Project Blata B1 replica - Upd. .....

Alle chinese bikes (dus ook V-racer en Sendai) - Chinese bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

mardevi

Nieuwe water - en benzinetank

Bericht door mardevi »

Om van het reservoir voor op de bike af te komen, dit verplaatst onder naar de tank.
Helaas paste de tank toen ook niet meer waardoor er dus ook een andere tank is gemaakt.
Op dit moment is eigenlijk weinig meer wat er nog verbeterd zou kunnen worden (op de velgen na dan)
Je kunt dan ook niet meer echt spreken van een B1 replica, want alleen de wielen en de kappen zijn nog origineel, de rest is vervangen of aangepast.
Wel zijn alle mankementen en constructiefouten er nu wel ongeveer uit.
Dit alles was overigens niet mogelijk geweest zonder de hulp van een aantal mensen die bereid waren om de benodigde onderdelen voor me te fabriceren.

Maar bij deze dus de foto's van de tank en water reservoir. (met dank aan de bouwer)
Materiaal: roest vrij staal
Voor het watertankje zijn er twee moertjes aan het frame gelast om het te kunnen bevestigen.
Daarnaast is de dop vervangen door een dop van een fiat Uno, omdat deze veel beter werkt dan de orignele.
Zowel voor de tank als het reservoir is een flens gedraaid met schroefdraad zodat er ook nog een dop op past.
De benzinetank past precies in de kap die er overheen zit.

foto1

Afbeelding

foto 2

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mardevi op ma 20 nov 2006, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
TaiChi16
forum gebruiker
Berichten: 1201
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 18:11

Bericht door TaiChi16 »

Mooi man,

goed afgewerkt ook ! was het puur een project of word er hier ook mee gereden? :wink:

gr jack
is overgegaan op de scooterwereld...
jeffrey_minibike

Bericht door jeffrey_minibike »

Toevallig weet ik dat er op wordt gereden.
mardevi

Bericht door mardevi »

TaiChi16 schreef:Mooi man,

goed afgewerkt ook ! was het puur een project of word er hier ook mee gereden? :wink:

gr jack
Ja d'r wordt mee gereden. Tijdens het rijden kwamen de meeste mankementen namelijk naar boven.
De rest kwam voornamelijk voort uit het feit dat sommige originele onderdelen niet meer pasten door de aangepaste uitlaat en zo.
mardevi

Bericht door mardevi »

Alle wijzigingen op een rijtje

Frame:
-Andere achterbrug gemaakt naar eigen idee (orignele was krom)
-Frame gericht en hier en daar opnieuw gelast.
-Bevesting voor handchoke aangebracht
-Subframe verstevigd ivm breuk van buizen
-Montage strip voor uitlaat aan frame gelast
-Alu buis tussen radiateur en frame ter versteviging (hangt normaal alleen van boven vast)
-Bevestiging beugel voor waterreservoir verwijderd
-Moertjes op frame gelast tbv waterreservoir
-Andere voorvorkpoot (boutgaten remklauw gescheurd door val)
-Nieuwe balhoofdlagers
-As laten draaien ter vervanging van draadeind dat door balhoofd liep vervangen door lange bout met draad.
-T-stuk tussen waterslang vanaf radiateur naar cilinderkop geplaatst tbv onluchtingsnippel koelwater
-RVS benzinetank omdat originele niet meer paste na verplaatsen watereservoir.
-Benzinekraan (zat er niet op)
-Andere RVS kettingkast (iets kleiner dan origineel) omdat de originele steeds verboog tijdens het rijden
-Killswitch gemonteerd

Remmen:
-Speling teruggebracht door bussen in remklauw te monteren. (Is nu schuifpassing)
-Kogeltjes gemonteerd (topic Hank)
-Rechter voorrem laten vervallen zodat één en ander beter af te stellen is.

Blok;
-Carters uitgefreesd en gepolijst (inlaat poorten cilinder sloten absoluut niet aan op carter
-Extra O-ring bij kering van waterpomp gemonteerde ipv veertje in keerring. (Dit wordt ook toegepast bij de schroefas van boten en kreeg ik als tip. Reden veertje gaat soms roesten waardoor de afdichtende werking vermindert)
-As van waterpomp gezuiverd van roest en krassen, daarnaasr bij het monteren van de lagers vet in ruimte tussen lagers gezet
-Krukas geslepen, er zat een verschil van + 0,6 in de diameter van de wangen onderling. slingering teruggebracht tot ca 0,01mm.
-Vliegwiel uitgebalanceerd
-Cilinderpoorten op tijd gezet en poorten uitgefreesd en gepolijst.
-Nieuwe lagers en keringen + alle lagers vast gelijmd met loctite
-Zuiger voorzien van extra smeergaatje + nieuwe zuigerveer.
-Squish op 0,6mm gezet
-Nieuwe cilinderkop tbv hogere compressie en betere koeling
-Alle kanalen van de koeling groter gemaakt en gepolijst, waardoor de koeling perfekt is. (ook indoor)
-Carbon membraamklepjes
-Andere uitlaat (eigenbouw) + nieuwe Hebo demper
-Radiateur 1 cm naar voren gezet om ruimte te maken voor nieuwe uitlaat
-Aansluiitngen radiateur opnieuw gesoldeerd en iets verzet ivm verplaatsing waterreservoir onder tank
-Ander spruitstuk (eigenbouw) ivm 17mm amal carbarateur.
-Biseta koppelingskom + huis aangepast voor betere koeling koppeling
-Koppeling voorzien van gewichtjes a la Hank Kok
-Koppeling verstelbaar gemaakt zodat de ruimte tussen kom en schoentjes versteld kan worden als de schoentjes slijten (de maat van 34,5 die opgegeven wordt werkt niet bij deze bike want dan trekt hij als een standaard chinees)
-RVS plaat ter versteviging aangebracht bij ophanging blok aan frame
-Bussen in blok gezet omdat een bout met een diameter van 10mm in een gat van 12mm wel erg veel speling geeft.

Overig:
-Banden vervangen door PMT's
-Stalen afstandsbussen voor en achter wiel ipv de kleine dunwandige pijpjes die er tussen zaten
-Goede kwaliteit tandwielen & ketting
-Alle slangklemmen vervangen door exemplaren van betere kwaliteit
-Alle imbusbouten vervangen door europese waar je gewoon een sleutel in kunt steken zonder dat de kop verrot gaat.
-Alle draadgaten opnieuw getapt, omdat bijna alle gaten dol waren bij het losdraaien van de bouten.
-Draadgaten tandwiel uitgeboord en opgetapt naar M6 omdat één van de boutjes afbrak bij het losdraaien
-Alle boutjes vervangen door zelfborgende moeren of van loctite blauw voorzien.
-Touwtje trekstarter vervangen door touwtje wat normaal voor motormaaiers gebruikt wordt. Kost haast niks en is veel steviger
Laatst gewijzigd door mardevi op di 21 nov 2006, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
totalegekte
forum gebruiker
Berichten: 1613
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:41
Locatie: Jirnsum/Friesland
Contacteer:

Bericht door totalegekte »

wij willen foto's zien :lol: :lol:
______________________
Gr Totalegekte
[img]http://img353.imageshack.us/img353/5691/logophpbbaq7.jpg[/img][img]http://img248.imageshack.us/img248/2839/img1074vg3.jpg[/img][img]http://img185.imageshack.us/img185/7994/img1073az7.jpg[/img]
wes_blata
forum gebruiker
Berichten: 456
Lid geworden op: za 15 apr 2006, 11:43
Locatie: (oostkapelle)

Bericht door wes_blata »

http://www.minibike-forum.nl/viewtopic. ... highlight=

hier is de link van de achterbrug de andere foto,s staan op de vorige pagina 8)
http://www.freewebs.com/wes4/index.htm
Gebruikersavatar
Burnoutje
forum gebruiker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 30 jun 2006, 09:39
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Burnoutje »

Mooie bike,

Gaaf hoór 8) :D
[url=http://www.burnoutje.n3t.nl][img]http://img87.imageshack.us/img87/2622/bannerbk9.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
taz22
forum gebruiker
Berichten: 1443
Lid geworden op: ma 28 aug 2006, 17:00
Locatie: hedel (ge)

Bericht door taz22 »

he zou je misschien voor mij een paar foto's willen maken van hoe je slangen van je radiator naar je blok lopen en naar je tankje?

ik krijg ze bij mijn blok niet goed

bedankt

gr
hij doet wel brrrr...... maar geen vroem!
[quote="jordy 15"]Regel 1: Wij hebben altijd gelijk.
Regel 2: Mochten wij een keer niet gelijk hebben, treedt automatische regel 1 in werking.[/quote]
mardevi

Bericht door mardevi »

taz22 schreef:he zou je misschien voor mij een paar foto's willen maken van hoe je slangen van je radiator naar je blok lopen en naar je tankje?

ik krijg ze bij mijn blok niet goed

bedankt

gr
Maak morgen even een paar foto's, maar ik heb ook redelijk lopen prutsen om ze passend te krijgen.
Ik heb in ieder geval de slangen moeten verbouwen en de aansluitingen van de radiator iets verzet.
mardevi

Bericht door mardevi »

Nieuwe Look
Omdat het oog ook wat wil en de techniek nu zo ongeveer gereed is, komt nu het bodywerk aan de beurt.
We zijn een middagje aan het Photoshoppen geweest en dit gaat hem dus worden.
Alleen de schuine plaatjes van het frame worden nog vernieuwd zodat het frame ook op een B1 lijkt. Nu zitten er wel plaatjes op, maar dat lijkt nergens naar.

Afbeelding
mardevi

Bericht door mardevi »

Hier een paar foto's van blok en uitlaat nu alles toch uit elkaar ligt om gespoten te worden.
hier is tevens te zien hoe de waterslangen aangesloten zijn.

Afbeelding

blok + uitlaat

Afbeelding
TaiChi16
forum gebruiker
Berichten: 1201
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 18:11

Bericht door TaiChi16 »

ziet er goed uit man, en het oog zal niet teleurgesteld worden als ik zo kijk :wink: netjes
en dat van dat frame vind ik egt een goed idee :!: ziet er idd niet uit bij een b1rep
is overgegaan op de scooterwereld...
Gebruikersavatar
taz22
forum gebruiker
Berichten: 1443
Lid geworden op: ma 28 aug 2006, 17:00
Locatie: hedel (ge)

Bericht door taz22 »

bedankt voor die foto:D ik snap ht nu
hij doet wel brrrr...... maar geen vroem!
[quote="jordy 15"]Regel 1: Wij hebben altijd gelijk.
Regel 2: Mochten wij een keer niet gelijk hebben, treedt automatische regel 1 in werking.[/quote]
mardevi

Bericht door mardevi »

Het frame is aangepast en gespoten.
De schuin geplaatste strippen zijn vervangen door strippen die overeenkomen met een origineel blata frame.
Hier had ik me vanaf het begin al aan gestoord omdat deze nergens op leken.
Dus van origineel frame afgekeken en nagemaakt.
Vervolgens de boel gespoten en gemonteerd.
Daarnaast ook gelijk de wiellagers vernieuwd en balhoofdlagers. Daarmee zit er nu dus geen enkel chinees lager meer in de minibike.
Ik ben in ieder geval heel tevreden met het resultaat. zie de foto>>>.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mardevi op za 09 dec 2006, 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie