newbie vraagje motor toerental

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

newbie vraagje motor toerental

Bericht door Gast »

Kan iemand mij vertellen hoeveel toeren zo een standaard motorblokje draait en is het veel werk om dat toerental omhoog te krikken.
Het aantal pks van die motortjes is genoeg, het gaat mij om de toeren.

Marcel kerk
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Sjah..

Wat voor motorblokje bedoel je ???

Je hebt sendai`s die niet meer als 7000 toeren draaien,
je hebt zelfbouwers die 10000 draaien, maar ook 12000 en zelfs 15000 !..

Even duidelijk zijn, betreft het soort motor.
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gast

Bericht door Gast »

wat voor soort blokje maakt mij niet uit. Merk ook niet.

het komt niet eens in een minibike te zitten.
ik heb een blokje nodig wat ongeveer tussen de 13000 en 15000 toeren draait.

Mijn vraag is dan is dan ook, of dit haalbaar is en wat daar de kosten aan zijn.
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

mk40 schreef:wat voor soort blokje maakt mij niet uit. Merk ook niet.

het komt niet eens in een minibike te zitten.
ik heb een blokje nodig wat ongeveer tussen de 13000 en 15000 toeren draait.

Mijn vraag is dan is dan ook, of dit haalbaar is en wat daar de kosten aan zijn.
Dan kom je denkik snel terecht in een behoorlijk getuned fabrieks blok, een zeer snelle zelfbouwer, etc.

De kosten ? die zullen behoorlijk zijn.. je zult niet klaar zijn met 200/300 euro
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
wevie666

Bericht door wevie666 »

Het gaat je alleen om het hoge toerental?

Dan ben je met een 'normaal' blokje met een hele hoge vertanding toch vrij snel klaar? :roll:

Maar dat bedoel je vast niet, waar wil je het voor gebruiken?



Gerben
blanco220

Re: newbie vraagje motor toerental

Bericht door blanco220 »

mk40 schreef:Kan iemand mij vertellen hoeveel toeren zo een standaard motorblokje draait en is het veel werk om dat toerental omhoog te krikken.
Het aantal pks van die motortjes is genoeg, het gaat mij om de toeren.

Marcel kerk
Is wel grappig als je het aantal toeren omhoog wilt,dan gaan je pk's ook omhoog. Even om te verduidelijken.
groeten
Gast

Bericht door Gast »

het is de bedoeling om de motor in een grote radio grafische raceboot te polaatsen. daar heb ik dus om en nabij de 15000rpm nodig. de standaard aantal pks is voor mij meer als voldoende.

Hoeveel toeren meer zou ik verkrijgen met een racemembraam, hotkey en een lichter vliegwiel?
edgo

toerental omhoog?

Bericht door edgo »

Volgens mij gewoon met andere tandwielen,maar je krijgt misschien wel problemen met het koelen,zeker als je de boel gaat inbouwen in een boot.
Lijkt me trouwens wel gaaf als het je lukt! :idea:
Gast

Bericht door Gast »

Die tandwielen zijn juist het probleem.Met een overbrenging kom ik wel aan de gewenste toeren, maar dan gaat toch je pk's naar benee?
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

je motor blijft hetzelfde vermogen behouden..

tis alleen dat hij minder toeren draait..en meer optrekt..en andersom..
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Vraag me af wat je met een standaard blokje bedoeld. Je zult toch ook aan de koeling moeten denken als je iets in een boot wil bouwen. Standaard Puch-achtige racesetup's vallen af. Vraag me ook af waarom je 15.000 rpm nodig hebt, neem gewoon een schroef met een grotere spoed zou ik zeggen.

Een chinees blokje draait standaard zo'n 9.000 rpm en dan heb je zo'n 3,4 pk plus een trekstarter. Ook nog eens gefoceerd gekoeld, alhoewel ik zelf voor een watergekoelde modelbouwmotor zou gaan. Met deze 9.000 rpm en een grotere schroef moet dit volgens mij zeker lukken.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
edgo

Bericht door edgo »

Volgens mij gaat het hier om de aantal omwentelingen van je schroef,en met hoeveel pk je dat doet is volgens mij niet het belangrijkste,wel belangrijk is hier de juiste plaatsing van het blok,anders heb je kans dat hij bij te weinig snelheid en in één keer vol gas je boot achter naar beneden trekt?
Gast

Bericht door Gast »

Zwaartepunt is ook heel belangrijk, maar dat staat vast en is ook bekend.
Cylindertje waterkoelen is ook het probleem niet.
Ik wilde gewoon eens bekijken of het met zo een goedkoop blokje mogelijk is om het te realisiren, zonder bakken geld. Want dan kan ik ook een orginele boot motor kopen. :wink:
Baan

Bericht door Baan »

Wel een erg goed plan.
Ik zou het gewoon proberen met een standaard blok.
Ga je de schroef direct op de krukas zetten? Anders kan je toch met tandwielen op het juiste toerental uitkomen?
Je hebt wel een aardige boot nodig denk ik.

Heb je fototjes?
Ben wel benieuwd.

Gr Rick
Gast

Bericht door Gast »

Je hebt sendai`s die niet meer als 7000 toeren draaien,
Toch wel, de mijne loopt 11000... Zonder modding
Plaats reactie