[Tutorial] Help mijn minibike start niet?!?
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
[Tutorial] Help mijn minibike start niet?!?
Heey beste minibikers,
het grootste en populairste probleem met de chineese minibikes: hij start niet?!
Dit kan eigenlijk heel veel oorzaken hebben, en je kunt nooit en dan ook nooit zeggen waarom niet, dit kan gewoon teveel oorzaken hebben, bijvoorbeeld; benzinekraan verstopt, cilinder vol deuken/krassen, zuiger defect, pakkingen lek, sproeier verstopt en ga zo maar door.
Jou minibike heeft 3 dingen nodig om te starten: brandstof, lucht en een vonk.
De vonk komt van de bougie, wanneer je je minibike met de trekstarter aantrekt onstaat er een vonk.
Er komt brandstof in de carberateur via de benzineslangen, deze gaat door de sproeier in de cilinder.
Er komt lucht bij door de luchtfilter, doordat brandstof en lucht wordt samen gemengd gaat de zuiger op en neer.
Wanneer je minibike niet start, volg dan deze 3 eenvoudige stappen geschreven door mij en hoogst waarschijnlijk zal die weer lopen!
Stap 1: Draai je bougie eruit, maak deze goed droog en schuur hem een beetje.
Ook moet je even kijken of hij goed is afgestelt anders brengt hij de vonk niet over.
Hou dan je bougie in de bougiekabel en niet in de cilinder, hou de cilinder tegen het ijzer gedeelte van het blok (bijv. tegen de cilinder) en trek hem aan, kijk of de bougie vonkt.
Vonkt hij? Dan is die goed! Maar als die niet vonkt is die kapot en moet je een andere pakken (liefst NGK bougie aan te raden)
Wanneer die vonkt draai je je bougie er weer in en de bougiedop erop. ga stap 2
TIP: Vervang je chineese bougie door een NKG Bougie, kost 3.95 of 4.95 bij *geen sponsor*.nl, maar dan heb je wel een fatsoenlijke bougie die wel altijd wilt.
als je wedstrijden rijdt raad ik je aan om er minimaal 2 aan te schaffen
---------------------------------------------------------------
Stap 2: Je bougie is in orde, hij krijgt dus een vonk maar geen benzine en/of lucht.
Draai de vlotterbak eraf en maak deze schoon met benzine en spuit er met de compressor doorheen. Daarna je sproeier eruit draaien en doorspuiten met compressor (GEEN NAALD OF DERGELIJKE INDUWEN , want dan beschadig je de sproeier en werkt die helemaal niet meer )
Kijk ook even of je vlotter werkt (minibike op de 'kop' zetten en op het gouden ringetje tikken , hij moet zegmaar springen - omlaag/omhoog gaan.
Draai de sproeier er weer in en de vlotterbak (let erop dat je de vlotterbak goed op de pakking aansluit anders gaat hij lekken )
Probeer hem te starten, controleer of je benzine kraan ook open is
soms moet je m starten met de benzine kraan DICHT
Start hij? perfect! maar start die niet, krijgt hij te weinig/teveel of geen lucht, zie stap 3.
---------------------------------------------------------
Stap 3: Je bougie is in orde, hij krijgt benzine maar er is nog iets mis: geen, te weinig of te veel lucht
Draai je luchtfilter eraf en haal hem uitelkaar.
Maak de hele filter schoon in benzine en spuit er met de comrpessor doorheen, je moet door het filter kunnen kijken.
Draai dan je luchtfilter er weer op
Start hem met choke of zonder, even proberen
------------------------------------------------------------
Hoogst waarschijnlijk wanneer je de stappen hebt gevolgd moet je minibike lopen, enkel nog afstellen met de stationare schroef. Heel voorzichtig dit doen, per mm want dit is een heel gevoelige schroef!
Zorg dat het blok stationair een normaal geluid maakt en niet te veel herrie en dat hij net niet uitvalt.
Een paar tips die ik je aanraad:
- benzine kraan schoon maken met compressor
- benzine filter schoonmaken met compressor
- tank uitwassen met benzine
- benzineslang vervangen door nieuwe of goed schoonmaken
zo krijgt hij altijd benzine,
en gewoon je minibike onderhouden!!
Het tanken + de mengverhouding
in je minibike moet mengverhouding, dit kun je zelf mengen of tanken
Bij het tankstation wordt er slechtere olie gebruikt, en dus slechter voor je blokje vandaar dat je beter zelf kunt mengen!
1:30 - 1:35 is de mengverhouding voor de minibike
hier alles over mengverhouding / smering
aan te raden olie:
Super Plus
Castrol TTS olie
smering: 1:35
Hopelijk heeft dit je geholpen, voor vragen in dit topic
Gr Biker18 - tutorial geschreven door biker18 ©
groeten!
ps: dit geldt ook voor een midibike natuurlijk of minicrosser!
heb je enige tips/opmerkingen etc. meld het dan aub !
het grootste en populairste probleem met de chineese minibikes: hij start niet?!
Dit kan eigenlijk heel veel oorzaken hebben, en je kunt nooit en dan ook nooit zeggen waarom niet, dit kan gewoon teveel oorzaken hebben, bijvoorbeeld; benzinekraan verstopt, cilinder vol deuken/krassen, zuiger defect, pakkingen lek, sproeier verstopt en ga zo maar door.
Jou minibike heeft 3 dingen nodig om te starten: brandstof, lucht en een vonk.
De vonk komt van de bougie, wanneer je je minibike met de trekstarter aantrekt onstaat er een vonk.
Er komt brandstof in de carberateur via de benzineslangen, deze gaat door de sproeier in de cilinder.
Er komt lucht bij door de luchtfilter, doordat brandstof en lucht wordt samen gemengd gaat de zuiger op en neer.
Wanneer je minibike niet start, volg dan deze 3 eenvoudige stappen geschreven door mij en hoogst waarschijnlijk zal die weer lopen!
Stap 1: Draai je bougie eruit, maak deze goed droog en schuur hem een beetje.
Ook moet je even kijken of hij goed is afgestelt anders brengt hij de vonk niet over.
Hou dan je bougie in de bougiekabel en niet in de cilinder, hou de cilinder tegen het ijzer gedeelte van het blok (bijv. tegen de cilinder) en trek hem aan, kijk of de bougie vonkt.
Vonkt hij? Dan is die goed! Maar als die niet vonkt is die kapot en moet je een andere pakken (liefst NGK bougie aan te raden)
Wanneer die vonkt draai je je bougie er weer in en de bougiedop erop. ga stap 2
TIP: Vervang je chineese bougie door een NKG Bougie, kost 3.95 of 4.95 bij *geen sponsor*.nl, maar dan heb je wel een fatsoenlijke bougie die wel altijd wilt.
als je wedstrijden rijdt raad ik je aan om er minimaal 2 aan te schaffen
---------------------------------------------------------------
Stap 2: Je bougie is in orde, hij krijgt dus een vonk maar geen benzine en/of lucht.
Draai de vlotterbak eraf en maak deze schoon met benzine en spuit er met de compressor doorheen. Daarna je sproeier eruit draaien en doorspuiten met compressor (GEEN NAALD OF DERGELIJKE INDUWEN , want dan beschadig je de sproeier en werkt die helemaal niet meer )
Kijk ook even of je vlotter werkt (minibike op de 'kop' zetten en op het gouden ringetje tikken , hij moet zegmaar springen - omlaag/omhoog gaan.
Draai de sproeier er weer in en de vlotterbak (let erop dat je de vlotterbak goed op de pakking aansluit anders gaat hij lekken )
Probeer hem te starten, controleer of je benzine kraan ook open is
soms moet je m starten met de benzine kraan DICHT
Start hij? perfect! maar start die niet, krijgt hij te weinig/teveel of geen lucht, zie stap 3.
---------------------------------------------------------
Stap 3: Je bougie is in orde, hij krijgt benzine maar er is nog iets mis: geen, te weinig of te veel lucht
Draai je luchtfilter eraf en haal hem uitelkaar.
Maak de hele filter schoon in benzine en spuit er met de comrpessor doorheen, je moet door het filter kunnen kijken.
Draai dan je luchtfilter er weer op
Start hem met choke of zonder, even proberen
------------------------------------------------------------
Hoogst waarschijnlijk wanneer je de stappen hebt gevolgd moet je minibike lopen, enkel nog afstellen met de stationare schroef. Heel voorzichtig dit doen, per mm want dit is een heel gevoelige schroef!
Zorg dat het blok stationair een normaal geluid maakt en niet te veel herrie en dat hij net niet uitvalt.
Een paar tips die ik je aanraad:
- benzine kraan schoon maken met compressor
- benzine filter schoonmaken met compressor
- tank uitwassen met benzine
- benzineslang vervangen door nieuwe of goed schoonmaken
zo krijgt hij altijd benzine,
en gewoon je minibike onderhouden!!
Het tanken + de mengverhouding
in je minibike moet mengverhouding, dit kun je zelf mengen of tanken
Bij het tankstation wordt er slechtere olie gebruikt, en dus slechter voor je blokje vandaar dat je beter zelf kunt mengen!
1:30 - 1:35 is de mengverhouding voor de minibike
hier alles over mengverhouding / smering
aan te raden olie:
Super Plus
Castrol TTS olie
smering: 1:35
Hopelijk heeft dit je geholpen, voor vragen in dit topic
Gr Biker18 - tutorial geschreven door biker18 ©
groeten!
ps: dit geldt ook voor een midibike natuurlijk of minicrosser!
heb je enige tips/opmerkingen etc. meld het dan aub !
Laatst gewijzigd door biker18 op zo 19 jul 2009, 19:57, 6 keer totaal gewijzigd.
- minibikefreek
- forum gebruiker
- Berichten: 465
- Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 17:46
- Locatie: leek, groningen, Minibike: Chinees
- Contacteer:
STICKY! hier hebben we nou wat aan! het is zo simpel dus ik denk dat darom niemand dit nog heeft gedaan, maar voor de beginners is het echt handig!
Top!
Top!
Greetz, Minibikefreek
Mijn bike op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=V9PFG_NRiow&feature=channel_page
mijn bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=26487
Mijn bike op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=V9PFG_NRiow&feature=channel_page
mijn bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=26487
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Wel leuk gemaakt maar niet echt uitgebreid.. Er mist hele boekdelen aan informatie. Stap 1, chinese bougies moeten vervangen worden. valse lucht enz. Hierom heb ik nooit zon faq gemaakt omdat het een te groot onderwerp is.
Groeten,
Groeten,
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Ik heb even toegevoegd dat je het beste de bougie kunt vervangen door een NGK bougie.Lg tweewielers schreef:Wel leuk gemaakt maar niet echt uitgebreid.. Er mist hele boekdelen aan informatie. Stap 1, chinese bougies moeten vervangen worden. valse lucht enz. Hierom heb ik nooit zon faq gemaakt omdat het een te groot onderwerp is.
Groeten,
Het klopt wel dat het een veels te groot onderwerp is aangezien je nooit kunt zeggen waarom hij niet start maar meestal als je deze 3 stappen keurig en zorgvuldig uitvoert moet hij in prenciepe starten, start die dan nog niet moet je verder gaan kijken; cilinder, zuiger etc.
Hoe meer mensen tips opmerkingen kritiek geven hoe beter en uitgebreider ik m kan maken
grtzzz
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Werk alles netjes uit en vul het aan. Maak een faq en dan zet ik het wel in het faq deel, Moet je me het resultaat even in een PB sturen.
Zou zeggen mensen die wat aan willen vullen kunnen het hier doen'
Groeten,
Zou zeggen mensen die wat aan willen vullen kunnen het hier doen'
Groeten,
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- minibikefreek
- forum gebruiker
- Berichten: 465
- Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 17:46
- Locatie: leek, groningen, Minibike: Chinees
- Contacteer:
Ik heb ook nog wat..
Bij mij starte hij niet, bougie perfecte blauwe vonk, krijgt benzine , carb schoon, luchtfilter schoon, maar de benzine was het probleem. Dus even erbij zetten:
Benzine in de goede mengverhouding, nieuwe erindoen.
Gr,
Freek
Bij mij starte hij niet, bougie perfecte blauwe vonk, krijgt benzine , carb schoon, luchtfilter schoon, maar de benzine was het probleem. Dus even erbij zetten:
Benzine in de goede mengverhouding, nieuwe erindoen.
Gr,
Freek
Greetz, Minibikefreek
Mijn bike op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=V9PFG_NRiow&feature=channel_page
mijn bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=26487
Mijn bike op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=V9PFG_NRiow&feature=channel_page
mijn bike: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=26487
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Dit bedoel ik al met de kennis wat mist. Een tankstation zal nooit 1:35 mengen eerder 1:60 om kosten te drukken. mengverhoudingen kloppen nooit bij een tankstation.biker18 schreef:Wanneer je gewoon bij het tankstation brommermix tankt is het goed, is 1:35 daarmee rijd ik ook altijd nooit problemen en niet veel rook uit de uitlaat, eigenlijk geen alleen beetje bij optrekken
ben bezig met de tut
gr
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Oke ik zal even een kopje erbij zetten over het tanken en de mengverhouding
gr
p.s: tekst toegevoegd en overzichtelijker gemaakt
EDIT: mengverhouding informatie toegevoegd.
Aangezien dit topic niet over mengverhouding gaat, verwijs ik het kopje door naar een topic door daans over de mengverhouding
Wel heb ik er wat informatie aan toegevoegd.
gr
p.s: tekst toegevoegd en overzichtelijker gemaakt
EDIT: mengverhouding informatie toegevoegd.
Aangezien dit topic niet over mengverhouding gaat, verwijs ik het kopje door naar een topic door daans over de mengverhouding
Wel heb ik er wat informatie aan toegevoegd.