Koperen koppelings lager puch blok
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Hey Wim ,
Mooi verhaal , daar zie ik de logica wel van in
Bedankt voor de reactie Zeer duidelijk Thanx ...
@ jordi ..
*Lg*
Mooi verhaal , daar zie ik de logica wel van in
Bedankt voor de reactie Zeer duidelijk Thanx ...
@ jordi ..
Het lagertje erin persen zou een kunnen ..jordy 15 Geplaatst: Do Feb 09, 2006 12:31 am Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Lijkt mij dat hij steeds een 'hapje' olie neemt na elk half rondje..
En hoe wil jij die koperen bus vast zetten in je koppelingshuis.. ?
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
- Erik de Wit
- forum gebruiker
- Berichten: 485
- Lid geworden op: za 19 feb 2005, 22:22
- Locatie: Hoogwoud
- Contacteer:
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
hoi
het lagertje hoort te kunnen draaien....
als het lagertje niet draait, zit dan dus vast op je as, of,
zoals in dit geval vast in het koppelingshuis...
in dit geval word het lager alleen aan de binnenkant belast, en gesmeerd..
de bedoeling van de gaatje die elkaar passeren, als je lagertje
draait, is een gelijkmatige verdeling van de olie over beide loopvlakken,
via de gaatje word olie getransporteerd...denk ´s in toerentallen, als je
stilstaand stationair draait, zit je zo rond de 600-800 toeren.....
de gaatjes passeren elkaar net zo vaak, sommige lagerbusjes zitten 2
gaatjes in, dus die passeren elkaar ook dubbel zo vaak
een glijlager word bij voorkeur van binnen naar buiten gesmeerd, vandaar ook de gaatjes...
vastlijmen kan op zich geen kwaad, alleen overbodig,
en je gaat de slijtage welke normaal verdeeld word over krukas
en koppelingshuis, concentreren op de krukas,(toch een nadeeltje)
en natuurlijk je lager, maar dat is het goedkoopste onderdeel,
die slijt natuurlijk het hardst....
--LG-- je doet toch een opleiding motorvoertuigentechniek o.i.d....
probeer op school ´s iemand te vinden met verstand van glij-lagers,
die kan je vast volledig voorlichten hierover, en je hebt een leuk onderwerp!!
Groetjes
Wim
het lagertje hoort te kunnen draaien....
als het lagertje niet draait, zit dan dus vast op je as, of,
zoals in dit geval vast in het koppelingshuis...
in dit geval word het lager alleen aan de binnenkant belast, en gesmeerd..
de bedoeling van de gaatje die elkaar passeren, als je lagertje
draait, is een gelijkmatige verdeling van de olie over beide loopvlakken,
via de gaatje word olie getransporteerd...denk ´s in toerentallen, als je
stilstaand stationair draait, zit je zo rond de 600-800 toeren.....
de gaatjes passeren elkaar net zo vaak, sommige lagerbusjes zitten 2
gaatjes in, dus die passeren elkaar ook dubbel zo vaak
een glijlager word bij voorkeur van binnen naar buiten gesmeerd, vandaar ook de gaatjes...
vastlijmen kan op zich geen kwaad, alleen overbodig,
en je gaat de slijtage welke normaal verdeeld word over krukas
en koppelingshuis, concentreren op de krukas,(toch een nadeeltje)
en natuurlijk je lager, maar dat is het goedkoopste onderdeel,
die slijt natuurlijk het hardst....
--LG-- je doet toch een opleiding motorvoertuigentechniek o.i.d....
probeer op school ´s iemand te vinden met verstand van glij-lagers,
die kan je vast volledig voorlichten hierover, en je hebt een leuk onderwerp!!
Groetjes
Wim
- Erik de Wit
- forum gebruiker
- Berichten: 485
- Lid geworden op: za 19 feb 2005, 22:22
- Locatie: Hoogwoud
- Contacteer:
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
hey wim ,Wim schreef:hoi
het lagertje hoort te kunnen draaien....
als het lagertje niet draait, zit dan dus vast op je as, of,
zoals in dit geval vast in het koppelingshuis...
in dit geval word het lager alleen aan de binnenkant belast, en gesmeerd..
de bedoeling van de gaatje die elkaar passeren, als je lagertje
draait, is een gelijkmatige verdeling van de olie over beide loopvlakken,
via de gaatje word olie getransporteerd...denk ´s in toerentallen, als je
stilstaand stationair draait, zit je zo rond de 600-800 toeren.....
de gaatjes passeren elkaar net zo vaak, sommige lagerbusjes zitten 2
gaatjes in, dus die passeren elkaar ook dubbel zo vaak
een glijlager word bij voorkeur van binnen naar buiten gesmeerd, vandaar ook de gaatjes...
vastlijmen kan op zich geen kwaad, alleen overbodig,
en je gaat de slijtage welke normaal verdeeld word over krukas
en koppelingshuis, concentreren op de krukas,(toch een nadeeltje)
en natuurlijk je lager, maar dat is het goedkoopste onderdeel,
die slijt natuurlijk het hardst....
--LG-- je doet toch een opleiding motorvoertuigentechniek o.i.d....
probeer op school ´s iemand te vinden met verstand van glij-lagers,
die kan je vast volledig voorlichten hierover, en je hebt een leuk onderwerp!!
Groetjes
Wim
ik heb het al een beetje gehad bij materiaal leer maar ik had me er niet zo in verdiept .... glijlagers heb ik wel veel mee te maken ja want de hoofd lagers in het motorsysteem hebben deze lagertoepassing
Van dat het lagertje een legering van koper en tin was had ik al een vermoedde van maar ik wil geen vroegtijdige conclusies maken want dan kan het flink mis lopen
Waar ik meer geintereseerd in was waren de gaatjes en de overeenkomst van deze gaatjes , ik zat er na te kijken en ik snapte ongeveer het princiepe wel maar dan kom je weer op de "vroegtijdige conclusies" en straks heb ik het allenmaal mooi uitgedoktert op mijn manier en dan klopt er geen bal van en dat willen we ook niet hebben
Ik heb voor de rest zelf nooit problemen gehad met het lagertje maar ik ben alles wel aan het onderzoeken want ik ben bezig met een extra blok en die word wel erg hoog in de kosten en het is zonde als alles in de soep loopt .
De beste optie lijkt me om een naaldlager te gaan gebruiken want deze lijkt me toch beter opgewassen tegen het "race"gebruik ... met het naaldlager heb je ook een constante smering van het lager en dat klinkt me beter in de oren als een lagertje dat Af en toe gesmeerd word.
En het lager erin lijmen lijkt me ook niet helemaal iets want het lager heeft de eigenschap om uit te zetten en ik denk dat je dat belemmerd met het vast lijmen .... maar kan voor hetzelfde geld ook precies goed werken..
En hoe weet je welke opleiding ik doe wim
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Volgens mij wordt er in de hele beschrijving van het Puch lagersysteem een belangrijk punt over het hoofd gezien. In het kleine tandwiel op de koppelingstrommel zit een heel klein gaatje. De olie die tussen de tanden opgeschept wordt door het secundaire tandwiel, wordt door dit hele kleine gaatje geperst. Er is dus een soort geforceerde smering. Wanneer je een heel ondiep groefje in de buitendiameter van het koppelingsbusje maakt, wordt de smering enorm verbeterd.
Een Puchkoppeling krijgt normaal voldoende smering, echter de koppeling grijpt dan al aan bij 2500 rpm. Hierdoor blijft het koppelingslager wel heel. Wij met onze minibike zitten veel hoger en daardoor schiet de smering weleens te kort.
Zorg dus voor een lagermateriaal met goede noodloopeigenschappen en voldoende olie. Een klein groefje doet de rest.
Voor wat betreft die imitatie busjes. Die heel erg gele busjes lijken wel messing (of zijn heel erg slecht brons). We hebben er ook al een paar van versleten. De wat rodere zijn naar onze ervaring een stuk beter. Het busje moet ook zeker niet te strak passen want dan kun je geen smeerfilm opbouwen.
Een Puchkoppeling krijgt normaal voldoende smering, echter de koppeling grijpt dan al aan bij 2500 rpm. Hierdoor blijft het koppelingslager wel heel. Wij met onze minibike zitten veel hoger en daardoor schiet de smering weleens te kort.
Zorg dus voor een lagermateriaal met goede noodloopeigenschappen en voldoende olie. Een klein groefje doet de rest.
Voor wat betreft die imitatie busjes. Die heel erg gele busjes lijken wel messing (of zijn heel erg slecht brons). We hebben er ook al een paar van versleten. De wat rodere zijn naar onze ervaring een stuk beter. Het busje moet ook zeker niet te strak passen want dan kun je geen smeerfilm opbouwen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Hey ,
De optie van John heb ik al een keer eerder van hem gehoord en het klinkt ook logisch ... maar wat als je nu gewoon 2 extra gaatjes boord dan word de smering toch ook al met 100% verhoogd en dan heb je een betere olie gebruik dan bij de groef van John ... of zie ik dit fout .
En ik zal ook wel dingen op gaan slaan wat nu het beste is om aan te passen dan hebben we weer een extratje voor het toekomstige How to topic ....
*Lg*
De optie van John heb ik al een keer eerder van hem gehoord en het klinkt ook logisch ... maar wat als je nu gewoon 2 extra gaatjes boord dan word de smering toch ook al met 100% verhoogd en dan heb je een betere olie gebruik dan bij de groef van John ... of zie ik dit fout .
En ik zal ook wel dingen op gaan slaan wat nu het beste is om aan te passen dan hebben we weer een extratje voor het toekomstige How to topic ....
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]