Discussie over Vermogen/PK's/Koppel

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
fokko
forum gebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 25 dec 2005, 15:27
Locatie: ermelo

Bericht door fokko »

GRC62RR schreef:dit is even een reactie op twan, de berekening waar jij zo omlacht. is de berekenig voor pk's per liter. dit lijkt mij niet zo ingewikkeld. 50cc staat tot 20 pk is als 1000cc staat tot 400pk, heb je een grafiek van die 16,9 pk , wil ik graag een keer zien, wil je wel graag een kompliment geven voor de prachtige foto's die je altijd maakt op de wedstrijd dag, waar ik overgens nooit op sta. heb gisteren trouwns even bij de testbank gestaan, en er was in de modi. niemand boven de 11pk, behalve benno, en die had bijna iedereen gelapt.
er wordt trouwens wel met een lage bandenspanning gereden; op de rol wordt de band erg ingedrukt, wat zomaar een pk scheelt.
in mijn zelfbouwer -ook 50cc- heb ik trouwens 13,5 pk bij reeds 10500 toeren, waarbij de grafiek bijna vlak doorloopt tot 13200, max is 14200.
met een 50cc racepijp (voor een 6-bak) leverde hij bijna 16 pk bij 13000 toeren; echter met de huidige pijp levert hij bij 9000 toeren al 9,4 pk, met de racepijp slechts 6 pk.
wat ik hiermee wil zeggen: het gaat om BRUIKBAAR vermogen!
overigens succes gewenst met deze schitterende minibike.
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

GRC62RR schreef:dit is even een reactie op twan, de berekening waar jij zo omlacht. is de berekenig voor pk's per liter. dit lijkt mij niet zo ingewikkeld. 50cc staat tot 20 pk is als 1000cc staat tot 400pk, heb je een grafiek van die 16,9 pk , wil ik graag een keer zien.
Hoi,

Ik wil je er even op wijzen dat je pk's/ vermogen etc, niet in een rechte lijn met cc's kan mee trekken, dit loopt niet lineair aan elkaar. Dus de bereking die je maakt naar 1000cc gaat helaas niet op.

Niels
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Bericht door kleine_duivel »

bzm schreef:Ik ken paul de bruin niet zelf maar hij is reeds een zeer gevestigde naam in de racerij geworden en geloof mij hij zal die pk's wel hebben of er mee te rijden valt is een 2e!.

En twan een mini op de testbank zetten is 1 ZEER slecht 2 geen juiste meting....onderbouwing:een rol van een testbank is geen 90/100 kg wat een zware minibiker max zal wegen! En de koppeling zal het ook niet zo fijn vinden om dit gewicht rond te moeten draaien.


En die berekening die hier boven word genoemd slaat al helemaal nergens op!!
en wat nou als er ZEEEEER toevallig een persoon op de minibike, op de testbank zit?
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Er worden een aantal fouten gemaakt. Je hebt op een testbank geen last van het gewicht van de bike of bestuurder. Evenals het gewicht van de rol geen invloed heeft op de top prestaties. De run zal alleen langer duren als het een zware rol is en je koppeling zal het niet fijn vinden.

Niels
Gebruikersavatar
pascalvr6
forum gebruiker
Berichten: 253
Lid geworden op: wo 14 dec 2005, 02:26
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Bericht door pascalvr6 »

Hey,

Volgens mij heeft gewicht wel degelijk invloed op de uitkomst van de run, of er wel of niet iemand op de minibike zit en met welke spanning er word getest, bij het NMC is trouwens altijd 2bar.
Kijk als je gewoon op de baan rijdt maakt gewicht ook zeer veel uit, waarom op de testbank dan niet?
Nou vraag ik me af of je vertanding ook invloed heeft op uitkomst van de run.
Volgens mij heeft de koppeling ook invloed op uitkomst, het lijkt mij ook het beste om met een hele losse of vaste koppeling te testen.

Daarnaast speelt frictie van de achterband op de rol ook mee in de uitkomst (als je met een te zachte band rijdt merk je ook dat je bike niet lekker doorloopt).

Ik denk dat een testbank alleen maar kijkt hoe snel je bike de rol van bijvoorbeeld 100kg op een bepaalde snelheid brengt. En dit met een formule omrekend tot een vermogens grafiek.

Het gewicht van de rol maakt idd geen zak uit is de rol zwaarder dan bijv 100kg word dit gewoon verwerk in de formule die de bank maakt.
De run duurt langer idd en je koppeling moet harder werken.
GTA racing team
2 de plaats nederlands kampioenschap 2007 40cc open
1ste plaats, kampioen van ned50cc open 2008
1ste plaats kampioen van ned50cc open 2009
belgie's kampioen 50 cc open 2009
mijn site http://gtaracing.come2me.nl/
de winter
forum gebruiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 17:51
Locatie: Baarland-Zeeland
Contacteer:

Bericht door de winter »

pascalvr6 schreef:Hey,


Kijk als je gewoon op de baan rijdt maakt gewicht ook zeer veel uit, waarom op de testbank dan niet?
Omdat je op de testbank te weten wilt komen hoeveel pk het BLOK heeft.
Even duidelijk over wat pk betekent(hoort eigenlijk nog berekening tussen maar weet ik even niet) het was iets met dat je motorblok, een bepaald gewicht binnen 1 seconde 1 meter hoog kan tillen. Dit wordt naar mijn idee nagebootst op een testbank. Ik weet niets zeker, heb dit keer in een spreekbeurt vermeld en ben het papier kwijt :oops:

Maar als je het goed bekijkt heeft het dus absoluut niets te maken met het totaalgewicht, omdat je wil weten hoeveel pk het BLOK heeft en niet met het gewicht, weerstand(verschillende dingen zoals grip en luchtweerstand) enzo er bij.

Dit denk ik hoor!!

Leuke discussie..

Groeten Rik
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Als je erop rijd wat is dan de taak van de motor?
De taak van de motor is het gewicht van de bike + het gewicht van de bestuurder, vooruit te bewegen.

Wat doet je bike op de testbank?
Op de testbank blijft je bike stil staan, dus het gewicht van je bike speelt geen rol, dan gaat het om het gewicht van de rol die gaat bewegen.

Verschil:
Situatie 1 verplaatst de motor, situatie 2 verplaatst datgeen wat word aangedreven.

Ik hoop dat dit duidelijkheid schept?

Ohja, en de winter, PK staat officieel gelijk het vermogen dat nodig is om een last van 75 kilogram stapvoets te hijsen (dat wil zeggen met een snelheid van 1 meter per seconde, oftewel 3,6 kilometer per uur). Bij een valversnelling van 9,80665 m/s² geldt dus het volgende:

1 pk = 75 kg * 1 m/s * 9,80665 m/s² = 735,49875 watt

Afgerond komt 1 pk dus overeen met 0,735 kW, en 1 kW met ongeveer 1,36 pk.

(het pk verhaal wist ik niet precies te verworden, maar google wel :oops: )

Niels
Gebruikersavatar
killer
forum gebruiker
Berichten: 84
Lid geworden op: di 31 jan 2006, 07:01
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door killer »

Sorry jongens maar ik ben ook nog niet helemaal overtuigt.

De testbank simuleerd toch hetzelfde als op de baan met het enige verschil geen luchtweerstand?

Heeft de vertanding ook invloed op de uitkomst?

Gr, Sebastian
Pascal Kampioen
Senior open 50cc NL 2008
Senior open 50cc NL 2009
Senior open 50cc BK 2009
GTA Racing team
Gebruikersavatar
totalegekte
forum gebruiker
Berichten: 1613
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:41
Locatie: Jirnsum/Friesland
Contacteer:

Bericht door totalegekte »

het aantal pk's blijft t zelfde als je er op zit of niet of tegen wind of voor de wind het blokje blijft t zelfde aantal pk's


Groeten Totalegekte
______________________
Gr Totalegekte
[img]http://img353.imageshack.us/img353/5691/logophpbbaq7.jpg[/img][img]http://img248.imageshack.us/img248/2839/img1074vg3.jpg[/img][img]http://img185.imageshack.us/img185/7994/img1073az7.jpg[/img]
Gebruikersavatar
killer
forum gebruiker
Berichten: 84
Lid geworden op: di 31 jan 2006, 07:01
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door killer »

Dat begrijp ik ook wel hoor 14 pk is 14 pk.

Maar daar hebben we het hier helemaal niet over, het gaat er over wat invloed heeft op de uitkomst van de testbank.

Ik weet namelijk zeker dat testen met 1 bar of 2 bar soms een pk scheelt.
Waarom dan het gewicht niet, meer gewicht betekend meer rolweerstand op de rol.
Pascal Kampioen
Senior open 50cc NL 2008
Senior open 50cc NL 2009
Senior open 50cc BK 2009
GTA Racing team
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Bericht door kleine_duivel »

dat vroeg ik me dus ook al af!!

want als de testbank berekend hoe lang je erover doet om de rol een bepaalde snelheid te geven, dan duurd dat met 7-68 langer dan bij bijv. 6-72...
Gebruikersavatar
ab-tuning
forum gebruiker
Berichten: 229
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 13:50
Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
Contacteer:

Bericht door ab-tuning »

Wat een verhalen over een testbank zeg.........


Jullie hebben het over een dynamische testbank, d.w.z. je brengt een gewicht opgang. De versnelling die dit gewicht krijgt kan je aan de hand van de massatraagheid van het gewicht omrekenen naar vermogen (pk's / kW). Als je dan ook het toerental meet van de motor kan je het koppel terugrekenen.

De testbank die de RAP gebruikt is een Dynojet motorfietstestbank, deze kan prima tot zo'n 200 Pk meten, natuurlijk kan je ook 0,1 Pk meten alleen is de meettijd dan zeer lang, dit komt omdat de rol een totaalgewicht van rijder en machine benaderd van +/- 235 kG. Het duurt dus erg lang voordat je dat op gang hebt met je minibike, je zit er dus met 3 man op :D Arme koppeling zegmaar........ :wink:


Ik heb een testbank gebouwd speciaal voor minibike's en andere lichte 2T die een totaalgewicht benaderd van zo'n 120 Kg. Dit betekend dat de acceleratie tijd ongeveer net zo lang is als op het circuit en dus de belasting op de koppeling ook.

In principe meet je dezelfde pk's, dat maakt niet uit, alleen kan ik vanuit stilstand meten zonder koppelingen op te branden en een erg hete motor te krijgen. Ook spint het wiel minder, iets wat bij het meten van de zelfbouwklasse een groot probleem is.

De vertanding op de testbank maakt in principe niet uit voor het vermogen, als je bij een hoge snelheid een iets lagere versnelling hebt is is dat hetzelfde als bij een lage snelheid een hoge versnelling, wel is het zo dat als je heel lang vertand de meting langer duurt, dat zou het vermogen wel iets kunnen beïnvloeden.

De druk in de achterband is wel van belang, vervorming van de achterband kost heel veel vermogen, het verschil tussen 1-3 bar in de band is echt in pk's uit te drukken. Het gewicht op het achterwiel is bij 1 bar misschien nog wel meetbaar maar erboven maakt het niets meer uit.
Vaak meet je met veel gewicht erop zelfs meer vermogen, dit komt omdat het wiel minder spint, ik meet ook altijd met spanbanden achter.

Afbeelding


Verder is het zeer goed mogelijk dat een standaard 50cc Bizeta meer dan 14 Pk heeft aan het achterwiel, je hebt gewoon 25% meer vulling, is een kwart meer koppel en dat bij ongeveer hetzelfde toerental geeft gewoon zo'n 3 Pk meer dan een 40cc.
Het uiterste uit je minibike halen ? >>> Wij hebben een vermogenstestbank ontwikkeld speciaal voor raceminibikes !
Informeer naar de scherpe prijzen.....
Gebruikersavatar
Justin
forum gebruiker
Berichten: 1987
Lid geworden op: zo 25 dec 2005, 17:50
Locatie: Langeraar

Bericht door Justin »

ab-tuning schreef: Verder is het zeer goed mogelijk dat een standaard 50cc Bizeta meer dan 14 Pk heeft aan het achterwiel, je hebt gewoon 25% meer vulling, is een kwart meer koppel en dat bij ongeveer hetzelfde toerental geeft gewoon zo'n 3 Pk meer dan een 40cc.
Zou ditzelvde ook zo zijn als je bij een andere bike, Bijv. b1rep. Van de 39 naar 50cc gaat. Mits je een goede afstelling hebt natuurlijk..
Win je hiermee ook een kwart meer vermogen?
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=125081#125081][color=red][b]Hapsnap/Interfastfood Bike TEKOOP-EVT OOK IN ONDERDELEN. [/b][/color][/url]
schroefje

Bericht door schroefje »

Justin schreef:
ab-tuning schreef: Verder is het zeer goed mogelijk dat een standaard 50cc Bizeta meer dan 14 Pk heeft aan het achterwiel, je hebt gewoon 25% meer vulling, is een kwart meer koppel en dat bij ongeveer hetzelfde toerental geeft gewoon zo'n 3 Pk meer dan een 40cc.
Zou ditzelvde ook zo zijn als je bij een andere bike, Bijv. b1rep. Van de 39 naar 50cc gaat. Mits je een goede afstelling hebt natuurlijk..
Win je hiermee ook een kwart meer vermogen?
Die vlieger gaat helaas niet op dan zal je wel wat meer moeten doen ;)

o:a carters,krukas,carbu,en niet te vergeten de uitlaat!!

ABT (aad) zijn verhaal is zeer duidelijk en correct :!:
Plaats reactie