Pagina 4 van 6

Geplaatst: wo 17 aug 2005, 17:48
door Lg tweewielers
Carlos Keutel schreef:
rossi-nr.1 schreef:
Carlos Keutel schreef:in goede handen werkt het beter dan een naaldlager
dus rpkdude heeft slechte handen en is niet profi bezig??

Lg tweewielers schreef: Tja , waarom denk je dat auto's het hebben.
omdat auto's minder toeren draaien??
en jah..dat scheelt toch het dubbele/of meer dan het dubbele aan aantal toeren :wink:
... een auto krukas heeft een naaldlager bij de zuiger hoor ;) en bij het bigend niet simpel omdat de krukas uit 1 onderdeel bestaat, hoe wil je die naaldlagers er dan op krijgen?
De krukas van een auto is niet één geheel de drijfstang is uit elkaar te halen !
Er liggen 2 lager kappen in van een speciaal materiaal ( alu volgens mij ) waar micriscopische olie geleiders in zitten ( soort kleine gleufen )

Maar genoeg over auto's trug naar me mini's #-o

Geplaatst: wo 17 aug 2005, 18:37
door Carlos Keutel
Lg tweewielers schreef:
Carlos Keutel schreef:
rossi-nr.1 schreef: dus rpkdude heeft slechte handen en is niet profi bezig??

omdat auto's minder toeren draaien??
en jah..dat scheelt toch het dubbele/of meer dan het dubbele aan aantal toeren :wink:
... een auto krukas heeft een naaldlager bij de zuiger hoor ;) en bij het bigend niet simpel omdat de krukas uit 1 onderdeel bestaat, hoe wil je die naaldlagers er dan op krijgen?
De krukas van een auto is niet één geheel de drijfstang is uit elkaar te halen !
Er liggen 2 lager kappen in van een speciaal materiaal ( alu volgens mij ) waar micriscopische olie geleiders in zitten ( soort kleine gleufen )

Maar genoeg over auto's trug naar me mini's #-o
nee hoe wil je dat naaldlager om de krukas krijgen? Je kunt de wangen niet van het bigend schijden.

Geplaatst: wo 17 aug 2005, 19:32
door Stenley
Carlos Keutel schreef:nee hoe wil je dat naaldlager om de krukas krijgen? Je kunt de wangen niet van het bigend schijden.
Dat kan dus zeker wel, dit heet in de werktuigbouwkunde een "vaste passing".
Het big-end wordt afgekoeld en de wangen verwarmd. Door de ontstane thermische expansie passen ze in elkaar. Als er een temperatuur- equilibrium plaatsvindt (buiten temperatuur na delta t) zitten de delen in elkaar en kunnen niet zonder grote kracht uit elkaar komen.

Quod Erat Demonstrandum....

Voor het tweede deel van het verhaal, er zit een groot verschil in de smering van een 2-takt en 4-takt. Hierdoor is het vaker niet nodig om op plaatsen in het motorblokvan een 4takt een lager te plaatsen (zie al bij Honda SS50 etc.), uiteraard zullen hier ook enkele uitzonderingen op zijn.

Moraal van het verhaal:
Dat jij niet kan bedenken hoe dingen in elkaar zitten wil niet zeggen DAT het niet kan.

Geplaatst: do 18 aug 2005, 11:20
door Lg tweewielers
Ik heb het niet over een lager ! ooOOoo ik word hier nu gek van ](*,)

IK heb het bij een auto over het BIG end lager en die zijn schaal lagers ( zie me tekst hierboven ergens :arrow: De drijfstang van een auto bestaat uit 2 delen niet zoals bij een brommer , die uit één geheel bestaat #-o

Afbeelding

Deze is van een crossmotor ( 2 slag motor ) het is één geheel en beschikt over 2 naald lagers , het Big end lager en het top end lager ( pistonpen lager )

Afbeelding

Zo zit het in een auto zonder Big end lager en er word niets geperst aan de drijfstang alleen de krukas zelf word gepers ( zie het lekkere ingewikkelde verhaal hierboven :-k )

Afbeelding

Hier is een mooie foto van de lagerschalen net zoals mijn puch lagertje ( wel anders natuurlijk :wink:

Bij auto's word dus hetzelfde princiepe gebuikt als bij mijn mini :!: auto's zullen wel minder toeren draaien maar over het puch lagertje zal ook vast wel goed nagedacht zijn !

En tevens heeft elk puch blok zo'n lager in de koppeling =D>

Nu wel weer genoeg over auto's

Geplaatst: do 18 aug 2005, 12:16
door Carlos Keutel
Stenley schreef:
Carlos Keutel schreef:nee hoe wil je dat naaldlager om de krukas krijgen? Je kunt de wangen niet van het bigend schijden.
Dat kan dus zeker wel, dit heet in de werktuigbouwkunde een "vaste passing".
Het big-end wordt afgekoeld en de wangen verwarmd. Door de ontstane thermische expansie passen ze in elkaar. Als er een temperatuur- equilibrium plaatsvindt (buiten temperatuur na delta t) zitten de delen in elkaar en kunnen niet zonder grote kracht uit elkaar komen.

Quod Erat Demonstrandum....

Voor het tweede deel van het verhaal, er zit een groot verschil in de smering van een 2-takt en 4-takt. Hierdoor is het vaker niet nodig om op plaatsen in het motorblokvan een 4takt een lager te plaatsen (zie al bij Honda SS50 etc.), uiteraard zullen hier ook enkele uitzonderingen op zijn.

Moraal van het verhaal:
Dat jij niet kan bedenken hoe dingen in elkaar zitten wil niet zeggen DAT het niet kan.
Nowp. een krukas van een auto word uit 1 blok metaal gegoten/gedraait en als je niet zegt weet je er dus helemaal geen zak vanaf :D

Geplaatst: do 18 aug 2005, 12:19
door Lg tweewielers
Carlos Keutel schreef:
Stenley schreef:
Carlos Keutel schreef:nee hoe wil je dat naaldlager om de krukas krijgen? Je kunt de wangen niet van het bigend schijden.
Dat kan dus zeker wel, dit heet in de werktuigbouwkunde een "vaste passing".
Het big-end wordt afgekoeld en de wangen verwarmd. Door de ontstane thermische expansie passen ze in elkaar. Als er een temperatuur- equilibrium plaatsvindt (buiten temperatuur na delta t) zitten de delen in elkaar en kunnen niet zonder grote kracht uit elkaar komen.

Quod Erat Demonstrandum....

Voor het tweede deel van het verhaal, er zit een groot verschil in de smering van een 2-takt en 4-takt. Hierdoor is het vaker niet nodig om op plaatsen in het motorblokvan een 4takt een lager te plaatsen (zie al bij Honda SS50 etc.), uiteraard zullen hier ook enkele uitzonderingen op zijn.

Moraal van het verhaal:
Dat jij niet kan bedenken hoe dingen in elkaar zitten wil niet zeggen DAT het niet kan.
Nowp. een krukas van een auto word uit 1 blok metaal gegoten/gedraait en als je niet zegt weet je er dus helemaal geen zak vanaf :D
Dat kan best maar dat boeit me ook niet . ik had het over de drijfstang :!:

Laat ik het zo zeggen ; ik heb me diploma's auto en tweewieler techniek :wink:

FEEST , me 100ste bericht op minibike.nl \:D/

Geplaatst: do 18 aug 2005, 12:38
door stefano
Aan onzinnige offtopic posts? :D :D :D :D


Maar goed.

Ik denk dat nu het moment aanbreekt dat het drijfstang-krukas onderwerp afgekapt word.

Of je moet willen dat je eigen topic een drijfstang topic word

Geplaatst: do 18 aug 2005, 13:16
door Lg tweewielers
stefano schreef:Aan onzinnige offtopic posts? :D :D :D :D


Maar goed.

Ik denk dat nu het moment aanbreekt dat het drijfstang-krukas onderwerp afgekapt word.

Of je moet willen dat je eigen topic een drijfstang topic word
He He iemand begript mij =D>

Ik heb al 2 keer gezegt dat we nu weer over moeten gaan naar me mini maar hun vinden de drijfstang een mooi onderwerp volgens mij ](*,)

Uit eidelijk gaat het drijftang gebeuren ook over me mini ( de lager bus waar me pistonpen in zit :wink:

Maar nu geen drijftang meer :evil: :P :evil:

mijn mini ;

Ik ga zo even spuitbussen halen en dan dus mijn definitieve kleuren enz enz .

ik post wel ff foto's van wat ik doe en wat ik heb :roll:

Lars

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 12:59
door suzuki gsxr750
tja, er is altijd wel iemand die het beter weet op dit forum.................. :?:

Nieuwe MINI

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 19:33
door Lg tweewielers
Vandaag een nieuwe minibike erbij :P :P :P

Het is een chineesje ik heb hem geruild tegen een minicrosser :P :P :P

Het is een leuk ding Foto's komen snel !

Wat moet eraan gebeuren ;

Nieuwe koppeling
Nieuwe koppelings huis
Nieuwe voorwiel lagers

En dan kan ik ermee jagen :twisted:

En ik heb me frame van me polini 911 gespoten Foto's komen .

Lars

~bXt Tuning~

Geplaatst: do 25 aug 2005, 09:59
door Lg tweewielers
Zoals ik al gezegd had er komen nieuwe FOTO'S :twisted: Altijd leuk

De foto's zijn van mijn polini 911 minibike ;

Afbeelding

Nieuw gespoten frame

Afbeelding

Alle kappen op de trampoline :shock:

Afbeelding

De metalic grijze kleur van een paar kapjes :)

Nu foto's van mijn mini in elkaar :twisted:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

80cc :twisted:

Afbeelding

De mini is heel mooi geworden al zeg ik het zelf :lol:

Ik heb de polini volle kuip kappen door de midden gezaagd :shock: ik had er een tijdje over zitten denken maar dit was de mooiste oplossing en ik vind het heel gaaf :twisted:

Voor de rest worden en nog een paar dingentjes aan gespoten en komt er nog een nieuwe zuiger in :idea:

Laat maar weten wat jullie ervan vinden :wink:

Lars

~bXt Tuning~

Geplaatst: do 25 aug 2005, 10:14
door Raytje192
Ziet er stoer uit 8)

Geplaatst: do 25 aug 2005, 10:17
door Lg tweewielers
Raytje192 schreef:Ziet er stoer uit 8)
Weet ik :shock:

Geplaatst: do 25 aug 2005, 10:20
door Jantjuh #96
Het ziet er mooi uit. :wink:

Maar misschien 6,5" wielen? :-k Ik denk dat het er nog stoerder uit gaat zien. 8)

Geplaatst: do 25 aug 2005, 10:25
door Lg tweewielers
Jantjuh #96 schreef:Het ziet er mooi uit. :wink:

Maar misschien 6,5" wielen? :-k Ik denk dat het er nog stoerder uit gaat zien. 8)
Ik heb hem alleen voor de lol ik wil er nog een keer 1 gaan bouwen met 6.5 inch velgjes en een hz framen en polini 65cc ofzo maar ik moet die dingen eerst zoeken , ik wil veel 2e hands en de rest maak ik zelf wel ( en bestel de rest ook bij HZ 8) zoals adaptor enz enz .

Die wil ik hebben zoals deze

Afbeelding

Deze vind ik echt heel mooi .

Lars

~bXt Tuning~