Pagina 1 van 2

15mm CV -pijp sterk genoeg voor 80cc setup!?

Geplaatst: za 03 dec 2005, 18:10
door Gast
Ej mensen,

Ook ik ben van plan een minibike te bouwen. Mijn ideen en plannen staan al in een ander topic, maar voor de mensen die dit niet kunnen vinden, ga ik een minibike bouwen met een 80cc 6bak schakelblok. een draai of freesbank heb ik niet, dus moet ik het doen met wat ik heb..

Dat is dus een buizenbuiger van max 15mm, en een elektrisch las apparaatje;) en overige toei natuurlijk).

nu is mijn vraag:
ik heb dus een buizenbuiger die max 15mm aankan, maar is 15mm buis( cv pijp) sterk genoeg omeen frampje voor mijn setup te bouwen!?!?
het horizontale gdeelte word opgebouwd uit onder en boven een buis, met daartussenin spijltjes. ( een W) daarna het verticale gedeelte uit rechthoekige koker, en ook de achterbrug uit deze koker.

is 15mm Cv pijp dus sterk genoeg?
Waar haal ik rechthoekige koker?
( 40mm, bij 15mm( even dik als cv pijp)

bedankt!

...

Geplaatst: za 03 dec 2005, 19:03
door Xigh
Ik bouw nu samen met Doede een minibike kar en dat zijn vierkante buizen van 15mm en dat is aardig stevig. Maar het ligt er ook meer aan hoe dik je buizen zijn qua metaal. Want je kan wel een 15mm buis hebben die maar 1mm dikte heeft qua staal en dat is niet bepaald stevig. Maar als je een sterke constructie maakt zoals de oudere chinese mini's hebben dan is het wel te doen denk ik.

Geplaatst: za 03 dec 2005, 19:08
door Gast
Het gaat om CV-pijp :wink: ..

Remy

Geplaatst: za 03 dec 2005, 19:11
door derbi master
dat is zeker sterk genoeg, CV pijpen zijn 2mm dik dus zwaar genoeg.
En vooral omdat je 3hoeken in je Frame maakt, daardoor krijg je de stevinghijd.

Suc6

Geplaatst: za 03 dec 2005, 19:13
door Gast
Tnx:).. Maandag dan maar effe wat CV-buis halen..( het is 1.5mm inplaats van 2mm denk ik?)
dan nog iets, waar haal ik de bekende John W vierkante buis vandaan?

Mvgrt Remy

Geplaatst: za 03 dec 2005, 19:16
door derbi master
ja dat klopt zijn verschilden dikters, ik heb hier nog paar lengtes 2mm liggen.

als je echt stijfhijd wil zouk voor Hydroliek pijp gaan, 15mm rond 2mm dik.

maar wat jij neem is ook zwaar genoeg.

de rechthoekige kokers kan je bij iedere staalboer hallen... ook Bouwmarkten hebben ze liggen.

Geplaatst: za 03 dec 2005, 19:21
door Gast
Dankje! maandag eens kijken dan.

Voor mij een hoop duidelijkheid nu:)..

kan dicht!

Geplaatst: za 03 dec 2005, 21:55
door John_W
Oeps, meer stijfheid uit hydrauliekpijp. Gaat niet lukken. Stijfheid ligt helaas vast in de diameter/wanddikte (traagheidsmoment) keuze en dat het staal is (E-modulus). Hydrauliekpijp heeft dezelfde stijfheid als CV buis.

Wil je meer stijfheid, dan doe je dat met de frameconstructie of met een buis met een grotere diameter. Kijk even in een standaard werktuigbouwkundig tabellenboek onder de noemer weerstand tegen buiging.

Voordeel van hydrauliekbuis is dat de toelaatbare buigspanning hoger ligt, wat de buis niet stijfer maakt, maar wel meer doorbuiging toelaat. Je hebt dus meer reserve. Pas alleen op, een slechte lasverbinding doet de hele sterkte weer teniet.

Geplaatst: za 03 dec 2005, 22:11
door *HANK*
Hallo

Ik wil hier nog wat aan toevoegen, namelijk met cv buis van 1,5 mm krijg je op den duur last van metaal moeheid als gevolg van de trillingen uit het blok, hier door gaat het scheuren.
Door hydroliekpijp 15 x 2 mm te gebruiken ( en voor de hoofd frame delen in de staalsoort C52) heb je daar veel minder last van, blijft dus veel langer heel.
Ik spreek uit ervaring!!!

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 13:43
door Los Limbos
net zoals John al zei hangt de hele sterkte van je frame vooral af van de lassen die je maakt. Hoeveel PK haal je met een 80 cc dan wel niet als je je zorgen maakt om de stevigheid van je frame????

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 17:17
door Gast
Ej mensen,

Thanks voor de reactie. Ik heb vandaag eens even wat geprobeert met CV-Pijp( vóór het lezen van jullie reactie's), en ben eerst eens gaan stoeien met een elektrisch lasapparaat.. Dit gaat lelijk, en veel kans op brandgaatjes( zelf het laagste amperage). het aanstrijken van de elektrode is ook niet alles..

Daarna een autogeen installatie kunnen regeeln met een brander set. met brander 0 begonnen, en dit.. ging perfect :)! het lasproces gebeurt doormiddel van het smelten van de twee pijpen aan elkaar. Eventueel toevoegmateriaal.. De lasjes zijn onvoorstelbaar mooi, en hoe hard ik ook met een hamer sloeg, bijna geen beweging in te krijgen.
Ik wil de achterbrug plus het verticale gedeelte waar de motor aan gaat hangen van vierkante buis gaan maken. het horizontale gedeelte van een buis constructie.( boven en onder een buis, met daarin een W).
Dit zou sterk genoeg moeten zijn?

Enne, ja hoeveel pktjes de 80cc gaat geven weet ik nog niet:)..zal wel niet veel zijn, maar wel genoeg :)

Geplaatst: zo 04 dec 2005, 23:41
door Wim
Yo allemaal


een hoop verwarring....


er is geen verschil in stijfheid tusses hydroliekbuis, en een "cv" pijp..
't is (bijna) hetzelfde materiaal..(er zit iets meer chroom in een hydrobuis)

maar...wel een groot verschil in het productieproces en afwerking..

een cv pijp heeft een zgn. rolnaad-las (dit is een las over de lengte van de hele buis),
op zich geen probleem, maar geeft al wel een basis-spanning
deze spanning wordt hoger als je de buis gaat buigen, en gaat dus, gezien de ervaring van hank, scheuren onder invloed van de trilling
tijdens het rijden.

een hydroliekbuis is "getrokken" heeft dus geen las, heeft dus ook geen
basis spanning, en is daardoor veel beter bestand tegen trillingen!

daarbij is een "cv"buis altijd afgewerkt met een laagje zink.....
als je dit wilt lassen, zul je de verbindingen kaal moeten slijpen,
doe je dit niet is het niet te lassen, electrisch en mig-mag,
autogeen en tig kan wel, omdat je eerst de zinklaag verbrand, maar, niet onbelangrijk!!! bij verbranding geeft zink een giftige damp af!
(de groen/blauwe rook tijdens lassen van zo'n buis)

een hydro buis heeft (meestal) geen beschermlaag, is goed te lassen!!


m.a.w.

cv buis kan wel, verbindingen goed kaal slijpen, hele frame
als tie klaar is, een keer goed heet stoken met een brander om de
spanning weg te nemen.....maar kans op scheuren blijft aanwezig!


hydro buis, beter te verwerken, scheurt veel minder snel,
je hoeft veel minder te slijpen, alleen wel goed in de lak zetten i.v.m.
het ontbreken van de beschermlaag (meestal wel ietske duurder,
en slechter aan te komen)


Groetjes

Wim

Geplaatst: ma 05 dec 2005, 11:11
door Gast
Hmm,

Bedankt Wim.
Vandaag eens de bouwmarkteen afgeweest, maar kom helaas geen hydroliek pijp tegen..morgen maar eens naar de metaalboer.

Ik heb gister met Auotgeen gelast, en dit werd prachtig mooi. Wanneer je geen toevoegmateriaal gebruikt, en de materialen als het ware aan elkaar smelt, krijg je een ongelooflijk mooi lasje, maar, is dit sterk genoeg? ik heb er flink met een groter hamer op "gerost", maar kreeg de verbinding niet gebroken,zelf hetgeen buigen lukt bijna niet...

Geplaatst: ma 05 dec 2005, 12:41
door *HANK*
Remy schreef:Hmm,



Ik heb gister met Auotgeen gelast, en dit werd prachtig mooi. Wanneer je geen toevoegmateriaal gebruikt, en de materialen als het ware aan elkaar smelt, krijg je een ongelooflijk mooi lasje, maar, is dit sterk genoeg? ik heb er flink met een groter hamer op "gerost", maar kreeg de verbinding niet gebroken,zelf hetgeen buigen lukt bijna niet...
Waar het er echt op aankomt kwa sterkte zou ik met toevoegen lassen, daar de lassen daar toch sterker van worden.

Geplaatst: ma 05 dec 2005, 15:20
door Marvin15
Mischien dat je het nu met een hamer niet los krijgt, maar als je een tijdje aan het rijden bent met die trillingen en tegelijkertijd krachten uit verschillende hoeken komen weet je niet wat er gaat gebeuren he..
Ik zou toch was materiaal toevoegen, bij mijn zou het bij een frame toch wel functie boven form zijn :idea: