Pagina 1 van 1

waarom 70cc?

Geplaatst: wo 09 jul 2003, 23:33
door Gast
Als de beschikking hebt over een fraise bank, of iemand/ een bedrijf kent met zo'n ding, waarom naar 70cc? Een 49.9 kun je harder laten lopen dan een standaard 70. Maak een carburatuer op je carter, fraise je spoelpoorten, ook in je carter dus!, uit en ga je verbazen! Zelf ben ik nu bezig met een twinspark kop. Geeft veel meer vermogen van onder uit! Neem een kop van een tomos 2 speed, fraise er een vlakke kant bij op ( het bestaande bougie gat is onder een hoek geplaatst, dus je hebt ruimte voor die tweede) boor en tap een bougie gat, haal je verlichtingspoel van je ontstekingsplaat (als je die nog had) en plaats daar een 2de bobine. Wel een extra gat boren voor de bougie kabel.
Wel je contacthoek en het tijdstip veranderen, anders ontbrand ie veel te vroeg... Hoeveel precies is mijzelf nog niet helemaal duidelijk, experimentele fase...
En plaats een zwaardere condensator, geen tweede: twee is in dit geval minder dan 1 en dan vonken je contactpunten prachtig, maar verder niets..
Met een volledig electronische ontsteking is het nog makkelijker, je hebt dan wel een accu nodig. En die raak ik nog niet helemaal netjes kwijt...

Re: waarom 70cc?

Geplaatst: wo 09 jul 2003, 23:46
door Wim
elwood schreef:Als de beschikking hebt over een fraise bank, of iemand/ een bedrijf kent met zo'n ding, waarom naar 70cc? Een 49.9 kun je harder laten lopen dan een standaard 70. Maak een carburatuer op je carter, fraise je spoelpoorten, ook in je carter dus!, uit en ga je verbazen! Zelf ben ik nu bezig met een twinspark kop. Geeft veel meer vermogen van onder uit! Neem een kop van een tomos 2 speed, fraise er een vlakke kant bij op ( het bestaande bougie gat is onder een hoek geplaatst, dus je hebt ruimte voor die tweede) boor en tap een bougie gat, haal je verlichtingspoel van je ontstekingsplaat (als je die nog had) en plaats daar een 2de bobine. Wel een extra gat boren voor de bougie kabel.
Wel je contacthoek en het tijdstip veranderen, anders ontbrand ie veel te vroeg... Hoeveel precies is mijzelf nog niet helemaal duidelijk, experimentele fase...
En plaats een zwaardere condensator, geen tweede: twee is in dit geval minder dan 1 en dan vonken je contactpunten prachtig, maar verder niets..
Met een volledig electronische ontsteking is het nog makkelijker, je hebt dan wel een accu nodig. En die raak ik nog niet helemaal netjes kwijt...

Waarom zoveel moeite als er cilinders te koop zijn waar al maximale spoelpoorten e.d. inzitten!! (en ze zijn nog goedkoop ook)
volgens mij is de combinatie 70cc(snel) en een 16mm carb, absoluut sneller als een 50cc(snel) met een 20mm carb.

maar, 'k heb bewondering voor je inzet en ideeen!!

Succes

Wim

Geplaatst: vr 11 jul 2003, 19:12
door Gast
hmmm, ik sleutel al jaren aan puch`s, maar ik snap niet wat je nou aan vermogen wint met die tomos cilinder kop..... uitleg graag, en heb je ook pics..?

Geplaatst: za 12 jul 2003, 09:58
door Gast
70cc is zoiezo sneller als 50.grotere verbrandingskamer e.ik spreek uit er varing op men scooter

Geplaatst: di 15 jul 2003, 21:02
door Gast
ik heb d`r dus eens ff over na zitten denken, en ik denk dat als je een cilinderkop hebt op puch waar je 2 bougies in kwijt kan... dan kan je beter op zoek gaan naar een kop met een wat groter squishvlak,

De bougies kunnen wel tegelijk vonken, maar dan heb je wel een bobine nodig die beide bougies apart van spanning voorziet, dit zal misschien weer problemen geven met het op tijd opwekken van deze spanning..

zet je in een hooggetuned blok met kleine boring 2 bougies ipv 1, dan denk ik dat je erop achteruit zal gaan

kop tomos

Geplaatst: za 19 jul 2003, 23:22
door Gast
De kamer in een tomoskop heeft een zodanige curve dat de verbranding zich nagenoeg naar het centrale punt van je zuiger beweegt, een tweede bougie versterkt dit effect. De curve van een puch kop is veel groter, maar daar zit dan ook een centrale bougie in. Ik heb eens getest met een omgekeerde curve in een zelfgedraaide watergekoelde kop, maar dat is absoluut geen succes. Vandaar een tomos kop