Toerentallen

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ramon
forum gebruiker
Berichten: 951
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 20:30
Locatie: Tiel
Contacteer:

Toerentallen

Bericht door Ramon »

Hey allemaal,

aangezien ik er een beetje aan zit te denken om zelf een uitlaat te maken voor mijn B1 Replica, zijn de toerentallen erg belangrijk om de pijp te berekenen.

Wat is het gemiddelde toerental als je de bocht uit komt?
Bij welk toerental heb je het meeste kracht nodig?

Als ik dat weet uit ervaringen, meningen etc, kan ik een berekening maken, en zo een uitlaat berekenen die ideaal is voor het perfecte toerental, waarbij je de kracht nodig hebt.

Verschilt dit overigens per bike?
Zou ik dan de test kunnen gebruiken van Hank, met de B1 Replica?
Daarnaast, kunnen jullie toch nog een richtlijn kwa toerentallen geven?

Gr. Ramon
peter de beus

Bericht door peter de beus »

ik kan je vertellen dat het bijna onmogelijk is om een goede uitlaat te berekenen, je moet veel informatie hebben over je verbrandings kamer, uitlaat poort, uitlaat gas snelheid, temperatuur, noem maar op... dit is niet iets wat je zomaar even kunt ''proberen'' vaak word het slechter als het was...heb altijd brommer sprint gedaan en heeeeeeeel veel uren bezig geweest met uitlaten.... is eigenlijk alles bepalend bij een 2 tact motor maar ZO moeilijk om het helemaal goed te doen... zijn maar weinig mensen die het echt goed kunnen, daarbij heeft een goede uitlaat veranderen pas echt veel effect als de rest van de cilinder ook lekker agressief is gemaakt...

waarschijnlijk heb je een programma van internet gedownload??? kun je vertellen welke?
Gebruikersavatar
Ramon
forum gebruiker
Berichten: 951
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 20:30
Locatie: Tiel
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Natuurlijk maak ik ook een poortmap, en bereken ik alle timingen.
Anders lukt het je sowieso nooit.
Als ik een uitlaat ga maken, tuned mijn vader gelijk de cilinder.

Ik heb wel een programmaatje gevonden, maar daar is de minimale cilinderinhoud 50CC, en ik moet 39CC invullen.
Het programma heet Exhaust Calculator.

Natuurlijk heb je alle gegevens nodig van de cilinder zoals jij zegt.
Maar als je dat hebt, kun je het allemaal wel meteen uitrekenen d.m.v formules.
Vervolgens is het een kwestie van maken, testen en tijd denk ik.
Er schijnen programma's te zijn die laten zien wat de motor doet met een bepaalde conushoek.
Dat zou erg handig zijn, aangezien je niet precies vast kun stellen wat die hoek moet zijn, maar het wél heel belangrijk is.
Ik denk zelf een grote hoek/scherpe conus, wat resulteert in een grote vermogenswinst, maar op een klein toerental,
Omdat een minibike volgensmij niet veel toerenverschil heeft, maar eigenlijk alleen maar op hoge toeren rijd.
peter de beus

Bericht door peter de beus »

ook de algehele lengte van de uitlaat is belangrijk, dit is de afstand die de drukpulsen afleggen, en dus de tijd die hij gebruikt om de cilinder onder druk te zetten.

korte uitlaat is hoog toeren, lange uitlaat is laag toeren, hoeken zijn erg belangrijk, worden vaak ook meerdere conus hoeken in 1 uitlaat gebruikt.

grote hoek is agressief, kleine hoek minder agressief, maar valt ook weer samen met de lengte van de uitlaat hoe langer hoe meer de pulsen ''dempen'' en zal je dus weer scherper moeten gaan met hoek voor een goede reflectie...

zorg voor een goede verbrandingskamer, goede squish afstelling met juiste compressie, heeft veel invloed op de ''klap'' die de uitlaat in gaat en beinvloed dus ook de werking er van, zoals je zult begrijpen heeft de spoeling weer invloed op die klap, en daar voor het membraan en de carburateur.. zo heeft dus zelfs het membraan en carburateur invloed op de werking van de uitlaat....
goed je kan uren door gaan met uitlaten :lol:
Gebruikersavatar
Ramon
forum gebruiker
Berichten: 951
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 20:30
Locatie: Tiel
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Hey.

Leuk om je reactie zo te lezen.
Maar bijvoorbeeld hoe het werkt enzo, dat hoef je niet helemaal uit te leggen (voor mij niet iig), dat snap ik grotendeels wel.

Idd, volgensmij is de squish te groot.
Maar wat is nou eigenlijk het effect van een té scherpe reflectorconus?
Aangezien veel pulsen worden teruggestuurd, en dan ook weer terug komen worden ze steeds zwakker.
Met een goed scherpe reflectorconus kun je dit weer wat meer 'tot leven wekken', maar als je die nou te scherp maakt?
peter de beus

Bericht door peter de beus »

als je ze te scherp maakt krijg je reflectie golven... denk aan een bootje in stil water... je ziet de golven tegen de kant komen en kaatsen terug... als die hoek haaks is gaan ze exact terug en komen ze weer tegen de aankomende golf, je krijgt dan dus ''botsingen'' van golven en dan word het 1 grote rotzooi... :wink: hoe groter de hoek hoe erger, daar moet je een balans vinden, maar weer is dit heel erg afhankelijk van de hele dikte en lengte van de uitlaat, een dikke uitlaat laat meer toe dan een dunne uitlaat.

met wat voor squish rij je??? ik gebruikte voor mijn 50cc sprinter 0.55mm
Laatst gewijzigd door peter de beus op do 12 nov 2009, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ramon
forum gebruiker
Berichten: 951
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 20:30
Locatie: Tiel
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Volgensmij moet de reflectorconus tussen de 20 en de 14 graden liggen.

Verder nog tips oid?
Graag wil ik nogsteeds weten op welke toerentallen je met het minibiken de kracht nodig hebt.
peter de beus

Bericht door peter de beus »

daar kan ik je niet echt mee helpen.. aangezien ik pas 1 keer op m'n minibike heb gereden :lol:

maar wat voor squish en verbrandingskamer gebruik je??? met een berekende kop is ook veel te berijken en word de motorloop ook veel mooier, vloeiender en krijg je ook meer effect van je uitlaat straks.
Gebruikersavatar
Ramon
forum gebruiker
Berichten: 951
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 20:30
Locatie: Tiel
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik het moet meten enzo.
Dat komt nog wel.
Dat is natuurlijk wel eerst belangrijk, maar aangezien het om de uitlaat draait wilde ik daar even wat meer van weten.
peter de beus

Bericht door peter de beus »

klopt maar zonder dat dat allemaal goed is is het ook heel moeilijk om winst te halen met de uitlaat, als je geen goede verbranding hebt zal de uitlaat weinig doen..... uitlaat poort is een vereiste, die moet snel openen dus ''vlak'' aan de bovenkant... squish kun je heel makkelijk meten met een schuifmaat....

pak een zacht stukje soldeer tin, buig een 90 draden bochtje in het draadje steek hem in het bougie gat, dodat het puntje tegen de wand staat, dan draai je aan je vliegwiel, of waar je ook aan kan draaien bij zo'n minibike, zodat ze zuiger het tin in drukt, en dan meet je met de schuifmaat hoe plat hij het heeft gedrukt....
Gebruikersavatar
Ramon
forum gebruiker
Berichten: 951
Lid geworden op: do 25 jun 2009, 20:30
Locatie: Tiel
Contacteer:

Bericht door Ramon »

Oh oke.
Dus in principe, áls je die uitlaat gaat maken, is de uitlaatpoort tunen handig?
Dat moet je wel omgekeerd doen lijkt me, want je moet de uitlaat erop aanpassen.

Nogmaals: Wanneer heb je de kracht nodig? (Bij welk toerental)
Plaats reactie