Piaggio mono-arm minibike van Patrick.
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Piaggio mono-arm minibike van Patrick.
hierbij mijn nieuw topic verhaal.
een groot verhaal zal ik kort houden, jullie zien liever foto's dan lappen text.
ik ben een ''samenwerkingsverband'' aangegaan met ''iemand'' en we gaan samen een 2 tal bikes en 3 blokken bouwen (2 blokken voor hem)
hierbij zou ik hem al graag willen bedanken voor zijn tijd, machinebereikbaarheid en kennis.
ook wil ik de financiele steun van sponsoren en andere hulp bij deze al bedanken!
het wordt een minibike met dezelfde setup als afgelopen jaar.
evo70cc, 16mm dell., opmaat pijpje, groot radiateurtje, wat malossi inlaatdelen en een nieuwe evo as!.
hierbij wordt het frame van 14x0,8 mm 25crmo4 pijp en de MONO-ARM van 20x1,5.
tussen 14 en 20 was voor de rest niets te krijgen.....had liever 16mm gehad, maar helaas.
aangezien dit allemaal chroommolybdeen is wordt het balhoofd, de bevestigingsbussen en de klembus voor het excenter ook allemaal uit chroommolybdeen gehaald.
hierbij ook wat zelfbouw velgen!
zo wordt de minibike in grote ''zin''...
velg:
hierbij nog de carters die ook cnc zijn afgefreesd....let op het stuk rondom de krukaslagers.
hier komt de zijplaat op die perfect past (passingsmaat) waardoor het carter niet meer de draaibank in hoeft voor de koppeling.
deze pasrand wordt er op voorhand uitgefreesd en zal uiteraard 100% centrisch zijn.
UPDATE 1!
zo wij weer even bezig geweest.
ook mijn carter is afgefreest en afgewerkt en dient alleen nog gestraald te worden.
daarnaast zijn alle busjes gedraaid en het ziet er goed uit.
dit had wat vertraging door de M8 busjes waar een kamer uitgedraaid moest worden (verzinken voor cilindrische bouten) waarbij de beitel niet klein genoeg was.
hierbij dus een eigen binnendraaibeitel geslepen, maar chroommolybdeen (ook alle bussen en balhoofd etc) draait zonder beitelplaatjes zeer moeilijk.
afijn het is toch gelukt! en ze zitten reeds op de mal.
daar waar nog pijp tussen moet zodat het gehecht en gelast kan worden.
voor het buigen was ik het zat afhankelijk te zijn van andere om steeds een buigapparaat te lenen waardoor ik er zelf 1 aangeschaft heb.
niet goedkoop, maar hier heb ik de rest van me leven wel profijt van.
heb 14 en 20mm gebogen en 14mm was geen maat in de buigmallen.
de pijp ging met 15mm zoals verwacht al knikken waardoor er een eigen 14mm mal gemaakt gaat worden.
dit om het uiteraard toch netjes te krijgen.
ook snijwerk weer verricht voor het verstevigen van het frame rond het balhoofd.
14x0,8 is niet dik! daardoor wat extra aandacht hiervoor.
reeds zoek ik ook nog op werkstofnummer 25crmo4 de tijden en temperaturen om het staal af te koelen/na te waren om de spanning met het lassen eruit te krijgen.
als iemand hier advies in heeft..laat je horen!
daarnaast ook de band op de velg gekregen...en hij is goed!..hij loopt iets terug..maar dit kan ook aan de band liggen....en hier word ook nog onderzoek naar gedaan (andere velgen opmeten qua geometrie)
aan de reacties over bms velgen kregen we het idee om nieuwe velgen te maken...dit doen we niet (ook helaas) aangezien er al 1 klaar is en anders toch weer geld geinvesteerd moet worden om een nieuwe te draaien/frezen etc.
hieronder wat foto's:
zoals te zien waren dat de tekeningen, hieronder het resultaat van het malletje met de bussen en het balhoofd:
snijwerk voor de verbindingen waarbij gelijk de bevestigingslip etc zit voor radiateur en zitkap.
hier het buigapparaat!
hoop het frame binnen 2 weken allemaal af te hebben (2 voorframen en 2 mono-armen).
tussendoor zal het blok ook iets vorderen qua zijplaten en ook de koppelingskommen zijn zo goed als af!
wederom bedankt aan ''iemand'' voor zijn deel van het werk.
hierbij een update,
weer bezig geweest met de framepjes...en mijn compagnon met de blokken!
beide zeer fraai!....dit gaat de goede kant op.
nog bedankt voor het draaien van de 14mm buigmal!....
1 nadeel is dat de achterbrugjes qua buigen/hechten van mijn kant wat vertraging hebben...maar dat halen we in de beginweek van januari 2008 in.
de aluminium platen van koppelingskant en ontstekingszijde zijn cnc gefreest.
hier moeten nog een x aantal busjes tussen...en de trillingsdempers.
ook de koeling moet nog gemaakt worden..hiervoor gebruiken we 14x2 hydr. pijp..die we in het carter frommelen met nette o-ring afdichtingen.
de uiteinden afdraaien naar slangtule en klaar zijn we.
de jongens wederom bedankt voor het snijwerk! ze helpen ons aardig uit de brand.
hieronder wat foto's en over een paar weken de achterbrugjes!
groeten,
erwin en zijn kameraad
foto's:
frame in mal:
en hier met radiateur erbij:
hier de ''speling'' voor de koelingsaansluiting...dit was van tevoren in tekening al te zien...links en rechts zijn qua bussen etc hetzelfde/symetrisch...alleen loopt de rechterpijp(vanaf zitpositie) wat sterker naar binnen...
blokfoto's:
carterplaten:
koppelingszijde:
ontstekingszijde:
in combinatie met de koppelingskom (moet nog gefreesd worden)
zo...we hebben weer eens wat gemaakt...
de koppelingskom! (zijn voor 3 blokken ook 3 stuks van)
ik heb de frameplaten afgewerkt (afbramen)...moet nog 1 stukje wegfrezen..dus daar geen foto's van.
tussendoor besloten met een programmeerbare ontsteking te rijden...jeroen is de leverancier van deze mooie onstekingen...bedankt voor de service!
de ontstekingen liggen bij de kamaraad..dus foto's volgen nog.
daarvoor wel accupacks gezocht..en via koen heb ik wat te pakken gekregen.
hij had nog wat liggen....en ze kwamen vandaag binnen!..bedankt voor de snelle levering!
nu nog een lader bij conrad bestellen...en dan zijn we compleet.
verder nog 2 pasbussen voor het carter gedraaid (oude waren gaar) en de koelpijpjes gedraaid en schuin afgeslepen.
deze moeten geTIGt worden....het is van 14x2 hydr. pijp gemaakt..en dat last door de coatlaag erg bagger.
daarnaast nog 3x een uitlaatpakket gesneden..kijken of het goed uitkomt en of er nog andere versies nodig zijn...tevens ook wat deelflenzen uitlaatflenzen gesneden:
naaf voor de voorvelg...de schijf blijft aan de poot hangen..en velg gaat er met naaf af.
daarnaast nog 4 kroonplaten gesneden.. (oude zijn te koop..2 verschillende breedte's!)
de naloop van de voorvork is te verstellen...in 3 standen..in de kroonplaat worden de stukjes weggefreesd die erboven liggen...
dit principe wordt ook bij de 20mm dikke frameplaten gedaan. maar die lopen krom (door de afstand ''radius'' van de onderste beverstingsbus ten opzichte van de vasten ''bovenste'' bus).
hieronder nog eens inclusief een stuurklem voor de stuurdemper.
standen voor de achterbrug...dit moet nog ''negatief '' in de platen gefreesd worden.
daarnaast nog 8 voetsteunen gesneden....voor beide fietsen 1 set reserve.
oude voetsteunen (staat wel 48 in..wat je eruit kunt halen..) zijn te koop en hebben dezelfde afmetingen als grc.
nu snel de achterbruggen maken en alles eens in elkaar friemelen.
tot horens!
een groot verhaal zal ik kort houden, jullie zien liever foto's dan lappen text.
ik ben een ''samenwerkingsverband'' aangegaan met ''iemand'' en we gaan samen een 2 tal bikes en 3 blokken bouwen (2 blokken voor hem)
hierbij zou ik hem al graag willen bedanken voor zijn tijd, machinebereikbaarheid en kennis.
ook wil ik de financiele steun van sponsoren en andere hulp bij deze al bedanken!
het wordt een minibike met dezelfde setup als afgelopen jaar.
evo70cc, 16mm dell., opmaat pijpje, groot radiateurtje, wat malossi inlaatdelen en een nieuwe evo as!.
hierbij wordt het frame van 14x0,8 mm 25crmo4 pijp en de MONO-ARM van 20x1,5.
tussen 14 en 20 was voor de rest niets te krijgen.....had liever 16mm gehad, maar helaas.
aangezien dit allemaal chroommolybdeen is wordt het balhoofd, de bevestigingsbussen en de klembus voor het excenter ook allemaal uit chroommolybdeen gehaald.
hierbij ook wat zelfbouw velgen!
zo wordt de minibike in grote ''zin''...
velg:
hierbij nog de carters die ook cnc zijn afgefreesd....let op het stuk rondom de krukaslagers.
hier komt de zijplaat op die perfect past (passingsmaat) waardoor het carter niet meer de draaibank in hoeft voor de koppeling.
deze pasrand wordt er op voorhand uitgefreesd en zal uiteraard 100% centrisch zijn.
UPDATE 1!
zo wij weer even bezig geweest.
ook mijn carter is afgefreest en afgewerkt en dient alleen nog gestraald te worden.
daarnaast zijn alle busjes gedraaid en het ziet er goed uit.
dit had wat vertraging door de M8 busjes waar een kamer uitgedraaid moest worden (verzinken voor cilindrische bouten) waarbij de beitel niet klein genoeg was.
hierbij dus een eigen binnendraaibeitel geslepen, maar chroommolybdeen (ook alle bussen en balhoofd etc) draait zonder beitelplaatjes zeer moeilijk.
afijn het is toch gelukt! en ze zitten reeds op de mal.
daar waar nog pijp tussen moet zodat het gehecht en gelast kan worden.
voor het buigen was ik het zat afhankelijk te zijn van andere om steeds een buigapparaat te lenen waardoor ik er zelf 1 aangeschaft heb.
niet goedkoop, maar hier heb ik de rest van me leven wel profijt van.
heb 14 en 20mm gebogen en 14mm was geen maat in de buigmallen.
de pijp ging met 15mm zoals verwacht al knikken waardoor er een eigen 14mm mal gemaakt gaat worden.
dit om het uiteraard toch netjes te krijgen.
ook snijwerk weer verricht voor het verstevigen van het frame rond het balhoofd.
14x0,8 is niet dik! daardoor wat extra aandacht hiervoor.
reeds zoek ik ook nog op werkstofnummer 25crmo4 de tijden en temperaturen om het staal af te koelen/na te waren om de spanning met het lassen eruit te krijgen.
als iemand hier advies in heeft..laat je horen!
daarnaast ook de band op de velg gekregen...en hij is goed!..hij loopt iets terug..maar dit kan ook aan de band liggen....en hier word ook nog onderzoek naar gedaan (andere velgen opmeten qua geometrie)
aan de reacties over bms velgen kregen we het idee om nieuwe velgen te maken...dit doen we niet (ook helaas) aangezien er al 1 klaar is en anders toch weer geld geinvesteerd moet worden om een nieuwe te draaien/frezen etc.
hieronder wat foto's:
zoals te zien waren dat de tekeningen, hieronder het resultaat van het malletje met de bussen en het balhoofd:
snijwerk voor de verbindingen waarbij gelijk de bevestigingslip etc zit voor radiateur en zitkap.
hier het buigapparaat!
hoop het frame binnen 2 weken allemaal af te hebben (2 voorframen en 2 mono-armen).
tussendoor zal het blok ook iets vorderen qua zijplaten en ook de koppelingskommen zijn zo goed als af!
wederom bedankt aan ''iemand'' voor zijn deel van het werk.
hierbij een update,
weer bezig geweest met de framepjes...en mijn compagnon met de blokken!
beide zeer fraai!....dit gaat de goede kant op.
nog bedankt voor het draaien van de 14mm buigmal!....
1 nadeel is dat de achterbrugjes qua buigen/hechten van mijn kant wat vertraging hebben...maar dat halen we in de beginweek van januari 2008 in.
de aluminium platen van koppelingskant en ontstekingszijde zijn cnc gefreest.
hier moeten nog een x aantal busjes tussen...en de trillingsdempers.
ook de koeling moet nog gemaakt worden..hiervoor gebruiken we 14x2 hydr. pijp..die we in het carter frommelen met nette o-ring afdichtingen.
de uiteinden afdraaien naar slangtule en klaar zijn we.
de jongens wederom bedankt voor het snijwerk! ze helpen ons aardig uit de brand.
hieronder wat foto's en over een paar weken de achterbrugjes!
groeten,
erwin en zijn kameraad
foto's:
frame in mal:
en hier met radiateur erbij:
hier de ''speling'' voor de koelingsaansluiting...dit was van tevoren in tekening al te zien...links en rechts zijn qua bussen etc hetzelfde/symetrisch...alleen loopt de rechterpijp(vanaf zitpositie) wat sterker naar binnen...
blokfoto's:
carterplaten:
koppelingszijde:
ontstekingszijde:
in combinatie met de koppelingskom (moet nog gefreesd worden)
zo...we hebben weer eens wat gemaakt...
de koppelingskom! (zijn voor 3 blokken ook 3 stuks van)
ik heb de frameplaten afgewerkt (afbramen)...moet nog 1 stukje wegfrezen..dus daar geen foto's van.
tussendoor besloten met een programmeerbare ontsteking te rijden...jeroen is de leverancier van deze mooie onstekingen...bedankt voor de service!
de ontstekingen liggen bij de kamaraad..dus foto's volgen nog.
daarvoor wel accupacks gezocht..en via koen heb ik wat te pakken gekregen.
hij had nog wat liggen....en ze kwamen vandaag binnen!..bedankt voor de snelle levering!
nu nog een lader bij conrad bestellen...en dan zijn we compleet.
verder nog 2 pasbussen voor het carter gedraaid (oude waren gaar) en de koelpijpjes gedraaid en schuin afgeslepen.
deze moeten geTIGt worden....het is van 14x2 hydr. pijp gemaakt..en dat last door de coatlaag erg bagger.
daarnaast nog 3x een uitlaatpakket gesneden..kijken of het goed uitkomt en of er nog andere versies nodig zijn...tevens ook wat deelflenzen uitlaatflenzen gesneden:
naaf voor de voorvelg...de schijf blijft aan de poot hangen..en velg gaat er met naaf af.
daarnaast nog 4 kroonplaten gesneden.. (oude zijn te koop..2 verschillende breedte's!)
de naloop van de voorvork is te verstellen...in 3 standen..in de kroonplaat worden de stukjes weggefreesd die erboven liggen...
dit principe wordt ook bij de 20mm dikke frameplaten gedaan. maar die lopen krom (door de afstand ''radius'' van de onderste beverstingsbus ten opzichte van de vasten ''bovenste'' bus).
hieronder nog eens inclusief een stuurklem voor de stuurdemper.
standen voor de achterbrug...dit moet nog ''negatief '' in de platen gefreesd worden.
daarnaast nog 8 voetsteunen gesneden....voor beide fietsen 1 set reserve.
oude voetsteunen (staat wel 48 in..wat je eruit kunt halen..) zijn te koop en hebben dezelfde afmetingen als grc.
nu snel de achterbruggen maken en alles eens in elkaar friemelen.
tot horens!
Laatst gewijzigd door rossi-nr.1 op zo 26 okt 2008, 15:37, 17 keer totaal gewijzigd.
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
- Burnoutje
- forum gebruiker
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: vr 30 jun 2006, 09:39
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Zo Zo , Dat wordt mooi,
Misschien een Gekke/Domme vraag ,
maar die schetsen welk progamma heb je dat gedaan,
Ik gebruik zelf Sketchup, Dat is ook wel goed gedetailleerd,
Maar niet zo goed..
Gr Jeff
Misschien een Gekke/Domme vraag ,
maar die schetsen welk progamma heb je dat gedaan,
Ik gebruik zelf Sketchup, Dat is ook wel goed gedetailleerd,
Maar niet zo goed..
Gr Jeff
Laatst gewijzigd door Burnoutje op wo 21 nov 2007, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
[url=http://www.burnoutje.n3t.nl][img]http://img87.imageshack.us/img87/2622/bannerbk9.jpg[/img][/url]
- #Jordy Rossi#
- forum gebruiker
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 21:44
- Locatie: Uieland
- Contacteer:
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
dit is getekend met Ironcad.
dit is bij de ned. dealersite te downloaden...versie 8...(versie 9 heb ik een orginele licentie van)...en binnekort versie 10!
tekent erg fijn.
de velgen zijn ook zeker mooi!...nu moet nog blijken dat de lucht erin blijft hangen..en dit is enkel de achtervelg.....
totaal 8 velgen...4 voor mij en 4 voor roberto..voorvelgen zijn uiteraard smaller en het hart/spaken in het midden...wat bij de achtervelgen duidelijk niet zo is.
en over de oude bike...welke oude bike? het frame is verkocht...en ook het blok is weg!
heb er vertrouwen in dat hier zeer/vrij snel 2 mooi rollende framen staan.
eind feb. MOET hij zeker klaar zijn.
en de mallen (uiteraard gesneden) zijn al klaar...dus wat buigwerk en laswerk....en de frameplaten snijden.
dit is makkelijk door de mallen...en het gaat vrij rap (1 zondag en er kunnen wel 2 pijpenframe's klaar zijn)
groeten,
erwin
dit is bij de ned. dealersite te downloaden...versie 8...(versie 9 heb ik een orginele licentie van)...en binnekort versie 10!
tekent erg fijn.
de velgen zijn ook zeker mooi!...nu moet nog blijken dat de lucht erin blijft hangen..en dit is enkel de achtervelg.....
totaal 8 velgen...4 voor mij en 4 voor roberto..voorvelgen zijn uiteraard smaller en het hart/spaken in het midden...wat bij de achtervelgen duidelijk niet zo is.
en over de oude bike...welke oude bike? het frame is verkocht...en ook het blok is weg!
heb er vertrouwen in dat hier zeer/vrij snel 2 mooi rollende framen staan.
eind feb. MOET hij zeker klaar zijn.
en de mallen (uiteraard gesneden) zijn al klaar...dus wat buigwerk en laswerk....en de frameplaten snijden.
dit is makkelijk door de mallen...en het gaat vrij rap (1 zondag en er kunnen wel 2 pijpenframe's klaar zijn)
groeten,
erwin
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
ik heb nu al een hekel aan jou:) jij maakt het niet leuk voor andere zelfbouwer om een mooie bike te maken, want mooier als dit??? zal heel moeilijk gaan.
jezus christus hoe heb jij zo leren tekenen:) wil ik ook kunnen:) ik denk dat je wel wat meer dingen gebruikt ipv extrude en revolve:)
hoelang was je nou in uren bezig met die tekening?
zelfs carters getekend, kan het gewoon niet geloven
moet nou ff naar de wc om m'n kwijl uit m'n bek te halen, mzzls
suc6 verder
jezus christus hoe heb jij zo leren tekenen:) wil ik ook kunnen:) ik denk dat je wel wat meer dingen gebruikt ipv extrude en revolve:)
hoelang was je nou in uren bezig met die tekening?
zelfs carters getekend, kan het gewoon niet geloven
moet nou ff naar de wc om m'n kwijl uit m'n bek te halen, mzzls
suc6 verder
hij doet wel brrrr...... maar geen vroem!
[quote="jordy 15"]Regel 1: Wij hebben altijd gelijk.
Regel 2: Mochten wij een keer niet gelijk hebben, treedt automatische regel 1 in werking.[/quote]
[quote="jordy 15"]Regel 1: Wij hebben altijd gelijk.
Regel 2: Mochten wij een keer niet gelijk hebben, treedt automatische regel 1 in werking.[/quote]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
hey...
er is ook een spuiter in beeld gekomen...die het gratis wilt doen...zit nog na te denken over de uiteindelijke kleurstelling...en of de carbon kap ook meegaat in kleuren.
naast het pijpenframe van chroommol. wordt het zitframe uit aluminium....
hier worden meerdere stuks gemaakt als reserve.
erwin
er is ook een spuiter in beeld gekomen...die het gratis wilt doen...zit nog na te denken over de uiteindelijke kleurstelling...en of de carbon kap ook meegaat in kleuren.
naast het pijpenframe van chroommol. wordt het zitframe uit aluminium....
hier worden meerdere stuks gemaakt als reserve.
erwin
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/