Pagina 4 van 6
Geplaatst: wo 17 aug 2005, 17:48
door Lg tweewielers
Carlos Keutel schreef:rossi-nr.1 schreef:Carlos Keutel schreef:in goede handen werkt het beter dan een naaldlager
dus rpkdude heeft slechte handen en is niet profi bezig??
Lg tweewielers schreef:
Tja , waarom denk je dat auto's het hebben.
omdat auto's minder toeren draaien??
en jah..dat scheelt toch het dubbele/of meer dan het dubbele aan aantal toeren
... een auto krukas heeft een naaldlager bij de zuiger hoor
en bij het bigend niet simpel omdat de krukas uit 1 onderdeel bestaat, hoe wil je die naaldlagers er dan op krijgen?
De krukas van een auto is niet één geheel de drijfstang is uit elkaar te halen !
Er liggen 2 lager kappen in van een speciaal materiaal ( alu volgens mij ) waar micriscopische olie geleiders in zitten ( soort kleine gleufen )
Maar genoeg over auto's trug naar me mini's
Geplaatst: wo 17 aug 2005, 18:37
door Carlos Keutel
Lg tweewielers schreef:Carlos Keutel schreef:rossi-nr.1 schreef:
dus rpkdude heeft slechte handen en is niet profi bezig??
omdat auto's minder toeren draaien??
en jah..dat scheelt toch het dubbele/of meer dan het dubbele aan aantal toeren
... een auto krukas heeft een naaldlager bij de zuiger hoor
en bij het bigend niet simpel omdat de krukas uit 1 onderdeel bestaat, hoe wil je die naaldlagers er dan op krijgen?
De krukas van een auto is niet één geheel de drijfstang is uit elkaar te halen !
Er liggen 2 lager kappen in van een speciaal materiaal ( alu volgens mij ) waar micriscopische olie geleiders in zitten ( soort kleine gleufen )
Maar genoeg over auto's trug naar me mini's
nee hoe wil je dat naaldlager om de krukas krijgen? Je kunt de wangen niet van het bigend schijden.
Geplaatst: wo 17 aug 2005, 19:32
door Stenley
Carlos Keutel schreef:nee hoe wil je dat naaldlager om de krukas krijgen? Je kunt de wangen niet van het bigend schijden.
Dat kan dus zeker wel, dit heet in de werktuigbouwkunde een "vaste passing".
Het big-end wordt afgekoeld en de wangen verwarmd. Door de ontstane thermische expansie passen ze in elkaar. Als er een temperatuur- equilibrium plaatsvindt (buiten temperatuur na delta t) zitten de delen in elkaar en kunnen niet zonder grote kracht uit elkaar komen.
Quod Erat Demonstrandum....
Voor het tweede deel van het verhaal, er zit een groot verschil in de smering van een 2-takt en 4-takt. Hierdoor is het vaker niet nodig om op plaatsen in het motorblokvan een 4takt een lager te plaatsen (zie al bij Honda SS50 etc.), uiteraard zullen hier ook enkele uitzonderingen op zijn.
Moraal van het verhaal:
Dat jij niet kan bedenken hoe dingen in elkaar zitten wil niet zeggen DAT het niet kan.
Geplaatst: do 18 aug 2005, 11:20
door Lg tweewielers
Ik heb het niet over een lager ! ooOOoo ik word hier nu gek van
IK heb het bij een auto over het BIG end lager en die zijn schaal lagers ( zie me tekst hierboven ergens
De drijfstang van een auto bestaat uit 2 delen niet zoals bij een brommer , die uit één geheel bestaat
Deze is van een crossmotor ( 2 slag motor ) het is één geheel en beschikt over 2 naald lagers , het Big end lager en het top end lager ( pistonpen lager )
Zo zit het in een auto zonder Big end lager en er word niets geperst aan de drijfstang alleen de krukas zelf word gepers ( zie het lekkere ingewikkelde verhaal hierboven
)
Hier is een mooie foto van de lagerschalen net zoals mijn puch lagertje ( wel anders natuurlijk
Bij auto's word dus hetzelfde princiepe gebuikt als bij mijn mini
auto's zullen wel minder toeren draaien maar over het puch lagertje zal ook vast wel goed nagedacht zijn !
En tevens heeft elk puch blok zo'n lager in de koppeling
Nu wel weer genoeg over auto's
Geplaatst: do 18 aug 2005, 12:16
door Carlos Keutel
Stenley schreef:Carlos Keutel schreef:nee hoe wil je dat naaldlager om de krukas krijgen? Je kunt de wangen niet van het bigend schijden.
Dat kan dus zeker wel, dit heet in de werktuigbouwkunde een "vaste passing".
Het big-end wordt afgekoeld en de wangen verwarmd. Door de ontstane thermische expansie passen ze in elkaar. Als er een temperatuur- equilibrium plaatsvindt (buiten temperatuur na delta t) zitten de delen in elkaar en kunnen niet zonder grote kracht uit elkaar komen.
Quod Erat Demonstrandum....
Voor het tweede deel van het verhaal, er zit een groot verschil in de smering van een 2-takt en 4-takt. Hierdoor is het vaker niet nodig om op plaatsen in het motorblokvan een 4takt een lager te plaatsen (zie al bij Honda SS50 etc.), uiteraard zullen hier ook enkele uitzonderingen op zijn.
Moraal van het verhaal:
Dat jij niet kan bedenken hoe dingen in elkaar zitten wil niet zeggen DAT het niet kan.
Nowp. een krukas van een auto word uit 1 blok metaal gegoten/gedraait en als je niet zegt weet je er dus helemaal geen zak vanaf
Geplaatst: do 18 aug 2005, 12:19
door Lg tweewielers
Carlos Keutel schreef:Stenley schreef:Carlos Keutel schreef:nee hoe wil je dat naaldlager om de krukas krijgen? Je kunt de wangen niet van het bigend schijden.
Dat kan dus zeker wel, dit heet in de werktuigbouwkunde een "vaste passing".
Het big-end wordt afgekoeld en de wangen verwarmd. Door de ontstane thermische expansie passen ze in elkaar. Als er een temperatuur- equilibrium plaatsvindt (buiten temperatuur na delta t) zitten de delen in elkaar en kunnen niet zonder grote kracht uit elkaar komen.
Quod Erat Demonstrandum....
Voor het tweede deel van het verhaal, er zit een groot verschil in de smering van een 2-takt en 4-takt. Hierdoor is het vaker niet nodig om op plaatsen in het motorblokvan een 4takt een lager te plaatsen (zie al bij Honda SS50 etc.), uiteraard zullen hier ook enkele uitzonderingen op zijn.
Moraal van het verhaal:
Dat jij niet kan bedenken hoe dingen in elkaar zitten wil niet zeggen DAT het niet kan.
Nowp. een krukas van een auto word uit 1 blok metaal gegoten/gedraait en als je niet zegt weet je er dus helemaal geen zak vanaf
Dat kan best maar dat boeit me ook niet . ik had het over de drijfstang
Laat ik het zo zeggen ; ik heb me diploma's auto en tweewieler techniek
FEEST , me 100ste bericht op minibike.nl
Geplaatst: do 18 aug 2005, 12:38
door stefano
Aan onzinnige offtopic posts?
Maar goed.
Ik denk dat nu het moment aanbreekt dat het drijfstang-krukas onderwerp afgekapt word.
Of je moet willen dat je eigen topic een drijfstang topic word
Geplaatst: do 18 aug 2005, 13:16
door Lg tweewielers
stefano schreef:Aan onzinnige offtopic posts?
Maar goed.
Ik denk dat nu het moment aanbreekt dat het drijfstang-krukas onderwerp afgekapt word.
Of je moet willen dat je eigen topic een drijfstang topic word
He He iemand begript mij
Ik heb al 2 keer gezegt dat we nu weer over moeten gaan naar me mini maar hun vinden de drijfstang een mooi onderwerp volgens mij
Uit eidelijk gaat het drijftang gebeuren ook over me mini ( de lager bus waar me pistonpen in zit
Maar nu geen drijftang meer
mijn mini ;
Ik ga zo even spuitbussen halen en dan dus mijn definitieve kleuren enz enz .
ik post wel ff foto's van wat ik doe en wat ik heb
Lars
Geplaatst: vr 19 aug 2005, 12:59
door suzuki gsxr750
tja, er is altijd wel iemand die het beter weet op dit forum..................
Nieuwe MINI
Geplaatst: vr 19 aug 2005, 19:33
door Lg tweewielers
Vandaag een nieuwe minibike erbij
Het is een chineesje ik heb hem geruild tegen een minicrosser
Het is een leuk ding Foto's komen snel !
Wat moet eraan gebeuren ;
Nieuwe koppeling
Nieuwe koppelings huis
Nieuwe voorwiel lagers
En dan kan ik ermee jagen
En ik heb me frame van me polini 911 gespoten Foto's komen .
Lars
~bXt Tuning~
Geplaatst: do 25 aug 2005, 09:59
door Lg tweewielers
Zoals ik al gezegd had er komen nieuwe FOTO'S
Altijd leuk
De foto's zijn van mijn polini 911 minibike ;
Nieuw gespoten frame
Alle kappen op de trampoline
De metalic grijze kleur van een paar kapjes
Nu foto's van mijn mini in elkaar
80cc
De mini is heel mooi geworden al zeg ik het zelf
Ik heb de polini volle kuip kappen door de midden gezaagd
ik had er een tijdje over zitten denken maar dit was de mooiste oplossing en ik vind het heel gaaf
Voor de rest worden en nog een paar dingentjes aan gespoten en komt er nog een nieuwe zuiger in
Laat maar weten wat jullie ervan vinden
Lars
~bXt Tuning~
Geplaatst: do 25 aug 2005, 10:14
door Raytje192
Ziet er stoer uit
Geplaatst: do 25 aug 2005, 10:17
door Lg tweewielers
Raytje192 schreef:Ziet er stoer uit
Weet ik
Geplaatst: do 25 aug 2005, 10:20
door Jantjuh #96
Het ziet er mooi uit.
Maar misschien 6,5" wielen?
Ik denk dat het er nog stoerder uit gaat zien.
Geplaatst: do 25 aug 2005, 10:25
door Lg tweewielers
Jantjuh #96 schreef:Het ziet er mooi uit.
Maar misschien 6,5" wielen?
Ik denk dat het er nog stoerder uit gaat zien.
Ik heb hem alleen voor de lol ik wil er nog een keer 1 gaan bouwen met 6.5 inch velgjes en een hz framen en polini 65cc ofzo maar ik moet die dingen eerst zoeken , ik wil veel 2e hands en de rest maak ik zelf wel ( en bestel de rest ook bij HZ
zoals adaptor enz enz .
Die wil ik hebben zoals deze
Deze vind ik echt heel mooi .
Lars
~bXt Tuning~