Achtertandwiel puchnaaf vastzetten

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

Achtertandwiel puchnaaf vastzetten

Bericht door Gast »

Zoals de titel al zegd vraag ik mij af hoe ik dit kan doen...
Ben namelijk bezig met een minibike, maar als ik het achtertandwiel van een puchnaaf vastlas zodat hij niet meer kan bewegen, zit ik met het probleem dan het tandwiel in zijn geheel eraf kan draaien, omdat je het wiel nu omdraait in verband met het tandwiel wat anders aan de verkeerde (rechterkant) zit, draait dit dus naar links (dus los) :?
En ik heb dus gedacht 2 gaten te boren en daar boutjes doorheen en die vastmaken op de naaf, maar het probleem is dan het gedeelte waar het tandwiel aanzit van staal is, dus ik kan hier geen gaten inboren..

hoe moet ik dit oplossen?

mark
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Beter is om dit kettingwiel er helemaal af te halen, en er een echt brommer kettingwieltje op te zetten. Kijk hier http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=797 ff hoe je het 1 en ander moet oplossen............
Laatst gewijzigd door rkpdude op zo 29 aug 2004, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
derbi master

Bericht door derbi master »

het is mogelijk om der gaten in te boren maar nie simpel. omdat in dat tandwiel lagers met hun mantel zitten en dat is alemaal gehart staal.

een betere manier is om der een Tomos tandwiel op te zetten met een addapter of met vul busjes :wink:
Gast

Bericht door Gast »

whahaha, ik maak voor het eerst een minibike, en geen van alle hier heeft de oplossing om een simpel tandwiel vast te zetten, terwijl ik ondertussen de oplossing al heb gevonden:

namelijk, ik las 2 moertjes aan de achterkant van het tandwiel, en ik boor 2 gaten in de naaf, hier doe ik een boutje doorheen, die ik vervolgens in de moertjes draai die aan het tandwiel zitten...
en dan zit het vast lijkt mij zo... :)

ennu ik ga toch echt geen tomos tanwiel kopen en één of andere adapter hiervoor maken, ik wil er zo min mogelijk geld aan uitgeven :wink:
Gast

Bericht door Gast »

whahaha, ik maak voor het eerst een minibike, en geen van alle hier heeft de oplossing om een simpel tandwiel vast te zetten
Maar de mensen hier hebben we de beste oplossing om hem vast te zetten. :roll: Maar het is inderdaad niet de goedkoopste. Bij mijn eerst bike had ik het tandwiel gewoon vastgezet met Loctite en deze is er ook nooit afgekomen :wink:
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

tandwiel

Bericht door Ronnie »

Precies,,,,,,,,

Beetje loctite er tussen en even met een center borgen op de rand.

En klaar is kees.

PS; wel eerst je tandwiel vastlassen voordat je gaat monteren. :lol:
Gast

Re: tandwiel

Bericht door Gast »

Ronnie schreef:Precies,,,,,,,,

Beetje loctite er tussen en even met een center borgen op de rand.

En klaar is kees.

PS; wel eerst je tandwiel vastlassen voordat je gaat monteren. :lol:
haha, doe ik dat wel, is sneller klaar...
maar wat bedoel je in vredesnaam met 'center borgen op de rand' :?

mark.
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

tandwiel

Bericht door Ronnie »

met een centerpons die je normaal gebruikt om een punt in het metaal zetten waar je wilt gaan boren.
Deze punt sla je in je puchnaafje, vlak bij het schroefdraad waar je je fietstandwiel opdraait.
Dit doe je op drie plekken.
Doe dit wel direct na montage anders zo je de loctite weer los slaan.

sucses. :wink:
Plaats reactie