Koppeling

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
tomkreunen
forum gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 16 nov 2006, 11:24
Locatie: Hengelo Gld

Koppeling

Bericht door tomkreunen »

Ff nog een vraagje: Is die stukken van je koppeling afslijpen/frezen genoeg bij een puch koppeling of kun je er beter meteen een race-koppeling onder gooien?

Groeten Tom
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Koppeling

Bericht door Lg tweewielers »

tomkreunen schreef:Ff nog een vraagje: Is die stukken van je koppeling afslijpen/frezen genoeg bij een puch koppeling of kun je er beter meteen een race-koppeling onder gooien?

Groeten Tom
Hallo Tom ,

Je kan de blokjes verlichten, en blauwe veertjes erin .. dan heb je wel een redelijk goede koppeling waar je lekker mee kan rijden.

Zo zag mijn oude koppeling eruit :

Afbeelding

Het gewicht had ik op :

Schoentje 1 : 69.92
Schoentje 2 : 69.95
Schoentje 3 : 69.77

Dan heb je alles zo goed als gelijk .. ( natuurlijk is alles 69 gram net iets beter maar dat merk je niet :wink: )

Maar natuurlijk is de HANK koppeling het besten zo kosten ongeveer 90 euro maar dan heb je wel een superkoppeling die perfect presteerd ..

http://www.puchmaxi.nl/hank_koppeling.php

Zoals je ziet aan de hank koppeling heeft deze een verstevigingss plaat .. het probleem met puchkoppelingen is dat ze kromtrekken ( de pennetjes van de blokjes trekken krom naar buiten ) met een verstevigings plaat heb je er geen last meer van .

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
antonie
forum gebruiker
Berichten: 706
Lid geworden op: do 01 jan 2004, 22:22
Minibike:: zelfbouw
Locatie: haaksbergen
Contacteer:

Re: Koppeling

Bericht door antonie »

tomkreunen schreef:Ff nog een vraagje: Is die stukken van je koppeling afslijpen/frezen genoeg bij een puch koppeling of kun je er beter meteen een race-koppeling onder gooien?

Groeten Tom
normaak gesproken moet het genoeg zijn als je de koppeling verlicht op de manier die je verteld.
maar de gewichten die de schoenen moeten zijn is per setup verschillend,de schoenen die ik gebruikte in combinatie met een proma cc kan ik niet gebruiken met een technigas rs70.
de schoenen die gebruikt worden met een technigas zullen bij een proma cc een aangrijpverschil van bijna 1500 toeren geven(bij mijn bike)
dit alles heeft te maken hoe het vermogen bij lage toerentallen wordt afgegeven.
begin dus een beetje voorzichtig met verlichten.
het is ook nog afhankelijk wat voor een type schoenen je hebt,er bestaan schoenen die van massief materiaal gemaakt zijn en die uit plaatdelen gemaakt zijn(zie foto's)
als je de koppeling zelf gaat aanpassen is het inderdaad verstandig om een verstevegingsplaat te monteren maar zet deze dan ook vast op de middenkern van de koppeling.(sterker als dat kun je het niet krijgen).

massief materiaal
Afbeelding
uit plaat opgebouwd
Afbeelding

wil je de koppeling makkelijk aangepast hebben kun je inderdaad een koppeling van hank nemen,kwestie van bestellen/betalen/monteren en klaar om te rijden.
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
tomkreunen
forum gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 16 nov 2006, 11:24
Locatie: Hengelo Gld

Bericht door tomkreunen »

Ik heb een koppeling met 2 segmenten (schoentjes) uit plaat opgebouwd (zie foto). Wat is het verstandigste, dat ik een koppeling koop met 3 segmenten en daar mee ga knutselen of kan ik deze nog wel gebruiken?
En gelden hiervoor dezelfde aanpassingen/toepassingen?

De koppeling die ik heb:
Afbeelding

Groeten Tom
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

tomkreunen schreef:Ik heb een koppeling met 2 segmenten (schoentjes) uit plaat opgebouwd (zie foto). Wat is het verstandigste, dat ik een koppeling koop met 3 segmenten en daar mee ga knutselen of kan ik deze nog wel gebruiken?
En gelden hiervoor dezelfde aanpassingen/toepassingen?

De koppeling die ik heb:
Afbeelding

Groeten Tom
Een 2 klauws en 3 klauws zijn wel twee verschillende dingen ...

Een tweeklauws heeft minder roterende massa .. en als je een 2 klauws koppeling helemaal indraaid en 2 slagen uitdraaid dan heb je er al meer aan dan een 3 klauws ...

Een bewerkte 3klauws loopt al wel beter dan een 2 klauws !

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
tomkreunen
forum gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 16 nov 2006, 11:24
Locatie: Hengelo Gld

Bericht door tomkreunen »

Oke bedankt, maar het is dus niet per sé zo dat je met een 3 klauws uiteindelijk meer kunt bereiken? Dat ie dus ''beter'' is?

En gewoon 2 blauwe veertjes erop, de boel wat verlichten en er weer onder zetten, is dat een optie?
Laat ik het zo zeggen: Zou jij in mijn geval toch een 3-klauws aanschaffen of het hier ff mee proberen? (Mijn geval houdt in: Nog in de probeerfase en proberen het blokje eerst maar eens een beetje aan het lopen te krijgen)

Alvast bedankt! Groeten Tom
Rookworst zonder R is ook worst
tomkreunen
forum gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 16 nov 2006, 11:24
Locatie: Hengelo Gld

Bericht door tomkreunen »

iemand?
Rookworst zonder R is ook worst
Plaats reactie