Electronische ontsteking op Puchblok

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door Lg tweewielers »

mish schreef:Goede tip, ik zal nameten. Als het vliegwiel dichter dan 0,35 mm staat, is dit een probleem?
nee zolang hij het niet raakt, je moet wel iets ruimte hebben ivm eventuele slingering of wat dan ook. Als hij tever eraf staat is je vonk zwakker.

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
mish
forum gebruiker
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 11 nov 2012, 21:47
Minibike:: Zelfbouw

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door mish »

Bedankt voor alle aanwijzigingen, mannu. Zojuist de strob binnengekregen. Er zat geen gebruiksaanwijzing bij, ik begrijp het volgende:

- markering op vliegwiel zetten;
- op dezelfde hoogte een markering op het vaste gedeelte van de ontstekingsplaat zetten;
- op het moment dat de bougie vonk, geeft de lamp fel licht, het vliegwiel lijkt stil te staan;
- a.d.h.v. het felle licht kan je de markeringen met elkaar vergelijken en zonodig bijstellen;

Helaas ging mijn accu op, hangt nu aan de oplader. Het leek of de strepen met elkaar overeen kwamen. Oorzaak van het verzaken kan ik bijna zeker ergens anders zoeken. Ik kijk vanavond weer even. 8)
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door Lg tweewielers »

UHmmm ja klopt redelijk. Je moet een BDP punt hebben of een 1.8 mm voor bdp punt en het punt op je vliegwiel waar de magneet begint ofzo :P beetje lastig.. Bij een hpi nieuw zit hij middenin de magneet ( het markeerpunt )



http://hpi.be/pdf/068_ana_1cyl_2003_ned.htm

Dat is van een vaste hpi.

Zie ook het filmpje rechts onderin.


Dus zowiezo een BPD punt zoeken en dan even verder kijken, dit topic doornemen en dan testen

Gr,
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door rkpdude »

okee mish, je zet eerst een streep op je rotor, en laat dan de boel draaien met een boormachine, bougie eruit, maar wel aangesloten. door het strobo effect staat je rotor stil en kun je een streepje op je carter zetten tegenover het steepje op je vliegwiel. nu haal je de rotor eraf en zet de zuiger 1,8mm bdp. vliegwiel er weer op met streepjes tegenover elkaar en klaar is mish. starten en lopen.
ookal is je vonk niet zo sterk, hij moet er wel op kunnen lopen hoor.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door Lg tweewielers »

Waar zet je precies een streepje op de rotor roel, ik raak helemaal in de war hier hahaha
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door rkpdude »

dat streepje op je rotor zet je willekeurig ergens neer, maakt niet uit waar. als je dan tijdens het laten draaien met de boormachine het streepje op het carter neerzet tegenover het streepje op je rotor, dan is dat de plek waar die dan op dat moment vonkt. en dat is nou precies wat je weten wil om daarna de boel op tijd te zetten. succes gegarandeerd :D
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
mish
forum gebruiker
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 11 nov 2012, 21:47
Minibike:: Zelfbouw

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door mish »

Heeee, wilde net aangeven dat de ontsteking niet af te stellen lijkt. Hoe ik de rotor t.o.v. de acterplaat met bobine plaatst, de vonk komt volgens de strobo altijd te laat?? M.a.w. de streep die op de strobo getekend staat is altijd voorbij de streep op de achterplaat. Echt gek, rotor m.b.v. diverse spiebanen alle kanten op gesteld.

Maar, de nieuwe techniek biedt nieuwe perspectieven. Klinkt goed, ik ga ermee aan de slag!!

Mish
mish
forum gebruiker
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 11 nov 2012, 21:47
Minibike:: Zelfbouw

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door mish »

Yes, deze methode werkt goed!! Ik heb de ontsteking helemaal op tijd gekregen, zal nog wel een spiebaantje moeten maken of de achterplaat moeten draaien, de spiebaan zit er net naast. Heb het vermoeden dat het met de achterplaat te stellen is. Helaas is de accu op en de koppeling nog niet gemonteerd. Spoedig zal ik verslag doen.


Stel dat het motorblokje niet aanslaat, dan lijkt het mij dat het niet aan de ontsteking kan liggen. De ontsteking staat op nu echt op tijd en vonkt keurig. Mee eens?

Vervolgstappen, cilinder eraf en ...?

Ach, misschien slaat die wel aan... :)

Gr. Michel
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door Lg tweewielers »

als je bike een beetje goed opgebouwd is en geen vasle lucht heeft moet hij zo aanslaan :)
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
mish
forum gebruiker
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 11 nov 2012, 21:47
Minibike:: Zelfbouw

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door mish »

Jeeeeh, het torretje slaat aan!! Moest mijn vinger op de ingang van de carburateur leggen, kennelijk was sproeer 92 te klein. Nu heb ik sproeier 110 erin, wat een geweld zeg. Wat is het blok agressief als je het vergelijkt met de oude setting. :D

Blok uitgefreesd, 3 spaken uit het grote tandwiel, 65 cc Polini, 15 mm Bing, gevulde krukas, Hank koppling en dus een elektronische ontsteking.

Helemaal voluit gaat het nog niet lekker, zal misschien een iets kleinere sproeier in moeten zetten. Bovendien moet ik nog een spiebaan maken.

Heeft iemand ervaring met sproeiermaat voor deze setting en een spiebaan is noodzakelijk of zijn er goede ervaringen zonder spiebaan?

Dank jullie wel voor de hulp, ga nog een paar setjes ontstekingen bestellen, werkt top!

M
Gebruikersavatar
Timotje231
forum gebruiker
Berichten: 1351
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:49
Minibike:: Chinese miniscooter 2x, Zelfbouw 70cc Puch Minibike, Polini 911 rep, Go-ped sport rep
Locatie: Alkmaar

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door Timotje231 »

mish schreef:Jeeeeh, het torretje slaat aan!! Moest mijn vinger op de ingang van de carburateur leggen, kennelijk was sproeer 92 te klein. Nu heb ik sproeier 110 erin, wat een geweld zeg. Wat is het blok agressief als je het vergelijkt met de oude setting. :D

Blok uitgefreesd, 3 spaken uit het grote tandwiel, 65 cc Polini, 15 mm Bing, gevulde krukas, Hank koppling en dus een elektronische ontsteking.

Helemaal voluit gaat het nog niet lekker, zal misschien een iets kleinere sproeier in moeten zetten. Bovendien moet ik nog een spiebaan maken.

Heeft iemand ervaring met sproeiermaat voor deze setting en een spiebaan is noodzakelijk of zijn er goede ervaringen zonder spiebaan?

Dank jullie wel voor de hulp, ga nog een paar setjes ontstekingen bestellen, werkt top!

M
Wat voor luchtfilter ga je erop zetten?, of heb je gewoon zo´n standaart puch luchtfilter?

Gr Timo
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door rkpdude »

kan best zonder spiebaan hoor. een hpi heeft ook geen spiebaan. je koppeling trouwens ook niet, en die heeft toch wat meer koppel over te brengen. maar mooi dat die het doet, kun je morgen meteen uit testen op gr.broek.
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Picobello
forum gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:30
Minibike:: GRC GP Midi replica
Blata Minimotard 2.6
Locatie: Oss

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door Picobello »

Gewoon een beetje schoolbordenrkrijt gebruiken bij de montage (is geen geintje werkt echt goed). goed vetvrij maken, wat schoolbordenkrijt erop en monteren die handel. Zit muurvast.
Je hoeft niet bang te zijn voor de 100 paardjes onder het zadel van een motor
maar kijk uit voor de ezel die erop zit.
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door dennis »

Super mish dat hij het doet.
Word vliegen over de baan straks.

Leuk om te lezen dat zo simpele ontsteking goed werkt.

Gr dennis
old school rules
mish
forum gebruiker
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 11 nov 2012, 21:47
Minibike:: Zelfbouw

Re: Electronische ontsteking op Puchblok

Bericht door mish »

Oke, geen spiebaan noodzakelijk. Top! Helaas red ik het niet voor morgen. Zal over 3 weken weer van de partij zijn. Veel plezier morgen en laat weer wat sporen na! Ga zelf verder met opbouwen, zal weer verslag down. Erg leuk om zo bezig te zijn. Top, M
Plaats reactie