Balhoofd vraagje

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

Balhoofd vraagje

Bericht door Gast »

Ik zie op heel veel tekeningen ook balhoofden staan, en daar staat dat ze daarvoor een stuk af pakken van 38mm, daarin boren ze een gat van 15mm, en boven en onder een stukje van 30mm uitdraaien voor de lagercupjes. Nu had ik begrepen dat hierin een balhoofdsetje van een puch zou moeten kunnen...

Dus ik vandaag naar de brommerzaak hier in het dorp geweest, khad toch de bus gemist dus had effe tijd... balhoofdsetje van een puch gekocht, 10 euro armer, en nu zit ik hier thuis met de schuifmaat even een en ander op te meten, en wat blijkt...

Dat gat van 15mm, voor die binnenste as van de voorvork, moet gewoon 27mm zijn...
Die onderste en bovenste gaten voor de lagercupjes, staan als 30mm op tekening, heb ik ook nog op website's gezien dat mensen die uitdraaien op 30mm... Als ik die cupjes opmeet zijn ze toch echt precies 31mm. En nu weet ik genoeg van lager passingen dat ik rustig durf te zeggen: Dat krijg je er never nooit ingeperst, zonder de hele boel te verneuken!!! Als je dat gat op 30.8 uitdraaid gaat het je al moeite kosten om hem er goed in te krijgen, en denk zelfs dat je die tot op 30.9 uit kan draaien, voordat je die cupjes er fatsoenlijk in krijgt...

Of zijn er hier mensen die wel een gat van precies 30mm hebben gemaakt, en daar die lagers in hebben gekregen, of heb ik de verkeerde lagers meegekregen :S???
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Welkom in de wereld die minibike heet (niet zo cynisch bedoeld hoor). Mijn ervaring leert dat je eerst de onderdelen moet verzamelen en dan het frame moet maken.

Ben zelf al vele dingen tegengekomen die niet zouden hebben gepast (van alles weer losslijpen wordt het ook niet mooier natuurlijk).

De binnendiameter van 15 geldt niet voor gebruik van een originele puchvork maar voor waarschijnlijk een Polinivork. Misschien dat de vork van HZ-bromshop ook wel past.

Verlaat je echter niet blindelings op de tekeningen, maar kijk kritisch voor je iets maakt. Een vraagje vooraf op het forum kan natuurlijk ook geen kwaad.

succes met bouwen verder.
Gast

Bericht door Gast »

Hoi,

ja ik heb ook nog geen balhoofd gedraaid/eraan gelast... Heb nu eerst die lagers gehaald... Maar ik dacht omdat de meeste een puchvoorvork inkorten, dat daarvoor puchlagers gebruikt zouden worden, maar toch lijkt me die 15mm wel heel erg klein. En dan is het asje natuurlijk nog wat dunner ook, zal dan wel 14mm zijn... Lijkt me sterk. En als die as zo dun is, waarom de rest van het balhoofd dan 38mm dik :S???

Heb effe een tekening gemaakt, wellicht dat andere minibikers er ook wat aan hebben! Op de tekening staat een balhoofd waar dus wel de puchbalhoofdlagersetjes in passen!

Greetz
Afbeelding
polleke7

Bericht door polleke7 »

Netjes werk! "t is te hopen dat ze je een origineel balhoofdlagersetje meegegeven hebben dan heeft iedereen er wat aan :D Iig kun je er zoiezo wat mee qua vormgeving. Super 8)
joep

Bericht door joep »

ik heb gewoon de lager cupjes opgemeten en zelf een balhooft ge draaid van een oude buis 8) dan passen ze altijd (ik heb um zo gedraait dat ie er ook ingeperst moet worden)
Gast

Bericht door Gast »

Jah, ik heb gevraagd naar een balhoofdsetje voor een puch, dus neem aan dat dat zo moet kloppen...

misschien dat iemand even kan bevestigen dat deze maten kloppen en ik dus ook inderdaad de goede lagers heb gekregen van een puch???
Op het doosje staat overigens SG5970, misschien kan iemand daar dan iets mee...

========================

Morgen weer praktijk op school, moeten iets van kunststof draaien, maar schijnt niet al te makkelijk te zijn... Als ik daar op tijd mee klaar ben draai ik vast een balhoofd zoals deze. Krijg met deze lagers wel een ander probleempje... De as die erdoorheen gaat, van de voorvork moet schroefdraad op zitten, en wel M26 fijne draad... en daar hebben wij geen snijplaatjes voor, dus dat moet op de draaibank... hopen dat mn leraar me dat uit kan leggen, want dat heb ik nog nooit gedaan... Maar zal wel goedkomen :)

greetz...
Gebruikersavatar
mark007
forum gebruiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 20:56
Locatie: Dokkum

Bericht door mark007 »

Hoeveel cm moet de balhoofd uitsteken tussen het frame en de bevesteging?
Gast

Bericht door Gast »

ik geloof 2/2,5 cm
Plaats reactie