Zelfbouw Piaggio minibike

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Zelfbouw Piaggio minibike

Bericht door John_W »

De bedoeling van ons nieuwe project is een extreme minibike waarin we veel van onze ideëen en ervaringen kunnen verwerken. Na de bouw van twee op Puch Maxi gebaseerde minibike (en een derde in planning) vonden we het tijd worden om een stapje verder te gaan. Als donor hebben we een Puch NRG blokje gekocht en een chinese donorbike voor wat andere delen. Beiden zijn inmiddels gesloopt en zijn we nu dus begonnen met het nieuwe project.

Op een aantal punten zal een en ander wat anders aangepakt worden als bij de Puchjes:

- Waterkoeling in plaats van luchtkoeling
- Buizenframe in plaats van het frame op basis van rechthoekige koker
- Droge koppeling zonder secundaire vertanding (arme ketting)
- Trekstarter
- Remsysteem (waarschijnlijk dubbele schijfrem voor, eventueel hydraulisch)

Een aantal punten zullen gedurende de bouw nog wel veranderen of toegevoegd worden.

Afbeelding

Als eerste hebben we het bestaande Piaggioblok afgezaagd en vervolgens vlak gefreesd. Het totale blok zoals hier op de foto is nu nog maar 100 mm breed.
Twee aluminium zijplaten zullen straks de verbinding met het frame gaan vormen en links zal de koppeling een plekje vinden op deze zijplaat.

Deze zijplaten zullen met paspennen op het blok komen waarna ze met een aantal bouten vastgeschroefd worden.

Afbeelding

Een cilinder van Polini wordt het kloppende hart van deze nieuwe minibike. De koppeling komt van Blata, de ontsteking van HPI. Aangezien het geen wedstrijd minibike gaat worden, zullen we zoveel mogelijk de door Polini geadviseerde setup gaan volgen om zodoende zo dicht mogelijk bij opgegeven 22 pk in de buurt te komen.

Afbeelding

Andere koppelingen leken ons toch een beetje te krap bemeten voor de gekozen setup.

Afbeelding

De radiateur is afkomstig van de donor scooter. Voorlopig gaan we er vanuit dat deze groot genoeg is, echter de praktijk zal het straks moeten uitwijzen.

De bouwwijze gaan we dit keer ook iets anders uitvoeren. We hebben een stalen frame in elkaar gelast en een aantal referentie vlakken aangebracht. Hiermee kunnen we de wielen, uitlaat, voorvork etc. vooraf positioneren. Alle componenten worden met steuntjes gepositioneerd en later kunnen we het frame hier omheen construeren. Er moeten namelijk heel wat meer gepuzzeld worden met de beperkte ruimte. Door de radiateur, expansievaatje etc, is het net even wat krapper als met de Puchjes.

Afbeelding

De zijplaat zit er netjes met paspennen aan vast en het koppelingsgat is keurig in één lijn met de krukas. Middels een opspanpen (in lager/keerring passing) is de boel op maat gedraaid.

Afbeelding

De trekstarter van Polini compleet gemonteerd op het zijdeksel. Het was nogal wat werk om een enigszins fraai passend vliegwieldeksel te krijgen. Van het originele blok aluminium (150x150 mm) is in ieder geval weinig meer over. Terzijnertijd gaan we alles nog fraai polijsten, maar zolang er nog veel gepast en gemeten wordt, heeft dat weinig zin.

Afbeelding

Al met al nog best een breed blok. De zijplaten worden als het frame helemaal klaar is nog verkleind, maar voorlopig is dit de uitgangspositie.

Hier kun je ook mooi de doorlopende centreerpennen (10h9) zien. Deze worden strak gebruikt als bevestigingspunten tussen motorblok en frame.


Tot zover. Binnenkort weer meer.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
jordy 15
forum gebruiker
Berichten: 3177
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 20:28
Locatie: Midden Beemster (Noord Holland)
Contacteer:

Bericht door jordy 15 »

Zozo, ziet er netjes uit.
Dit project ga ik zeker volgen, ookal ben ik bijna nooit meer op het forum.

De groeten uit de beemster !!
Ik hou niet van mensen die hun zin nooit af...

http://www.jlminibikeracing.nl
The Monster

Bericht door The Monster »

gaat weer moii worden :wink:
Gast

Bericht door Gast »

ziet er zeer goed uit
Kefien#17
forum gebruiker
Berichten: 3069
Lid geworden op: zo 04 jun 2006, 17:18
Locatie: Tilburg

Bericht door Kefien#17 »

het ziet er zeker goed uit :wink: veel plezier er noch mee
TaiChi16
forum gebruiker
Berichten: 1201
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 18:11

Bericht door TaiChi16 »

ziet er CKer weten goed uit !! :shock: 22 pk klinkt mij niet slecht in de oren :wink: haha
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

succes john!

al bij mij en hank gekeken??

ik geef je als advies dat je alvast naar je uitlaat etc moet kijken

en 22 pk ga je denk ik niet halen...

scooters zijn door vario voor topvermogen berekend etc dus ook die cilinder.

kijk naar bijv. hank en mij ipv veel pk's toch nog 12 en 14 wat al een hoop is.
maar de koppeling blijft heel :wink: en de powerband is veel breder 8)

just my 2 cents.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
AngelEyes

Bericht door AngelEyes »

Heerlijk! Weer een mooi project om te volgen..

Succes..

AE
Gebruikersavatar
Sleutel
forum gebruiker
Berichten: 1121
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 20:00
Locatie: Maurik
Contacteer:

Bericht door Sleutel »

Ja dit word zeker een mooi projekt om te volgen.

En wat je zegt, de beste manier van bouwen is toch wel:
Een opstelling maken van de componenten,
en daar een frame omheen buigen.(is mijn ervaring)

Een tip van mijn kant, zorg er voor dat je het frame aan de achterkant
zo smal mogelijk maakt.
Zodat je in de bochten niet zo snel met tandwiel/achterbrug aan de grond zit.


Veel succes met de bouw en hou ons op de hoogte :wink:
Wie in bovenstaande tekst fouten vind,... mag ze houden.. !
#72
puchrider

Bericht door puchrider »

ziet er goed uit! ik denk dat het helemaal goed gaat komen met die bike!

ik denk ook dat 22pk toch nog moeilijk wordt, je zult dan echt de beste van de beste onderdelen moeten monteren en optimaal (laten) tunen :wink:
Gebruikersavatar
Scalibur
forum gebruiker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 21 jan 2005, 12:10
Locatie: Belgie(Limburg, Dilsen-Stokkem)

Bericht door Scalibur »

ja ik heb dit al gevolgd op jullie site, doe zo verder en het zal een topbike worden.
Mijn bike staat op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl][img]http://img375.imageshack.us/img375/9972/banner7yb.jpg[/img][/url]
Mijn topic:
[url=http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=9701&postdays=0&postorder=asc&start=0]klik hier[/url]
Gebruikersavatar
Aikido gast
forum gebruiker
Berichten: 672
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 12:13
Locatie: Nieuwerkerk aan den ijssel

Bericht door Aikido gast »

t ziet er veelbelovend uit ja maar 22 pk :roll:
dat gaat echt niet lukken :wink:
GRC RR #17 Senior standaard
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Blok ziet er mooi smal uit. Net zoals sleutel zij, hou je ketting zo dicht mogelijk langs je band. Hierdoor kun je grotere achtertandwielen monteren zonder die aan de grond te rijden. Een 6t voor is eigenlijk te klein, en met 7t voor zal je voor indoor gebruik achter ruim over de 70t nodig hebben.
Maar ik heb wel me twijfels over je radiator. Hij is gewoon te klein, en zeker deze die er een beetje dichtgedrukt uitziet.

Hoe heb je trouwens de aandrijving van je waterpomp opgelost????
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

De 22 pk is met maximaal 16 mm carburateur zeker niet haalbaar. Voor ons is het puur een hobby project en we zullen de carburateur zeker geen restrictor laten zijn. Of we de 22 opgegeven PK's halen is natuurlijk wel de vraag, maar doel is wel om er zo dicht mogelijk in de buurt te komen.
Uiteindelijk zal het een compromis moeten worden tussen koppel en vermogen. Ons doel is iets te bouwen wat vele male extremer is al de huidige Puchjes en dat moet zo zeker lukken.

Voor wat betreft de radiateur. Dat is voor ons ook een twijfelpunt, maar dat zal bij de eerste testruns wel naar voren komen. We houden in ieder geval ruimte voor een exemplaar met een grotere koelcapaciteit.

Het tandwiel achter zal zo dicht mogelijk tegen de band komen, maar daarvoor hebben we eerst een montagebok gemaakt waar alle onderdelen in de ruimte worden geplaatst en waar later het frame omheen geconstrueerd wordt.

Voorlopig is het dus passen en meten, maar de eerste opzet van het motorblok ziet er prima uit.

Trouwens de waterpomp wordt aangedreven met de originele tandriem. Hier hebben we eigenlijk niets gewijzigd, behalve de opsluiting middels de zijplaat in plaats van met het originele plaatje.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Navy Green
forum gebruiker
Berichten: 620
Lid geworden op: za 27 mei 2006, 23:31
Locatie: Bunde

Bericht door Navy Green »

ik ben benieud hoe de bike gaat worden, ik ga het zeker volgen!!
Plaats reactie