[Boekvoer] Motorcycle frame and chassis & design

Problemen met het maken van je eigen minibike ? Of tips en trucks (bouwtekeningen), post ze hier.

English: Post your technical questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gesloten
Gast

[Boekvoer] Motorcycle frame and chassis & design

Bericht door Gast »

http://www.tonyfoale.com/

Afbeelding

Heeft iemand dit boek al gelezen? Of informatie over dit boek. Duur is het anders wel. Maar ik wed dat de kennis die er in schuilt het geld ook waard is.

Jullie mening gevraagd,

ps: als iemand interessante site's heeft over chassis design mag je het altijd pm / mailen

mvg
oxy
Jvdw#59

Bericht door Jvdw#59 »

Niet écht minibike-gerelateerd :?

Ken het niet.. Maar vast wel boeiend inderdaad.
Gast

Bericht door Gast »

Niet echt minibike? 70% van de minibike frame's zijn anders wel op een of andere manier gebaseerd op bestaand moto frame...
wevie666

Bericht door wevie666 »

Maar aan de andere kant is een minibike ook weer heel anders.
Bij een minibike heb je totaal geen vering, iets wat een normale motor wel heeft.

Maar dat zal die andere 30% wel zijn :wink:
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

wevie666 schreef:Maar aan de andere kant is een minibike ook weer heel anders.
Bij een minibike heb je totaal geen vering, iets wat een normale motor wel heeft.

Maar dat zal die andere 30% wel zijn :wink:
je gewichtverdeling is ook niet in verhouding met de bike etc...om er vering op te maken...

lijkt me dan..
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
wevie666

Bericht door wevie666 »

Jah lijkt mij ook.. ik weet bijna wel zeker dat je dit boek niet kan gebruiken voor minibikes.


Ltr
Gast

Bericht door Gast »

Ken het boek niet maar het zal zeker mooi zijn en de moeite waard om te lezen.

En wat maakt het uit dat er geen minibikes in voorkomen. Van alle ontwerpen kun je iets leren als je er goed naar kijkt.

Om maar even iets geks te noemen:
Zelfs als je het frame van de stoel waar je op zit goed gaat bekijken kun je dingen leren over constructies.
Die geleerde kennis kun je indirect weer toepassen op bijvoorbeeld je minibike.

:!: Lezen is nooit zinloos.
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

mmm dr zullen wel een aantal algemene tips instaan, zoals het gebruik van driehoeken enz enz.

Maar om echt te begrijpen hoe je een frame ontwerpt... Dan moet je eerst weten hoe je met de Eindige Elementen Methode moet werken en dan je frame in een Eindig Elementen Pakket ontwerpen. Kortom, een boel sterkteleer.
Met de materie die je op HTS werktuigbouw krijgt zou je miss net kleine dingen door kunnen rekenen. Op de TU werk je zeker weten met deze methoden en de pakketten om gecompliceerde constructies door te rekenen.
Mja kortom uit dat boek kan je vast wel een aantal algemene tips halen, zoals nooit je frame overdimensioneren en dat soort dingen.
Gast

Bericht door Gast »

Ik zit in het laatste jaar van mijn 4 jarige opleiding HTS werktuigbouwkunde. Misschien dat ik hierna nog naar de TU ga in Delft of Eindhoven.
Die eindige elementen methode is voor een groot deel van de forum gebruikers gewoon nog te ingewikkeld.
Daarom denk ik dat ze door dit soort interessante boeken te lezen ook veel kunnen leren over het hoe en waarom een contructie of frame op een bepaalde manier ontworpen is. Het gebruik van driehoeken, het verlichten van framedelen door er gaten in te boren op plaatsen waar dat kan etc, zal vast wel in het boek beschreven worden en waarschijnlijk ondersteund met plaatjes.

Zoals ik al eerder zei: het lezen van boeken en het kijken naar anderen is altijd leerzaam. Ook van het kijken naar discovery kun je heel veel opsteken.

M.
Gesloten