Mengverhouding

Alle vragen/opmerking m.b.t een chinese minibike
O.a: Sendai, V-racer, lucky 7 en die er op lijken. - Chinese bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

stefano

Bericht door stefano »

Tandwiel verhouding veranderen

Je moet een "zwaardere"overbrenging hebben.
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

olie

Bericht door dennis »

hallo ik rij altijd met castrol 747 1:40.ik ga straks met chell rijden.voor de nk rijders die je bij theo kan halen.het is mij verteld dat ze in de 125cc er allemaal me rijden het type weet ik niet maar dat komt wel een keer.wat mij ook is verteld dat je beter 1:25 kan smeren.omdat je beter af dichting krijg.ik denk zelf dat je moet gaan testen met olie welke verhouding je moet nemen en welk merk.ik weet goede olie is duur.747 kost al gouw 20euro die shell kost rond 23euro per liter maar ja als je cilinder heel blijf is dat veel goed koper als het stuk gaat.meschien moeten we hier eens een test gaan houden maar dan moet je naar elke race of 2racen je cilinder kop er af halen en kijken hoe veel aan slag je hebt vertel dan welke verhouding je heb gedaan 1op25 of 1op40 en 1op35.
dennis
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

De mengverhouding die je toepast hangt een beetje samen met het type cylinder dat je gebruikt. Over het algemeen kun je zeggen dat een Nicasil cylinder net ff wat armer gesmeerd kan worden als een gietijzer variant. Veel mensen hier gebruiken een cylinder met een Nicasil wand en deze kun je smeren tussen de 1: 50 en 1:40. De kwaliteit van de olie is niet echt heel belangrijk mits deze maar goed mengt met de brandstof. Je kunt zelfs Nicasilcylinders smeren met wonderolie zonder dat deze kapot lopen.

Wat wel uitmaakt is hoe de olie verbrand, de ene olie rookt meer als de ander. Voor een indoorbaan wil je natuurlijk een zo min mogelijk rokende olie. Dit roken staat natuurlijk ook in verhouding met de koolaanslag die je in je motor opbouwd. Meestal maak je met de minibike zo weinig kilometers, dat je kunt afvragen of dit werkelijk zo belangrijk is.

Verder werkt de olie octaangetal verlagend. Dus hoe meer olie, hoe lager het octaangetal. Mensen met een extreem hoge compressie moeten hier rekening mee houden.

Gelukkig zijn er veel broodje aap verhalen over synthetische en half-synthetische oliesoorten waarmee wij met z'n allen de Castrols, Shell's en noem ze maar op, sponsoren. Neem van mij aan dat de mensen die in de bosbouw werken en de hele dag met een hoogbelaste 2 takt kettingzaag, bomen omzagen, geen olie van 15 euro per liter gebruiken.

@Koen: Inderdaad, het grootste deel van de vastlopers ontstaat door verkeerde sproeierafstelling of verkeerd afgestelde ontstekingen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
dennis
forum gebruiker
Berichten: 587
Lid geworden op: zo 02 mar 2003, 21:27
Locatie: beverwijk
Contacteer:

olie

Bericht door dennis »

ik zei dat ik shell ga gebruiken, maar dat moet elf htx zijn.in de kartsport heb ik me laten vertellen dat ze ook 1op25 mengen.ik denk dat je gewoon zelf moet gaan testen welke olie jij het beste vindt.
dennis
Gast

mengverhouding

Bericht door Gast »

Ik vind het een beetje vaag..

de ene zegt A en de andere B.. :?

mijn gevoel zegt toch dat het stukje van WIM gelijk heeft.

hier een paar gegevens voor de mensen die niet zo goed kunnen rekenen :lol:

Super '98 benzine en een kwaliteitsvolle 100% synthetische twee-takt olie en een mengverhouding van 1 op 35:

op 1 liter benzine 0.029 Liter 2T Olie
op 5 liter benzine 0.143 Liter 2T Olie
op 10 Liter benzine 0.290 Liter 2T Olie

correct me if I'm wrong!
Gast

rsc

Bericht door Gast »

Hallo,


Ik heb van rsc een blaadje gekregen met wat voor benzine ik erin moet doen. daar staat dat ik altijd een mengverhouding moet doen van 1:25..
dus 95 met 2 takt olie.

zal ik nou 1:25 doen of 1:35..

ik weet het niet meer.. :?

help me medebikerzz
Dj Killa

Ehh Stomme vraag misschien

Bericht door Dj Killa »

Ehh ik heb misschien een stomme vraag, maar zou het graag wel willen weten.

Wrm rijd hij niet gewoon op 1:50. ??

Ik heb namelijk zo'n sendai, en heb hem ingereden op 1:25 a 1:30, daarna heb ik gewoon 1:50 erin gegooid en ik rijd al maanden er op zonder probs. Ook heb ik het idee dat ie gewoon beter draait, er op, hmm zal wel tussen mijn oren zitten denk ik.

greetzzz,

Dj
Gast

Bericht door Gast »

welke sendai heb je dan ?
volgens mij heb ik er teveel olie in gegooid, hij rookt als de ziekte !!
kan dat ook nog kwaad ??
Dj Killa

Yup

Bericht door Dj Killa »

Ehh Sendai Aikido staat er op.


En ja, ik had dat ook erg in het begin, hij begon erg te roken, maar goed, ik heb maar 2liter 1:25 gebruikt en hem daarmee in gereden, en daarna heb ik er gewoon 1:50 in gegooit en hij rijd uitstekend, rookt amper, alleen vraag ik me af hoe lang ie dit vol kan houden, ik rijd al maanden zo 8) :lol:


Greetzzzz,

Dj
robke

Bericht door robke »

1:40 werkt prima :D
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb ook een bamibike besteld:

Inrijden: 1:25 / 1:30 (ongeveer 2 tankjes niet te hoge toeren)
Daarna standaart: 1:35 / 1:40 (euro 95 + 2 takt olie)

Correct?
Gast

hmm

Bericht door Gast »

ik ga zaterdag me minibike ophalen, alleen wat is nou het verschil dan tussen euro 95 en euro 98, wat is beter :-k ?
Gast

Re: hmm

Bericht door Gast »

Misterminibike schreef:ik ga zaterdag me minibike ophalen, alleen wat is nou het verschil dan tussen euro 95 en euro 98, wat is beter :-k ?
Heeft met octaangehalte te maken. Euro 95 is goed zat voor een minibike. Uiteraard met olie ;)
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

bij normaal gebruik maakt 95 en 98 helemaal niks uit
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gast

Bericht door Gast »

ok mooi thnx, en MOET die olie dan vol syntetisch zijn, of hoeft dat niet ?
Het zou vast ook wel kunnen als het niet vol syntetsich is, maar is dat slecht voor de bike :roll:
Gesloten