Vragen m.b.t. zelfbouw o.b.v. piaggio blok

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Vragen m.b.t. zelfbouw o.b.v. piaggio blok

Bericht door Kleinelars1. »

Zelfbouw minibike project starten

Berichtdoor Kleinelars1. » vr 15 feb 2013, 12:48
Beste,

Ik ben van plan om een zelfbouw minibike o.b.v. een piaggio blok te bouwen. Nu zit ik op diverse forums van onder andere Hans en JohnW etcte kijken maar blijf toch met behoorlijk wat vragen achter, ben wel technisch maar waarschijnlijk kom ik te kort op dit vlak.

1. Ik begrijp dat de koppeling op de kruk gemonteerd kan worden door de kruk in te korten en af te draaien en een flens over te laten waarvan de diameter groter is. De kruk dient voorzien te worden van schroefdraad en een spiegat. De koppeling komt dus vast te zitten op de kruk doordat hij geklemd wordt tussen de moer, en vast zit door de spie? Correct? Wat voor spiematen zijn er benodigd?

2. Er zijn zoveel soorten koppelingen en varianten, welke types zijn nu exact geschikt?

3. Ik begrijp hoe een binnenrotorontsteking gemonteerd moet worden, maar hoe komt de trekstarter hier dan weer overheen, en waar grijp hij op aan? iemand een idee of wat uitleg?

Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen.

Mvg. Lar
Gebruikersavatar
Timotje231
forum gebruiker
Berichten: 1351
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:49
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep
Locatie: Alkmaar

Re: Vragen m.b.t. zelfbouw o.b.v. piaggio blok

Bericht door Timotje231 »

Heel toevallig kwam er een week geleden op markplaats een minibike met piaggo blok die tekoop is vor ong 600 euro, maar die moet wel afgebouwd worden, misschien heb je daar iets aan?
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Vragen m.b.t. zelfbouw o.b.v. piaggio blok

Bericht door Kleinelars1. »

Ow echt, niets van gezien inderdaad.....maar het gaat me ook om het bouwen, dus alle tips mbt de ombouw van het blok zijn welkom;-)
Kleinelars1.
forum gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 feb 2013, 21:11

Re: Vragen m.b.t. zelfbouw o.b.v. piaggio blok

Bericht door Kleinelars1. »

Vanmiddag eens een poging gedaan om wat vraagtekens te beantwoorden.
Heb de krukas schematisch uitgetekend om er eens gemakkelijker over na te kunnen denken, zie pic hieronder.
Het tandwiel links is van de oliepomp snaar
1. Blijft de oliepomp zelf ook zitten en via de snaar aangedreven? dan dient deze zijdde van het blok tot net voor de oliepomp afgefreest te worden voor de zijplaat?

Vervolgens zie je schematisch de keering en het lager, de wang, drijfstang en weer een wang, een lager, kering, tandwiel (van de waterpomp of?? ja moeten nog tandne opgetekend worden) en vervolgens een HPI binnenrotor ontsteking.
2. de 2 pennen schijnen meenemers voor de waterpomp te zijn? blijft deze pomp dan nog zitten of wat kan ik hier het beste meer doen?
3. Hoe kan ik hier nu nog een trekstarter overheen monteren? Er dient nog een "ontvanger" tandwiel/klauw van de trekstarter op de krukas te komen, wat is de beste manier om deze op de krukas te monteren?? Want integendeel tot deze illustratie eindigd de krukas direct gelijk met de rotor? Zou betekenen dat deze ontvanger tandwiel/klauw van de trekstarter op de moer zou moeten komen, of direct in de krukas getapt?

Zo weer wat dingen om over na te denken, hoop dat iemand me verder kan helpen.

Gr. Lars


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Vragen m.b.t. zelfbouw o.b.v. piaggio blok

Bericht door Lg tweewielers »

2 pennen op de rotor zijn voor minarelli de waterpomp.

Piaggio heeft een waterpomp dat tandwiel aangedreven is.

Ik denk dat je gewoon een blok moet kopen, een fabrieks minibike koppeling en trekstarter e.c. en dan moet gaan verder denken ;)

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie