voordeel van opgevulde krukas???????????????????

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

#mikey#

Bericht door #mikey# »

niet alleen lezen, proberen daar leer je het meeste van :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Bram schreef:
Markie schreef:je krijgt er meer onderdruk door, dus het mengsel wordt beter aangezogen!
De ruimte in je carter wordt juist kleiner, waardoor je juist minder onderdruk krijgt. Krukas opvullen en carter opvullen zorgt dat je juist een hogere druk hebt bij het vullen van de cilinder en de cilinder dus sneller gevuld wordt.

Carterdruk stelt echter nix voor vergeleken met de druk die je uitlaat kan leveren...
De ruimte in je carter wordt juist kleiner, waardoor je juist minder onderderdruk krijgt? :shock:

Dacht het niet, doordat je ruimte kleiner wordt, wordt zowel je onderdruk als je overdruk groter. 1 je zuigt dus beter aan, 2 je vuld je cilinder dus beter/sneller door de grotere overdruk.

Druk die je uitlaat kan leveren?
Euhm volgens mij hebben we het over krukas opvullen niet over uitlaten.
En als we het er dan toch over hebben. Ja met een goede expansie uitlaat kunnen we de begindruk van de compressie slag hoger maken, maar dat wil nog niet zeggen dat we dan geen goede spoeling hoeven te hebben.
#mikey#

Bericht door #mikey# »

met een uitlaat kan je druk verhogen maar ook verlagen dus n=minder onder uit en meer op top bv langere talepipe maken
maar over het opvulen je zuiger zuigt evenveel druk elke slag ga je die inhoud van je carter verkleinen moet ie harder persen ( het dicht knijpen van een tuin slang ) gaat het water ook harder spuiten
Gast

Bericht door Gast »

#mikey# schreef:met een uitlaat kan je druk verhogen maar ook verlagen dus n=minder onder uit en meer op top bv langere talepipe maken
maar over het opvulen je zuiger zuigt evenveel druk elke slag ga je die inhoud van je carter verkleinen moet ie harder persen ( het dicht knijpen van een tuin slang ) gaat het water ook harder spuiten
Beetje loze reactie :?

Ten eerste, over die uitlaat (waar het hier trouwens niet over gaat) normaal gesproken ga je niet met je talepipe de eigenschappen van je uitlaat verander. Dit doe je door andere convergerende conussen te gebruiken. Het klopt dat je door een langere talepipe een hoger topvermogen krijgt, door een hogere druk. Dit is echter een verschrikelijk foute manier, doordat je veel in midden en lage toeren inboet. Maar het ging hier niet over expansie pijpen.

Terug naar cartercompressie.

Het aanknijpen van de tuinslang is een heel ander verschijnsel dan het opvullen van een krukas en dan ook geen goede vergelijking :shock:
als je een tuinslang samenknijpt aan het uiteinde moet een gelijkblijvende druk door een kleinere opening hierdoor stijgt in de opening de dynamische druk en daalt de statische druk, hierdoor stijgt de uitstroomsnelheid (mischien wordt ik nu voor velen te natuurkundig, maar zo werkt het wel)

Als we het over de cartercompressie hebben, praten we over statische druk in het carter. Als we nu het cartervolume kleiner maken door de krukas op te vullen, de verhouding tussen cartervolume met zuiger in bdp en cartervolume met zuiger in het odp groter. Hierdoor word dus zowel je carteroverdruk als carteronderdruk groter.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

ik geef je 1 tip borg je vullingen of zet ze goed vast. ik had teflon vullingen en die kwamen er eens uitzetten. toen stond me big-end vast. kun bijna het hele blok weer plitsen.

mzzl eric
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Het dode volume in je carter terugbrengen verbeterd het spoel gedrag van je cylinder (sterkere pulsaties) en dat zul te uiteindelijk terugzien in je vermogen. Maar voordat je overgaat tot het opvullen van de krukas even de volgende opmerkingen:

- Houd rekening met de balancering. De krukas is gebalanceerd zonder opvulling. Een professionele tuner zal na het opvullen deze balancering controlleren en zonodig aanpassen.

- Zorg ervoor dat het vulmateriaal extreem goed vast zit. Een beetje fatsoenlijke setup draait op de puch blokjes zo rond de 14.000 rpm belast. Pak je natuurkunde boeken er maar eens bij en reken uit wat voor een krachten er op een blokje van een paar gram komen, gemonteerd op een bepaalde circelstraal.

- Een slecht geoptimaliseerde setup wordt geen superracemachine door krukasopvulling. Opvullen van een krukas maakt deel uit van het tuningsproces maar daarvoor zijn alle andere punten 100% in orde.


Bezint eer ge begint, zou ik zeggen
#mikey#

Bericht door #mikey# »

zo te horen zijn jullie allemaal natuurkundige geleerden ,heel mooi allemaal uit een boekje leren maar in de praktijk werkt het vaak ff anders maar dat weten jullie allemaal al natuurlijk :shock:

pffff
#mikey#

Bericht door #mikey# »

oja een 1 cilinder ballanceren ?????

je komt niet verder als 50 % dinamische ballansering
Gast

Bericht door Gast »

#mikey# schreef:zo te horen zijn jullie allemaal natuurkundige geleerden ,heel mooi allemaal uit een boekje leren maar in de praktijk werkt het vaak ff anders maar dat weten jullie allemaal al natuurlijk :shock:

pffff
Zonder onderbouwing dingen uit proberen is in mijn mening gewoon stom. Anders zou je alles moeten variëren...

Verder heb ik nu geen zin om hele uitlaatverhaal weer te gaan uitleggen.

Ik denk dat een cartervolume juist niet al te klein moet zijn. De zuiger zorgt voor de aanzuiging. Dit gebeurd door een onderdruk achter de zuiger. Het volume wat hij aan kan zuigen is dus ongeveer/even groot als de ruimte achter zich. Dus theoretisch zou het volume in je carter en misschien zelfs de combinatie carter/spoelgangen even groot moeten zijn als het volume wat de zuiger wegtrekt.

Verder was er een theorie over een carterdruk van 0 waarbij de uitlaat voor alle zuiging zorgt. http://www.2stroke-tuning.nl/thread.php ... &styleid=1
Gast

Bericht door Gast »

ik geloof er niet zo erg in in het opvullen. het zal heus wat effect hebben maar ik merk uit de praktijk dat dit alleen in een iets betere gasreactie resulteerd. theoretisch werkt het idd wel.

dit is bijvoorbeeld wel ideaal om je cartervolume weer omlaag te brengen na het maken van een menraan op het carter. (anders wil je soms weleens een erg lage carterdruk krijgen.... )
Gebruikersavatar
dave
forum gebruiker
Berichten: 623
Lid geworden op: do 26 feb 2004, 15:46
Locatie: apeldoorn

Bericht door dave »

hey,ik heb een tijdje geleden wel is met nylon proppen me kruk opgevuld,maar weetniet hoe ik dat toen heb gedaan, want krijg me lagers er niet zomaar af,hoe doen julie dit?
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Ik doe altijd met een verföhn het lager verwarmen en dan er af tikken.
Ik doe dat alleen maar als ik 2 nieuwe lagers heb!

Groeten Mark
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Plaats reactie