Minibike deel 2
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Minibike deel 2
Na lang wikken en wegen toch maar eens besloten om een nieuw projekt te starten. Mijn huidige zelfbouw Puch is voorzien van een blokje met membraan inlaat.
Dit blokje loopt prima en heeft inmiddels al veel plezier opgeleverd. Deze setup heeft een brede powerband en doet het erg goed op de indoor kartbanen.
Inmiddels is het bouwvirus helemaal toegeslagen door de bouw van een scooter gebaseerde minibike. Het blok daarvoor is inmiddels voor 95% klaar en bracht me op het idee om iets soortgelijks te maken voor een Puch setup.
Onderstaande tekening geeft een idee hoe het zou moeten worden.
De basis voor dit blok vormen twee aluminium schijven van 180 mm diameter. Deze zijn afgedraaid en afgefreesd tot een carter. Het tussentijdse resultaat is te zien op onderstaande foto.
Update 27 dec 2007
Inmiddels zijn beide carterhelften voorzien van spoelkanalen. Alweer een stap in de juiste richting.
Al met al een tijdrovende klus omdat je allerlei pasmalletjes moet maken om beide kanalen identiek te krijgen. Maar met een beetje geduld komt dat prima voor elkaar .
Er zijn een paar kenmerkende verschillen met het Puch carter:
- Deling is verticaal in plaats van horizontaal
- Lagers zijn 6303 C3 in plaats van 6203 C3
- Koppeling komt van Blata waarmee het oliebad vervalt
- Ontsteking is weer de bekende HPI
- Carter is voorzien van een membraan
- Er is meer ruimte voor spoelkanalen
- Cilindertapeinden zijn M8 in plaats van M6
- Blok wordt voorzien van een trekstarter van Polini
Al met al een erg leuk hobby projekt wat leuke perspectieven bied. Natuurlijk is er nog veel te doen, maar tot nu toe ben ik erg tevreden over het resultaat.
Naast onze andere projecten is ook dit project te volgen op onze website.
Dit blokje loopt prima en heeft inmiddels al veel plezier opgeleverd. Deze setup heeft een brede powerband en doet het erg goed op de indoor kartbanen.
Inmiddels is het bouwvirus helemaal toegeslagen door de bouw van een scooter gebaseerde minibike. Het blok daarvoor is inmiddels voor 95% klaar en bracht me op het idee om iets soortgelijks te maken voor een Puch setup.
Onderstaande tekening geeft een idee hoe het zou moeten worden.
De basis voor dit blok vormen twee aluminium schijven van 180 mm diameter. Deze zijn afgedraaid en afgefreesd tot een carter. Het tussentijdse resultaat is te zien op onderstaande foto.
Update 27 dec 2007
Inmiddels zijn beide carterhelften voorzien van spoelkanalen. Alweer een stap in de juiste richting.
Al met al een tijdrovende klus omdat je allerlei pasmalletjes moet maken om beide kanalen identiek te krijgen. Maar met een beetje geduld komt dat prima voor elkaar .
Er zijn een paar kenmerkende verschillen met het Puch carter:
- Deling is verticaal in plaats van horizontaal
- Lagers zijn 6303 C3 in plaats van 6203 C3
- Koppeling komt van Blata waarmee het oliebad vervalt
- Ontsteking is weer de bekende HPI
- Carter is voorzien van een membraan
- Er is meer ruimte voor spoelkanalen
- Cilindertapeinden zijn M8 in plaats van M6
- Blok wordt voorzien van een trekstarter van Polini
Al met al een erg leuk hobby projekt wat leuke perspectieven bied. Natuurlijk is er nog veel te doen, maar tot nu toe ben ik erg tevreden over het resultaat.
Naast onze andere projecten is ook dit project te volgen op onze website.
Laatst gewijzigd door John_W op wo 27 dec 2006, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Normaal zou ik wel een weerwoordje hebben maar fokko heeft er duidelijk meer verstand van dan mijfokko schreef:als dit toegestaan zou zijn voor het NK minibike zelfbouw had ik (en waarschijnlijk ook anderen) allang zoiets gemaakt.
helemaal naar eigen inzicht een blokje maken, leuk.
zelf zou ik dan het membraanhuis vlak onder de cilinder plaatsen.
succes met het project!
Maarja m velen zijn het oneens over de plaatsing van het membraan ..
@ jhon .
Mooi werk hoor
Echt een super project ..
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Mooi project!
membraamhuis:
op zich is dit vrij logisch,de weg van de minste weerstand kiezen,maar de afstand de verbrandings kamer is alleen wat langer.
Ik had hem onder een hoek zo dicht mogelijk bij de cilinder gezet.
Maar misschien is het zo gemaakt ivm met de verdere bouw van de bike.
Succes verder
Stefan
membraamhuis:
op zich is dit vrij logisch,de weg van de minste weerstand kiezen,maar de afstand de verbrandings kamer is alleen wat langer.
Ik had hem onder een hoek zo dicht mogelijk bij de cilinder gezet.
Maar misschien is het zo gemaakt ivm met de verdere bouw van de bike.
Succes verder
Stefan
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Er zijn vele mogelijkheden om een plekje te vinden voor het menbraanhuis. Mijn keuze is gebaseerd op twee voor mij belangrijke punten. Ten eerste gaat het gasmengsel continue langs het bigend en zorgt daar voor voldoende koeling en smering. Dit komt de levensduur van de krukas alleen maar ten goede.
Plaats je het membraanhuis in de buurt van de cilinder, dan krijg je toch een stukje dood volume wat je tijdens de spoelslag voor vervelende wervelingen rond de spoelkanalen kan zorgen.
Er zijn vele theorieën, maar ik ga voor bovengenoemde. We zullen straks zien wat het eindresultaat is. Ik ga er vanuit dat dit carter voorlopig mijn wensen gaat vervullen.
Plaats je het membraanhuis in de buurt van de cilinder, dan krijg je toch een stukje dood volume wat je tijdens de spoelslag voor vervelende wervelingen rond de spoelkanalen kan zorgen.
Er zijn vele theorieën, maar ik ga voor bovengenoemde. We zullen straks zien wat het eindresultaat is. Ik ga er vanuit dat dit carter voorlopig mijn wensen gaat vervullen.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Dat bedoel ikJohn_W schreef:
Er zijn vele theorieën.
De één zegt dit en de ander weer dat .. ik denk dat je in alle gevallen wel goed zit en dat het verschil bijna tot niet te merken is.
Misschien wel met een brommer sprint maar niet in de race , je kan beter iets beter leren sturen
*Lg*
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
op de bankLg tweewielers schreef:John_W schreef:
Er zijn vele theorieën.
Misschien wel met een brommer sprint maar niet in de race ,
*Lg*
de motor is inderdaad een kleinere factor,van het bepalen van het succes.
het zal toch altijd draaien om de stuurmans kunsten van de persoon wie op de motor zit.
Stefan
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
En zoals jhon al eerder heeft gezegt : minder snacks eten dan kom je ook wel wat sneller rondstefano schreef:op de bankLg tweewielers schreef:John_W schreef:
Er zijn vele theorieën.
Misschien wel met een brommer sprint maar niet in de race ,
*Lg*
de motor is inderdaad een kleinere factor,van het bepalen van het succes.
het zal toch altijd draaien om de stuurmans kunsten van de persoon wie op de motor zit.
Stefan
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Weer even een kleine update.
De krukas is inmiddels ingekort en van de juiste tappen voorzien. We dachten dat een scooterkrukas ver doorgehard was, maar bij de Puchjes kunnen ze er ook wat van. De linker astap hier op de foto wordt naast het 6303 lager voorzien van een bus met een diameter van 22 mm waar de keerring op loopt. Deze bus is onder andere noodzakelijk omdat precies ter hoogte van de keerring een groef zit, die we eigenlijk niet kunnen gebruiken. Een spieverbinding gaat ervoor zorgen dat deze bus altijd meedraait. Deze bus wordt direct aan de Blata-koppeling verbonden.
De andere zijde wordt voorzien van een adapter voor de trekstarter waar tevens de magneet in zit voor het ontstekingstijdstip. Deze adapter wordt ook voorzien van een spie. Dit nieuwe ontstekingsprincipe maakt het blok behoorlijk smaller wat de zitpositie ten goede komt. De krukas heeft inmiddels een binnendraad, vandaar dat er geen tappen voor de moeren te zien zijn.
Ditmaal hebben we de wangen van de krukas maar niet lichter gemaakt, zoals dat bij onze groene minibike gebeurd is. De totale roterende massa is met een aluminium trekstarter-adapter en een Blata-koppeling niet echt groot meer te noemen en we gaan ervan uit dat we maatregelen in de ontstekingscurve zullen moeten nemen om ongewenst achteruitlopen te voorkomen.
Voorlopig nog veel te doen dus.
De krukas is inmiddels ingekort en van de juiste tappen voorzien. We dachten dat een scooterkrukas ver doorgehard was, maar bij de Puchjes kunnen ze er ook wat van. De linker astap hier op de foto wordt naast het 6303 lager voorzien van een bus met een diameter van 22 mm waar de keerring op loopt. Deze bus is onder andere noodzakelijk omdat precies ter hoogte van de keerring een groef zit, die we eigenlijk niet kunnen gebruiken. Een spieverbinding gaat ervoor zorgen dat deze bus altijd meedraait. Deze bus wordt direct aan de Blata-koppeling verbonden.
De andere zijde wordt voorzien van een adapter voor de trekstarter waar tevens de magneet in zit voor het ontstekingstijdstip. Deze adapter wordt ook voorzien van een spie. Dit nieuwe ontstekingsprincipe maakt het blok behoorlijk smaller wat de zitpositie ten goede komt. De krukas heeft inmiddels een binnendraad, vandaar dat er geen tappen voor de moeren te zien zijn.
Ditmaal hebben we de wangen van de krukas maar niet lichter gemaakt, zoals dat bij onze groene minibike gebeurd is. De totale roterende massa is met een aluminium trekstarter-adapter en een Blata-koppeling niet echt groot meer te noemen en we gaan ervan uit dat we maatregelen in de ontstekingscurve zullen moeten nemen om ongewenst achteruitlopen te voorkomen.
Voorlopig nog veel te doen dus.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
even een update:
Vanavond even een paar dummy lagers gemaakt om de krukas te kunnen monteren en de speling af te kunnen stellen. Het past gelukkig allemaal prima en dit vormt een prima basis voor verdere pas en meetactiviteiten. De carburateur (Mikuni met een 20 mm doorlaat) mist nog een membraanflens, maar is er voor de foto zo maar even aangeschroefd. De onbewerkte trekstarteradapter is hier op de foto ook goed te zien. Hier moeten de bekende vlieggewichtjes van Polini nog opkomen, plus een magneetje voor het ontstekingstijdstip. Dit tijdstip ligt 40º voor het bovenste dode punt en zal softwarematig bijgesteld worden naar het benodigde tijdstip.
Vanavond even een paar dummy lagers gemaakt om de krukas te kunnen monteren en de speling af te kunnen stellen. Het past gelukkig allemaal prima en dit vormt een prima basis voor verdere pas en meetactiviteiten. De carburateur (Mikuni met een 20 mm doorlaat) mist nog een membraanflens, maar is er voor de foto zo maar even aangeschroefd. De onbewerkte trekstarteradapter is hier op de foto ook goed te zien. Hier moeten de bekende vlieggewichtjes van Polini nog opkomen, plus een magneetje voor het ontstekingstijdstip. Dit tijdstip ligt 40º voor het bovenste dode punt en zal softwarematig bijgesteld worden naar het benodigde tijdstip.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]