KOPPELING VERWIJDEREN.

Meest gestelde vragen, ALGEMEEN

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

KOPPELING VERWIJDEREN.

Bericht door TnTnelis »

Hallo ik ben meerdere keren tegengekomen dat mensen hun koppeling er niet afkregen.
Vervolgens ben ik een beetje gaan kijken naar de manieren om het te doen, bij Chineesjes zitten de koppelingen vaak met locktite vast.
En krijg je de koppeling er zeer lastig af!
Hier heb ik een paar manieren op gevonden.

1.
met behulp van een föhn en wat gereedschap, wat tegen een stootje kan.
Dus nu in stappen,
Je verwijderd het koppelingshuis doormiddel van een imbus de moeren los te draaien.
Nu zie je de koppeling:
Afbeelding

oke, vervolgens pak je de ringsleutel/doppenset ( nummertje 10 ), en haal je het moertje in het midden los.
Nu kom je bij het probleem. Zodra je het moertje los hebt gehaald, komt de koppeling niet los!

Je kan dit op 2 manieren oplossen, je kan de koppelingsschoentjes er af halen,
Maar je kan ze er ook gewoon op laten zitten alleen dan loop je wel de kans de schoentjes te beschadigen.

Oke nadat je 1 van de 2 manieren heb gedaan, pak je de föhn erbij, en de veil en als het nodig is de hamer.

Afbeelding

Tenslotte duw je nadat je de koppeling flink hebt verhit de veil tussen de koppeling:
Afbeelding

Vervolgens pak je de hamer en geef je er geleidelijk rond om de koppeling tikjes op.

Afbeelding

nadat je dat hebt gedaan is je koppeling waarschijnlijk al losgekomen en is hij er vanaf gefloept!
Afbeelding



voor een fabrieks/ watergekoelde reps.
En als je een 2 schoens of 3 schoens koppeling hebt, voor een replica, en de meeste fabrieks kan je simpel weg een koppelingstrekker kopen.
Zo zien de 2 en 3 schoenskoppelingstrekkers eruit!:
Afbeelding VOOR EEN 2 SCHOENS KOPPELING!

Afbeelding
VOOR EEN 3 SCHOENS KOPPELING!
( sorry voor de waaz.. in de foto vanwege reclame!)

-------------------------------------------------------------------------------------
Maar stel je heb geen koppelings trekker maar wel gaatjes in je koppelingsplaat, zoals dit:
Afbeelding
vervolgens draai je in de gaatjes die je hier ziet 2 of 3 m6 imbus moertjes, licht aan hoeveel schoens koppeling je hebt.
Zoals hier wordt getoont:
Afbeelding

en nadat je dit hebt gedaan zou hij er ook af moeten floepen!
zoniet probeer het dan eerst te verhitten!

ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!

Geschreven door: robin the mini crosser
Plaats reactie