Pagina 2 van 2

Geplaatst: za 12 mar 2005, 15:20
door Gast
Athena 70cc.
Maar als je net begint met tunen kun je het beste toch een airsal nemen. Zo slecht zijn ze ook weer niet. Je kunt er alleen niet erg lang volop mee racen.

Geplaatst: za 12 mar 2005, 16:44
door red devil
:D hij wordt getuned bij mij 1 uit msn die heeft er verstand van

maar ik wil juist een goede trek kracht hebben met een top van 60 km/h

duzz cilinder wordt welliswaar 70 aisal 15 mm bing alleen uitlaat zit ik mee proma cc wilk nie iets anderd wat adviseren jullie mij hij moet wel goeie power hebben mayb scooter uitlaat 8)

Geplaatst: za 12 mar 2005, 22:01
door John_W
Airsal 70 met 6 poorten en proma CC is erg goede combinatie. De airsal blinkt niet uit in goede afwerking, maar dit mag de pret niet drukken. De cylinder laat zich gemakkelijk nabewerken, echter in de winkel al even kijken welke cylinder de minste nabewerking vraagt. Poorten zitten vaak niet gelijk en hebben erg scherpe kanten.

Poorten dus gelijk maken en zogenaamde bevels aanbrengen om de scherpe kanten weg te nemen. Er zitten vier gaten in de zuiger geboord die bij mij ook flinke bramen hadden. Ook deze heb ik nabewerkt.

Bij mij loopt de airsal ca 10.500-11.000 rpm volgas en trekt als een lier (een wheely is peace of cake). Zou je hoger in toeren willen, dan zul je naar een ander type uitlaat moeten, echter onderin zal de cylinder wat minder sterk zijn.

Levensduur moet zich bij mij nog bewijzen, echter ik verwacht hier weinig problemen omdat de binnenwand bij mij er erg netjes inzit. Al met al is de airsal best veel waar voor je geld.

Geplaatst: zo 13 mar 2005, 20:03
door red devil
:D ow dat klinkt dan eigenlijk best goed en wat is je top dan n ong en je set-up en hoeveel km heb je er al zitten met de cilinder da :D

Geplaatst: zo 13 mar 2005, 21:27
door John_W
Setup is een airsal met 19 mm Bing carburateur en proma cc uitlaat. Voortandwiel is een 13 tands, achtertandwiel 24 tands.
Banden zijn van Blata (4 inch). De koppeling is zwaar onder handen genomen om bij een hoger toerental aan te grijpen.

Ik meet met mijn fietsteller op de kartbaan in Nijverdal een eindsnelheid van zo'n 50 km/h en met deze setup komt dat overeen met een toerental van 10.500 omw/min (kun je ook checken met de Puch calculator op de www.minibike.nl website). De bike is dan nog net niet helemaal aan zijn topsnelheid.

Andere tandwielen zullen een hogere topsnelheid geven, echter dit heb ik nog niet geprobeerd omdat voorlopig toch alleen op kartbanen gereden gaat worden. Deze topsnelheid wordt vanuit stilstand echter al na een meter of 40/50 bereikt.

Gereden kilometers heb ik nog niet echt bijgehouden, echter dat zijn alleen racekilometers en zullen er zeker niet meer dan 100 zijn. Ik verwacht dit jaar ook geen 20.000 km met de minibike te rijden :D en dus zal de cylinder dit jaar nog wel heel blijven.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat in mijn setup de koppeling en de krukas de zwakste punten zijn en zeker niet de cylinder.

Geplaatst: zo 13 mar 2005, 21:39
door red devil
dat is dan eigenlijk best netjuhs alleen ik vindt je top snelheid langzaam maar op de bike lijkt dat harder haha :D en trekt die van jou wheelie heb je mayb een filmpje van je bike dat hij van 0 naar top gaat :P

en is jou cilinder zeg maar ook nog getuned ? behalve bevels en afwerking >?

Geplaatst: ma 14 mar 2005, 14:19
door Gast
Mijn mini haalde met membraan op carter, 4inch wielen en 17:24 ,18mm carb 71km/uur op de auto teller. Dus iets van 66km/u. :)
Ook airsal getuned en (vreselijk :P )verlichte koppeling.

Trekt nogsteeds wheelie.

John_w 13:24 is wel heeeeeel licht. :D Dan moet je echt oppassen met het gas.

Geplaatst: ma 14 mar 2005, 17:16
door red devil
maar kort gezegt zijn de airsal cilinders na bewerking / tuning gewoon goeie cilinders en die 15 mm bing carb is groot genoeg of moet er eigenlijk een groteren op ?