Methanol

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

SSMichel

Bericht door SSMichel »

Methanol kost 30 cent per liter. Lekker goedkoop dus.
Wat jij bedoel voor 10 euro is modelbouwberandstof, dat is methanol, nitro en olie.
Als ik ooit nog eens een butterfly koop dan ga ik het zeker is proberen!
hun

Bericht door hun »

Hoe stel de butterfly dan af als er nitro in zit? Is er dan net als met benzine een standaard instelling? Ik heb namelijk een butterfly en wil het ook graag proberen, maar wil niet de boel kapot draaien. Er zit dus al standaard olie in de nitro? Is dit voldoende om de motor van de minibike te smeren?
SSMichel

Bericht door SSMichel »

Even voor de duidelijkheid, ik heb het over methanol. Daar zit niks in want dat is een soort alcohol. Als je dat 1:35 mengt met olie kan je blokje in ieder geval niet kapot draaien. Of de brandstofleiding die methanol kan houden is het enigste probleem eigenlijk. Maar als je op 50% methanol en 50% benzine rijd en dat 1:35 met olie mengt is er geen schade. Dus dat zou je kunnen proberen en dan maar gaan proberen de schroefjes goed af te stellen op de butterfly.

Ik zou geen modelbouwbrandstof erin gooien want daar zit ook nog nitro in en 80% methanol, wat best veel is voor te proberen. Hoeveel olie erin zit weet ik ook niet, en het is veelste duur.
Gebruikersavatar
NRGizer
forum gebruiker
Berichten: 1733
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 18:45
Locatie: Alken, België
Contacteer:

Bericht door NRGizer »

Is 1:35 mengen niet een beetje te weinig, hij smeert dan toch veel minder. Zeker als hij meer toeren zou maken, zou dan toch proberen 1:25. Denk wel dat je brandstofleiding het zal houden, deze zijn immers gemaakt om bijtende stoffen te weerstaan. Gr.
Paddock: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=20168
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730
SSMichel

Bericht door SSMichel »

Nou ik zou zeggen probeer eens wat, Hun. :D
kiteguy
forum gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 06 sep 2005, 23:19
Locatie: amersfoort

Bericht door kiteguy »

hoi hoi

ik zal jullie ff uit de dromen helpen.

ik heb het al eens geprobeert met een butterfly maar dat is dus een no go.
de amerikaanse carb. heb ik ook gehad daar werkte het perfect mee maar ook alleen maar op modelbouw nitro.
hij ging werkelijk als een speer de minibike.
maar toen ik me cilinder er af haalde was deze helemaal aangetast door de methanol het aluminium hield het echt niet.
uitlaat kon ik ook weg gooien (gp1) want daar vielen de gaten in doordat die te heet was geworden.
hij was werkelijk fel oranje.

maar als je een sloop minibike heb is het zeker leuk om te proberen het is de enigen manier om met een chinees autowheelies te maken.

groetjes pim
snelheid is niet leuk, het is geweldig!!
SSMichel

Bericht door SSMichel »

Moet je hem dan niet rijker zetten voor de temperatuur misschien? Want die modelbuwmotortjes moet je ook rijk zetten anders heb je zo een vastloper o.i.d. Maar dat heb je vast al geprobeerd?
kiteguy
forum gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 06 sep 2005, 23:19
Locatie: amersfoort

Bericht door kiteguy »

nee dat werkt ook niet bij modelbouw heb je er geen last van doordat je meestal een abc motor tje heb.
ik zal het ff uitleggen.

Deze heeft een Aluminium zuiger, en een Bronzen cilinder, waarvan de wand hard verChroomd is.
Het voordeel van deze materialen is dat de uitzettingscoëfficiënt van de bronzen cilinder veel dichter bij die van de Aluminium zuiger ligt, d.w.z. als de zuiger speling bij een warme motor verandert minder dan wanneer de zuiger in een stalen bus loopt.
Een ABC motor heeft dus minder last van compressie verlies wij een warme motor. Als bijkomend voordeel geldt dat een hard verchroomde cilinder wand minder snel slijt dan een stalen cilinder wand. Alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat een ABC motor een veel langere levensduur heeft dan een motor met stalen cilinder, en ook veel langer een goede prestatie blijft leveren.

het probleem bij je minibike is dat de wand van je cilinder niet genoeg uitzet.

groetjes pim
snelheid is niet leuk, het is geweldig!!
SSMichel

Bericht door SSMichel »

Oke harstikke bedankt voor de informatie allemaal. Conclusie: niet mogelijk, en als hij draait loopt hij niet goed of hij gaat kapot. Jammer maar helaas. :(
rodericky14

Bericht door rodericky14 »

maar waarom doen jullie moeilijk over methanol, rij gewoon op mengsmering.
Gebruikersavatar
NRGizer
forum gebruiker
Berichten: 1733
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 18:45
Locatie: Alken, België
Contacteer:

Bericht door NRGizer »

Het is gewoon het feit dat je op methanol rijd (prestaties zoals bij monstertrucks en dergelijk!!!), is gewoon fijn om mee te experimenteren. Gr.
Paddock: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=20168
Site: www.freewebs.com/xtremepocketbiketuning -> met techniek-sectie
Nieuwe Polini carbon membranen te koop voor elke bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=306730#306730
kiteguy
forum gebruiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 06 sep 2005, 23:19
Locatie: amersfoort

Bericht door kiteguy »

maar ja zoals ik al zei doe het met een sloop bike.

maar het is echt cool hoeveel kracht je dan heb ik zal er weer eens 1 the bouwen en dan ergens op de testbank zetten.

maarik denk met een goede afstelling is 12 a 13 pk niks
en dan overdrijf ik niet.

ik had met mijn 92 kilo moete om hem met het voorwiel op de grond te houden na 5 min racen heb ik opgevouwen loodslabben aan me voorvork gebonden(ong 25 kilo) toen ging het beter.

maar ik ga het zeker nog een keer testen

groetjes pim
snelheid is niet leuk, het is geweldig!!
SSMichel

Bericht door SSMichel »

Dat is zeker wel gaaf, want methanol kan veel power geven. Ik heb een website over tractorpulling en daar loopt bijna iedere machine op methanol, zelfs oude vliegtuig V12's uit de 2e wereldoorlog. Zoiets ombouwen gaat dus wel degelijk en in zo'n grote V12 leverd dat ongeveer 20% meer vermogen op. V8en lopen dus ook op methanol, en als die een te arm mengsel hebben hebben ze soms problemen met cilinderkoppen, backfires of zuigers.

Als je het nog eens gaat proberen, is het een idee om bij die mobelbouwbrandstof nog een kwart of de helft mengsmering er te mengen? Misschien kan water ook wel! Als je een pk of 8 haald en het is betrouwbaar heb je ook al heel wat. :D
hun

Bericht door hun »

waarom is een butterfly een no go bij methanol? En wat bedoel je met een amerikaanse carb? De butterfly kun je toch helemaal instellen, lijkt me juist perfect om te experimenteren met methanol/nitro.

Waarom werkt nitro minder als methanol?

Waar kan ik methanol halen?
minibikepower

Bericht door minibikepower »

kleine_duivel schreef:
NRGizer schreef:Ik weet het niet, misschien dat dat ook lukt maar dat kan ik u niet zeggen. Er is maar 1 oplossing en dat is proberen. Is methanol niet duurder dan benzine? Gr.
ik meende dat het wel bijna 10 euro per liter was...dus WAT HEEFT HET NOG VOOR ZIN?
die modelbouw brandstof is geen nitro
is iets van 90%nitro
als je een keer naar een dragrace gaat moet je een keer naar iemand toe gaan die met die dingen rijd ..10euro de liter maar dan heb je 100% nitro
en dat wil wel mijn zuigerveren waren zomaar op :P
Plaats reactie