Talin's minibike ZB project

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Talin
nieuwe gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 14:02
Contacteer:

Talin's minibike ZB project

Bericht door Talin »

eerst maar eens even voorstellen:
tijdje geleden al een beetje voorgesteld in andere draad.

Ooit begonnen in de brommerrace en na een aantal jaar overgestapt naar de 125cc ONK en EK’s daar heel wat jaartjes in doorgebracht en na 2 jaar geen 2 wieler meer geracet te hebben overwogen weer eens wat te doen, eerst gedacht aan brommerrace maar daar lag geen uitdaging meer en dan een lang gekoesterde droom een minibike project.
Eerst maar eens ingelezen in alle regels en wezen kijken de laatste race vorig seizoen, heel wat oud bekenden tegen gekomen.
Na wat zoekwerk een leuk frame op de kop kunnen tikken, waar nog wel heel wat aan moet gebeuren maar het begin was er.

Afbeelding

Toen kwam er een leuk voorvorkje langs, die maar deze kant op laten komen en laatst kennis laten maken.
Afbeelding
Blokje zal op basis van een Minarelli horizontaal scooter blok gebaseerd worden, 50cc en 20mm zijn bekend uit de brommerrace dus allerhande data en kennis is voorhanden.
Afbeelding
Ik kan alleen nog geen wijs worden uit de koppeling / krukas / overbrenging.
Zodra de temperatuur weer stijgt buiten zal het weer aangenamer worden in de garage en zal het project weer voortgang krijgen, updates volgen.

iemand een link met uitleg van de koppelingskant?
Gebruikersavatar
cracy frog
reclame makende gebruiker
Berichten: 1650
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 13:15
Minibike:: zelfbouw/zpf replica
Locatie: nijmegen

Bericht door cracy frog »

zo weer een zelfbouwer erbij.het begin is er ziet er al goed uit zo,en er zullen vast wel mensen zijn die je bij het blok opbouwen kunnen helpen met info.


grt tonny :wink:
nu ook een zpf z1 replica
je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen


Afbeelding
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

Gaaf !

Knap frame, waar heb je die vandaan ?

Wat is je probleem met de overbrenging ?

Aan het blok te zien, heb je geen probleem met draai/freeswerk... dus dit moet bij de krukas ook helemaal goed komen.


Spit nog een paar topics door, en je weet al een hoop meer .

Gr,
Jeroen
Zelfbouw Water #21
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
Gebruikersavatar
Martijn345
forum gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 08:38
Locatie: Doornspijk

Bericht door Martijn345 »

Heej ziet er al mooi uit!

Frame+Kap is van Basje?

Succes met het bouwen!

Gr Martijn
Kijk hier voor mijn Zelfbouw minibike
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=19138

Polini 911 Zelfbouw
65cc Polini - Polini 4 kleps membraam - 17,5 Dellortho - Verlichte racekoppeling
Gebruikersavatar
*minibiker*
forum gebruiker
Berichten: 397
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 19:48
Locatie: back

Bericht door *minibiker* »

He vet ding ;)

Gr.
xxadriaanxx
forum gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 22:44
Locatie: Hierden

cool

Bericht door xxadriaanxx »

Ziet er nice uit zo.
Mooie start van een project.
Keep it up, ik blijf dit volgen!
a3aan
Gebruikersavatar
Franse
forum gebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:47
Locatie: Kwadendamme

Bericht door Franse »

Netjes weer een zelfbouwer erbij :lol:

Ja ik weet wel zeker dat dit het frame is van basje, maar er staan in het paddock meerdere bikes met een scooterblok, moet je daar eens kijken staan vollop foto's en tekst hoe hun bike in elkaar in gestoken!
Ben benieuwd hoe dit gaat worden, ga het zeker volgen!


Groeten Martin
Mijn zelfbouw bike http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=13023
Gebruikersavatar
Remon
forum gebruiker
Berichten: 1373
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 13:33

Bericht door Remon »

Martijn345 schreef:Heej ziet er al mooi uit!

Frame+Kap is van Basje?

Succes met het bouwen!

Gr Martijn
Ja volgens mij wel.
En het bms zitje van bas.

Frame ziet er nu wat anders uit of bas hebt niet meer geupdate.

Ziet er goed uit topicstarter.

Ik ga deze volgen, vooral omdat je met 50cc en 20mm gaat rijden..
Want de rest rijdt meestal 70cc

groetjes
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Hee talin,

Toch maar ff een kacheltje regelen voor in het skuurtje, want als je wacht op warmer weer komt het niet goed voor de start van het seizoen.
Maar het begin is er, en als er vragen zijn dan helpen we mekander graag. Dus om met die koppeling te beginnen. Als je een koppeling en huis van een fabrieks bike aanschaft dan wordt het je al snel duidelijk denk ik. In de koppeling zit een gat van rond 10mm en een spie baan. Dus de krukas moet een stukje rond 10mm aan komen met spie erin, en dan stukje schroefdraad om de koppeling vast te draaien. meestal is dit m10x1 of m10 x1,25. Dus hup in de draaibank met die krukas.

gr roel...............


ps: Het zou toch een zundapp blok worden??
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Gebruikersavatar
Patrick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2235
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 20:37

Bericht door Patrick »

Vorkje is aangekomen zie ik. Dit frame is toch op basis van een puchblok gemaakt?

grt
Gebruikersavatar
*minibiker*
forum gebruiker
Berichten: 397
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 19:48
Locatie: back

Bericht door *minibiker* »

rkpdude schreef:Hee talin,

Toch maar ff een kacheltje regelen voor in het skuurtje, want als je wacht op warmer weer komt het niet goed voor de start van het seizoen.
Maar het begin is er, en als er vragen zijn dan helpen we mekander graag. Dus om met die koppeling te beginnen. Als je een koppeling en huis van een fabrieks bike aanschaft dan wordt het je al snel duidelijk denk ik. In de koppeling zit een gat van rond 10mm en een spie baan. Dus de krukas moet een stukje rond 10mm aan komen met spie erin, en dan stukje schroefdraad om de koppeling vast te draaien. meestal is dit m10x1 of m10 x1,25. Dus hup in de draaibank met die krukas.

gr roel...............


ps: Het zou toch een zundapp blok worden??
Zundap is toch schakel ?
Gebruikersavatar
EVD
forum gebruiker
Berichten: 1405
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 16:55
Locatie: amersfoort Motor: SM pitbike
Contacteer:

Bericht door EVD »

*minibiker* schreef:
rkpdude schreef:Hee talin,

Toch maar ff een kacheltje regelen voor in het skuurtje, want als je wacht op warmer weer komt het niet goed voor de start van het seizoen.
Maar het begin is er, en als er vragen zijn dan helpen we mekander graag. Dus om met die koppeling te beginnen. Als je een koppeling en huis van een fabrieks bike aanschaft dan wordt het je al snel duidelijk denk ik. In de koppeling zit een gat van rond 10mm en een spie baan. Dus de krukas moet een stukje rond 10mm aan komen met spie erin, en dan stukje schroefdraad om de koppeling vast te draaien. meestal is dit m10x1 of m10 x1,25. Dus hup in de draaibank met die krukas.

gr roel...............


ps: Het zou toch een zundapp blok worden??
Zundap is toch schakel ?
dus minarelli is toch vario :lol:

frees je er toch allemaal af :wink:

ziet er goed uit, gaat zeker wat worde
[img]http://img186.imageshack.us/img186/5687/evdonderschriftcopyey6.jpg[/img]
Gebruikersavatar
basjee
forum gebruiker
Berichten: 2818
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:55
Locatie: wageningen
Contacteer:

Bericht door basjee »

He Talin,

Eindelijk zie ik eens wat, haha.

Leuk begin heb je, veel plezier met bouwen, wat ik nu wel erg mis moet ik zeggen.

Je had grote plannen hier thuis, ben benieuwd en zal het zeker volgen!

Bas
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Gebruikersavatar
Talin
nieuwe gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 14:02
Contacteer:

Bericht door Talin »

basjee schreef:He Talin,

Eindelijk zie ik eens wat, haha.

Leuk begin heb je, veel plezier met bouwen, wat ik nu wel erg mis moet ik zeggen.

Je had grote plannen hier thuis, ben benieuwd en zal het zeker volgen!

Bas
Ja Bas, ik heb al langer zitten staren naar het frame dan er aan gewerkt.
maar de temperatuur was vanmorgen alweer een stuk aangenamer om me richting garage te begeven dan eerder deze dagen dus dat gaat goed komen.

Kijk! Rkpdude De uitleg van dat de koppeling er zo op zou kunnen helpt alweer, heb diverse delen foto’s van zitten bestuderen en zat al te denken om de as op te vullen want een krukas aanpassen is nogal een werk en vooral als er wat mis mee gaat in het seizoen zou het mooi zijn als er zo een standaard krukas in kan.

Tja het Zundapp gebeuren heb ik maar aan de kant gezet vanwege de vele uren tuning die daar in zouden gaan zitten en de betrouwbaarheid. En de “snelle” delen die je standaard al kan krijgen voor de setup die ik in gedachten heb zijn vele malen goedkoper en beter te verkrijgen dan wat er nog op de plank ligt.
Patrick, dank voor het voorvorkje, wat een schitterend stukje werk is dat, mooie kroonplaatjes en vork, de handles met een veertje erin voor het teruggaan heel mooi dank daarvoor.

Nu was ik al bezig geweest met mooie trapezium naaldlagers voor de voorvork maar ik zie her en der dat ze gewoon een set kogellagers gebruiken dus die komen er bij mij ook in maar eens zien hoe dat gaat.
velgjes zijn onderweg dus dan kan hij op de wielen, binnenkort het frame aflassen met TIG en de ophangpunten van het blok bepalen.
Zit nog te twijfelen of er een elecktrische waterpomp op komt zoals ik die ook in de brommerrace gebruikte of zo’n mooie mechanische met riemaandrijving maar dat zou weer vermogen kosten, ligt ook aan de ontsteking die er op komt of deze stroom nodig heeft want dan moet er toch een accupack op en deze prik heb ik ook weer nodig voor mijn detonatieteller.
Hou jullie up to date en vragen komen er vast wel!
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Talin schreef:Kijk! Rkpdude De uitleg van dat de koppeling er zo op zou kunnen helpt alweer, heb diverse delen foto’s van zitten bestuderen en zat al te denken om de as op te vullen want een krukas aanpassen is nogal een werk en vooral als er wat mis mee gaat in het seizoen zou het mooi zijn als er zo een standaard krukas in kan.
Dat gaat niet lukken. maar daar kom je vanzelf achter. Die splain as die uit je carterkomt is veuls te lang. De koppeling komt misschien net een kleine 10mm voorbij de keerring te zitten. Dus niet langer treuzelen, hup in de draaibank dat ding. En dan maak je meteen een reserve as voor op de plank.

gr roel.........
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..:shock:
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
Plaats reactie