het beste puch blok

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Gast

het beste puch blok

Bericht door Gast »

Ik ben bezig met het bouwen, verzamelen van minibike onderdelen voor een bike. Maar ik heb nu 2 puch maxi aanloopblokken liggen, maar in het ene blok zit op het secundair tandwiel rechts geen lager (dus glijsmering), en het andere zit rechts gewoon een kogellager net als links. Zit hier nog verschil in met het slijten of kapotlopen van je blok of in de kwaliteit.

alvast bedankt booster

ps: helaas geen pics
Laatst gewijzigd door Gast op do 22 jul 2004, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Je moet het blok gebruiken welke aan beide zijden een lager heeft. Neem je de andere, dan zal bij een snelle setup op den duur het glijlager uitslijten.

Als je de bijbehorende tanwielen nog hebt, dan zul je zien dat de vertanding van het nieuwe type anders is als van dat van het oude. Dit maakt niet zoveel uit. Voor de rest zijn de blokken het zelfde.
Gast

Bericht door Gast »

Oke bedankt, daar heb ik wat aan.

En 'ander tandwiel' is de vertanding schuiner ofzo, of bedoel je de lagerkant

mzzl
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Je hebt links en rechtse vertanding op het koppelingshuis en het grote tandwiel. Volgens mij hebben ze de vertanding verandert om zo een lager te besparen.
wevie666

Bericht door wevie666 »

hoe bedoel je? die vertandingen zijn toch gewoon hetzelfde
Gast

Bericht door Gast »

verrek klopt ook nog! dat had ik nooit verwacht.
bij de uitvoering met 1 lager loopt de vertanding (van bovenafgezien) op het secundaire tandwiel van links boven naar rechts onder.
En hij loopt schuiner(diagonaler).
bij de uitvoering met 2 lagers loopt de vertanding van rechts boven naar links onder.

raar maar waar?!?

ik zal binnenkort foto's proberen te maken

bedankt he!!
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Goed opletten of je de goede vertanding neemt, neem je de verkeerde zet het koppelingshuis de koppeling naar voren zodat je kans heb dat je koppeling eruit loopt....
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Het maakt helemaal niets uit!! Ik race met de ene vertanding en rkpdude met de andere. Beide geen problemen!
Gast

Bericht door Gast »

hier de pics (hopelijk lukt het)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ps: de boel zit ff los in elkaar voor de foto

grtz[/img]
Laatst gewijzigd door Gast op ma 26 jul 2004, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
wevie666

Bericht door wevie666 »

hmm nooit geweten..
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

Het maakt helemaal niets uit!! Ik race met de ene vertanding en rkpdude met de andere. Beide geen problemen!

Het verschil is dat jullie blokjes waarschijnlijk perfect zijn!
En ik wel eens de verkeerde ringetjes gebruik. Maar een feit is dat er op eenvan de 2 koppelingshuizen toch meer druk staat? of niet??
Beter 10 minibike's dan 1 gare computer.....
Gast

Bericht door Gast »

Markie schreef:
Het maakt helemaal niets uit!! Ik race met de ene vertanding en rkpdude met de andere. Beide geen problemen!

Het verschil is dat jullie blokjes waarschijnlijk perfect zijn!
En ik wel eens de verkeerde ringetjes gebruik. Maar een feit is dat er op eenvan de 2 koppelingshuizen toch meer druk staat? of niet??
Klopt, de bovenste wordt door de vertanding als het ware naar het blok toe getrokken en bij de onderste wordt hij naar buiten gedrukt. Maar met de juiste lagering moet het verder niet zoveel uitmaken.
wevie666

Bericht door wevie666 »

Maar waarom zou puch die vertanding verandert hebben? daar moet wel een reden voor zijn.. ivm met slijtage ofzo?
Gast

Bericht door Gast »

En een schuine vertanding heeft normaal gesproken 80 tot 90 procent meer wrijving dan een rechte vertanding.

En er is te zien dat de uitvoering met 1 lager veel 'schuiner' is dan de uitvoering met 2 lagers.

Dus de uitvoering met 1 lager zal waarschijnlijk meer verlies hebben.

\:D/

of zal dat niet uitmaken???
racertje

Bericht door racertje »

denk dat je met een rechte vertanding doodziek wordt van de herrie :D
Plaats reactie