo met 10% zal ook de vloeistofdruk met 10% doen toenemen. Dit is nu net de truc van de vlotterknop. Je verhoogt tijdelijk het nivo door de vlotter naar beneden te drukken. Normaal zal deze gaan drijven en de toevoer afsluiten. Deze knop belemmert het afsluiten en het nivo wordt hoger.

Daarom is het ook zo belangrijk voordat je met sproeiers aan de gang gaat, eerst het vlotternivo juist is.
Gast

Bericht door Gast »

Heb je wel echt een shoke nodig? Mijn minibike start altijd prima zonder shoke. Ook al zit er wel één op.
Sprunky
forum gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 feb 2004, 14:21
Locatie: Dordrecht

Bericht door Sprunky »

Jah dat weet ik juist nog niet.
Hij rijd nog niet dus heb het nog niet kunnen uittesten.
Maar omdat ik er nog niet veel verstand van heb vond ik het raar dat er geen choke opzat, omdat ik eigenlijk alleen maar van carbs met choke had gehoord.
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

hey berti mijne start nu ook zonder choke

als je goed hard aangeduwd word is het wel te doen.
dus laat dat zusje van je maar ff zweten :wink:
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

John_W schreef:Bram,

moet je helaas ongelijk geven. De hoeveelheid mengsel wordt bepaald door het drukverschil tussen de venturi en de statische druk in de vlotterkamer. De onderdruk in de venturi wordt bepaald door de luchtsnelheid en hier heb je gelijk. Met een schuif kun de plaatselijke snelheid verhogen en krijg je een rijker mengsel. Dit heeft de bing 19 dus niet (andere Bingcarburateurs weer wel).

Je kunt de statische druk in de vlotterkamer verhogen. Dit is de buitenluchtdruk + de druk tgv de vloeistofkolom in de vlotterkamer. Een verhoging van het vlotternivo met 10% zal ook de vloeistofdruk met 10% doen toenemen. Dit is nu net de truc van de vlotterknop. Je verhoogt tijdelijk het nivo door de vlotter naar beneden te drukken. Normaal zal deze gaan drijven en de toevoer afsluiten. Deze knop belemmert het afsluiten en het nivo wordt hoger.

Daarom is het ook zo belangrijk voordat je met sproeiers aan de gang gaat, eerst het vlotternivo juist is.
Hm, zo had ik er nog niet naar gekeken :oops:

Bedankt voor de uitleg erbij.
Plaats reactie