Pagina 5 van 36

Re stefano

Geplaatst: zo 31 okt 2004, 22:17
door *HANK*
Ja een beetje meten en proppen dan komt het allemaal goed.
Dat oranje is de bobine van de ontsteking.
Dat aluminium kastje is het expansie vaatje voor de radiateur.

Hank....

Geplaatst: zo 31 okt 2004, 22:19
door stefano
Aha dus toch wel de bobine,ik dacht dat die bij een piaggio blok of elk scooter blok intern was.Of zit daar nu een HPI??

Re stefano

Geplaatst: zo 31 okt 2004, 22:24
door *HANK*
Dit is een onsteking van SELKTRA maar bij HPI heb je ook een losse bobine.

Hank....

Geplaatst: ma 01 nov 2004, 19:20
door üntiej#21
erg mooi, geniaal...

als ik het goed begrijp heb je een lucht opslagplaatsje ? voor als je carburateur in 1 keer veel lucht nodig heeft, dat je luchtfilter altijd wat reserve heeft door die box ?

Geplaatst: ma 01 nov 2004, 20:18
door Markie
Beste Hank,

Na dit topic ben ik ook aan de slag gegaan, maar nu is mijn vraag hoe heb je de aluminium plaat aan de koppelingszijde van je carters geplaatst?
Ook heb ik de afstand alweer verkeerd ingemeten.
Die plaat moet namenlijk op de goede afstand zitten ivm huis + koppeling.
Ik ben op het moment al aan het twijfelen, de bedoeling is om zelf een koppelingshuis te maken + een tandwiel van een puch, zodat we een sterke brommer ketting kunnen monteren.
helaas was dit toch ff wat lastiger ivm keuze van een koppeling.
Er zit dan waarschijnlijk niets anders op dan zo'n blata/polini koppeling te gebruiken met zo'n dun kettingkje.

Groeten Mark

Geplaatst: ma 01 nov 2004, 21:14
door derbi master
Markie schreef:Beste Hank,

Na dit topic ben ik ook aan de slag gegaan, maar nu is mijn vraag hoe heb je de aluminium plaat aan de koppelingszijde van je carters geplaatst?
Ook heb ik de afstand alweer verkeerd ingemeten.
Die plaat moet namenlijk op de goede afstand zitten ivm huis + koppeling.
Ik ben op het moment al aan het twijfelen, de bedoeling is om zelf een koppelingshuis te maken + een tandwiel van een puch, zodat we een sterke brommer ketting kunnen monteren.
helaas was dit toch ff wat lastiger ivm keuze van een koppeling.
Er zit dan waarschijnlijk niets anders op dan zo'n blata/polini koppeling te gebruiken met zo'n dun kettingkje.

Groeten Mark
zou je dan niet een adapter kunnen fixen die op de as van dat tandwiel gaat? zo dat je daar je puch tandwiel op kan fixe.

Re markie

Geplaatst: ma 01 nov 2004, 21:21
door *HANK*
Hallo mark ja het valt niet mee he ik weet er alles van.
Maar even je vragen: je kan niet zonder die kleine ketting omdat je geen
overbrenging meer in je blok hebt moet je voor met 6 of 7 tanden en
achter met 60 of meer rijden en dat gaat niet met een grotere maat ketting.
Wat betreft de plaat aan de kopelings kant eerst je blok affrezen op de
juiste maat, dan plaat er op pasmaken en vastzetten aan het blok.
Daar na bepaal je ongeveer het hard van het gat wat in de plaat moet komen.
Je blok is dan al uit elkaar dus kun je van binnen uit doen.
Dan een gat van ongeveer rond 50 mm in de plaat maken.
Dan maak je een hulpgereedschap voor in de draaibank dit is een as van ongeveer
rond 50 mm daar las je een plaat op deze aan de voorzijde vlakken in de draaibank
Gaten in de plaat boren zodat je je blokhelft daarop kunt monteren.
Als je dat gedaan hebt zet je het hulpstuk in de vierklauw monteer je blokhelft
er op met de plaat voor de koppeling.
Dan met een meetklok je blokdeel uitklokken in de passing van je kering in
het blok (vandaar het gat van 50 mm in de plaat) zodat deze presies in de
midden zit, daarna kun je het gat in de plaat op de juiste dim uitdraaien
en zit het als je goed uitgeklokt hebt preses in de midden.
Duidelijk???

Gr Hank....

Geplaatst: ma 01 nov 2004, 22:01
door Markie
Tja dan wordt het toch zo'n blata koppeling.
Ik ben ondertussen al wat gaan draaien bij een vriend en kwam dus tot de conclusie dat het weer eens niet ging passen.
eerst het gat uitgedraaid voor de koppeling en dan beetje bij beetje er in passen er verschuiven...

Maar deze is een stuk makkelijker door het via je keering uitklokken.
Alleen dan moet ik toch echt zo'n plaat maken ivm het draaien van mijn blokdeel! dat had ik niet verwacht, wel een vrij lastige zaak. Zit je blok niet oke..

Maar I keep going ! krijg gelukkig ook hulp!

Over die ketting, pfff helaas maar zal toch moeten.
Ik zit zelf te denken aan een nokkenas ketting?

Re markie

Geplaatst: ma 01 nov 2004, 22:13
door *HANK*
Moet je wel nagaan of je een tandwiel kan krijgen van 7 tanden en achter
van min 60 en dan moet je wel opletten dat de dim van het achtertandwiel
niet te groot wordt ( rij je op je tandwiel wijnig grip in bochten hoor).
En je zit nog met de bev van je tandwiel aan je koppelings huis.
Dus orginele koppeling van minibike is het simpelst.
En ik heb inmiddels veel betere kwalitijd ketting gaat bij mijn nu 3 wedstrijd dagen mee = totaal 12 x 12 min rijden.
Wat betreft hulp stuk kan eind van de week wel een foto plaatsen.

Hank....

Geplaatst: wo 03 nov 2004, 22:55
door Markie
Ik ben nu weer een stuk verder, maar om die aluminium plaat aan je carters te bevestigen zijn eigenlijk 2 stevige punten, ik heb er toch wel 3 nodig. Ik zit zelf te denken om een stukjes van het carter uit te laten steken die in het plaatje alluminium vallen.
Hoe heb jij dat eigenlijk versiert?
ik probeer nu een 3e punt er op te lassen met een tig apperaat maar das nie helemaal zo makkelijk.

Re mark

Geplaatst: wo 03 nov 2004, 23:25
door *HANK*
Hallo mark op deze foto zie je de bev punten.
Afbeelding
Helemaal links onderin inbusbout M10 dan links bij de waterpomp 2 x M 6 inbusbout dan een boven de koppeling ook inbus M6 dan onder de koppeling een schroefje M4 en rechts boven de koppeling heb ik met het affrezen van het blok een nokje laten staan en in de plaat een uitsparing gemaakt.
Ook links zit de plaat klem tegen het blok aan dit is gedaan om zo min mogelijk krachten op de bev boutjes te laten komen.
Gebruik ook verzonken inbus boutjes dit om de plaat goed te kunnen centreren komt met verzonken boutjes altijd op de zelfde plaats terug.
Zou proberen om niet aan het blok te lassen door de warmte die je plaatselijk inbrengt gaat het blok krom trekken.
zo duidelijker?

Gr Hank....

Geplaatst: do 04 nov 2004, 00:06
door Markie
Oké bedankt weer!

Ik weet nu precies hoe het zit, maar eigenlijk heeft 1 kant niet zoveel bevestigingspunten?
Ik ga weer lekker aan de slag, er volgen spoedig foto's!

Re bev plaat

Geplaatst: vr 05 nov 2004, 19:02
door *HANK*
Hallo markie

Klop rechts onder heb je weinig bev punten maar je kan daar ook bijna niets maken.
Maar dat is niet zo erg want aan de ontstekings kant zit ook nog een plaat en als het blok in het frame zit wordt het toch een stevig geheel het blok kan nergens heen.

Geplaatst: vr 05 nov 2004, 19:27
door Markie
Hallo,

Ik heb ook voor zo'n nok gekozen, alleen dan helemaal rechts,
Helaas heb ik geen digitale camera kunnen lenen dus heb nog geen foto's.
het viel trouwens niet mee om de carters 100% recht te krijgen. maar het is gelukt ze zijn recht gezaagd.

Ook heb ik voor meer stevigeid te creeren de maten van de ontstekingszijde aan gehouden, zoals bijv de ophanging van de uitlaat.
Dat wordt nu de blok ophangingspunten.
Die punten staan nu precies tegen over elkaar!
Zodat ik nu 3 punten heb om het blok aan het frame te verbinden.

en alle 3 precies tegenover elkaar. (als het goed is) de alu plaat zit er nog niet op maar het hout gaat perfect.
het enigste wat maar niet lukt met het hout is het koppelingsgat...

hehe

Groeten Mark

Re

Geplaatst: vr 05 nov 2004, 19:33
door *HANK*
Hallo Markie

Ik heb het carter op de freesbank smaller gemaakt gaat zeer goed.

Ben wel benieud naar de foto's.

Gr Hank...