Pagina 1 van 1

Twee bougies in Puch Kop

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 09:02
door Erik de Wit
Heeft iemand ooi zo'n kop getest met twee bougies? zag eentje te koop staan en was benieuwd of zoiets werkt.

Gr. Erik

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 09:22
door Jvdw#59
Twinspark bedoel je (heb ik niet van Sten, hoor :lol: )..
Vraag me af of dat werkt.. Is toch meer voor 4-takt?

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 14:35
door Stenley
Op het moment dat je bovenin je compressieslag zit en je het mengsel met je bougie ontsteekt wordt er een soort schokgolf veroorzaakt.
Deze golf is te vergelijken met een lineair waterfront dat door een klein spleetje gaat.
Kortom je krijgt een soort ronde golven vanuit 1 punt (je bougie). Deze "golven" bepalen de kracht die op de zuiger en dus de overbrenging c.q. uiteindelijk het wiel terecht komen.
Als je een bougie hebt die midden in de cilinderkop zit dan gaat de schokgolf recht omlaag, maar -zoals meestal bij 4-takt- zit je bougie scheef in je cilinderkop aan de zijkant, dan loopt de schokgolf van dat punt schuin naar beneden onder een soort hoek.
Gebruik je nu een Twinspark dan krijg je een schokgolf vanuit 2 punten en een inferentie tussen de 2 golven. Dit zorgt voor een evenwichtigere verbranding van de brandstof en levert meer kracht.

Of een twinspark meer vermogen zou leveren dan een in-het-midden-geplaatste bougie durf ik niet te zeggen, dat moet je aan ervarings-deskundigen vragen.

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 16:39
door Gast
maar dan heb je ook een speciale ontsteking/dubbele ontsteking nodig?!?!? want stroom "zoek" de snelste weg als je het zo kunt zeggen dus er word er maar 1 gebruikt van de 2 bougie's.

greets

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 16:52
door Stenley
Je plaatst een tweede bobine parallel aan de eerste voor de tweede bougie.

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 17:35
door Erik de Wit
Maar zou het werken met een tweetakt? ik heb nog nooit iemand ermee zien rijden. Ik weet dat BMW(Rotax) al met twinspark reed en dat het wel degelijk effect heeft maar die blokken zijn ermee ontwikkeld en niet later erop geneuzeld.

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 17:39
door Erik de Wit
Afbeelding

deze foto vond ik

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 18:10
door wevie666
dit lijkt me echt zo`n beunhaas ding :D

Als je het verhaal Stenley moet geloven heeft dit niet zo heel erg veel zin

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 18:13
door Gast
is twinsspark en 2 bougie's in de cilinderkop niet totaal iets verschillends.
zover ik weet is twinspark een bougie met 2 van die puntjes aan de zijkant (weet naam nieprecies)

greets

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 18:54
door Jeroen
Alfa Romeo past dit al jaren toe in hun motoren, hier ontsteekt de tweede bougie ook later dan de eerste. Volgens mij werkt het bij hun 4-takt motoren prima.

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 19:13
door killerbeast
twinspark is iets heel anders dan dubbele bougie in je kop.

ik doe motorfietstechniek opleiding en we zijn nu bezig met onstekingen.

twinspark is een benaming voor een bougie. deze heeft 2 eletrode op de bougie zitten de vonk kan dus kiezen welke hij neemt. zo heb je ook een bosch super bougie die heeft 4 electrode.

er zijn mensen die zulke bougies ook ooit getest hebben in een brommer maar gaf weinig tot geen extra vermogen. bij beide bougies heb je meer kans op het branden van een gat in je zuiger omdat de bougie warmer word.

dubbele bougie. ik denk dat het alleen nut heeft op een 4 takt dan op een 2 takt.

om die beide bougies vonk te laten hebben zal je een tweevonkenbobine moeten monteren

de bestaat uit:
1 primiare spoel
2 secundaire spoelen
stel contactpunten
1 condensator
1 onderbreker.

iedere secundair spoel is verbonden met een bougie.

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 21:28
door stefano
killerbeast schreef:twinspark is iets heel anders dan dubbele bougie in je kop.

ik doe motorfietstechniek opleiding en we zijn nu bezig met onstekingen.

twinspark is een benaming voor een bougie. deze heeft 2 eletrode op de bougie zitten de vonk kan dus kiezen welke hij neemt. zo heb je ook een bosch super bougie die heeft 4 electrode.

er zijn mensen die zulke bougies ook ooit getest hebben in een brommer maar gaf weinig tot geen extra vermogen. bij beide bougies heb je meer kans op het branden van een gat in je zuiger omdat de bougie warmer word.

dubbele bougie. ik denk dat het alleen nut heeft op een 4 takt dan op een 2 takt.

om die beide bougies vonk te laten hebben zal je een tweevonkenbobine moeten monteren

de bestaat uit:
1 primiare spoel
2 secundaire spoelen
stel contactpunten
1 condensator
1 onderbreker.

iedere secundair spoel is verbonden met een bougie.
Als je een zogenaamde 2vonkenbobine moet monteren,bestaat die bobine uit 1pri spoel,en 2sec spoelen??
______
| | Boegie1
| (
) (______ Boegie2
) ( Sec
) (
) (
| |
| |_______ uit

Zo dus (voor de mensen die het snappen en kunnen zien :wink:


Stefan