Powerbox

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Lg tweewielers schreef:
Bertus schreef:Hahah idd :lol:
Maar jij bedoelt van die boxjes die meebewegen?
Nee, gewoon een variabele powerbox ...
Veranderd de slang dikte en lengte niks mee..

Ik geloof er dus niet in :wink:
Lg tweewielers schreef: Maar de mensen bij malossi zijn heeeeel erg slim en zullen vast niet zomaar zon product op de markt brengen :?:
Wel eens van verkoopstrategie gehoord ? :wink:
Laatst gewijzigd door üntiej#21 op ma 21 mei 2007, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

De slanglengte is maar een deel van de resonatiefrequentie van de powerbox. Uiteindelijk gaat het hoofdzakelijk om het reflectiepunt van de drukgolven. Ook je spruitstuklengte speelt een rol. Heb je bijvorbeeld een extreem kort spruitstuk, dan zullen bij het sluiten van de inlaat de in bewegende gassen botsen en omkeren. In het allerslechste geval gaan ze gewoon terug langs je gasschuif en komen ze in je luchtfilterkamer. Gevolg : bij een volgende slag zuig je één of ander ongedefinieerd mensel aan wat het gedrag van je bike niet tengoede komt.
Reden te meer om in dat soort gevallen de drukgolven in je spruitstuk te dempen.

De golflengte (symbool: λ) van een periodiek verschijnsel is, zoals de naam al aangeeft, de lengte van een golf. Dus de afstand tussen twee opeenvolgende punten met dezelfde fase, zoals de toppen van een sinusvormige golf.

Er is een directe relatie tussen de golflengte λ (in m), de frequentie f (in Hz) en de voortplantingsssnelheid v van de golf (in m/s) in het betrokken medium. De frequentie is afhankelijk van het toerental van de minibike, de voortplantingssnelheid daarentegen hoofdzakelijk van de temperatuur.

In lucht is deze geluidsnelheid ca 343 m/s bij kamertemperatuur. Met volgende formule laat deze zich kompenseren voor andere temperaturen.

Voor lucht kan de bovenstaande formule benaderd worden door:

v= 331,5 + (0,6 x t), waarbij t de temperatuur in graden celsius is. Door nu een totale lengte (slang + powerbox) te keizen die ervoor zorgt dat een golfdal en een golftop precies elkaar bereiken in je spruitstuk, dan heb je volledige rust in je spruitstuk en een optimale vulling.

Ieder afwijking daarvan verstoort deze demping en doet de werking teniet. Een variabele wand kan de frequentie van de powerbox veranderen, echter niet zoals Malossi dat doet. Een terugkoppeling van gasstand en toerental is minimaal noodzakelijk en dat ruikt naar electronica. Een verstelling met drukpulsen zal zeker niet afdoende werken.

Een foutief afgestelde powerbox zal over het algemeen vollopen met brandstof en bij sommige toerentallen je mengsel verstoren, daar moet ik Jeroen gelijk in geven.

Ik snap alleen niet dat er mensen hier aan de werking twijfelen, in de automobielindustrie wordt er als een aantal jaren geproduceerd met variabele inlaatraject lengte wat een zelfde werking heeft.

maar nu houd ik op met mezelf opwinden over dit thema. mochten er mensen meer van willen weten dan is het een kwestie van internet afsnuffelen en natuurkunde boeken raadplegen. Gelukkig hoeven we de natuurkundige wetten niet opnieuw te bewijzen, alleen gaan sommige leveranciers van powerboxen hier wel heel creatief mee om :D .
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

Nou ja door deze serieuze informatie ben ik toch wel van standpunt verandert :) gelukkig kunnen we op dit forum ook eens nuttige informatie zoals dit uitwisselen in plaats van alleen maar van die chinezen vragen van hij start niet ? :roll: :wink:
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
ruben4takt
forum gebruiker
Berichten: 527
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 11:19
Locatie: gennep
Contacteer:

Bericht door ruben4takt »

Om effe in te haken op jullie verhaal,een powerbox zoals deze genoemd wordt,werkt wel maar alleen in een bepaald toerengebied.
De carb raakt namelijk in de war.
De membraamkleppen sluiten maar de brandstofluchtstroming gaat nog effe door,
deze botst tegen de afgesloten membraamkleppen aan en wordt weer terug gestuurt richting de carb,
deze stroming gaat dus ook weer over je sproeierbuis waardoor je als het ware een dubbele brandstof hoeveelheid krijgt.
Dit kan je dus opvangen door een berekende powerbox te monteren.
groet
ruben
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Hé Ruben, die contstatering komt me bekend voor :D
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
Raytje192
forum gebruiker
Berichten: 1816
Lid geworden op: zo 13 feb 2005, 11:04
Locatie: Goes
Contacteer:

Bericht door Raytje192 »

John_W schreef:Hé Ruben, die contstatering komt me bekend voor :D
Ja volgens mij heb ik zoiets al eerder gelezen in dit topic :D
R² Tuning
Minibike racing team.
Zelfbouwer rijder
Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Bericht door Lg tweewielers »

Untiej Mini Racing schreef:
Lg tweewielers schreef:
Bertus schreef:Hahah idd :lol:
Maar jij bedoelt van die boxjes die meebewegen?
Nee, gewoon een variabele powerbox ...
Veranderd de slang dikte en lengte niks mee..

Ik geloof er dus niet in :wink:
Lg tweewielers schreef: Maar de mensen bij malossi zijn heeeeel erg slim en zullen vast niet zomaar zon product op de markt brengen :?:
Wel eens van verkoopstrategie gehoord ? :wink:
Ik weet het niet , ooit zelf getest ?

Ik ben er zelf neutraal mee , ik heb er wel 1 maar die heb ik gewoon over gehouden van een project ..

Ik denk dat malossi er best ergens resultaat mee behaald heeft , malossi is geen B merk en levert over het algemeen alleen goed functionerend spul ... Ze gaan vast hun naam niet zwartmaken door op een totaal doelloos voorwerp hun naam te smijten ...

Aangezien de resonantie niet contstant is zou er best wel een mogelijkheid zijn om dit werkend te maken .. jammer dat we het niet even kunnen vragen aan mr. malossi :wink:

*Lg*
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie