tandwiel verhouding op Tomosblok

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Clawhammer

tandwiel verhouding op Tomosblok

Bericht door Clawhammer »

Eerst even voorstellen, ik ben Patrick en ben sinds 2 weken begonnen aan mijn eerste minibike ,eerder al eens een step gebouwd met een groot kettingzaag motorblok, zonder remmen :? slechte actie....

Maar goed nu mijn vraag; ik bouw een minibike met een Tomosblok (ik heb helaas geen Puchblok) nu zit er op het blok een tanwiel met 26 tanden, wat is nu verstandig voor achter? tandwiel met 41 tanden (puch)
of 23 tanden (fiets tandwiel puch) of een tomos tandwiel met ?? tanden

Ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven.

Ook zal ik wat bouwfoto's online zetten op deze site of op m'n homepage.

Groeten Patrick
Gebruikersavatar
mattias
forum gebruiker
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 30 jul 2006, 20:42
Locatie: Enschede

Bericht door mattias »

op een puch zelfbouw zit vaak de verhouding 1 op 2
groeten,mattias
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Je kan een tomos blok en puchblok niet vergelijken, ze hebben alle bij een compleet verschillende interne vertanding. Tomos is ook 2 speed.

Tandwielen die ik aanraad. Koop een 31 tands voortandwiel en neem achter een zo klein mogelijk tandwiel, 21 tands tomos ofso. Je zal merken dat het nog steeds erg licht vertand is. Maar zwaarder is er niet leverbaar voor standaard tomos blokken.

Succes,

Niels
Groots en Meeslepend!!

Officieel minibike polo drager.
Clawhammer

Bericht door Clawhammer »

Dus kan ik met een Tomosblok voor beter een groter tandwiel nemen en achter kleiner tandwiel, komt het met het optrekken dan nog wel goed of vangt de automatische versnelling dit op ?

Ik dacht zelf namelijk 26 voor en 41 achter ivm het optrekken...

Gr. Patrick.
Gebruikersavatar
taz22
forum gebruiker
Berichten: 1443
Lid geworden op: ma 28 aug 2006, 17:00
Locatie: hedel (ge)

Bericht door taz22 »

ik had dacht ik een keer uitgerekend, 3 voor 2 achter. maar weet het niet zeker.

een colega van mij heeft ook een minibike met tomos blok en heeft onrginele vertanding. en doet het niet verkeerd.

gr
hij doet wel brrrr...... maar geen vroem!
[quote="jordy 15"]Regel 1: Wij hebben altijd gelijk.
Regel 2: Mochten wij een keer niet gelijk hebben, treedt automatische regel 1 in werking.[/quote]
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Standaard heeft een tomos een externe vertanding van 26voor en 24 achter op een brofiets dacht ik. Je gaat nu van 16inch naar 6.5 inch wielen dat is 2,46 zo klein.

26/24 = 1.08333

24 / 2,46
26 - 9.67 je zou dus achter een tandwiel 9 of 10 moeten plaatsen, maar die bestaat niet.

Neem je voor tandwiel 31 en achter 21 dan is je verhouding 1,48 / 2.46 = 0.60 Dat is dus nog steedste licht maar anders past er niet. Maar opzich met een minibike heb je meer aan trekkracht dan top.

Of heb ik een fout gemaakt in mijn som? ff snel gedaan.
Groots en Meeslepend!!

Officieel minibike polo drager.
Plaats reactie