Glijlager warmgelopen?
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Glijlager warmgelopen?
Dag mensen,
Ik heb mijn minibike weer aan de praat! Na 10 minuutjes testen viel hij uit toen ik bijna stil stond. Het was al snel duidelijk dat het kopplingsgedeelte vast zat.
Vervolgens heb ik de koppeling eraf gehaald en tot mijn verbazing zat mijn NIEUWE glijlager vast om mijn NIEUWE krukas. Beiden hadden 0 meter op de teller staan.
Hoe kan dit? aangezien het glijlager bij de montage perfect zat, hij kon namelijk vrij beweging zonder speling. Waarschijnlijk door de warmte, maar dit moet toch niet mogen?
Nog belangrijker, wat doe ik hieraan?
Ik heb mijn minibike weer aan de praat! Na 10 minuutjes testen viel hij uit toen ik bijna stil stond. Het was al snel duidelijk dat het kopplingsgedeelte vast zat.
Vervolgens heb ik de koppeling eraf gehaald en tot mijn verbazing zat mijn NIEUWE glijlager vast om mijn NIEUWE krukas. Beiden hadden 0 meter op de teller staan.
Hoe kan dit? aangezien het glijlager bij de montage perfect zat, hij kon namelijk vrij beweging zonder speling. Waarschijnlijk door de warmte, maar dit moet toch niet mogen?
Nog belangrijker, wat doe ik hieraan?
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
Re: Glijlager warmgelopen?
wevie666 schreef:Dag mensen,
Ik heb mijn minibike weer aan de praat! Na 10 minuutjes testen viel hij uit toen ik bijna stil stond. Het was al snel duidelijk dat het kopplingsgedeelte vast zat.
Vervolgens heb ik de koppeling eraf gehaald en tot mijn verbazing zat mijn NIEUWE glijlager vast om mijn NIEUWE krukas. Beiden hadden 0 meter op de teller staan.
Hoe kan dit? aangezien het glijlager bij de montage perfect zat, hij kon namelijk vrij beweging zonder speling. Waarschijnlijk door de warmte, maar dit moet toch niet mogen?
Nog belangrijker, wat doe ik hieraan?
hoi
allebei nieuw......dus een erg nauwkeurige passing
mischien gemonteerd met weinig olie?
als je een tijdje test op laag toerental, komt er ook zeer weinig olie
op dat lager, zeker met een test tijdens stilstand, de koppeling draait dan
niet en spat dus ook geen olie rond...
beide oppervlaktes zijn "ruw", nog niet op elkaar ingelopen,
word warm, en als je pech hebt....loopt ie vast...
voor de volgende keer.....monteren met een hoogwaardig vet (maar geen kopervet, kopervet laat zich niet verdringen door olie, en is niet geschikt voor hoge toerentallen)
en eerst even langzaam rijden om de olie goed door je blokje te laten stromen.....
succes
Wim
- ab-tuning
- forum gebruiker
- Berichten: 229
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 13:50
- Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
- Contacteer:
Ik gebruik meestal expres oude bronzen busjes, de speling heeft nog nooit voor problemen gezorgd en een klemmend busje heb ik daardoor nog nooit meegemaakt.
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....
Informeer naar de scherpe prijzen.....
- rkpdude
- forum gebruiker
- Berichten: 962
- Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Nog een tip, gebruik orginele busjes. Die glijlagertjes die ze aftermarket verkopen zijn wat geler van kleur en volgens mij van het verkeerde materiaal, want bij mij lopen ze ook vast. De orginele die zijn wat roder van kleur en zijn bij mij nog niet vastgelopen.......
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..