Zelfbouw Piaggio minibike
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Zelfbouw Piaggio minibike
De bedoeling van ons nieuwe project is een extreme minibike waarin we veel van onze ideëen en ervaringen kunnen verwerken. Na de bouw van twee op Puch Maxi gebaseerde minibike (en een derde in planning) vonden we het tijd worden om een stapje verder te gaan. Als donor hebben we een Puch NRG blokje gekocht en een chinese donorbike voor wat andere delen. Beiden zijn inmiddels gesloopt en zijn we nu dus begonnen met het nieuwe project.
Op een aantal punten zal een en ander wat anders aangepakt worden als bij de Puchjes:
- Waterkoeling in plaats van luchtkoeling
- Buizenframe in plaats van het frame op basis van rechthoekige koker
- Droge koppeling zonder secundaire vertanding (arme ketting)
- Trekstarter
- Remsysteem (waarschijnlijk dubbele schijfrem voor, eventueel hydraulisch)
Een aantal punten zullen gedurende de bouw nog wel veranderen of toegevoegd worden.
Als eerste hebben we het bestaande Piaggioblok afgezaagd en vervolgens vlak gefreesd. Het totale blok zoals hier op de foto is nu nog maar 100 mm breed.
Twee aluminium zijplaten zullen straks de verbinding met het frame gaan vormen en links zal de koppeling een plekje vinden op deze zijplaat.
Deze zijplaten zullen met paspennen op het blok komen waarna ze met een aantal bouten vastgeschroefd worden.
Een cilinder van Polini wordt het kloppende hart van deze nieuwe minibike. De koppeling komt van Blata, de ontsteking van HPI. Aangezien het geen wedstrijd minibike gaat worden, zullen we zoveel mogelijk de door Polini geadviseerde setup gaan volgen om zodoende zo dicht mogelijk bij opgegeven 22 pk in de buurt te komen.
Andere koppelingen leken ons toch een beetje te krap bemeten voor de gekozen setup.
De radiateur is afkomstig van de donor scooter. Voorlopig gaan we er vanuit dat deze groot genoeg is, echter de praktijk zal het straks moeten uitwijzen.
De bouwwijze gaan we dit keer ook iets anders uitvoeren. We hebben een stalen frame in elkaar gelast en een aantal referentie vlakken aangebracht. Hiermee kunnen we de wielen, uitlaat, voorvork etc. vooraf positioneren. Alle componenten worden met steuntjes gepositioneerd en later kunnen we het frame hier omheen construeren. Er moeten namelijk heel wat meer gepuzzeld worden met de beperkte ruimte. Door de radiateur, expansievaatje etc, is het net even wat krapper als met de Puchjes.
De zijplaat zit er netjes met paspennen aan vast en het koppelingsgat is keurig in één lijn met de krukas. Middels een opspanpen (in lager/keerring passing) is de boel op maat gedraaid.
De trekstarter van Polini compleet gemonteerd op het zijdeksel. Het was nogal wat werk om een enigszins fraai passend vliegwieldeksel te krijgen. Van het originele blok aluminium (150x150 mm) is in ieder geval weinig meer over. Terzijnertijd gaan we alles nog fraai polijsten, maar zolang er nog veel gepast en gemeten wordt, heeft dat weinig zin.
Al met al nog best een breed blok. De zijplaten worden als het frame helemaal klaar is nog verkleind, maar voorlopig is dit de uitgangspositie.
Hier kun je ook mooi de doorlopende centreerpennen (10h9) zien. Deze worden strak gebruikt als bevestigingspunten tussen motorblok en frame.
Tot zover. Binnenkort weer meer.
Op een aantal punten zal een en ander wat anders aangepakt worden als bij de Puchjes:
- Waterkoeling in plaats van luchtkoeling
- Buizenframe in plaats van het frame op basis van rechthoekige koker
- Droge koppeling zonder secundaire vertanding (arme ketting)
- Trekstarter
- Remsysteem (waarschijnlijk dubbele schijfrem voor, eventueel hydraulisch)
Een aantal punten zullen gedurende de bouw nog wel veranderen of toegevoegd worden.
Als eerste hebben we het bestaande Piaggioblok afgezaagd en vervolgens vlak gefreesd. Het totale blok zoals hier op de foto is nu nog maar 100 mm breed.
Twee aluminium zijplaten zullen straks de verbinding met het frame gaan vormen en links zal de koppeling een plekje vinden op deze zijplaat.
Deze zijplaten zullen met paspennen op het blok komen waarna ze met een aantal bouten vastgeschroefd worden.
Een cilinder van Polini wordt het kloppende hart van deze nieuwe minibike. De koppeling komt van Blata, de ontsteking van HPI. Aangezien het geen wedstrijd minibike gaat worden, zullen we zoveel mogelijk de door Polini geadviseerde setup gaan volgen om zodoende zo dicht mogelijk bij opgegeven 22 pk in de buurt te komen.
Andere koppelingen leken ons toch een beetje te krap bemeten voor de gekozen setup.
De radiateur is afkomstig van de donor scooter. Voorlopig gaan we er vanuit dat deze groot genoeg is, echter de praktijk zal het straks moeten uitwijzen.
De bouwwijze gaan we dit keer ook iets anders uitvoeren. We hebben een stalen frame in elkaar gelast en een aantal referentie vlakken aangebracht. Hiermee kunnen we de wielen, uitlaat, voorvork etc. vooraf positioneren. Alle componenten worden met steuntjes gepositioneerd en later kunnen we het frame hier omheen construeren. Er moeten namelijk heel wat meer gepuzzeld worden met de beperkte ruimte. Door de radiateur, expansievaatje etc, is het net even wat krapper als met de Puchjes.
De zijplaat zit er netjes met paspennen aan vast en het koppelingsgat is keurig in één lijn met de krukas. Middels een opspanpen (in lager/keerring passing) is de boel op maat gedraaid.
De trekstarter van Polini compleet gemonteerd op het zijdeksel. Het was nogal wat werk om een enigszins fraai passend vliegwieldeksel te krijgen. Van het originele blok aluminium (150x150 mm) is in ieder geval weinig meer over. Terzijnertijd gaan we alles nog fraai polijsten, maar zolang er nog veel gepast en gemeten wordt, heeft dat weinig zin.
Al met al nog best een breed blok. De zijplaten worden als het frame helemaal klaar is nog verkleind, maar voorlopig is dit de uitgangspositie.
Hier kun je ook mooi de doorlopende centreerpennen (10h9) zien. Deze worden strak gebruikt als bevestigingspunten tussen motorblok en frame.
Tot zover. Binnenkort weer meer.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
succes john!
al bij mij en hank gekeken??
ik geef je als advies dat je alvast naar je uitlaat etc moet kijken
en 22 pk ga je denk ik niet halen...
scooters zijn door vario voor topvermogen berekend etc dus ook die cilinder.
kijk naar bijv. hank en mij ipv veel pk's toch nog 12 en 14 wat al een hoop is.
maar de koppeling blijft heel en de powerband is veel breder
just my 2 cents.
al bij mij en hank gekeken??
ik geef je als advies dat je alvast naar je uitlaat etc moet kijken
en 22 pk ga je denk ik niet halen...
scooters zijn door vario voor topvermogen berekend etc dus ook die cilinder.
kijk naar bijv. hank en mij ipv veel pk's toch nog 12 en 14 wat al een hoop is.
maar de koppeling blijft heel en de powerband is veel breder
just my 2 cents.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
- Sleutel
- forum gebruiker
- Berichten: 1121
- Lid geworden op: di 07 sep 2004, 20:00
- Locatie: Maurik
- Contacteer:
Ja dit word zeker een mooi projekt om te volgen.
En wat je zegt, de beste manier van bouwen is toch wel:
Een opstelling maken van de componenten,
en daar een frame omheen buigen.(is mijn ervaring)
Een tip van mijn kant, zorg er voor dat je het frame aan de achterkant
zo smal mogelijk maakt.
Zodat je in de bochten niet zo snel met tandwiel/achterbrug aan de grond zit.
Veel succes met de bouw en hou ons op de hoogte
En wat je zegt, de beste manier van bouwen is toch wel:
Een opstelling maken van de componenten,
en daar een frame omheen buigen.(is mijn ervaring)
Een tip van mijn kant, zorg er voor dat je het frame aan de achterkant
zo smal mogelijk maakt.
Zodat je in de bochten niet zo snel met tandwiel/achterbrug aan de grond zit.
Veel succes met de bouw en hou ons op de hoogte
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
#72
#72
- Scalibur
- forum gebruiker
- Berichten: 570
- Lid geworden op: vr 21 jan 2005, 12:10
- Locatie: Belgie(Limburg, Dilsen-Stokkem)
ja ik heb dit al gevolgd op jullie site, doe zo verder en het zal een topbike worden.
Mijn bike staat op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl][img]http://img375.imageshack.us/img375/9972/banner7yb.jpg[/img][/url]
Mijn topic:
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=9701&postdays=0&postorder=asc&start=0]klik hier[/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl][img]http://img375.imageshack.us/img375/9972/banner7yb.jpg[/img][/url]
Mijn topic:
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=9701&postdays=0&postorder=asc&start=0]klik hier[/url]
- Aikido gast
- forum gebruiker
- Berichten: 672
- Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 12:13
- Locatie: Nieuwerkerk aan den ijssel
- rkpdude
- forum gebruiker
- Berichten: 962
- Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Blok ziet er mooi smal uit. Net zoals sleutel zij, hou je ketting zo dicht mogelijk langs je band. Hierdoor kun je grotere achtertandwielen monteren zonder die aan de grond te rijden. Een 6t voor is eigenlijk te klein, en met 7t voor zal je voor indoor gebruik achter ruim over de 70t nodig hebben.
Maar ik heb wel me twijfels over je radiator. Hij is gewoon te klein, en zeker deze die er een beetje dichtgedrukt uitziet.
Hoe heb je trouwens de aandrijving van je waterpomp opgelost????
Maar ik heb wel me twijfels over je radiator. Hij is gewoon te klein, en zeker deze die er een beetje dichtgedrukt uitziet.
Hoe heb je trouwens de aandrijving van je waterpomp opgelost????
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
De 22 pk is met maximaal 16 mm carburateur zeker niet haalbaar. Voor ons is het puur een hobby project en we zullen de carburateur zeker geen restrictor laten zijn. Of we de 22 opgegeven PK's halen is natuurlijk wel de vraag, maar doel is wel om er zo dicht mogelijk in de buurt te komen.
Uiteindelijk zal het een compromis moeten worden tussen koppel en vermogen. Ons doel is iets te bouwen wat vele male extremer is al de huidige Puchjes en dat moet zo zeker lukken.
Voor wat betreft de radiateur. Dat is voor ons ook een twijfelpunt, maar dat zal bij de eerste testruns wel naar voren komen. We houden in ieder geval ruimte voor een exemplaar met een grotere koelcapaciteit.
Het tandwiel achter zal zo dicht mogelijk tegen de band komen, maar daarvoor hebben we eerst een montagebok gemaakt waar alle onderdelen in de ruimte worden geplaatst en waar later het frame omheen geconstrueerd wordt.
Voorlopig is het dus passen en meten, maar de eerste opzet van het motorblok ziet er prima uit.
Trouwens de waterpomp wordt aangedreven met de originele tandriem. Hier hebben we eigenlijk niets gewijzigd, behalve de opsluiting middels de zijplaat in plaats van met het originele plaatje.
Uiteindelijk zal het een compromis moeten worden tussen koppel en vermogen. Ons doel is iets te bouwen wat vele male extremer is al de huidige Puchjes en dat moet zo zeker lukken.
Voor wat betreft de radiateur. Dat is voor ons ook een twijfelpunt, maar dat zal bij de eerste testruns wel naar voren komen. We houden in ieder geval ruimte voor een exemplaar met een grotere koelcapaciteit.
Het tandwiel achter zal zo dicht mogelijk tegen de band komen, maar daarvoor hebben we eerst een montagebok gemaakt waar alle onderdelen in de ruimte worden geplaatst en waar later het frame omheen geconstrueerd wordt.
Voorlopig is het dus passen en meten, maar de eerste opzet van het motorblok ziet er prima uit.
Trouwens de waterpomp wordt aangedreven met de originele tandriem. Hier hebben we eigenlijk niets gewijzigd, behalve de opsluiting middels de zijplaat in plaats van met het originele plaatje.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
-
- forum gebruiker
- Berichten: 620
- Lid geworden op: za 27 mei 2006, 23:31
- Locatie: Bunde