het goede andwoord op de werking van een powerbox

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
vincent popma
forum gebruiker
Berichten: 572
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 17:28
Locatie: witmarsum
Contacteer:

het goede andwoord op de werking van een powerbox

Bericht door vincent popma »

heel veel lullen maar wat dat een powerbox troep is enzovoord
maar dat is hellemaal niet zo hier een verhaaltje waar in staat wat het nu echt inhoud :D




Als er één brommer related onderwerp is waar veel onduidelijkheid over is dan is het de powerbox wel.
Wat doet een powerbox?
Heeft het wel nut op een brommer?
Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?
Als je deze FAQ gelezen heb dan weet je (hoogstwaarschijnlijk) de antwoorden op deze vragen.

Wat doet een powerbox?

Een powerbox zorgt ervoor dat je brommer zuiniger gaat lopen. Bovendien wordt het vermogen er door verhoogd en worden toerengebieden met een slechte afstelling “opgevangen” door de powerbox. Zo zullen dode toerengebieden gereduceerd worden na het installeren van een powerbox.

Hoe werkt het

Een beetje opgevoerde brommermotor maakt al gauw 12000RPM, RPM staat voor Revolutions Per Minute. Dit geeft het aantal omwentelingen aan die de krukas maakt bij een tijd van 1 minuut. Iedere keer als de krukas 1 keer in de rondte gaat, beweegt de zuiger 1 keer op en neer. Maar als een motor 12000 RPM maakt, gaat de zuiger dus 12000 keer per minuut op en neer. Dat is 200 keer per seconde.

Nu is het zo, dat het inlaat membraan een bepaalde reactie tijd nodig heeft. Als de onderdruk in een overdruk veranderd moeten de kleppen van het membraan sluiten. Dit gaat echter zo snel dat de kleppen niet meer sluiten. De kleppen gaan “zweven”. Dit betekend dat er minder mengsel tot ontbranding kan worden gebracht, aangezien er wat terugloopt door het membraan. Nu is het zo dat dit mengsel zich weer in het inlaat traject bevind, dus de carburateur en het spruitstuk. Een gedeelte van het terug gelopen mengsel verdwijnt zelfs door de luchtfilter de wijde wereld in.

En hier komt de powerbox bij kijken. De techniek achter een powerbox is namelijk dat deze dit mengsel opvangt, en tijdelijk bewaard. De powerbox is een bus die wordt aangesloten in de ruimte achter het membraan, het spruitstuk. Zodra de volgende slag komt, en er weer vers mengsel de cilinder word ingezogen, geeft de powerbox het bewaarde mengsel mee de cilinder in. Wat de powerbox dus in principe doet is het mengsel opvangen. Dit heeft meerdere voordelen:

Het mengsel kan niet meer via de luchtfilter de vrije wereld in ontsnappen. Dit bespaart dus benzine
Het mengsel kan worden mee gegeven aan de volgende "aanzuig" slag. Hierdoor wordt er meer mengsel verbrand per slag, dus meer vermogen.

De powerbox maakt gebruik van 2 technieken

De eerste techniek is het gebruik maken van overdruk en onderdruk. Op het moment dat de cilinder met mengsel wordt vol gezogen, ontstaat er een overdruk in de powerbox. Hierdoor zal het mengsel aanwezig in de powerbox mee de cilinder in worden gezogen. Op het moment dat er weer mengsel de cilinder wordt uitgestuwd, ontstaat er een onderdruk in de powerbox. Door het niet op tijd reagerende membraan, stroomt een groot gedeelte van het teruggestuwde mengsel de onderdruk van de powerbox binnen. Omdat de powerbox een relatieve grote en goed toegankelijke ruimte is, zal een groot deel van het mengsel zich de powerbox in verplaatsen, en niet terug de carburateur in.

De tweede techniek waar een powerbox gebruik van maakt is resonantie.
Wat is resonantie?
Resonantie is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Bij resonantie treedt een grote versterking van de trilling op, waardoor het object veel harder gaat trillen dan men zou verwachten op grond van de sterkte van de aanstoting. Resonantie kan optreden bij vrijwel elk bestaand object. Bij objecten met een kleine interne demping, bijvoorbeeld een object van metaal of glas, is resonantie sterker dan bij een object met een grote interne demping (zoals hout).
Resonantie ontstaat als een systeem wordt aangestoten met een frequentie die gelijk is aan één van de eigenfrequentie. Zelfs als de aanstoting zeer gering is, zal het object sterk gaan trillen.
Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de klankkast van een gitaar.
Wat heeft dit met een powerbox te maken?
De powerbox moet worden vergeleken met de gitaar, de powerbox zelf is de klankkast, en de ontbrandingsmotor is een snaar. Doordat er bij ontbrandingsmotor een bepaalde frequentie voorkomt, namelijk het RPM of toeren per minuut, gaat de powerbox resoneren. Doordat de powerbox resoneert, geeft het pulsen mee aan het opgevangen mengsel, het geeft dus een extra stuwkracht.
Nu komt deze resonantie voor bij een bepaalde frequentie. En het mooi daarvan is, is dat deze frequentie te berekenen is. Bij een brommer komt vrijwel altijd een bepaald toerengebied voor waarbij een dip voorkomt. Dit betekend een tijdelijke verlaging van het vermogen ten opzichte van andere toeren. Dit kan komen door een verkeerde afstelling, slecht ontstekingstijdstip etc etc.Door aan de hand van formules een powerbox zo te berekenen dat deze bij de dip resoneert, kan deze de dip volledig weghalen, en zelfs voor een extra boost aan vermogen geven.


Heeft het wel nut op een brommer?

Het heeft wel degelijk nut op een brommer. Alleen zal het op een opgevoerde brommer meer nut hebben dan op een originele brommer. Dit hangt af van de overdruk/onderdruk techniek. Hoe groter het verschil tussen onder en overdruk is, hoe meer effect de powerbox zal hebben. Dit is omdat de powerbox simpelweg dan meer mengsel opneemt. Nu hangt de grootte van dat verschil af aan meerdere zaken.

Een hoger toerental. Hoe hoger het toerental, hoe korter maar hoe feller de stuwkracht terug de inlaat in is. Bovendien komt deze stuwkracht vaker voor.
Een grotere cilinderinhoud. Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer stuwkracht terug de inlaat in is. Vergelijk het maar met een aquariumpompje en een brandweerpomp.
Nog wat overige factoren zoals de grootte van de inlaat, de kwaliteit van het membraan, grootte van spruitstuk, carburateur etc.

De resonantietechniek komt voor ongeacht de brommer zwaar is opgevoerd of standaard is.

Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?

Dit is een veel gemaakte opmerking. Deze is niet volledig waar.

Het berekenen van een powerbox is om de resonantie op het juiste toerengebied te krijgen. De overdruk/onderdruk werkt altijd. Al zal het beter werken met een korte, dikke slang in plaats van een dunne lange slang.

Bij een in de winkel gekochte powerbox zal deze resonantie plaats vinden bij het verkeerde toerengebied, of zelfs helemaal niet. De overdruk/onderdruk komt gewoon voor. De powerbox zal dus evengoed wel nut hebben, maar minder. Hoe groot dit aandeel van de resonantie is op de totale effectiviteit van een powerbox weet ik niet. Dit zal moeten worden getest op een testbank. Vermoedelijk ligt dit aandeel ruim onder de helft van de totale effectiviteit. Zo werkt de resonantie maar bij een bepaald toerengebied, en zijn er geen verhalen bekend van brommers met geïnstalleerde berekende powerboxen die in het opgegeven toerengebied opeens vooruit vliegen alsof er een turbo aanslaat of NOS wordt geïnjecteerd

Dus een powerbox in de winkel kopen heeft wel degelijk nut. Voor de meeste mensen is dit zelfs de beste optie aangezien niet iedereen de materialen thuis heeft liggen om zelf wat te gaan produceren. Bovendien kan je met een gekochte powerbox, als je de inhoud weet, zelf met Bimotion de lengte van het slangetje berekenen, en zodanig nog de resonantie op het gewilde toerengebied krijgen.

Zelf aan de gang

Voor de mensen die een powerbox willen berekenen, hiervoor is het freeware programma Bimotion te downloaden. Hierbij moet je enige gegevens invullen zoals slag, boring en het toerengebied waar je een “boost” in wilt hebben. Het programma maakt zichzelf wel duidelijk, mits je enige beheersing van de Engelse taal hebt.

Voor de mensen die zelf aan de gang willen met de formules, deze zijn op de volgende site te vinden.
http://www.logosfoundation.org/kursus/4 ... holtz.html
Gebruikersavatar
wilco
forum gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 08:59
Locatie: emmen
Contacteer:

Bericht door wilco »

deze staat onder het verkeerde onderwerp moet bij zelfbouw/home-made
groeten wr-tuning
[img]http://img307.imageshack.us/img307/7457/logo13br.jpg[/img]
ben bezig met nieuwe bike met scooter blok
streven is over de 13pk
http://www.wr-tuning.tk/
Gast

Bericht door Gast »

En daar is al zo'n topic ;).
Gast

Bericht door Gast »

de uitvinder Yamaha word geen een x genoemd ?
het hele principe heet YEIS ( zoek maar op WIKIPIDA )
en b.t.w. het is enorm achterhaald .

en vermogenswinst of een beter rijdbare motor krijg je er niet echt van.
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Talin schreef:de uitvinder Yamaha word geen een x genoemd ?
het hele principe heet YEIS ( zoek maar op WIKIPIDA )
en b.t.w. het is enorm achterhaald .

en vermogenswinst of een beter rijdbare motor krijg je er niet echt van.
snellere reactie door een opbouw van onderdruk in het spruitstuk ....

Het maakt zeker wel uit bij een niet al te snelle motor .

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
suzuki gsxr750

Re: het goede andwoord op de werking van een powerbox

Bericht door suzuki gsxr750 »

vincent popma schreef:heel veel lullen maar wat dat een powerbox troep is enzovoord
maar dat is hellemaal niet zo hier een verhaaltje waar in staat wat het nu echt inhoud :D




Als er één brommer related onderwerp is waar veel onduidelijkheid over is dan is het de powerbox wel.
Wat doet een powerbox?
Heeft het wel nut op een brommer?
Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?
Als je deze FAQ gelezen heb dan weet je (hoogstwaarschijnlijk) de antwoorden op deze vragen.

Wat doet een powerbox?

Een powerbox zorgt ervoor dat je brommer zuiniger gaat lopen. Bovendien wordt het vermogen er door verhoogd en worden toerengebieden met een slechte afstelling “opgevangen” door de powerbox. Zo zullen dode toerengebieden gereduceerd worden na het installeren van een powerbox.

Hoe werkt het

Een beetje opgevoerde brommermotor maakt al gauw 12000RPM, RPM staat voor Revolutions Per Minute. Dit geeft het aantal omwentelingen aan die de krukas maakt bij een tijd van 1 minuut. Iedere keer als de krukas 1 keer in de rondte gaat, beweegt de zuiger 1 keer op en neer. Maar als een motor 12000 RPM maakt, gaat de zuiger dus 12000 keer per minuut op en neer. Dat is 200 keer per seconde.

Nu is het zo, dat het inlaat membraan een bepaalde reactie tijd nodig heeft. Als de onderdruk in een overdruk veranderd moeten de kleppen van het membraan sluiten. Dit gaat echter zo snel dat de kleppen niet meer sluiten. De kleppen gaan “zweven”. Dit betekend dat er minder mengsel tot ontbranding kan worden gebracht, aangezien er wat terugloopt door het membraan. Nu is het zo dat dit mengsel zich weer in het inlaat traject bevind, dus de carburateur en het spruitstuk. Een gedeelte van het terug gelopen mengsel verdwijnt zelfs door de luchtfilter de wijde wereld in.

En hier komt de powerbox bij kijken. De techniek achter een powerbox is namelijk dat deze dit mengsel opvangt, en tijdelijk bewaard. De powerbox is een bus die wordt aangesloten in de ruimte achter het membraan, het spruitstuk. Zodra de volgende slag komt, en er weer vers mengsel de cilinder word ingezogen, geeft de powerbox het bewaarde mengsel mee de cilinder in. Wat de powerbox dus in principe doet is het mengsel opvangen. Dit heeft meerdere voordelen:

Het mengsel kan niet meer via de luchtfilter de vrije wereld in ontsnappen. Dit bespaart dus benzine
Het mengsel kan worden mee gegeven aan de volgende "aanzuig" slag. Hierdoor wordt er meer mengsel verbrand per slag, dus meer vermogen.

De powerbox maakt gebruik van 2 technieken

De eerste techniek is het gebruik maken van overdruk en onderdruk. Op het moment dat de cilinder met mengsel wordt vol gezogen, ontstaat er een overdruk in de powerbox. Hierdoor zal het mengsel aanwezig in de powerbox mee de cilinder in worden gezogen. Op het moment dat er weer mengsel de cilinder wordt uitgestuwd, ontstaat er een onderdruk in de powerbox. Door het niet op tijd reagerende membraan, stroomt een groot gedeelte van het teruggestuwde mengsel de onderdruk van de powerbox binnen. Omdat de powerbox een relatieve grote en goed toegankelijke ruimte is, zal een groot deel van het mengsel zich de powerbox in verplaatsen, en niet terug de carburateur in.

De tweede techniek waar een powerbox gebruik van maakt is resonantie.
Wat is resonantie?
Resonantie is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Bij resonantie treedt een grote versterking van de trilling op, waardoor het object veel harder gaat trillen dan men zou verwachten op grond van de sterkte van de aanstoting. Resonantie kan optreden bij vrijwel elk bestaand object. Bij objecten met een kleine interne demping, bijvoorbeeld een object van metaal of glas, is resonantie sterker dan bij een object met een grote interne demping (zoals hout).
Resonantie ontstaat als een systeem wordt aangestoten met een frequentie die gelijk is aan één van de eigenfrequentie. Zelfs als de aanstoting zeer gering is, zal het object sterk gaan trillen.
Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de klankkast van een gitaar.
Wat heeft dit met een powerbox te maken?
De powerbox moet worden vergeleken met de gitaar, de powerbox zelf is de klankkast, en de ontbrandingsmotor is een snaar. Doordat er bij ontbrandingsmotor een bepaalde frequentie voorkomt, namelijk het RPM of toeren per minuut, gaat de powerbox resoneren. Doordat de powerbox resoneert, geeft het pulsen mee aan het opgevangen mengsel, het geeft dus een extra stuwkracht.
Nu komt deze resonantie voor bij een bepaalde frequentie. En het mooi daarvan is, is dat deze frequentie te berekenen is. Bij een brommer komt vrijwel altijd een bepaald toerengebied voor waarbij een dip voorkomt. Dit betekend een tijdelijke verlaging van het vermogen ten opzichte van andere toeren. Dit kan komen door een verkeerde afstelling, slecht ontstekingstijdstip etc etc.Door aan de hand van formules een powerbox zo te berekenen dat deze bij de dip resoneert, kan deze de dip volledig weghalen, en zelfs voor een extra boost aan vermogen geven.


Heeft het wel nut op een brommer?

Het heeft wel degelijk nut op een brommer. Alleen zal het op een opgevoerde brommer meer nut hebben dan op een originele brommer. Dit hangt af van de overdruk/onderdruk techniek. Hoe groter het verschil tussen onder en overdruk is, hoe meer effect de powerbox zal hebben. Dit is omdat de powerbox simpelweg dan meer mengsel opneemt. Nu hangt de grootte van dat verschil af aan meerdere zaken.

Een hoger toerental. Hoe hoger het toerental, hoe korter maar hoe feller de stuwkracht terug de inlaat in is. Bovendien komt deze stuwkracht vaker voor.
Een grotere cilinderinhoud. Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer stuwkracht terug de inlaat in is. Vergelijk het maar met een aquariumpompje en een brandweerpomp.
Nog wat overige factoren zoals de grootte van de inlaat, de kwaliteit van het membraan, grootte van spruitstuk, carburateur etc.

De resonantietechniek komt voor ongeacht de brommer zwaar is opgevoerd of standaard is.

Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?

Dit is een veel gemaakte opmerking. Deze is niet volledig waar.

Het berekenen van een powerbox is om de resonantie op het juiste toerengebied te krijgen. De overdruk/onderdruk werkt altijd. Al zal het beter werken met een korte, dikke slang in plaats van een dunne lange slang.

Bij een in de winkel gekochte powerbox zal deze resonantie plaats vinden bij het verkeerde toerengebied, of zelfs helemaal niet. De overdruk/onderdruk komt gewoon voor. De powerbox zal dus evengoed wel nut hebben, maar minder. Hoe groot dit aandeel van de resonantie is op de totale effectiviteit van een powerbox weet ik niet. Dit zal moeten worden getest op een testbank. Vermoedelijk ligt dit aandeel ruim onder de helft van de totale effectiviteit. Zo werkt de resonantie maar bij een bepaald toerengebied, en zijn er geen verhalen bekend van brommers met geïnstalleerde berekende powerboxen die in het opgegeven toerengebied opeens vooruit vliegen alsof er een turbo aanslaat of NOS wordt geïnjecteerd

Dus een powerbox in de winkel kopen heeft wel degelijk nut. Voor de meeste mensen is dit zelfs de beste optie aangezien niet iedereen de materialen thuis heeft liggen om zelf wat te gaan produceren. Bovendien kan je met een gekochte powerbox, als je de inhoud weet, zelf met Bimotion de lengte van het slangetje berekenen, en zodanig nog de resonantie op het gewilde toerengebied krijgen.

Zelf aan de gang

Voor de mensen die een powerbox willen berekenen, hiervoor is het freeware programma Bimotion te downloaden. Hierbij moet je enige gegevens invullen zoals slag, boring en het toerengebied waar je een “boost” in wilt hebben. Het programma maakt zichzelf wel duidelijk, mits je enige beheersing van de Engelse taal hebt.

Voor de mensen die zelf aan de gang willen met de formules, deze zijn op de volgende site te vinden.
http://www.logosfoundation.org/kursus/4 ... holtz.html
vast niet zelf bedacht :roll:
Gast

Bericht door Gast »

nee heb ik gevonden op een forum
Gebruikersavatar
fokko
forum gebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 25 dec 2005, 15:27
Locatie: ermelo

powerbox

Bericht door fokko »

om te beginnen denk ik niet dat bij hoge toerentallen het mengsel nog teruggeblazen word het luchtfilter in; het wordt min of meer tot staan gebracht waardoor je de beschreven verschijnselen krijgt.
in de praktijk gaat het als volgt:
begin op de testbank met een bepaalde powerbox met 50 cm slang ertussen, maak twee runs, knip er een cm af en maak weer twee runs enzovoort; je zult merken dat je minder vermogen hebt als zonder powerbox, totdat je bij de goeie slanglengte komt; als de powerbox werkt zit het vermogen hoger of heb je een mooiere grafiek als voorheen (bijv. verder doorlopen); een voorbeeld hoe het kan uitpakken: bij mijn vorige blok (puch) heb ik 3 verschillende volumes getest; de beste gepakt natuurlijk; bij een bepaalde lengte had ik over het hele gebied meer vermogen (tot 1,3pk meer); bij een blok met exakt dezelfde timingen (puch Sjoerd) maar een laagtoeriger uitlaat heeft hij niet meer vermogen maar loopt 400 toeren verder door, ook leuk; dat de slang een redelijke diameter moet hebben klopt wel; dat hij ook nog kort zou moeten zijn gaat niet altijd op: bij de puch van sjoerd zit de powerbox in het kontje van het zadel!
vooral omdat de carburateurdiameter bij een 70cc met 16mm relatief erg klein is, valt er voor menige zelfbouwer nog wel wat te halen. (nee bubke, niet op de viertakt )
Plaats reactie