zelf zuiger + cilinder maken

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

#mikey# schreef:
Lg tweewielers schreef:je moet is een tunings boek gaan kopen man :P


De slijtage van een zuigerveer word te groot als de uitlaatpoort meer dan 67 % van de boring heeft in 1 poort .. ...



hoe kom je aan die weishijd lg? de slijtage blijft gewoon het zelfde alleen heeft je zuiger veer te weinig dracht dus steekt ie te ver naar buiten daardoor hapt ie en slijt ie niet !!

trouwens zonder w,v,b of weet ik veel wat voor poorten je ook gebruikt kan je met wat aanpasingen gewoon groter gaan dan 67% bevoorbeeld ander materiaal zuigerveren
Maar met conventionele zuigerveren is het niet verstandig om groter te gaan ..

* onder slijtage zie ik ook het hapen in de poort doordat de opening te groot is en de veer tever uit kan zetten buiten de poort.
Het is maar welke term je eraan geeft ... :wink:

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
nylus
forum gebruiker
Berichten: 1648
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 17:04
Locatie: prinsenbeek

Bericht door nylus »

ooit wel eens gehoord van een drijfstang die is uitgezet door over verhitting ?

dit heb ik er ook nog bij gekregen en bij het ''afvoeren'' van de puch past een snelle 50 cc niet meer erop. een vriend van mij heeft het daarna aan Peter van der Kolk gevraagd ( meschien kent iemand hem ) en zei dat de drijfstang is uitgezet door over verhitting. daardoor komt nu de zuiger tegen de kop aan maar hebben we al verholpen door een klein beetje van de zuiger rand af te draaien.

had iemand van jullie hier wel eens van gehoord ? :roll:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-849845263071309493
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

nylus schreef:ooit wel eens gehoord van een drijfstang die is uitgezet door over verhitting ?

dit heb ik er ook nog bij gekregen en bij het ''afvoeren'' van de puch past een snelle 50 cc niet meer erop. een vriend van mij heeft het daarna aan Peter van der Kolk gevraagd ( meschien kent iemand hem ) en zei dat de drijfstang is uitgezet door over verhitting. daardoor komt nu de zuiger tegen de kop aan maar hebben we al verholpen door een klein beetje van de zuiger rand af te draaien.

had iemand van jullie hier wel eens van gehoord ? :roll:


Hoi

Dat klopt....

door verwarming van de drijfstang en door de behoorlijke vertraging van
de zuiger rekt het geheel 0,4 tot 0,5 mm uit....



het geheel is dus niet alleen drijfstang...
't is een combinatie van krukas lagers, big-hand lager, top lager, drijfstang.....


da's soms lastig, squish afstellen doe je koud, en zonder belasting....


als je je squish en de vorm van je zuiger/cilinderkop niet goed hebt...zou het kunnen dat ze elkaar raken op een hoger toerental....


Groetjes

Wim
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Daarom hou ik de squish altijd een kleine 0.4mm ruimer aan met de afstelling.... Zodat je geen problemen krijgt met een warme motor....
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Untiej Mini Racing schreef:Daarom hou ik de squish altijd een kleine 0.4mm ruimer aan met de afstelling.... Zodat je geen problemen krijgt met een warme motor....
Waar laat jij de squish op staan dan :?: 1 mm ofzo ..

Ik heb me bij mijn scooters gewoon gehouden aan een erg kleine squish iets van 0.55 - 0.60 ofzo , en de motor liep perfect

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

hey mensen nu we toch bezig zijn :

Afbeelding

De 2 poorten naast de spijl waarvoor lopen deze helemaal naar achter ? en wat is de werking van deze e.d. ?

heeft iemand info ?

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
stefano

Bericht door stefano »

Lg tweewielers schreef:
Untiej Mini Racing schreef:Daarom hou ik de squish altijd een kleine 0.4mm ruimer aan met de afstelling.... Zodat je geen problemen krijgt met een warme motor....
Waar laat jij de squish op staan dan :?: 1 mm ofzo ..

Ik heb me bij mijn scooters gewoon gehouden aan een erg kleine squish iets van 0.55 - 0.60 ofzo , en de motor liep perfect

*Lg*
Je squish+0.4 :wink:

Simpel optelsommetje

Stefan
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Lg tweewielers schreef:hey mensen nu we toch bezig zijn :

Afbeelding

De 2 poorten naast de spijl waarvoor lopen deze helemaal naar achter ? en wat is de werking van deze e.d. ?

heeft iemand info ?

*Lg*
Die 2 poorten bovenaan zeg maar? Dat zijn de inlaat poorten vanaf je membraan, naar je carters toe, hoe zeg je dat? En er zitten dan waarschijnlijk ramen in je zuiger.

Niels
Gebruikersavatar
Wim
forum gebruiker
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Bericht door Wim »

Lg tweewielers schreef:
Untiej Mini Racing schreef:Daarom hou ik de squish altijd een kleine 0.4mm ruimer aan met de afstelling.... Zodat je geen problemen krijgt met een warme motor....
Waar laat jij de squish op staan dan :?: 1 mm ofzo ..

Ik heb me bij mijn scooters gewoon gehouden aan een erg kleine squish iets van 0.55 - 0.60 ofzo , en de motor liep perfect

*Lg*
een scooter met een puch vergelijken.....???? =;

dat doen we niet!!!! [-X




nee , grapje......

natuurlijk zal met een scootblok de "verlenging" minder zijn..

Krukas is compacter, drijfstang korter en dikker, andere lagers....

vergelijken kun je haast niet.....


al is een squish van 0.55 tot 0.6 wel extreem
Gebruikersavatar
basjee
forum gebruiker
Berichten: 2818
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:55
Locatie: wageningen
Contacteer:

Bericht door basjee »

niet te vergelijken ind..
door de secundaire as krijg je ook vermogenverlies
en een puch heeft geen vario :wink:

membraam inlaat? nee origineel niet..
piaggio etc wel
Laatst gewijzigd door basjee op wo 31 jan 2007, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Wim schreef:
Lg tweewielers schreef:
Untiej Mini Racing schreef:Daarom hou ik de squish altijd een kleine 0.4mm ruimer aan met de afstelling.... Zodat je geen problemen krijgt met een warme motor....
Waar laat jij de squish op staan dan :?: 1 mm ofzo ..

Ik heb me bij mijn scooters gewoon gehouden aan een erg kleine squish iets van 0.55 - 0.60 ofzo , en de motor liep perfect

*Lg*
een scooter met een puch vergelijken.....???? =;

dat doen we niet!!!! [-X




nee , grapje......

natuurlijk zal met een scootblok de "verlenging" minder zijn..

Krukas is compacter, drijfstang korter en dikker, andere lagers....

vergelijken kun je haast niet.....


al is een squish van 0.55 tot 0.6 wel extreem
In de scooterwereld is dat heel normaal ...

Ik weet het dat je scooters en minibike's niet mag vergelijken :oops: maar dit gaat alleen om de vergelijking van de squish :)

Alle onderdelen zijn zo goed als hetzelfde :!: bij zowel scooter blok als puchblok alleen is de scooter watergekoeld, maar is de reden van de aparte squish maat alleen dan omdat de puchblokjes lucht gekoeld zijn ?

Moet ik wel ff weten want ik moet binnen kort een kop maken :?
basjee schreef:niet te vergelijken ind..
:lol: graag wel een reactie plaatsen waar wel enige kennis over is .. wel ff graag een reden enz ...

@stefano

Ja dat snap ik :lol: maar ik zocht meer een reden achter de simpele optelsom en ja de reden dat je te maken hebt met uitzetting snappen we :lol:

@TnTnelis

Ik weet dat ze voor de inlaat zijn maar waarom zijn ze zover naar achter ?

Je kan zeggen dat voorin deze poorten je een goede doorstroom hebt maar daarachter lijkt het wel of de opening loos erbij zit :? de poort zit dan gewoon tegen het carter ..

En als je kijkt naar getunde polini's dan is er vaak ook niks aan gedaan .?

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
basjee
forum gebruiker
Berichten: 2818
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:55
Locatie: wageningen
Contacteer:

Bericht door basjee »

ik noem toch 3 redenen?

dan nog..
scooter cilinder zijn veel sneller..
meer poorten etc
vlinderpoort enzo.
zie ik niet bij een puch cilindertje :wink:
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

O ja mensen ff tussendoor ...

Werd net gebeld dat mijn blokje klaar is dus dat kan weer door naar de volgende fase ..

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
nylus
forum gebruiker
Berichten: 1648
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 17:04
Locatie: prinsenbeek

Bericht door nylus »

Lg tweewielers schreef:O ja mensen ff tussendoor ...

Werd net gebeld dat mijn blokje klaar is dus dat kan weer door naar de volgende fase ..

*Lg*
en dat is :roll: :?:

het vermogen verlies van het secundaire tandwiel is toch niet zo groot ? ik heb pas 1 zelfbouw op dit forum gezien die dit hebben weggelaten door er een koppelinghuis op te zetten.
http://video.google.nl/videoplay?docid=-849845263071309493
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

De reden van een andere squish is de slag van je blok, scooter blokken hebben allemaal een slag van 37mm ofso, en puch heeft een slag van 43mm dacht ik. Meer lengte, dus meer rek.

Niels
Plaats reactie