Wat een verhalen over een testbank zeg.........
Jullie hebben het over een dynamische testbank, d.w.z. je brengt een gewicht opgang. De versnelling die dit gewicht krijgt kan je aan de hand van de massatraagheid van het gewicht omrekenen naar vermogen (pk's / kW). Als je dan ook het toerental meet van de motor kan je het koppel terugrekenen.
De testbank die de RAP gebruikt is een Dynojet motorfietstestbank, deze kan prima tot zo'n 200 Pk meten, natuurlijk kan je ook 0,1 Pk meten alleen is de meettijd dan zeer lang, dit komt omdat de rol een totaalgewicht van rijder en machine benaderd van +/- 235 kG. Het duurt dus erg lang voordat je dat op gang hebt met je minibike, je zit er dus met 3 man op
Arme koppeling zegmaar........
Ik heb een testbank gebouwd speciaal voor minibike's en andere lichte 2T die een totaalgewicht benaderd van zo'n 120 Kg. Dit betekend dat de acceleratie tijd ongeveer net zo lang is als op het circuit en dus de belasting op de koppeling ook.
In principe meet je dezelfde pk's, dat maakt niet uit, alleen kan ik vanuit stilstand meten zonder koppelingen op te branden en een erg hete motor te krijgen. Ook spint het wiel minder, iets wat bij het meten van de zelfbouwklasse een groot probleem is.
De vertanding op de testbank maakt in principe niet uit voor het vermogen, als je bij een hoge snelheid een iets lagere versnelling hebt is is dat hetzelfde als bij een lage snelheid een hoge versnelling, wel is het zo dat als je heel lang vertand de meting langer duurt, dat zou het vermogen wel iets kunnen beïnvloeden.
De druk in de achterband is wel van belang, vervorming van de achterband kost heel veel vermogen, het verschil tussen 1-3 bar in de band is echt in pk's uit te drukken. Het gewicht op het achterwiel is bij 1 bar misschien nog wel meetbaar maar erboven maakt het niets meer uit.
Vaak meet je met veel gewicht erop zelfs meer vermogen, dit komt omdat het wiel minder spint, ik meet ook altijd met spanbanden achter.
Verder is het zeer goed mogelijk dat een standaard 50cc Bizeta meer dan 14 Pk heeft aan het achterwiel, je hebt gewoon 25% meer vulling, is een kwart meer koppel en dat bij ongeveer hetzelfde toerental geeft gewoon zo'n 3 Pk meer dan een 40cc.
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....