Waar zit mijn Sproeier en Gasnaald?!?! (Tutorial)

Technische vragen in het algemeen. -Technical questions in general

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

PIR3lly

Waar zit mijn Sproeier en Gasnaald?!?! (Tutorial)

Bericht door PIR3lly »

Hierbij een paar kleine foto's om even duidelijk te maken waar de gasnaald en de sproeier zit in een carburateur.

Eerst even een foto van een standaard 14mm (vlakschuif) carburateur. Deze zit meestal op de blata b1 replicas en op bijvoorbeeld de tai chi:
Afbeelding
Je ziet hierbij de verschillende onderdelen en een kleine omschrijving.

De sproeier...
Je kunt deze vinden door het vlotterbakje onderaan de carburateur los te schroeven:
Afbeelding
De sproeier is het koper kleurige schroefje in het midden met het kleine gaatje erin.
Let erop dat bij het openschroeven het hele bakje vol met brandstof kan zitten!!

De gasnaald
Niet elke carb. heeft een gasnaald. Sommige goedkope carburateurs, zoals op de bovenstaande foto, hebben een schuifje en je kunt bij deze de brandstof alleen via de sproeier afstellen. De onderstaande foto's zijn van een 17,5mm Dellorto, welke wel een gasnaald heeft.

Je kunt zien of je een gasnaald hebt door even de filter eraf te halen en achterin je carb. te kijken (beetje gas geven, dan zie je de gasnaald met het schuifje mee bewegen):
Afbeelding

Om bij de gasnaald te komen, moet je het afsluitdopje dat helemaal bovenop de carb zit losdraaien (daar waar de aansluiting voor de gaskabel zit). Bij de ene gaat het met schroefjes, bij de andere kun je het hele dopje eraf schroeven.
Afbeelding

Als je deze los hebt, dan zul je zien dat ie onder spanning van een veer staat.
Afbeelding

Je kunt na losmaken het hele dopje inclusief gaskabel, veer en de daaronder zittende gasschuif eruit halen.
Afbeelding

Als er een gasnaald aanzit, dan kun je deze eruit halen door eerst de veer even omhoog te knijpen met je hand. Meestal zit onder de veer een ringetje/plastic deksteltje die de gasnaald in zijn positie houdt.
Afbeelding
Kijk even goed hoe het in elkaar zit en haal dan deze ring weg.

Als de ring eenmaal weg is, kun je de gasnaal eruit nemen:
Afbeelding

Je ziet hier een heel klein "E" vormig ringetje bovenaan de gasnaald.
De middenpositie is standaard. Met een punttangetje kun je voorzichtig het ringetje eraf halen.
Zet je het ringetje verder omhoog, dan gaat de naald in de carb. naar beneden. Hierdoor krijgt ie minder benzine.
Zet je het ringetje naar beneden, dan gaat de naald omhoog waardoor ie meer benzine krijgt.

Na het verstellen, alles weer netjes terug zetten.
Let daarbij op dat de gasschuif er maar op 1 manier in terug kan!! Er zit een palletje in de carburateur en je moet dus de gasschuif even voorzichtig ronddraaien totdat ie in de goede positie is en naar beneden valt.


Op Scooter-Freaks.nl staat ook nog een hele goede guide over het vervangen van een gasnaald, met nog meer foto's!

Greetzzz, -=[P!R3lly]=-
Laatst gewijzigd door PIR3lly op ma 15 jan 2007, 20:52, 5 keer totaal gewijzigd.
stevie-tai chi

Bericht door stevie-tai chi »

heel handig en bespaart de mensen die het wel weten waarschijnlijk een hoop antwoorden..

misschien wel een sticky waard.. ;) :?: :?:
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

stevie-tai chi schreef:heel handig en bespaart de mensen die het wel weten waarschijnlijk een hoop antwoorden..

misschien wel een sticky waard.. ;) :?: :?:
Precies :wink:
Daar was het eigenlijk ook grotendeels voor bedoeld.
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Bericht door kleine_duivel »

idd :wink: ...sticky zou makkelijk zijn voor veel mensen :wink:
Gebruikersavatar
perry1990
forum gebruiker
Berichten: 1022
Lid geworden op: wo 22 feb 2006, 22:21
Locatie: *geen sponsor*
Contacteer:

Bericht door perry1990 »

ja dan moeten ze wel zoekfunctie gebruiken ik zelf wist ook niet hoe ik em moest verstellen maar na deze uitleg weet ik dat elemaal :wink:

dus absoluut sticky waard
Groeten perry

[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=11651][img]http://img344.imageshack.us/img344/5922/afbeelding002gb9.jpg[/img][/url]
de winter
forum gebruiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 17:51
Locatie: Baarland-Zeeland
Contacteer:

Bericht door de winter »

Over de choke, deze werkt een beetje "raar/anders" dan bij andere carberateurs; als je hem aanzet blijft hij hangen, zodra je vol gas geefd gaat hij weer uit.

Werkt naar mijn mening niet echt(je moet toch langzaam warmrijden, dus dan moet je heelemaal geen volgas geven en als je merkt dat hij bijna uitvalt moet je hem uitzetten maar dat gaat dus bij deze niet)

Ff oftopic, waar kun je zo'n spruitstuk kopen? of is dat van dell'orto/polini, als het nouw chinees is, is het vast goedkoper, wand kost €50 van dell'orto/polini(weet het merk zo snel ff niet :oops: )

ook een goed topic om sticky van te maken!

Grt Rik
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

Klopt inderdaad.
De choke op deze carb. staat uit als het schuifje omhoog staat.
Zet je de choke aan, dan klik je hem naar beneden en als je dan even volgas geeft, schiet ie vanzelf weer uit. Werkt wel, maar niet super.

Op de meeste goedkope chineesjes staat de choke precies omgekeerd. Dus uit is dan omlaag. Om hem aan te zetten schuif je het dingetje omhoog en je moet hem met de hand weer terug zetten.

Mijn dellorto heeft weer een ander systeem. Handigst is even kijken bij je eigen bike hoe het werkt.



Dat spruitstuk is inderdaad van een chineesje. Maar dit is een 14mm spruitstuk die standaard op de tai chi zit. Ik weet dus niet of je die los kunt krijgen...
Gebruikersavatar
janzzuh
forum gebruiker
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 12 feb 2006, 20:15
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door janzzuh »

Lijkt me idd een goed idee om hier een sticky van te maken, dat is makkelijker dan steeds die zoekfunctie gebruiken =D>
[img]http://70.85.240.179/6420/101/emo/francis.gif[/img]
Gebruikersavatar
thomas1991
forum gebruiker
Berichten: 3814
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 18:18
Locatie: Tilburg

Bericht door thomas1991 »

Weer een fijn topic met goeie uitleg
Dit is ook een sticky waard..

PIR3lly de stickyman :wink:
Gebruikersavatar
Justin
forum gebruiker
Berichten: 1987
Lid geworden op: zo 25 dec 2005, 17:50
Locatie: Langeraar

Bericht door Justin »

thomas1991 schreef:
PIR3lly de stickyman :wink:
Toch wel positief he? anders ga ik rare dinge denken..
Top hoor Telly!! Mischien een keer foto's erbij van een ECHTE PRUT chinees. Je tai-chi verschilt namelijk wel IETS van de mijne
Als je foto's wil ik hoor het wel! :wink: ( PB-tje? )
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=125081#125081][color=red][b]Hapsnap/Interfastfood Bike TEKOOP-EVT OOK IN ONDERDELEN. [/b][/color][/url]
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

Het verschilt inderdaad iets, maar de basis is hetzelfde...
Dus met deze guide zou het ook moeten lukken bij een standaard chinees carburateurtje...

Maar mocht er veel belangstelling zijn, dan kan het natuurlijk altijd een keer.
Gebruikersavatar
thomas1991
forum gebruiker
Berichten: 3814
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 18:18
Locatie: Tilburg

Bericht door thomas1991 »

Justin schreef:
thomas1991 schreef:
PIR3lly de stickyman :wink:
Toch wel positief he? anders ga ik rare dinge denken..
Natuurlijk wel positief :wink: :lol:
PIR3lly

Bericht door PIR3lly »

thomas1991 schreef:
PIR3lly de stickyman :wink:
Ziet er niet naar uit dat het sticky's gaan worden... :cry:
Jammer, moeten we het toch elke keer weer uitleggen...Afbeelding
kleine_duivel
spammer
Berichten: 6479
Lid geworden op: ma 30 jan 2006, 17:55
Locatie: friesland

Bericht door kleine_duivel »

of gewoon naar dit topic verwijzen :D
Gebruikersavatar
Sharkbite
forum gebruiker
Berichten: 1104
Lid geworden op: za 15 okt 2005, 23:55
Locatie: Genk(Belgie)

Bericht door Sharkbite »

Mooi en handig topic, gaan veel newbies iets aan hebben.
[url]http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268[/url]
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21268][img]http://img267.imageshack.us/img267/862/onderschriftzs0.jpg[/img][/url]
Gesloten