De slanglengte is maar een deel van de resonatiefrequentie van de powerbox. Uiteindelijk gaat het hoofdzakelijk om het reflectiepunt van de drukgolven. Ook je spruitstuklengte speelt een rol. Heb je bijvorbeeld een extreem kort spruitstuk, dan zullen bij het sluiten van de inlaat de in bewegende gassen botsen en omkeren. In het allerslechste geval gaan ze gewoon terug langs je gasschuif en komen ze in je luchtfilterkamer. Gevolg : bij een volgende slag zuig je één of ander ongedefinieerd mensel aan wat het gedrag van je bike niet tengoede komt.
Reden te meer om in dat soort gevallen de drukgolven in je spruitstuk te dempen.
De golflengte (symbool: λ) van een periodiek verschijnsel is, zoals de naam al aangeeft, de lengte van een golf. Dus de afstand tussen twee opeenvolgende punten met dezelfde fase, zoals de toppen van een sinusvormige golf.
Er is een directe relatie tussen de golflengte λ (in m), de frequentie f (in Hz) en de voortplantingsssnelheid v van de golf (in m/s) in het betrokken medium. De frequentie is afhankelijk van het toerental van de minibike, de voortplantingssnelheid daarentegen hoofdzakelijk van de temperatuur.
In lucht is deze geluidsnelheid ca 343 m/s bij kamertemperatuur. Met volgende formule laat deze zich kompenseren voor andere temperaturen.
Voor lucht kan de bovenstaande formule benaderd worden door:
v= 331,5 + (0,6 x t), waarbij t de temperatuur in graden celsius is. Door nu een totale lengte (slang + powerbox) te keizen die ervoor zorgt dat een golfdal en een golftop precies elkaar bereiken in je spruitstuk, dan heb je volledige rust in je spruitstuk en een optimale vulling.
Ieder afwijking daarvan verstoort deze demping en doet de werking teniet. Een variabele wand kan de frequentie van de powerbox veranderen, echter niet zoals Malossi dat doet. Een terugkoppeling van gasstand en toerental is minimaal noodzakelijk en dat ruikt naar electronica. Een verstelling met drukpulsen zal zeker niet afdoende werken.
Een foutief afgestelde powerbox zal over het algemeen vollopen met brandstof en bij sommige toerentallen je mengsel verstoren, daar moet ik Jeroen gelijk in geven.
Ik snap alleen niet dat er mensen hier aan de werking twijfelen, in de automobielindustrie wordt er als een aantal jaren geproduceerd met variabele inlaatraject lengte wat een zelfde werking heeft.
maar nu houd ik op met mezelf opwinden over dit thema. mochten er mensen meer van willen weten dan is het een kwestie van internet afsnuffelen en natuurkunde boeken raadplegen. Gelukkig hoeven we de natuurkundige wetten niet opnieuw te bewijzen, alleen gaan sommige leveranciers van powerboxen hier wel heel creatief mee om
.