Welk puchblok

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

Welk puchblok

Bericht door Gast »

Ik heb nu 2 puchblokjes liggen.

1 Blok is er dubbel(beide kanten dus) gelagerd bij de secundaire tandwiel. Op de krukas zit er aan beide kanten een spietje. Dus bij vliegwiel en bij de koppeling

Het andere blok is enkel gelagerd bij secundaire tandwiel. En de krukas heeft maar 1 spietje.

Nu vraag ik me af welke het beste is of wat over gooien en een "goeie" maken zeg maar.

Dus blok met dubbele lagers(sec. tandwiel) en dan de krukas met enkele spie. Goeie optie?

Enkele spie komt toch vaker voor dat een krukas met dubbele? Anders moet je alles weer special gaan kopen aan 1 kant waar dan een spietje in kan.
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Voor het echte race-werk: Een blok met 4 lagers en een krukas met dubbele spie. Voor al het andere: maakt het niet uit..
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

een blok met 4 lagers is sowieso het beste. Maar de spieen? Met een hpi heb je de spie aan de onsteking niet nodig, en een drieklauw koppeling heeft ook geen spiebaan, dus aan die kant hoef je ook geen spie te gebruiken.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Ga voor het blok met de vier lagers. Spieën zijn niet belangrijk. Mijn bike heeft een drie klauws "racekoppeling" die helemaal geen spie heeft en aan de andere kant zit een HPI ontsteking, ook zonder spie.

Ik geloof dat bij het blok met de drie kogellagers ook de koppelingsvertanding andersom loopt. Waarschijnlijk is dit blok ooit ontstaan tijdens een kostenreductie programma bij Puch.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik ga toch echt niet meer rijden met een koppeling zonder spie. Bij een van de eerste wedstrijden van vorige jaar, heeft bij mij de koppeling geslipt op de krukas, ondanks dat deze met de luchttol aangedraaid was.

Het geheel was niet meer van elkaar te krijgen..

Daarom voorzie ik mijn koppelingen ook zelf van een spiebaan. Een piaggio spie past prima in een rito-krukas. Deze spie is veel groter en sterker als een origineel onstekings puch spietje.
Gast

Bericht door Gast »

Ik neem dan die met 4 lagers. Maar ja kan dus niet een koppeling kopen waar al een spiebaan in zit?
En zo'n spiebaan maken. Hoe doe je dat? Nog speciale apparatuur voor nodig?
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ook met eenvoudig gereedschap is het te doen. Met een dun vijltje kun je er zo een spiebaan invijlen. Let er wel op dat je het een beetje recht maakt.
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

spie in koppeling

Bericht door *HANK* »

Hallo

Ik heb in mijn puch ook een koppeling met spie.
Spiebaan er zelf in gemaakt met een klein vijltje, het kost wel wat moeite en gedult, maar het is goed te doen.
Het voordeel is dat je de moer niet zo mega vast hoeft te zetten, de spie gaat een deel van de krachten die op de klemming komen overnemen.
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Gast

Bericht door Gast »

Oke makkelijker dan gedacht :)
Dat zal wel gaan lukken.

En moet je er nog een speciale spie in zetten of gewoon die gene nemen die er nu in zit?
wevie666

Bericht door wevie666 »

Ik denk dat (voor jou) de originele spie goed is..
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik zou een spie nemen van Piaggio. Deze is veel groter en past perfect in de spiebaan van een rito krukas. Een origineel puchspietje valt er bijna helemaal in..
Plaats reactie