Kappen spuiten met foto's

Meest gestelde vragen, ALGEMEEN

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gebruikersavatar
Lg tweewielers
Moderator
Moderator
Berichten: 7532
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
Locatie: beekbergen
Contacteer:

Kappen spuiten met foto's

Bericht door Lg tweewielers »

Hallo allenmaal,

Als je kappen wilt gaan spuiten moet je diversen ding in gedachten houden, namelijk: neem de tijd, goede voorbereiding is het halve werk. Hoe strakker de kap is in de voorberweking hoe makkelijker en mooier ofdat je de kappen kan spuiten. 80% is voorbewerking en 20 is slechts het spuiten. Zorg er ook voor dat de spuitbus goed geschud is en de temperatuur zo ronde de 20 graden ligt van de ruimte waar je gaat spuiten. Natuurlijk moet de omgeving zo stof vrij mogelijk zijn.

Draag altijd beschermende middelen zoals een goed fijnstof luchtfilter. alleen een mondkapje is niet genoeg.

Onder voorbewerking verstaan we het klaarmaken van de kappen om deze vervolgens te gaan spuiten. Dit houd in eventuele schades te repareren en het schuren van de kappen.

Lees deze faq's gelijk even goed door:

Faq kappen herstellen:
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=22223

Topic over het kappen spuiten:
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=21221

Voorbewerken:

Bij het voorberweken moeten al de oneffenheden uit de kap gehaald worden. Dit gebeurd doormiddel van schuren en plameren. Hiervoor doorloop ik een aantal stappen:

-Schoonmaken van de kappen met een ontvetter. Ik gebruik Motip ontvetter omdat dit een goede ontvetter is.
-Kappen opschuren met een grove korrel schuurpapier korrel 100 - 240 dat hangt van de beschadigingen af, een gladde kap kan met een minder grof schuurpapier behandeld worden. Maar altijd eindigen met een korrel rond de 240-600 zodat de ondergrond mooi egaal en glad is.
-Ondergrond goed ontvetten en een primer opspuiten.

Afbeelding
Afbeelding 1: een voorbewerkte tankzit

In de primer zetten:

Met het in de primer zetten spuit ik eerst altijd een nevel laagje om ervoor te zorgen dat de pimer goed hecht.

Afbeelding
Afbeelding 2:Nevel laag

Daarna spuit je een dikkere primer laag. Op afbeelding 3 en 4 is te het verschil te zien. Natuurlijk moet de hele kap in de primer gezet worden zoals op afbeelding 5 en 6 te zien is.

Afbeelding

Afbeelding 3: verschillende primer lagen

Afbeelding

Afbeelding 4: Verschillende primer lagen

Afbeelding

Afbeelding 5: Kap in de primer

Afbeelding

Afbeelding 6: In de primer closeup

Als er een goede dikke laag primer opgespoten is c.a. 3 lagen dan laten we deze drogen. De droogtijd staat aangegeven op de spuitbus. Als de primer droog kan je deze opschuren met een super fijn schuurpapier de ondergrond van oneffenheden ontzien korrel 800 - 1200 werkt hierbij goed, maar schuur niet door de primer laag heen. Om te weten waar je gebleven bent kan je een schuurpoeder op de kap poederen of een nevellaagje verf spuiten. Zo zie je oneffenheden perfect in de kap zitten en je schuurt de nevel laag weg dus op die manier weet je ook waar je gebleven bent met schuren.

Kleur spuiten:

Na dat de primer klaar is kan het spuiten van de lak laag beginnen. In dit voorbeeld worden er 2 kleuren gespoten. basis kleur welke afgeplakt wordt en een secundaire kleur welke daaroverheen gespoten wordt zodat wanneer je het afgeplakte deel verweiderd er een mooi soort special paint effect ontstaat. ( zie eindresultaat ). Dit kan je op allerlij manieren doen, hoe creatief je zelf bent alle figuren op deze tankzit zijn gespoten en geen stickers.

Als eerste heb ik een soort lay-out in gedachten welke delen ik een andere kleur wil geven. Deze delen heb ik alvast in de kleur gespoten, niet de hele kap want dat is niet nodig.

Afbeelding

Afbeelding 7: Deelkleur

Bij het spuiten van de lak spuit ik eerst een dekkende laag die minder dik is. Daarna een aantal hoofdlagen die een dekkende werking hebben. De hoofdlagen moeten niet te dun gespoten worden anders is het glansende effect weg zoals op afbeelding 10 te zien is. e willen de lak structuur van afbeelding 8 en 9 op onze kap hebben om een mooi resultaat te krijgen, hier gaan vele de mist in.

Afbeelding

Afbeeling 8: Lak op de tank

Afbeelding

Afbeelding 9: Lak op het kontje

Afbeelding

Afbeelding 10: Grove "sinasappel" structuur in de lak

Let hierbij goed op de glans in de lak. een goede belichting op de lak is belangerijk! Aan de rimpels en lijnen in de lak kan je zien of het een goed verloop heeft ondergaan.

Vervolgens de rode delen afplakken en de kap op dezelfde manier wit spuiten. Laten als de lak redelijk goed uitgehard is maar nog niet maximaal gehard is de afgeplakte delen weer verweideren.

Blanke lak:

Als de kap in de kleuren is mist deze nog een blanke lak laag. Deze wordt ongeveer op dezelfde manier gespoten alleen moet hierbij er wel op gelet worden dat de blanke lak makkelijker wegvloeit en er dus ook sneller druipers/zakkers ontstaan.

Bij het spuiten van de blanke lak spuiten we eerst een niet al te dikke laag om de lak te laten wennen aan de ondergrond zodat het mooi hecht. Daarna kunnen er een aantal dikke lagen gespoten worden 2 a 3 lagen is voldoende. In afbeelding 11 is te zien hoe je de lank niet moet laten vloeien! In afbeeldingen 12 en 13 is een mooie waterachtige lak structuur te zien, dit geeft het mooiste resultaat.

Afbeelding

Afbeelding 11: Foute manier van lak structuur

Afbeelding

Afbeelding 12: Blanke lak tankdeel

Afbeelding

Afbeelding 13: Blanke lak deel zitje

Afbeelding

Afbeelding 14: Close up lak structuur

Het resultaat:

Als de blanke lak opgedroogd is kan de kap weer gemonteerd worden. Ik laat hem meestal een aantal dagen rusten zodat de lak goed uithard. Eventuele druipers in de blanke lak kunnen met schuurpapier korrel 1200 uitgeschuurd worden, dan hou je een opgeschuurd deel over. Dit deel kan je met Commedant 4 mooi polijsten en de druiper is verdwenen! Pas er wel op dat je niet door de lak laag heen schuurt.

Na montage de kap netjes oppoetsen en de bike is weer klaar voor het asvalt!

Afbeelding

Afbeelding 15: resultaat rechts voor

Afbeelding

Afbeelding 16: Gemonteerde kap

Uiteindelijk was het veel werk maar dan heb je wel weer een uniek tankzitje! En het staat altijd erg netjes als je hem daadwerkelijk monteerd. De eerste schades doen het meeste pijn :wink:

Auteur faq: Lg tweewielers ( Lars Greefhorst )
'The eye in the Sky'

Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Plaats reactie