[ZB] JaGuTo 100cc/2-takt kartblok (FOTO UPD. 7 VIDEO UPD. 2)
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- JaGuTo Racing Team
- forum gebruiker
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 28 okt 2004, 15:30
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
[ZB] JaGuTo 100cc/2-takt kartblok (FOTO UPD. 7 VIDEO UPD. 2)
Op dit moment zijn wij, Hans en William (de vaders van het JaGuTo team) bezig met een nieuw project. We hadden van onze vorige hobby (karten) nog een 100cc 2-tact motorblok over en zo kwamen we op het idee om deze onder een minibike te gaan bouwen. Weer een leuke uitdaging!
Het is een PCR motorblok met een koppeling erop.
We gebruiken 6,5 inch wielen waar we zwaarder bevestigingspunten aanlassen voor het achtertandwiel en de 160mm grote remschijven.
Op de volgende foto zie je hoe het er ongeveer uit moet komen te zien. We gebruiken een voorvork van een Peugeot Buxy, remschijven van een Rush Challenger, rempompen van een Yamaha Aerox (dus niet mechanisch maar met remvloeistof) en een kappenset van een Polini 911.
De aandrijfverhouding van een kart komt niet overeen met een minibike omdat je achter al bijna met een 90 tands tandwiel moet rijden en die is groter dan het achterwiel zelf. Ook de draairichting is net andersom dus er moet een tandwielset in komen die tegelijkertijd de draairichting omdraaid. De dunne kartketting kunnen we daardoor een heel stuk korter maken en naar het achtertandwiel gaan we een Puch maxi ketting gebruiken.
Om dit allemaal kwijt te kunnen op het blok moeten we aluminium platen gaan frezen waar we het motorblok tussen kunnen schroeven, en het "tandwielenfabriek" in kunnen verwerken.
Op de volgende foto's hebben we de wielen met de remschijven in de mal gezet en zijn we bezig om het blok uit te lijnen. De voorvork hebben we aangepast (zonder vering) en in de kroonplaten zitten heel wat frees uren in, alles lekker grof maar dat mag ook wel met zo'n grof blok.
Als rempompen gebruiken we die van een Yamaha Aerox om het "gevaarte" ook nog te kunnen bedwingen.
De komende weken zullen we jullie op de hoogte houden in deze topic over het verloop van deze bouw.
Groeten William en Hans
Het is een PCR motorblok met een koppeling erop.
We gebruiken 6,5 inch wielen waar we zwaarder bevestigingspunten aanlassen voor het achtertandwiel en de 160mm grote remschijven.
Op de volgende foto zie je hoe het er ongeveer uit moet komen te zien. We gebruiken een voorvork van een Peugeot Buxy, remschijven van een Rush Challenger, rempompen van een Yamaha Aerox (dus niet mechanisch maar met remvloeistof) en een kappenset van een Polini 911.
De aandrijfverhouding van een kart komt niet overeen met een minibike omdat je achter al bijna met een 90 tands tandwiel moet rijden en die is groter dan het achterwiel zelf. Ook de draairichting is net andersom dus er moet een tandwielset in komen die tegelijkertijd de draairichting omdraaid. De dunne kartketting kunnen we daardoor een heel stuk korter maken en naar het achtertandwiel gaan we een Puch maxi ketting gebruiken.
Om dit allemaal kwijt te kunnen op het blok moeten we aluminium platen gaan frezen waar we het motorblok tussen kunnen schroeven, en het "tandwielenfabriek" in kunnen verwerken.
Op de volgende foto's hebben we de wielen met de remschijven in de mal gezet en zijn we bezig om het blok uit te lijnen. De voorvork hebben we aangepast (zonder vering) en in de kroonplaten zitten heel wat frees uren in, alles lekker grof maar dat mag ook wel met zo'n grof blok.
Als rempompen gebruiken we die van een Yamaha Aerox om het "gevaarte" ook nog te kunnen bedwingen.
De komende weken zullen we jullie op de hoogte houden in deze topic over het verloop van deze bouw.
Groeten William en Hans
Laatst gewijzigd door JaGuTo Racing Team op do 12 apr 2007, 23:30, 18 keer totaal gewijzigd.
[url=http://www.jagutoracing.nl/][img]http://members.home.nl/h.sterk/images/sticker.jpg[/img][/url]
- JaGuTo Racing Team
- forum gebruiker
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 28 okt 2004, 15:30
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Ik weet het niet precies maar ik schat ongeveer een dikke 20PK, de testbank mag het ons nadien vertellen. De kart loopt en accelereert er ontzetten goed mee en die is nog een heel stuk zwaarder.
DUS DAT BELOOFT WAT !!!!!!!
DUS DAT BELOOFT WAT !!!!!!!
Laatst gewijzigd door JaGuTo Racing Team op zo 19 dec 2004, 21:55, 3 keer totaal gewijzigd.
[url=http://www.jagutoracing.nl/][img]http://members.home.nl/h.sterk/images/sticker.jpg[/img][/url]
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Ik herken een uit de hand gelopen hobby . Blijf met spanning toekijken hoe dit gaat functioneren.
Houd ons op de hoogte met veel fotomateriaal (of een howto extreme machines??).
veel succes toegewenst.
Houd ons op de hoogte met veel fotomateriaal (of een howto extreme machines??).
veel succes toegewenst.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
- JaGuTo Racing Team
- forum gebruiker
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 28 okt 2004, 15:30
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Dit zijn trouwens onze projecten die we voorheen gemaakt hebben:
Een 3-wieler met een 125cc Vespa 4-tact scooterblok. Ook hier hadden we een motorblok over en omdat we toen nog karten hadden we het idee om deze te gebruiken om de karts aan te duwen.
Kinderkartjes (2x) met Vespa Citta motorblokjes, geheel zelfbouw.
Minibikes met Puch Maxi motoren (3x voor het JaGuTo team)
Minibikes met Puch Maxi motoren (2x voor vriendjes van het JaGuTo team)
De gele voor Bram (6 jaar) en de rode voor Bart (10 jaar)
Klik op onderstaande link voor meer foto's:
Een 3-wieler met een 125cc Vespa 4-tact scooterblok. Ook hier hadden we een motorblok over en omdat we toen nog karten hadden we het idee om deze te gebruiken om de karts aan te duwen.
Kinderkartjes (2x) met Vespa Citta motorblokjes, geheel zelfbouw.
Minibikes met Puch Maxi motoren (3x voor het JaGuTo team)
Minibikes met Puch Maxi motoren (2x voor vriendjes van het JaGuTo team)
De gele voor Bram (6 jaar) en de rode voor Bart (10 jaar)
Klik op onderstaande link voor meer foto's:
Laatst gewijzigd door JaGuTo Racing Team op zo 09 jan 2005, 22:55, 4 keer totaal gewijzigd.
[url=http://www.jagutoracing.nl/][img]http://members.home.nl/h.sterk/images/sticker.jpg[/img][/url]
hehe wordt weer zon suicide-machine maareh, misschien een domme vraag maar is het niet mogelijk om het blok andersom in het frame te hangen, en dan een as te maken die als je erop zit rechts de kartketting heeft, en links de maxi ketting? of kom je dan teveel met de carburateur in drang als je het blok omdraait?
- JaGuTo Racing Team
- forum gebruiker
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 28 okt 2004, 15:30
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Hoeveel Nm hij heeft is eigenlijk niet bekend, dat zullen we nadien op de testbank gaan ondervinden. Het is in ieder geval een supersnelblok alleen moeten we afwachten hoe de powerband te gebruiken is op een minibike. We wachten met spanning op de eerste meters!!
Het motorblok omdraaien is bijna niet te doen dit i.v.m. de lengte van de uitlaat en de carburateur zit dan aan de onderzijde. We moeten toch een aanpassing doen in de overbrenging d.m.v. tandwielen dus dan kunnen we makkelijk ook de draairichting aanpassen.
Het motorblok omdraaien is bijna niet te doen dit i.v.m. de lengte van de uitlaat en de carburateur zit dan aan de onderzijde. We moeten toch een aanpassing doen in de overbrenging d.m.v. tandwielen dus dan kunnen we makkelijk ook de draairichting aanpassen.
Laatst gewijzigd door JaGuTo Racing Team op zo 19 dec 2004, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
[url=http://www.jagutoracing.nl/][img]http://members.home.nl/h.sterk/images/sticker.jpg[/img][/url]
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
- JaGuTo Racing Team
- forum gebruiker
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 28 okt 2004, 15:30
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Nee, geen CNC bank alles op een normale freesbank gemaakt, veel werk maar wel erg leuk.
Ook hebben wij een draaibank, erg makkelijk dat we zelf alles kunnen.
Het toerental zal rond de 17.500 rpm liggen, en wat betreft het koppel dat is nog onbekend maar dat zullen we de testbank laten vertellen als hij helemaal klaar is.
Ook hebben wij een draaibank, erg makkelijk dat we zelf alles kunnen.
Het toerental zal rond de 17.500 rpm liggen, en wat betreft het koppel dat is nog onbekend maar dat zullen we de testbank laten vertellen als hij helemaal klaar is.
Laatst gewijzigd door JaGuTo Racing Team op ma 20 dec 2004, 17:39, 4 keer totaal gewijzigd.
[url=http://www.jagutoracing.nl/][img]http://members.home.nl/h.sterk/images/sticker.jpg[/img][/url]
Ziet er veel belovend uit ik ben erg onder de indruk graag meerdere foto's willen zien.
Lijkt bijna op een zelfmoord actie Hahahaha.
Ik doe zelf ook aan karten ik kan me wel voor stellen wat voor een power het is.
Laat nog wat van je horen als je hem getest hebt want als hij even snel is als een kart dan staat je nog wat te wachten.
Zo te zien bouw je hem wel stevig is zeker nodig.
Ga zo door.
Ricardo
Lijkt bijna op een zelfmoord actie Hahahaha.
Ik doe zelf ook aan karten ik kan me wel voor stellen wat voor een power het is.
Laat nog wat van je horen als je hem getest hebt want als hij even snel is als een kart dan staat je nog wat te wachten.
Zo te zien bouw je hem wel stevig is zeker nodig.
Ga zo door.
Ricardo
Ziet er veelbelovend uit.
Alleen jammer dat je hier haast nergens meer mee terrecht kunt als alleen zelf rijden op parkings en kartbanen.
Wij willen in de zeeuwsche minibike races dit soort zelfmoordmachines weren, omdat het gewoon te gevaarlijk gaat worden. Zeker als de verwachtingen die dit schept werkelijkheid worden.
M.
Alleen jammer dat je hier haast nergens meer mee terrecht kunt als alleen zelf rijden op parkings en kartbanen.
Wij willen in de zeeuwsche minibike races dit soort zelfmoordmachines weren, omdat het gewoon te gevaarlijk gaat worden. Zeker als de verwachtingen die dit schept werkelijkheid worden.
M.