kappen spuiten

Meest gestelde vragen, ALGEMEEN

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Navy Green
forum gebruiker
Berichten: 620
Lid geworden op: za 27 mei 2006, 23:31
Locatie: Bunde

kappen spuiten

Bericht door Navy Green »

Kuipwerk Spuiten

Om je minibike in een mooi jasje te zetten wil ik jullie een uitleg geven over het spuiten van je minibike.

Voorbewerking
Alvorens te beginnen is het belangrijk om het kuipwerk te demonteren en zeer goed schoon te maken met bv. warm water een een scheutje afwasmiddel, mocht het kuipwerk schade hebben dan repareer je deze eerst (lees hiervoor mn andere Faq).
als alle beschadigingen weg zijn schuur je de kappen met korrel 220-240, zorg dat je alles raakt en er geen glimmende plekken overblijven, moeilijk bereikbare plekjes en hoekjes kun je gemakkelijk met Scotch-Brite of een schuursponsje schuren.

Primer
Heb je alles gedaan, dan is het tijd voor de primer, Primer is een hechtlaag en zorgt voor een goede hechting van de lak.
breng de primer in 1 of 2 dunne lagen aan, mochten er nog kleine beschadigingen in het oppervlak zitten dan spuit je na het uitharden van de primer een filler, dit is een primer met een vullende werking, de eerste laag breng je weer dun aan, na uitharden spuit je nog enkele lagen aan waarbij je probeerd een glad oppervlak te krijgen, de primer moet als het ware glad vloeien en zo de oneffenheden opvullen (vandaar de naam "filler"), spuit nooit zo dik dat de primer gaat zakken en zakkers (druipers) veroorzaakt, dit geeft niet alleen meer werk om de zakkers weg te schuren maar tevens hard de filler slecht uit.

als de filler is uitgehard kunnen we alles weer mooi glad schuren, hiervoor neem je schuurpapier met een korrel van 600-800, schuur je nat, doe dan een paar drupjes afwasmiddel in het water.
om te zien dat je alle oneffenheden hebt gladgeschuurd kan je een handig trucje toepassen, spuit een paar uur voordat je gaat schuren een hele dunne nevellaag mat-zwart over de primerlaag, door nu te gaan schuren zul je zien dat in de oneffenheden wat zwart achterblijft,
schuur nu net zo lang dat alles weet de kleur van de primer heeft, heb je dit klaar dan ben je aan het echte leuke werk toe.

Spuiten
Zorg dat het spuitoppervlak goed schoon een stofvrij is, en hang alle delen aan ijzerdraadjes op ij je schuur, vlak neerleggen lijkt makkelijker maar bedenk wel dat het stof op deze manier in je verse lak neerdaald, ophangen dus !
spuit de eerst een dunne laag en laat deze aantrekken, zodra de lak pikkergig is spuit je een 2e volle laag, dit betekend niet baggeren maar zet een gelijkmatige laag op die glad wegvloeid, om dit goed te zien moet je zo op de laklaag kijken dat je de weerspiegeling van het buitenlicht (of de verlichting) ziet, spuit je te dun dan zie je weinig glimmen, spuit je te dik dan krijg je zakkers.
sommigen zeggen dat je meerdere dunne laagjes moet spuiten, maar daar ben ik het niet mee eens, als je vaker gespoten heb dan merk je bij meerdere dunne laagjes dat je een zogenaamde sinaasappelhuid krijgt, dit is een ruw oppervlak die niet mooi glimt.

Blanke lak
Heb je mettalic gespoten (of vind je het oppervlak niet glimmend genoeg) dan spuit je nog een laag blanke lak.
binnen 24 uur na het spuiten van de kleurlaag kan je zonder schuren de blanke laklaag aanbrengen, spuit je de blanke lak later dan schuur je alles met korrel 800, en zorg dat je niet door de kleurlak heen schuurd !!!!!!!
De blanke lak spuit je op dezelfde manier als de kleurlak, dus 1 dunne laag die je laat drogen tot het net pikkerig word, gevolgd door een 1-2 volle lagen, als je het goed doet zul je zien dat de laatste laag blanke lak spekglad vloeid.

Belangrijk
* Zorg dat je schoon werkt
* Zorg dat je alles spuitbussen van hetzelfde merk koopt, zo loop je de minste risico dat de lak gaat vreten
* Neem de tijd, iets langer werk resulteerd in meer plezier van het eindresultaat

Suc6

Auteur: Richard D
Plaats reactie