Wat zegt de Bougiekleur mij over mijn bike?!? (Tutorial)
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Wat zegt de Bougiekleur mij over mijn bike?!? (Tutorial)
Aangezien het vaak voorkomt dat mensen wat afstellingsproblemen hebben, dacht ik dat het wel leuk was even wat fotootjes te plaatsen met wat tips.
De bougie is het uitstekende ding dat bovenop je cilinder zit:
Het verzorgt de "ontsteking" van het brandstof mengsel in je cilinder.
Doordat deze ontbranding zo belangrijk is voor het goed lopen van je bike is een goede "ontsteking" dus erg belangrijk.
Na een tijdje rijden zal de kleur van een nieuwe bougie veranderen. Aan deze kleur kun je zien of je bike goed afgesteld staat.
Wil je dit zelf testen, laat je bike dan eerst goed warm lopen en rijd een aantal minuten op volgas. Zet, nadat je gestopt bent, de bike uit en draai (voorzichtig, hij is heet) de bougie eruit. Vergelijk je bougie dan met onderstaande foto's.
Er zijn een hoop verschillende mogelijkheden, maar deze 3 zijn het meest voorkomend:
- De middelste bougie heeft de goede kleur voor een perfecte ontbranding!
Je ziet dat de bougie netjes "koffiebruin" van kleur is. Ook zie je geen rare dingen aan de bougie, hij is niet versleten, etc..
Aan de afstelling van deze bike hoef je niets meer te doen (op wat fijnafstemming van de gasnaald en de stationairsproeier na dan).
- De linker bougie is een goed voorbeeld van een bike die te rijk staat afgesteld.
Hij is zwart en soms ook nat en plakkerig.
Een minibike loopt hierdoor wat "pruttelig". Er komt meestal een hoop rook uit de uitlaat en ook druipt er vaak zwarte olie door uitlaatpakkingen die niet goed afsluiten.
Om deze bike beter te laten lopen, moet er een kleinere sproeier in!
Ook kan dit komen door een te grote hoeveelheid olie in je brandstof. Een mengverhouding tussen de 1:30 en 1:40 is daarom aanbevolen
- De rechter bougie staat juist veel te arm afgesteld.
Hij is wit uitgeslagen wat duidt op een te hete ontbranding. Een minibike met deze afstelling kan veel te heet worden doordat ie te weinig koeling/smering krijgt van het mengsel. Doordat hij te heet wordt is een kans op een warmloper of zelfs vastloper erg groot.
In deze bike moet absoluut een grotere sproeier om mogelijke schade aan de cilinder/zuiger te voorkomen!
Nu we toch de bougie eruit hebben, kunnen we gelijk even testen of deze nog wel goed vonkt.
Duw hiertoe de bougie terug in het rubberen/plastic bougie dopje en leg deze met het schroefdraad tegen de cilinderkop:
Trek nu een paar keer goed aan je trekstarter en kijk of je een heldere blauwe vonk ziet op de plaats van de blauwe pijl.
Houd de bougie niet vast!!! Je zou anders een schok kunnen krijgen.
Zie je dit, dan is de bougie nog goed genoeg.
Zie je geen vonk, dan kan de bougie kapot zijn, of je stopknop staat aan/vast.
Zie je een zwakke vonk, of een vonk op een andere plaats, dan kan de bougie kapot zijn. Vervangen is dan een goede optie.
Bougies kun je bij de meeste brommer/scooter winkels voor een euro of 3 a 4 kopen (neem je oude even mee).
Hopelijk hebben jullie hier wat aan!
Greetzzz, -=[P!R3lly]=-
De bougie is het uitstekende ding dat bovenop je cilinder zit:
Het verzorgt de "ontsteking" van het brandstof mengsel in je cilinder.
Doordat deze ontbranding zo belangrijk is voor het goed lopen van je bike is een goede "ontsteking" dus erg belangrijk.
Na een tijdje rijden zal de kleur van een nieuwe bougie veranderen. Aan deze kleur kun je zien of je bike goed afgesteld staat.
Wil je dit zelf testen, laat je bike dan eerst goed warm lopen en rijd een aantal minuten op volgas. Zet, nadat je gestopt bent, de bike uit en draai (voorzichtig, hij is heet) de bougie eruit. Vergelijk je bougie dan met onderstaande foto's.
Er zijn een hoop verschillende mogelijkheden, maar deze 3 zijn het meest voorkomend:
- De middelste bougie heeft de goede kleur voor een perfecte ontbranding!
Je ziet dat de bougie netjes "koffiebruin" van kleur is. Ook zie je geen rare dingen aan de bougie, hij is niet versleten, etc..
Aan de afstelling van deze bike hoef je niets meer te doen (op wat fijnafstemming van de gasnaald en de stationairsproeier na dan).
- De linker bougie is een goed voorbeeld van een bike die te rijk staat afgesteld.
Hij is zwart en soms ook nat en plakkerig.
Een minibike loopt hierdoor wat "pruttelig". Er komt meestal een hoop rook uit de uitlaat en ook druipt er vaak zwarte olie door uitlaatpakkingen die niet goed afsluiten.
Om deze bike beter te laten lopen, moet er een kleinere sproeier in!
Ook kan dit komen door een te grote hoeveelheid olie in je brandstof. Een mengverhouding tussen de 1:30 en 1:40 is daarom aanbevolen
- De rechter bougie staat juist veel te arm afgesteld.
Hij is wit uitgeslagen wat duidt op een te hete ontbranding. Een minibike met deze afstelling kan veel te heet worden doordat ie te weinig koeling/smering krijgt van het mengsel. Doordat hij te heet wordt is een kans op een warmloper of zelfs vastloper erg groot.
In deze bike moet absoluut een grotere sproeier om mogelijke schade aan de cilinder/zuiger te voorkomen!
Nu we toch de bougie eruit hebben, kunnen we gelijk even testen of deze nog wel goed vonkt.
Duw hiertoe de bougie terug in het rubberen/plastic bougie dopje en leg deze met het schroefdraad tegen de cilinderkop:
Trek nu een paar keer goed aan je trekstarter en kijk of je een heldere blauwe vonk ziet op de plaats van de blauwe pijl.
Houd de bougie niet vast!!! Je zou anders een schok kunnen krijgen.
Zie je dit, dan is de bougie nog goed genoeg.
Zie je geen vonk, dan kan de bougie kapot zijn, of je stopknop staat aan/vast.
Zie je een zwakke vonk, of een vonk op een andere plaats, dan kan de bougie kapot zijn. Vervangen is dan een goede optie.
Bougies kun je bij de meeste brommer/scooter winkels voor een euro of 3 a 4 kopen (neem je oude even mee).
Hopelijk hebben jullie hier wat aan!
Greetzzz, -=[P!R3lly]=-
Laatst gewijzigd door PIR3lly op do 06 apr 2006, 16:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- thomas1991
- forum gebruiker
- Berichten: 3814
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 18:18
- Locatie: Tilburg
- mini-biker15
- forum gebruiker
- Berichten: 910
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 09:15
- Locatie: nieuwendijk
Nee, dat werkt niet (waarom heb je er dan weinig aan, dat begrijp ik niet helemaal?)de winter schreef:Kun je dat met die kleuren ook gebreuken als hij niet gestart is sins hij andere sproeier/carberateur heefd?
Anders heb je er vaak niet veel aan
Goede uitleg Btw, wis een groot deel al, maar net dit nog niet
Grt Rik
De kleur krijgt ie pas nadat je ermee gereden hebt.
-Dus eerst rijden (even op top). Daarna bike uit. (heb je je bike al langer, dan kun je gelijk kijken, alleen als je een nieuwe bougie hebt, moet je eerst even gaan rijden.
-Bougie eruit halen en kijken welke kleur ie heeft.
-Aan de hand hiervan sproeier verkleinen of vergroten.
-Daarna weer een tijdje ermee rijden en weer kijken naar de bougie kleur.
-Heeft ie eenmaal de goede kleur, dan ben je klaar met sproeiers afstellen en kun je wat aan fijnafstelling gaan doen (met naald, stationairsproeiers, luchtschroeven, stationairschroef, etc).
Dat is de enige manier, maar vrij makkelijk te doen.
zeer tof gedaan
handig voor beginers fijn uitgelegd greetz lekie p.s blijf zo door gaan !!!