vliegwiel
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Of 2 boutjes in de gaten naast die dikke bout draaien, goede bouten.. en steving doordraaien, heeft hetzelvde effect als 2 schroefendrijers..
1700ste bericht trouwens
1700ste bericht trouwens
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=125081#125081][color=red][b]Hapsnap/Interfastfood Bike TEKOOP-EVT OOK IN ONDERDELEN. [/b][/color][/url]
- totalegekte
- forum gebruiker
- Berichten: 1613
- Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:41
- Locatie: Jirnsum/Friesland
- Contacteer:
- minibike 4 live
- forum gebruiker
- Berichten: 616
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 21:16
- Locatie: In De schuur
- Contacteer:
had ik toevallig nog op mijn pc staan.
vlieg loshalen :
je hebt verschillende manieren omdat te doen maar ik zal er 3 beschrijven.
1. ( deze gebruik ik altijd )
verwijder de trekstarter en haal je bobine er af ( hoeft niet perse maar ik vind hem gewoon iritant ) draai daarna een bout in 1 van de gaten naast de middel bout zoals op de foto te zien is.
houd hem net iets voor 9 uur zodat hij achter het gegoten stukje blijft hangen. ( het stukje dat de rode pijl aan wijst )
refrein :
nu is het vliegwiel ‘’geblokeerd’’ en kan je kracht gaan zetten op de middelste bout. Ik zet altijd een inbussleutel er op en daar weer een baco overheen. Zo moet je voldoende kracht kunnen zetten voor de bout los te halen. Als het dan nog niet lukt zou je de bout nog even warm kunnen maken want het kan zijn dat er wat loctite tussen zit.
2. ( deze gebruik ik meestal bij een puch blok )
Haal de cilinder, de cilinder kop en de zuiger er al zodat je alleen de krukas ‘’stang’’ nog ziet zitten. Stop daar een lange bout of pen in ( stevige ) met daar onder iets om het wat op te hogen zoals op de foto te zien is. Ik heb er een boutje onder gedaan want anders ging het krukas te ver naar beneden waardoor hij weer omhoog begon te gaan als je aan het vliegwiel boutje draait. ( zie foto )
refrein
3. ( dit vind ik meer een nood oplossing want het kan zijn dat je hierdoor schade oploopt aan je carter helften. Ik leg het ook alleen maar uit met een standaard koppeling maar met een race gaat het ook )
Haal je koppelingshuis er af en verwijder 1 van de schoensels van de grondplaat. Draai nu een bout er in die lang genoeg is zodat hij ergens tegen de carter helft aan komt.
refrein
Zo nu die !censuur! bout eindelijk los is kan je beginnen met het verwijderen van het vliegwiel. Draai nu een bout in 1 van de 2 gaten naast je middenbout en zet hem op 9 uur. Nu komt hij als het goed is precies op het bobbeltjes dat is aangegeven op de foto met een zwart kruisje.
draai deze bout rustig aan en na een beetje draaiwerk ploft het vliegwiel er af. ( eindelijk ! )
nu kan je als het goed is je oude spie zie zitten. Verwijder deze en stop je rocketkey er in met de ‘’verdikking’’ naar rechts als je er recht voor staat. Doe nu het vliegwiel er weer over heen en draad de middelste bout weer goed vast. ( dit kan op de manieren die hierboven zijn beschreven alleen nu moet je naar rechts draaie )
vlieg loshalen :
je hebt verschillende manieren omdat te doen maar ik zal er 3 beschrijven.
1. ( deze gebruik ik altijd )
verwijder de trekstarter en haal je bobine er af ( hoeft niet perse maar ik vind hem gewoon iritant ) draai daarna een bout in 1 van de gaten naast de middel bout zoals op de foto te zien is.
houd hem net iets voor 9 uur zodat hij achter het gegoten stukje blijft hangen. ( het stukje dat de rode pijl aan wijst )
refrein :
nu is het vliegwiel ‘’geblokeerd’’ en kan je kracht gaan zetten op de middelste bout. Ik zet altijd een inbussleutel er op en daar weer een baco overheen. Zo moet je voldoende kracht kunnen zetten voor de bout los te halen. Als het dan nog niet lukt zou je de bout nog even warm kunnen maken want het kan zijn dat er wat loctite tussen zit.
2. ( deze gebruik ik meestal bij een puch blok )
Haal de cilinder, de cilinder kop en de zuiger er al zodat je alleen de krukas ‘’stang’’ nog ziet zitten. Stop daar een lange bout of pen in ( stevige ) met daar onder iets om het wat op te hogen zoals op de foto te zien is. Ik heb er een boutje onder gedaan want anders ging het krukas te ver naar beneden waardoor hij weer omhoog begon te gaan als je aan het vliegwiel boutje draait. ( zie foto )
refrein
3. ( dit vind ik meer een nood oplossing want het kan zijn dat je hierdoor schade oploopt aan je carter helften. Ik leg het ook alleen maar uit met een standaard koppeling maar met een race gaat het ook )
Haal je koppelingshuis er af en verwijder 1 van de schoensels van de grondplaat. Draai nu een bout er in die lang genoeg is zodat hij ergens tegen de carter helft aan komt.
refrein
Zo nu die !censuur! bout eindelijk los is kan je beginnen met het verwijderen van het vliegwiel. Draai nu een bout in 1 van de 2 gaten naast je middenbout en zet hem op 9 uur. Nu komt hij als het goed is precies op het bobbeltjes dat is aangegeven op de foto met een zwart kruisje.
draai deze bout rustig aan en na een beetje draaiwerk ploft het vliegwiel er af. ( eindelijk ! )
nu kan je als het goed is je oude spie zie zitten. Verwijder deze en stop je rocketkey er in met de ‘’verdikking’’ naar rechts als je er recht voor staat. Doe nu het vliegwiel er weer over heen en draad de middelste bout weer goed vast. ( dit kan op de manieren die hierboven zijn beschreven alleen nu moet je naar rechts draaie )
http://video.google.nl/videoplay?docid=-849845263071309493
Tuurlijk niet, gewoon even 2 schroefjes los draaien.siegerink schreef:is het niet lastig dat je je bobine er afhaald en later weer op zet ??
dan moet je hem ook weer afstellen
Om je vliegwiel los te maken haal je eerst de bout eraf, en daarna kan je
het vliegwiel met 2 schroevedraaiers los wrikken.