Compressie druk

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

Goedendag,

Ik heb even een vraag over de compressie druk van een puchblokje.

Meten jullie wel is met een compressiemeter de druk? Ik had eerder problemen met mijn puchblok waarbij de compressie redelijk hoog ligt, de koppakking kon het niet aan.

Ik heb even meerdere kopjes gemeten en kwam op de volgende waardes:

*Gemeten zonder carburateur maximale druk.

+- waardes

Orginele kop: 120 psi / 9 bar
50cc hd kop onbewerkt: 150 psi/11 bar
Opmaat kopje1: 240 Psi / 16.5 bar
Opmaatkopje2: 270 PSI / 18.5 bar

Ik vind de waardes nogal hoog. Een 2 takt jetski motor getuned heeft zon 200-220 psi.

Heeft iemand hier info over? De drukwaardes met betrekking tot de brandstof ( Octaan gehalte ) en wat de marges zijn voor puchblokken.

Squish staat op 1.2 mm

Mvg,
Lars
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door rkpdude »

drukmeting heb ik eigenlijki nooit gedaan bij poegblok, is ook beetje onzuiver meten. bereken gewoon de inhoud van je cilinder. cilinderinhoud + inhoud van de kop delen door de inhoud van de kop, en als je dan ergens op de 13,5 tot 14 uitkomt zit je wel snor. opja, cilinder inhoud is niet 70cc maar kwart pi D kwadraad maal de slag dan kom je op de werkelijke inhoud.

gr roel
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

Bedankt voor het reageren roel.

De motor liep altijd goed totdat ik er de ABT pijp onder zette toen kreeg ik problemen wat ik nog weet. De oude pijp was een proma, maar de vulling van de uitlaat zou natuurlijk ook wel invloed hebben op hoeveel er effectief opgebouwd kan worden.

Mijn blokje heeft heeft een 65cc polini :)

Die meting heb ik achterwegen gelaten omdat ik een koppakking in dit blokje heb.

Moet ik de volledige cilinderinhoud pakken ? of de ruimte welke boven de zuiger zit? En alle waardes in cc's?

Dus Pie/4xD2=a

Kopinhoud in cc's = B

Dus a+b/b

Of moet ik de zuigerveren afdekken en dan t/m het bougiegat volgieten met olie ?

Nu nog een injectie naald zoeken :P
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door rkpdude »

je eerste formule nog wel even maal de slag in cm, en met kopinhoud bedoel ik idd het volume boven je zuiger. die moet je idd even uitlieteren. de bougie moet er nog wel af. dus uitlieteren inc bougie gat, en dan 1,4cc eraf. En je squish is erg ruim, ga gerust naar 0,6 tot 0,7mm.

bij een compressie verhouding van 1 op 15 zit er 4,8cc volume boven de zuiger. of 7,2 tot bovenkant bougie gat.

en over werkelijke compressie hebben we het hier niet, want die is idd ook afhankelijk hoe hoog je poorten staan.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

De squish kom je al op uit door de koppakking, ik heb een kopje welke erin valt maar dat moet ik nog even bekijken.

Ik heb net bij de huisarts een injectienaald gehaald. Ik ga er vanavond even mee stoeien :)

Jullie horen nog van me!

Bedankt!
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

Ik kwam net op 5 cc inclusief bougiegat ( tot boven aan de rand waar hij tot het pasvlak van de bougie komt ) gemeten met olie en de kop gemonteerd e.d. gemonteerd..

Denk dat ik wel erg aan de krappe kant zit.

De squish heb ik hoog omdat hij al veel compressie heeft.. Ik ga nog maar is meten.

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

65cc = 43.5 mm cilinder diameter
Slag is 43

Ik kom echt op 5cc incl bougie gat. - 1.4 = 3.6 cc gemeten op de motor..

CR=(CV+CCV) / CCV
CR=(63.90+3.6) / 3.6
CR= 18.75

Volgens mij gaar er iets niet goed met deze kopjes of wel :shock:
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

Met een kopje waar Wim eerder mee ree krijg ik helemaal gekke waardes..

4 cc gaat er in de kop tot aan het pasvlak van de bougie. 1.4 is 2.6 cc

CR=(CV+CCV) / CCV
CR=(63.90+2.6) / 2.6
CR= 25.58

Dit kopje gaf ook extreem veel druk op de meter.. ( nja bijde wel haha ) volgens mij moet een goede kop rond de 200 psi zitten.

Denk dat deze koppen de kliko in kunnen.. Of wat denken jullie ervan.

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

Met de onbewerkte HD kop welke 150 psi gaf:


7.25 cc gaat er in de kop tot aan het pasvlak van de bougie. - 1.4 is 5.85 cc

CR=(CV+CCV) / CCV
CR=(63.90+5.85) / 5.85
CR= 11.92

Dit kopje lijkt me wel de beste keus aangezien ik weinig vertrouwen heb de andere superhoge compressie kopjes en racebenzine kan je ook niet zomaar tanken :P

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

Ik kan nergens de tolerantie vinden welke toegepast wordt voor de euro 98. 1:15 is me max daarvoor geef je aan ? Heb je hier toevallig meer info over ?

Het gekke is dat ik wel de koppen die getest heb gewoon gelopen hebben. Bij mij ook met euro 98.

Nu even uit zien te rekenen hoeveel van de kop afmoet zonder de compressie te hoog uit te laten komen en kijken of de squish dan ook een beetje normaal komt. Als de compressie maar niet te hoog wordt vind ik het al goed. Mijn volgende blok in aanbouw moet wel een opmaat kopje :)

Wel leuk om mee te hobbyen.

Maar is het niet verstandiger om de de slag van uitlaat sluiten tot BDP te meten? Dan komt de compressie waarscheinlijk een stuk lager uit..

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Picobello
forum gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:30
Minibike:: GRC GP Midi replica
Blata Minimotard 2.6
Locatie: Oss

Re: Compressie druk

Bericht door Picobello »

l]
Laatst gewijzigd door Picobello op do 27 sep 2012, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hoeft niet bang te zijn voor de 100 paardjes onder het zadel van een motor
maar kijk uit voor de ezel die erop zit.
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

Heey,

Je hoeft me niet uit te leggen hoe het werkt hoor, ik bouw al meer dan 10 jaar blokjes haha.

Ben alleen met deze koppen aan het testen, ik heb alleen info nodig over de compressie verhouding en welk octaan gehalte daarbij kan passen. Had al wel ergens een tabel gevonden maar die was niet echt specifiek. 1:15 is de max geven ze aan ( euro 95 )

Grappig dat mijn 1:18.75 blokje nooit gedetoneerd heeft en alleen 2 keer een koppakking heeft opgeblazen na jaren rijden. Geen verhoogde slijtage niks. Heel apart. In theorie zal hij al lang ontploft moeten wezen :mrgreen:

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
kaj
forum gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 20:59
Locatie: Roosendaal

Re: Compressie druk

Bericht door kaj »

Hey Lars,

Je zult even wat excel calculators moeten downloaden waar je onder andere je cilinderinhoud mee kan berekenen. Helaas kan ik de link niet vinden maar kan het bestand wel via de email naar je toe sturen. Er kan van alles mee berekend worden timingen cilinderinhoud noem maar op.

Ik ben zelf ook bezig met een kopje te berekenen. Eerst teken ik alles uit in solidworks hierdoor kan ik alles vrij nauwkeurig berekenen.

Hier een handige link: http://www.hotrod.nl/motor-berekeningen.htm

Als ik in de calculator mijn gegevens invoer kom ik op het volgende uit. Diameter 45mm, Slag 43mm, Verbrandingskamer 4,5 cc, Deckheight ruimte tussen bovenkant cilinder en zuiger is bij mij 1,05mm, als vervolgens de gegevens worden berekend kom ik op een compressie verhouding van 12:1:1 dus dan kan je met euro 95 benzine rijden.

Dit zal je heel goed moeten lezen ik heb het ook al vier keer gelezen: http://www.fs1forum.com/PDF/Arno%20Koch ... derkop.pdf

Mocht je hulp nodig hebben om een verbrandingskamer te tekenen wil ik je best helpen. Laat het maar weten.

Ps: Hier nog een link :D http://www.heeresenginetuning.nl/engels/engmenu.html
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Compressie druk

Bericht door Lg tweewielers »

Kijk die AF1 link heb ik wat aan! Daar staat een tabel in wat ik zocht! Erg mooi stukje!

Ik ben klaar met het meten aan dit blok voor nu, maar als de bike helemaal af is weer ga ik weer verder met mijn superblokje :mrgreen:

Zal vd week mijn topic weer updaten.

Iedereen is welkom om meer goede info te posten.

Mvg,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie